Pagina 2 van 2

Re: Roest op de remschijven

Geplaatst: 16.12.2012 - 21:31
door Musicus
DawnBlueED schreef:
Musicus schreef:Vandaag moest mijn S60 weer APK gekeurd worden. De garage belde dat alles er goed uit zag, maar op de remschijven achter was er een te groot percentage roest aanwezig, waardoor dit APK afkeur zou zijn....
Was de APK soms bij een snelle fitter? Sommige bedrijven keuren banden, remschijven/remblokken en uitlaten wat sneller af dan echt nodig is ...
Nee zeker niet. Een goede Volvo-specialist...

Re: Roest op de remschijven

Geplaatst: 16.12.2012 - 21:49
door DawnBlueED
lint schreef:Dat is toch algemeen bekend dat bij de fastfitters de keuringsuitslag vooral wordt bepaald door de gewenste omzet van slijtagedelen.
Niet alle collega's konden evengoed met de verleidingen omgaan, dat klopt.
Musicus schreef:Nee zeker niet. Een goede Volvo-specialist...
Ah ok, gelukkig maar. :)

Re: Roest op de remschijven

Geplaatst: 17.12.2012 - 00:30
door Ramon&Ramon
Musicus schreef:
DawnBlueED schreef:
Musicus schreef:Vandaag moest mijn S60 weer APK gekeurd worden. De garage belde dat alles er goed uit zag, maar op de remschijven achter was er een te groot percentage roest aanwezig, waardoor dit APK afkeur zou zijn....
Was de APK soms bij een snelle fitter? Sommige bedrijven keuren banden, remschijven/remblokken en uitlaten wat sneller af dan echt nodig is ...
Nee zeker niet. Een goede Volvo-specialist...
Tja.....

Geplaatst: 17.12.2012 - 19:46
door Blade
Als de schijven nog prima waren qua dikte is het natuurlijk onzin om ze te vervangen om wat roest. Met een slijptolletje heb je de schijfjes in 5min natuurlijk weer schoon. Wil je het echt netjes, kan een automatrialen zaak ze "schoon" afdraaien. Kost vaak maar een tientje per schijf!

Geplaatst: 17.12.2012 - 21:20
door Gast
Het afdraaien kan zelfs aan de auto.

Geplaatst: 18.12.2012 - 17:16
door Blade
Precies!

Geplaatst: 19.12.2012 - 01:45
door DawnBlueED
Poika schreef:Als de schijven nog prima waren qua dikte is het natuurlijk onzin om ze te vervangen om wat roest. Met een slijptolletje heb je de schijfjes in 5min natuurlijk weer schoon. Wil je het echt netjes, kan een automatrialen zaak ze "schoon" afdraaien. Kost vaak maar een tientje per schijf!
Wie doet dat afdraaien voor een tientje precies? Klinkt best goedkoop ...

Een slijptol is trouwens niet het juiste gereedschap voor het verwijderen van het roest, bij plaatselijk wegslijpen dragen de remblokken niet meer over het volle oppervlak.

@Musicus
Als je de reparatie van een afkeurpunt liever zelf uitvoert (zoals je hierboven aangeeft) kan je de auto ook gewoon weer meenemen. De resterende geldigheid van de APK vervalt niet door een afkeur.

Weliswaar mag je met een auto met een ernstig gebrek niet de weg op, maar voor zover van toepassing gold dat natuurlijk ook al voor de heenrit naar het keuringsstation.

Geplaatst: 19.12.2012 - 10:30
door gsx750r
Een klein zijsprongetje:
DawnBlueED schreef:....De resterende geldigheid van de APK vervalt niet door een afkeur.
Hier dus wel. Als je bijv. 3 maanden (is maximum) voor de uiterste keuringsdatum je auto laat keuren en hij wordt afgekeurd dan is de resterende geldigheid van de APK stomweg vervallen. Eerlijk gezegd vind ik dat ook niet meer dan logisch !

Rob

Geplaatst: 19.12.2012 - 10:51
door Chrisvdvalk
Ik had exact hetzelfde, een strook roest. Aan de rest van de schijf was ook goed te zien dat er iets niet helemaal goed ging. Het verdween niet met stevig remmen, aan het remblokje zelf was niks te zien.

Toen de remklauw en bracket losgehaald. Bleek dat het buitenste remblokje helemaal vast zat in de bracket door vuil en met geen mogelijkheid meer kon glijden. Hij kwam dus ook niet of niet goed meer tegen de schijf. Beide goed schoongemaakt (roterend staalborsteltje) zodat het weer gangbaar was. Schijf ziet er nu weer uit zoals het moet.

