[C70] Distributieriem vervangen
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Deze heeft er eentje aan de uitlaatkant.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Aan de inlaatkant is mogelijk.
Aan de uitlaatkant is mogelijk,plus aan beide kanten.
Ik heb al een flink aantal van deze motoren van binnen gezien ivm kleppen stellen enz enz.
Het staat ook gewoon in Vida.
Aan de uitlaatkant is mogelijk,plus aan beide kanten.
Ik heb al een flink aantal van deze motoren van binnen gezien ivm kleppen stellen enz enz.
Het staat ook gewoon in Vida.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ze komen binnenkort weer met een nieuwe variant,hoe dat er uit gaat zien weet ik nog niet!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 25.11.2012 - 13:38
- Locatie: Flevoland
Wanneer je de bout van de krukas niet los krijgt zel ik meestal een grote ringsleutel vast tegen b.v een draagarm of een ander stevig onderdeel. Zorg dat deze goed op de bout zit. Vervolgens met de startmotor even een korte klik geven.(wel gelijk weer terug want motor mag niet aanslaan)
Motor draait rechtsom en bout draait linksom los. De startmotor lost dus de bout. Heb dit al heel veel keren gedaan bij diverse merken.
Natuurlijk gebruik ik een stevige luchtsleutel, dat is natuurlijk de beste oplossing. Motor verdraait hier niet door, i.v.m de massatraagheid.
Wel leuk opgelost op jouw manier.
Motor draait rechtsom en bout draait linksom los. De startmotor lost dus de bout. Heb dit al heel veel keren gedaan bij diverse merken.
Natuurlijk gebruik ik een stevige luchtsleutel, dat is natuurlijk de beste oplossing. Motor verdraait hier niet door, i.v.m de massatraagheid.
Wel leuk opgelost op jouw manier.
- VolvoS60D5Black
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 13.05.2012 - 13:29
- Contacteer:
Ja is een manier die wij ook vaak gebruiken....
Ooit een keer aan iemand verteld....
Die vergat alleen ff bobines los te trekken.....
Motor sloeg aan.... pats krak boem.... nieuwe cilinderkop
:D:D:D:D
Ooit een keer aan iemand verteld....
Die vergat alleen ff bobines los te trekken.....
Motor sloeg aan.... pats krak boem.... nieuwe cilinderkop

Volvo @ VAG monteur



- rkr
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
- Locatie: Zuid-Limburg
Bougie's eruit. Heb je ook geen compressie waardoor de krukas zich gemakkelijker laat draaien.VolvoS60D5Black schreef:Ja is een manier die wij ook vaak gebruiken....
Ooit een keer aan iemand verteld....
Die vergat alleen ff bobines los te trekken.....
Motor sloeg aan.... pats krak boem.... nieuwe cilinderkop:D:D:D:D
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
- rkr
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
- Locatie: Zuid-Limburg
Bougie's eruit. Heb je ook geen compressie waardoor de krukas zich gemakkelijker laat draaien.VolvoS60D5Black schreef:Ja is een manier die wij ook vaak gebruiken....
Ooit een keer aan iemand verteld....
Die vergat alleen ff bobines los te trekken.....
Motor sloeg aan.... pats krak boem.... nieuwe cilinderkop:D:D:D:D
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 16.09.2012 - 23:25
Ikvind de titel van dit bericht best wel eng. Niet dat het karwei super lastig is maar het kleinste foutje word je hard aangerekend en kost je de kop, (en missschien je zuigers en heeel misschien je krukas)
Niet te licht over denken dus!
Niet te licht over denken dus!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
- Locatie: Groningen
Dit is sowieso een klus voor twee man. Drie is teveel, heb je niks aan, dan zit je elkaar alleen maar in de weg. Op sommige momenten heb je ook gewoon twee man nodig om spullen op de plek te houden.EvGerven schreef:Ik zeg niet dat het niet kan maar een foutje is snel gemaakt. Wellicht een aanbeveling om dit met z'n tweeën te doen zodat je elkaar scherp houdt.
Is veel gezelliger ook
En wat betreft het "niet aan beginnen als je er geen ervaring mee hebt": zo doe je juist ervaring op. Met een beetje technisch inzicht kom je een heel eind en als je dat niet hebt moet je maar gaan breien of zo :roll:
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Een distributie vervangen met twee man?Hoe ga je dat doen dan?
Als je er geen vertrouwen in hebt in je eigen gesleutel,laat het dan doen,als het fout gaat,gaat het meestal goed fout.
Als je er geen vertrouwen in hebt in je eigen gesleutel,laat het dan doen,als het fout gaat,gaat het meestal goed fout.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
- Locatie: Groningen
Het is handig om een helpende hand te hebben bij het uit de weg houden van componenten of spullen aan te geven als je ergens moeilijk bij kan. Dat geldt altijd.
Maar in dit geval is het juist van belang dat je met z'n tweeen bent bij het plaatsen van de riem zelf. Eén kan dan de riem aan de onderkant bij de krukas goed leggen en de ander op de bovenste tandwielen. Omdat de riem op die drie punten tegelijk uitgelijnd moet worden is dat het beste met z'n tweeen te doen. Dan kan er eigenlijk ook niets fout gaan. Helemaal als je allebei het aantal tanden op de riem tien keer na-telt.
Maar in dit geval is het juist van belang dat je met z'n tweeen bent bij het plaatsen van de riem zelf. Eén kan dan de riem aan de onderkant bij de krukas goed leggen en de ander op de bovenste tandwielen. Omdat de riem op die drie punten tegelijk uitgelijnd moet worden is dat het beste met z'n tweeen te doen. Dan kan er eigenlijk ook niets fout gaan. Helemaal als je allebei het aantal tanden op de riem tien keer na-telt.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Mario zijn punt is dat als je het in je eentje niet aandurft er gewoon niet aan moet beginnen. Het is een klus voor 1 persoon en niet anders. Je legt de riem er onder op de poelie en werkt zo langzaam omhoog tot je de riem om het nokkenaswiel kunt leggen. Ik denk dat het nog niet eens gaat met 2 man, je staat alleen elkaar in de weg.
De tanden van de riem tellen? Ja zo kom je wel aan je tijd inderdaad
De tanden van de riem tellen? Ja zo kom je wel aan je tijd inderdaad
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
- Locatie: Groningen
Als iedereen netjes het aantal tanden tussen de markeringen bij de nokkenassen zou tellen (en typex gebruiken), dan zouden mensen de motor ook niet in de soep laten lopen en zou het vervangen van de distributieriem ook niet zo'n reputatie hebben :roll:edraket schreef:De tanden van de riem tellen? Ja zo kom je wel aan je tijd inderdaad
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Als je zo werkt ben je al verkeerd bezig,stel dat de vorige monteur een foutje heeft gemaakt,dan ga je dus dezelfde fout maken.Veneficus schreef:Als iedereen netjes het aantal tanden tussen de markeringen bij de nokkenassen zou tellen (en typex gebruiken), dan zouden mensen de motor ook niet in de soep laten lopen en zou het vervangen van de distributieriem ook niet zo'n reputatie hebben :roll:edraket schreef:De tanden van de riem tellen? Ja zo kom je wel aan je tijd inderdaad
Er is een spreekwoord voor,die van die schoenmaker,je weet wel.

Als je het echt volgens de voorschriften zou doen heb je het een en ander aan gereedschap van Volvo nodig.
Het gaat vooral vaak fout met die variable nokkenassen.
Je komt auto,s tegen waar meerdere merktekens opgeklodderd zijn,is nergens voor nodig ,de merktekens staan er vanaf fabriek allemaal op.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.