Nieuwe schijven en blokken

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29702
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Zelf monteren alleen als je daar ervaring mee hebt, geen risico's nemen met werkzaamheden aan je remmen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

En zo heeft een ieder daar zijn eigen mening over,een werkplaats tarief van 100 euro is gezien de kosten die een bedrijf moet maken om een auto te kunnen reparen redelijk,als je alle kosten die een bedrijf moet maken er af trekt,blijft er niet veel over, er worden een paar dingen vergeten denk ik.
Loonkosten,milieu eisen die zeer streng zijn,bijv een vloeistofdichte vloer kost een vermogen,energiekosten,eisen die importeurs stellen zijn niet misselijk enz.
En als dan de winst op onderdelen ook verdwijnt,dan zullen veel bedrijven moeten stoppen,dat is nu al het geval,vanwege het te kort aan werk.
En stukje bij beetje wordt de hele autobranche om zeep geholpen.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29702
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is wel een hele sombere voorspelling, toch vrees ik dat je gelijk hebt als je ziet hoeveel garages het moeilijk hebben in deze crisistijd.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Naar mijn idee is die 100 per uur aardig aan de prijs. Ook met alle extra zaken die je noemt, die staan immers gescheiden op de rekening in de vorm van klein materiaal toeslag, milieutoeslag, etc.

Daarnaast heeft juist de merkdealer efficiency in reparaties, veelal is men in staat sneller te werken dan de eenheidsprijs met voorgeschreven uren die voor bepaalde reparaties staat. Dat is dubbel verdienen uiteindelijk.

En voor de goede orde: ik betaal (meestal) graag voor de expertise en de voorspelbare eenheidsprijs (voorbeelden genoeg van mannetjes met lagere uurtarieven die vervolgens veel meer uren nodig hebben).

Maar in tijden waar iedereen kritisch naar zijn uitgaven kijkt is het niet verkeerd als bedrijf om kritisch naar je kostenstructuur en dus je tarieven te (blijven) kijken!
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Een dealer kan vermoed ik met droge ogen beweren dat zijn werkplaats tarief nog te laag is.
Maar daarna wel klagen over het uurtarief van een stucadoor of een financieel adviseur.
We doen er allemaal aan mee maar als ik zie wat de overhead is bij een dealer dan klopt het businessmodel niet lijkt me.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Gast

Ramon&Ramon schreef:En zo heeft een ieder daar zijn eigen mening over,een werkplaats tarief van 100 euro is gezien de kosten die een bedrijf moet maken om een auto te kunnen reparen redelijk,als je alle kosten die een bedrijf moet maken er af trekt,blijft er niet veel over, er worden een paar dingen vergeten denk ik.
Loonkosten,milieu eisen die zeer streng zijn,bijv een vloeistofdichte vloer kost een vermogen,energiekosten,eisen die importeurs stellen zijn niet misselijk enz.
En als dan de winst op onderdelen ook verdwijnt,dan zullen veel bedrijven moeten stoppen,dat is nu al het geval,vanwege het te kort aan werk.
En stukje bij beetje wordt de hele autobranche om zeep geholpen.
Volgens mij is deze discussie hier (jaren geleden?) al gevoerd. :P
Loonkosten kan het niet zijn, milieueisen, energiekosten en gereedschap kunnen het niet zijn, want die hebben ze bij alroundgarages ook.
Wat blijft over: eisen importeur (uitstraling pand en showroom) en laten we wel wezen in de showroom wordt het al lang niet meer verdiend.
Dus de monteurs zijn het aan het verdienen voor de mannen in het pak aan de voorzijde van het pand. Toch? :)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Die glazen paleizen met de hardhouten zweedse vloeren moeten toch terug verdiend worden,hoe dan ook!
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

jeroen.ijmuiden schreef:Bij een garage krijg je gewoon 1 prijs, 400 euro incl montage en btw en geen alternatief door hun aangedragen. Is niet erg, maar dan loop ik een deurtje verder. Het scheelt me gewoon tussen de 150 en 200 euro.
Hou dan wel in de gaten dat een dealer met originele Volvo onderdelen werkt. Die zijn meestal (wat) duurder dan imitatie.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Dus de monteurs zijn het aan het verdienen voor de mannen in het pak aan de voorzijde van het pand. Toch?
Zo werkt het niet alleen bij garage bedrijven en dealers hoor. Zo werkt het (vrijwel) overal. Ook in mijn vak.
Die glazen paleizen met de hardhouten zweedse vloeren moeten toch terug verdiend worden,hoe dan ook!
Klopt ook. Je kan je alleen afvragen in hoeverre "de consument" nog behoefte heeft aan die paleizen en bereid is om daarvoor te betalen.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Ramon&Ramon schreef:Die glazen paleizen met de hardhouten zweedse vloeren moeten toch terug verdiend worden,hoe dan ook!
en daar betaald een eigenaar van een volvo van gemiddeld 10 jaar
oud dus liever niet meer voor.
geen glans zonder wrijving
nauticbluepearl
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38

schijven Bosch 128.12
ATE (=volvo OEM)125.27
Valeo 100.77
Febi-Bilstein 93.30
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6696
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Rippie V70 schreef:
Dus de monteurs zijn het aan het verdienen voor de mannen in het pak aan de voorzijde van het pand. Toch?
Zo werkt het niet alleen bij garage bedrijven en dealers hoor. Zo werkt het (vrijwel) overal. Ook in mijn vak.
Iets tekort door de bocht. Als "wij" aan de voorkant niets verkopen, hebben "zij" aan de achterkant (met enig vertraagd effect) niets te doen. Ik zie een bedrijf als een team waarin iedereen een even belangrijke plaats inneemt in het werk wat hij/zij doet.
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Iets tekort door de bocht. Als "wij" aan de voorkant niets verkopen, hebben "zij" aan de achterkant (met enig vertraagd effect) niets te doen. Ik zie een bedrijf als een team waarin iedereen een even belangrijke plaats inneemt in het werk wat hij/zij doet.
Dat klopt, maar dat was de opmerking ook niet.

