Pagina 2 van 3
Geplaatst: 12.12.2012 - 18:01
door lint
Zelf monteren alleen als je daar ervaring mee hebt, geen risico's nemen met werkzaamheden aan je remmen.
Geplaatst: 12.12.2012 - 18:11
door Ramon&Ramon
En zo heeft een ieder daar zijn eigen mening over,een werkplaats tarief van 100 euro is gezien de kosten die een bedrijf moet maken om een auto te kunnen reparen redelijk,als je alle kosten die een bedrijf moet maken er af trekt,blijft er niet veel over, er worden een paar dingen vergeten denk ik.
Loonkosten,milieu eisen die zeer streng zijn,bijv een vloeistofdichte vloer kost een vermogen,energiekosten,eisen die importeurs stellen zijn niet misselijk enz.
En als dan de winst op onderdelen ook verdwijnt,dan zullen veel bedrijven moeten stoppen,dat is nu al het geval,vanwege het te kort aan werk.
En stukje bij beetje wordt de hele autobranche om zeep geholpen.
Geplaatst: 12.12.2012 - 18:15
door lint
Dat is wel een hele sombere voorspelling, toch vrees ik dat je gelijk hebt als je ziet hoeveel garages het moeilijk hebben in deze crisistijd.
Geplaatst: 12.12.2012 - 19:11
door MN-NL
Naar mijn idee is die 100 per uur aardig aan de prijs. Ook met alle extra zaken die je noemt, die staan immers gescheiden op de rekening in de vorm van klein materiaal toeslag, milieutoeslag, etc.
Daarnaast heeft juist de merkdealer efficiency in reparaties, veelal is men in staat sneller te werken dan de eenheidsprijs met voorgeschreven uren die voor bepaalde reparaties staat. Dat is dubbel verdienen uiteindelijk.
En voor de goede orde: ik betaal (meestal) graag voor de expertise en de voorspelbare eenheidsprijs (voorbeelden genoeg van mannetjes met lagere uurtarieven die vervolgens veel meer uren nodig hebben).
Maar in tijden waar iedereen kritisch naar zijn uitgaven kijkt is het niet verkeerd als bedrijf om kritisch naar je kostenstructuur en dus je tarieven te (blijven) kijken!
Geplaatst: 12.12.2012 - 21:48
door Bakboord1
Een dealer kan vermoed ik met droge ogen beweren dat zijn werkplaats tarief nog te laag is.
Maar daarna wel klagen over het uurtarief van een stucadoor of een financieel adviseur.
We doen er allemaal aan mee maar als ik zie wat de overhead is bij een dealer dan klopt het businessmodel niet lijkt me.
Geplaatst: 12.12.2012 - 22:26
door Gast
Ramon&Ramon schreef:En zo heeft een ieder daar zijn eigen mening over,een werkplaats tarief van 100 euro is gezien de kosten die een bedrijf moet maken om een auto te kunnen reparen redelijk,als je alle kosten die een bedrijf moet maken er af trekt,blijft er niet veel over, er worden een paar dingen vergeten denk ik.
Loonkosten,milieu eisen die zeer streng zijn,bijv een vloeistofdichte vloer kost een vermogen,energiekosten,eisen die importeurs stellen zijn niet misselijk enz.
En als dan de winst op onderdelen ook verdwijnt,dan zullen veel bedrijven moeten stoppen,dat is nu al het geval,vanwege het te kort aan werk.
En stukje bij beetje wordt de hele autobranche om zeep geholpen.
Volgens mij is deze discussie hier (jaren geleden?) al gevoerd.
Loonkosten kan het niet zijn, milieueisen, energiekosten en gereedschap kunnen het niet zijn, want die hebben ze bij alroundgarages ook.
Wat blijft over: eisen importeur (uitstraling pand en showroom) en laten we wel wezen in de showroom wordt het al lang niet meer verdiend.
Dus de monteurs zijn het aan het verdienen voor de mannen in het pak aan de voorzijde van het pand. Toch?