Geplaatst: 19.12.2012 - 11:39
door Ramon&Ramon
DawnBlueED schreef:
Poika schreef:Als de schijven nog prima waren qua dikte is het natuurlijk onzin om ze te vervangen om wat roest. Met een slijptolletje heb je de schijfjes in 5min natuurlijk weer schoon. Wil je het echt netjes, kan een automatrialen zaak ze "schoon" afdraaien. Kost vaak maar een tientje per schijf!
Wie doet dat afdraaien voor een tientje precies? Klinkt best goedkoop ...

Een slijptol is trouwens niet het juiste gereedschap voor het verwijderen van het roest, bij plaatselijk wegslijpen dragen de remblokken niet meer over het volle oppervlak.

@Musicus
Als je de reparatie van een afkeurpunt liever zelf uitvoert (zoals je hierboven aangeeft) kan je de auto ook gewoon weer meenemen. De resterende geldigheid van de APK vervalt niet door een afkeur.

Weliswaar mag je met een auto met een ernstig gebrek niet de weg op, maar voor zover van toepassing gold dat natuurlijk ook al voor de heenrit naar het keuringsstation.
Als de auto aangemeld wordt bij een keuring,met gebreken,dat is eigenlijk verplicht,afkeurpunten moeten gemeld worden bij de RDW,dan vervalt de oorspronkelijke datum van keuren.
Er zijn veel misverstanden over de APK,je mag er twee maanden overheen zijn,broodje aap verhaal dus ook,je mag er nog geen dag overheen zijn,als je de auto 2 maanden voor de afloopdatum laat keuren,krijg je een apk die geldig is voor 14 maanden,dan geld de aflooptermijn wel.
Mits goedgekeurd natuurlijk.
Afkeur is afkeur,of je nu eerder laat keuren of niet!

Geplaatst: 19.12.2012 - 12:58
door DawnBlueED
gsx750r schreef:Een klein zijsprongetje:
DawnBlueED schreef:....De resterende geldigheid van de APK vervalt niet door een afkeur.
Hier dus wel. Als je bijv. 3 maanden (is maximum) voor de uiterste keuringsdatum je auto laat keuren en hij wordt afgekeurd dan is de resterende geldigheid van de APK stomweg vervallen. Eerlijk gezegd vind ik dat ook niet meer dan logisch !

Rob
Het word dan heel lastig om je auto bij een keuringsstation zonder werkplaats te laten keuren. Denk b.v. aan de Dekra in NL.

Ik zie twee eisen die naast elkaar bestaan.
1. Een geldige APK keuring.
2. Op elk moment dat je de weg opgaat er voor zorgen dat de auto technisch veilig is.

Geplaatst: 19.12.2012 - 13:18
door DawnBlueED
Ramon&Ramon schreef: Als de auto aangemeld wordt bij een keuring,met gebreken,dat is eigenlijk verplicht,afkeurpunten moeten gemeld worden bij de RDW,dan vervalt de oorspronkelijke datum van keuren.
Er zijn veel misverstanden over de APK,je mag er twee maanden overheen zijn,broodje aap verhaal dus ook,je mag er nog geen dag overheen zijn,als je de auto 2 maanden voor de afloopdatum laat keuren,krijg je een apk die geldig is voor 14 maanden,dan geld de aflooptermijn wel.
Mits goedgekeurd natuurlijk.
Afkeur is afkeur,of je nu eerder laat keuren of niet!
Hieronder een citaat van de site van Inovam, kennis en opleidingscentrum voor de mobiliteitsbrance

http://www.innovam.nl/Business/Keurmees ... Q.aspx?c=5
Het is verboden om met een voertuig te rijden wanneer het niet aan de APK-keuringseisen voldoet. Dat verbod om te rijden geldt uiteraard niet alleen nadat er een afkeuring heeft plaatsgevonden, maar voor alle situaties waarin de auto niet (meer) aan de keuringseisen voldoet. Dus bijvoorbeeld wanneer er gebreken optreden, terwijl de auto nog maar kort geleden is goedgekeurd of als een auto nog helemaal niet APK-keuringsplichtig is.

Let op, de geldigheid van het oude keuringsbewijs vervalt niet! Immers, na een afkeur blijft de ‘oude’ vervaldatum gewoon in het APK-keuringsregister staan.Want een auto die niet aan de eisen voldoet mag tot twee maanden na de vervaldatum van de laatste goedkeuring ongekeurd langs de weg staan (en dus niet rijden!).

Geplaatst: 19.12.2012 - 13:28
door Ramon&Ramon
Zo is het!