Deze discussie raakt wel iets te ver van het topic zeg maar.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
jeroen.ijmuiden
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.06.2008 - 12:46

Aan de discussie tezien ben ik niet de enige die zo denkt.

Het is wat mij betreft heel simpel, kosten zijn er maar die moeten inzichtelijk zijn. Ik verwacht bij een garage ook niet dat ze mijn zelfgekochte schijven voor 50 euro onder de auto schroeven. Echter is denk ik wel de tijd voorbij dat de onderdelen bruto voor netto doorverkocht worden en er een hoog uurtarief gerekend wordt. Steeds meer garages hebben 2 uurtarieven, 1 voor onderhoud incl materiaal en 1 voor onderhoud excl materiaal. Andere kant van het verhaal is dat sommige garages minder korting krijgen bij hun groothandel dan wij eindklanten op die sites, dat is natuurlijk ook krom.

Ik heb nu gewoon voor 160 euro aan materiaal plus 100 euro arbeidsloon, dat betekend een besparing van 200 euro ivm de dealer en 150 met de universeelgarage.
Volvo V70 II 2000 (242.000)

Ford Mondeo Wagon 1.8 2001 (189.000)
Volvo S60 2.4 140pk edition (2001) (150.000)
Fiat Stilo 1.9 JTD (2002) (172.000)
Renault Laguna 1.8 16V (2001) (114.000)
Renault Laguna 1.8 12V (1998) (194.000)
Volvo 440 GLT (1992) (257.000)
jeroen.ijmuiden
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.06.2008 - 12:46

nauticbluepearl schreef:schijven Bosch 128.12
ATE (=volvo OEM)125.27
Valeo 100.77
Febi-Bilstein 93.30
Zijn dit maten, prijzen, voorraden? Dit is wel een heel beknopte reactie :wink:
Volvo V70 II 2000 (242.000)

Ford Mondeo Wagon 1.8 2001 (189.000)
Volvo S60 2.4 140pk edition (2001) (150.000)
Fiat Stilo 1.9 JTD (2002) (172.000)
Renault Laguna 1.8 16V (2001) (114.000)
Renault Laguna 1.8 12V (1998) (194.000)
Volvo 440 GLT (1992) (257.000)
Gast

elianmars schreef:
jeroen.ijmuiden schreef:Bij een garage krijg je gewoon 1 prijs, 400 euro incl montage en btw en geen alternatief door hun aangedragen. Is niet erg, maar dan loop ik een deurtje verder. Het scheelt me gewoon tussen de 150 en 200 euro.
Hou dan wel in de gaten dat een dealer met originele Volvo onderdelen werkt. Die zijn meestal (wat) duurder dan imitatie.
Ik ben er inmiddels achter (wel met korting dan) dat het verschil niet groot is.
Gast

Rippie V70 schreef:
Dus de monteurs zijn het aan het verdienen voor de mannen in het pak aan de voorzijde van het pand. Toch?
Zo werkt het niet alleen bij garage bedrijven en dealers hoor. Zo werkt het (vrijwel) overal. Ook in mijn vak.
nou ik en ik denk vele met mij zijn daar wel klaar mee.
Als voorbeeld: ik had een tandarts die zo nodig een oud pand in de binnenstad moest kopen voor zijn praktijk en hierna zag ik prijzen voorbij komen die er niet om logen en hem zag ik nog minder. Hij sprong van de ene behandelkamer naar de ander.
Hier wat van gezegd maar geen verbetering, ik bleef een "nummer".
Ik heb nu een tandarts met een persoonlijke behandeling en ook nog eens goedkoper. :wink:
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

AlexV70 schreef:
elianmars schreef:
jeroen.ijmuiden schreef:Bij een garage krijg je gewoon 1 prijs, 400 euro incl montage en btw en geen alternatief door hun aangedragen. Is niet erg, maar dan loop ik een deurtje verder. Het scheelt me gewoon tussen de 150 en 200 euro.
Hou dan wel in de gaten dat een dealer met originele Volvo onderdelen werkt. Die zijn meestal (wat) duurder dan imitatie.
Ik ben er inmiddels achter (wel met korting dan) dat het verschil niet groot is.
Plus dat Ate orgineel is en overal te koop net als Bosch.
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

jeroen.ijmuiden schreef: Ik heb nu gewoon voor 160 euro aan materiaal plus 100 euro arbeidsloon

Schijven en blokken aan de voorkant vervangen is een uur werk. Niet verkeerd, zo'n uurloon 8)
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
jeroen.ijmuiden
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.06.2008 - 12:46

elianmars schreef:
jeroen.ijmuiden schreef: Ik heb nu gewoon voor 160 euro aan materiaal plus 100 euro arbeidsloon

Schijven en blokken aan de voorkant vervangen is een uur werk. Niet verkeerd, zo'n uurloon 8)
En dan is het alsnog bijna 200 euro verschil met de dealer...
Volvo V70 II 2000 (242.000)

Ford Mondeo Wagon 1.8 2001 (189.000)
Volvo S60 2.4 140pk edition (2001) (150.000)
Fiat Stilo 1.9 JTD (2002) (172.000)
Renault Laguna 1.8 16V (2001) (114.000)
Renault Laguna 1.8 12V (1998) (194.000)
Volvo 440 GLT (1992) (257.000)
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”