Geplaatst: 12.12.2012 - 22:40
door Ramon&Ramon
Die glazen paleizen met de hardhouten zweedse vloeren moeten toch terug verdiend worden,hoe dan ook!
Geplaatst: 12.12.2012 - 23:46
door elianmars
jeroen.ijmuiden schreef:Bij een garage krijg je gewoon 1 prijs, 400 euro incl montage en btw en geen alternatief door hun aangedragen. Is niet erg, maar dan loop ik een deurtje verder. Het scheelt me gewoon tussen de 150 en 200 euro.
Hou dan wel in de gaten dat een dealer met originele Volvo onderdelen werkt. Die zijn meestal (wat) duurder dan imitatie.
Geplaatst: 13.12.2012 - 08:31
door Rippie V70
Dus de monteurs zijn het aan het verdienen voor de mannen in het pak aan de voorzijde van het pand. Toch?
Zo werkt het niet alleen bij garage bedrijven en dealers hoor. Zo werkt het (vrijwel) overal. Ook in mijn vak.
Die glazen paleizen met de hardhouten zweedse vloeren moeten toch terug verdiend worden,hoe dan ook!
Klopt ook. Je kan je alleen afvragen in hoeverre "de consument" nog behoefte heeft aan die paleizen en bereid is om daarvoor te betalen.
Geplaatst: 13.12.2012 - 08:31
door toppertje
Ramon&Ramon schreef:Die glazen paleizen met de hardhouten zweedse vloeren moeten toch terug verdiend worden,hoe dan ook!
en daar betaald een eigenaar van een volvo van gemiddeld 10 jaar
oud dus liever niet meer voor.
Geplaatst: 13.12.2012 - 10:40
door nauticbluepearl
schijven Bosch 128.12
ATE (=volvo OEM)125.27
Valeo 100.77
Febi-Bilstein 93.30
Geplaatst: 13.12.2012 - 11:13
door Gouwe
Rippie V70 schreef:Dus de monteurs zijn het aan het verdienen voor de mannen in het pak aan de voorzijde van het pand. Toch?
Zo werkt het niet alleen bij garage bedrijven en dealers hoor. Zo werkt het (vrijwel) overal. Ook in mijn vak.
Iets tekort door de bocht. Als "wij" aan de voorkant niets verkopen, hebben "zij" aan de achterkant (met enig vertraagd effect) niets te doen. Ik zie een bedrijf als een team waarin iedereen een even belangrijke plaats inneemt in het werk wat hij/zij doet.
Geplaatst: 13.12.2012 - 11:50
door Rippie V70
Iets tekort door de bocht. Als "wij" aan de voorkant niets verkopen, hebben "zij" aan de achterkant (met enig vertraagd effect) niets te doen. Ik zie een bedrijf als een team waarin iedereen een even belangrijke plaats inneemt in het werk wat hij/zij doet.
Dat klopt, maar dat was de opmerking ook niet.
Deze discussie raakt wel iets te ver van het topic zeg maar.
Geplaatst: 13.12.2012 - 13:55
door jeroen.ijmuiden
Aan de discussie tezien ben ik niet de enige die zo denkt.
Het is wat mij betreft heel simpel, kosten zijn er maar die moeten inzichtelijk zijn. Ik verwacht bij een garage ook niet dat ze mijn zelfgekochte schijven voor 50 euro onder de auto schroeven. Echter is denk ik wel de tijd voorbij dat de onderdelen bruto voor netto doorverkocht worden en er een hoog uurtarief gerekend wordt. Steeds meer garages hebben 2 uurtarieven, 1 voor onderhoud incl materiaal en 1 voor onderhoud excl materiaal. Andere kant van het verhaal is dat sommige garages minder korting krijgen bij hun groothandel dan wij eindklanten op die sites, dat is natuurlijk ook krom.
Ik heb nu gewoon voor 160 euro aan materiaal plus 100 euro arbeidsloon, dat betekend een besparing van 200 euro ivm de dealer en 150 met de universeelgarage.
Geplaatst: 13.12.2012 - 13:57
door jeroen.ijmuiden
nauticbluepearl schreef:schijven Bosch 128.12
ATE (=volvo OEM)125.27
Valeo 100.77
Febi-Bilstein 93.30
Zijn dit maten, prijzen, voorraden? Dit is wel een heel beknopte reactie

Geplaatst: 13.12.2012 - 21:17
door Gast
elianmars schreef:jeroen.ijmuiden schreef:Bij een garage krijg je gewoon 1 prijs, 400 euro incl montage en btw en geen alternatief door hun aangedragen. Is niet erg, maar dan loop ik een deurtje verder. Het scheelt me gewoon tussen de 150 en 200 euro.
Hou dan wel in de gaten dat een dealer met originele Volvo onderdelen werkt. Die zijn meestal (wat) duurder dan imitatie.
Ik ben er inmiddels achter (wel met korting dan) dat het verschil niet groot is.
Geplaatst: 13.12.2012 - 21:28
door Gast
Rippie V70 schreef:Dus de monteurs zijn het aan het verdienen voor de mannen in het pak aan de voorzijde van het pand. Toch?
Zo werkt het niet alleen bij garage bedrijven en dealers hoor. Zo werkt het (vrijwel) overal. Ook in mijn vak.
nou ik en ik denk vele met mij zijn daar wel klaar mee.
Als voorbeeld: ik had een tandarts die zo nodig een oud pand in de binnenstad moest kopen voor zijn praktijk en hierna zag ik prijzen voorbij komen die er niet om logen en hem zag ik nog minder. Hij sprong van de ene behandelkamer naar de ander.
Hier wat van gezegd maar geen verbetering, ik bleef een "nummer".
Ik heb nu een tandarts met een persoonlijke behandeling en ook nog eens goedkoper.

Geplaatst: 13.12.2012 - 23:25
door Ramon&Ramon
AlexV70 schreef:elianmars schreef:jeroen.ijmuiden schreef:Bij een garage krijg je gewoon 1 prijs, 400 euro incl montage en btw en geen alternatief door hun aangedragen. Is niet erg, maar dan loop ik een deurtje verder. Het scheelt me gewoon tussen de 150 en 200 euro.
Hou dan wel in de gaten dat een dealer met originele Volvo onderdelen werkt. Die zijn meestal (wat) duurder dan imitatie.
Ik ben er inmiddels achter (wel met korting dan) dat het verschil niet groot is.
Plus dat Ate orgineel is en overal te koop net als Bosch.
Geplaatst: 14.12.2012 - 09:45
door elianmars
jeroen.ijmuiden schreef:
Ik heb nu gewoon voor 160 euro aan materiaal plus 100 euro arbeidsloon
Schijven en blokken aan de voorkant vervangen is een uur werk. Niet verkeerd, zo'n uurloon

Geplaatst: 14.12.2012 - 10:24
door jeroen.ijmuiden
elianmars schreef:jeroen.ijmuiden schreef:
Ik heb nu gewoon voor 160 euro aan materiaal plus 100 euro arbeidsloon
Schijven en blokken aan de voorkant vervangen is een uur werk. Niet verkeerd, zo'n uurloon

En dan is het alsnog bijna 200 euro verschil met de dealer...