Geplaatst: 19.12.2012 - 15:44
door gsx750r
Nog even off-topic.
DawnBlueED schreef:...Het word dan heel lastig om je auto bij een keuringsstation zonder werkplaats te laten keuren. Denk b.v. aan de Dekra in NL.
Ogenschijnlijk wel maar hier is het geheel anders geregeld. De APK wordt hier uitgevoerd bij een van de 172 keuringsstations van de IMT = de Portugese RDW en daar is dus nooit een werkplaats aan verbonden.
Men kent hier 3 normen n.l.: Tipo 1, Tipo 2 en Tipo 3. Ik zal niet in detail ingaan op wat deze normen inhouden maar het is zo dat je bij gebreken van Tipo 1 alleen maar een opmerking krijgt op het keuringsbewijs. Je moet het wel laten herstellen maar hoeft niet terug voor een herkeuring. De auto is dus in feite goedgekeurd, te herkennen aan een groene APK sticker op de voorruit. Bij de veelvuldige (!) politiecontroles moet je ook het keuringsbewijs laten zien. Gebreken niet hersteld betekent een vette boete want daar weten ze hier wel raad mee !
Bij Tipo 2 heb je één maand om de gebreken te (laten) herstellen en de auto te laten herkeuren. Een rode APK sticker op je voorruit maakt kenbaar dat de auto is afgekeurd. Tot hij is herkeurd mogen er geen passagiers en/of 'vracht' met de auto vervoerd worden.
Bij Tipo 3 mag je, afhankelijk van het soort gebrek, uitsluitend via de kortste weg naar een garage om het te laten herstellen óf je moet je auto laten afslepen door een erkend bedrijf. (Zelf laten slepen is hier verboden !) Uiteraard ook weer een rode APK sticker op de voorruit.

Een APK kost op het moment € 28,41 en een herkeuring € 8,03

Nu weer on-topic.

Ik ben geen veiligheidsapostel maar ben wel van mening dat bepaalde onderdelen van een auto heel erg belangrijk zijn voor de (verkeers-)veiligheid. De remmen horen daar beslist bij.
Daar moet je dus niet mee sjoemelen of op een verkeerde wijze op besparen. De oorzaak van teveel roest op de remschijven kunnen divers zijn maar als de norm wordt overschreden vind ik dat 'even met een slijptolletje' de roest verwijderen geen optie is ! Het is symptoombestrijding maar de oorzaak wordt er niet mee weggenomen.....

Rob

Geplaatst: 19.12.2012 - 17:21
door lint
Nu weer on-topic.

Ik ben geen veiligheidsapostel maar ben wel van mening dat bepaalde onderdelen van een auto heel erg belangrijk zijn voor de (verkeers-)veiligheid. De remmen horen daar beslist bij.
Daar moet je dus niet mee sjoemelen of op een verkeerde wijze op besparen. De oorzaak van teveel roest op de remschijven kunnen divers zijn maar als de norm wordt overschreden vind ik dat 'even met een slijptolletje' de roest verwijderen geen optie is ! Het is symptoombestrijding maar de oorzaak wordt er niet mee weggenomen.....

Rob[/quote]

Helemaal mee eens!

Geplaatst: 19.12.2012 - 18:16
door DawnBlueED
+2

Geplaatst: 19.12.2012 - 19:38
door ovlov058
Lijkt wel een producteigenschap, heb het alleen nog maar bij volvo gezien.

Heb het ook gehad, half veroeste schijven achteraan. Kan alleen maar voorkomen als de blokken alleen aan de buitekant van de schijf niet hard genoeg drukken.

Geplaatst: 19.12.2012 - 20:38
door Ramon&Ramon
ovlov058 schreef:Lijkt wel een producteigenschap, heb het alleen nog maar bij volvo gezien.

Heb het ook gehad, half veroeste schijven achteraan. Kan alleen maar voorkomen als de blokken alleen aan de buitekant van de schijf niet hard genoeg drukken.

Maw,het spul is niet goed gangbaar,bij een beurt wordt dat ook niet meer gedaan,het schoonmaken enz van de remmen.
Men kijkt door het wiel of de blokken nog dik genoeg zijn en dat was het dan!
Het is zeker geen producteigenschap,maar slordig onderhoud!
En dat is weer te wijten aan snelle beurten.

Geplaatst: 20.12.2012 - 14:08
door Musicus
Tja, ik ga niet op hoge poten terug naar de garage. Ik weet voor de volgende beurten dat ik de blokken goed gangbaar maak. Ik denk dat meer mensen hier voortaan op zullen letten naar aanleiding van dit topic.
Nu op naar de 4 ton

Geplaatst: 20.12.2012 - 22:39
door VolvoS60D5Black
En daarom ben ik geen voorstander van de nieuwe periodiciteit van de apk

Een auto moet gewoon om het jaar gekeurd worden.

gegroet een apk keurmeester