Pagina 2 van 4
Geplaatst: 19.12.2012 - 18:48
door Ramon&Ramon
Delta schreef:Ramon&Ramon schreef:Jers3n schreef:
Is het dan, op basis van praktijkervaring, zo dat het vroegtijdig breken tussen de 160000 en 180000 KM voorkomt of ook na minder KM's? En is er dan ook aan te geven wat de verhouding is tussen voor 160000 KM tov. 160000-180000 KM?
En is daarbij ook een percentage (schatting) te noemen van het aantal (bij de D5) vroegtijdig gebroken distributieriemen? B.v. bij 1 op de hoeveel komt het dan voor?
Dat is op basis van praktijk ervaringen,over de bakken in het algemeen,daar staat veel over te lezen op het forum.
Ook daar zijn dus problemen mee te verwachten,termijnen zijn daarvoor niet aan te geven,maar ze gaan wel is stuk of veroorzaken problemen.
Ramon bedoel je de geartronic automaat ? Ik heb altijd begrepen dat dit een zeer sterke versnellingsbak is ?
Lees hier op het forum de ervaringen met die bakken,die zijn er genoeg te vinden.
Als je met de zoekfunctie bonken of flushen intikt,komt er genoeg in beeld over automaatbakken.
Geplaatst: 19.12.2012 - 19:04
door The Volvoboy
Dan nog, een GT is een relatief sterke bak. Mensen die geen klachten hebben hoor je hier nooit namelijk

Geplaatst: 19.12.2012 - 19:31
door lint
Geartronic is een redelijke automatische versnellingsbak, schakelt alleen wat traag op. Dit is bij de latere versies wel beter geworden maar nog steeds niet optimaal.
Geplaatst: 19.12.2012 - 19:35
door Delta
Ok en de powershift in combinatie met een 2.0d is die bak beter/slechter of kent deze ook problemen.
Alvast dank voor alle hulp!
Geplaatst: 19.12.2012 - 19:38
door The Volvoboy
Delta schreef:Ok en de powershift in combinatie met een 2.0d is die bak beter/slechter of kent deze ook problemen.
Alvast dank voor alle hulp!
Geartronic is een veel fijnere automaat vind ik zelf.
Geplaatst: 19.12.2012 - 20:10
door Discovery
V50 D5 is alleen met de 5-versnelling Geartronic geleverd, welke een stuk minder is in rijcomfort dan de 6-versnelling Geartronic. Powershift is dan een stuk fijner.
Geplaatst: 19.12.2012 - 20:19
door The Volvoboy
Discovery schreef:V50 D5 is alleen met de 5-versnelling Geartronic geleverd, welke een stuk minder is in rijcomfort dan de 6-versnelling Geartronic. Powershift is dan een stuk fijner.
Behalve met het vanuit stilstand wegrijden en het van D naar R schakelen en andersom. Dan is het echt een waardeloze automaat.
Geplaatst: 20.12.2012 - 23:03
door pimsam
Ik heb zowel de powershift (in de V50) als de geartronic automaat (in de XC90) en het enige voordeel van de powershift vind ik het minimale meerverbruik t.o.v. een handbak.
Het schakelen in een powershift gaat met meer schokken gepaard en je kunt het schakelen lastiger met het gaspedaal beinvloeden. Het schakelen tussen R en D duurt zeker met koude bak soms erg lang.
De geartronic reageert trager, zeker vanuit stilstand maar in de manuele stand wegrijden gaat veel sneller.
Geef mij maar een geartronic.
Geplaatst: 22.12.2012 - 19:48
door Delta
Is het D5 blok in een V50 hetzelfde blok als gebruikt in de S60? En belangrijker net zo betrouwbaar?
Geplaatst: 22.12.2012 - 20:26
door Mart van der Steeg
Dat zal toch wel?, ik ken geen verschillende D5 blokken, alleen aantal pk's kan varieren.
Geplaatst: 23.12.2012 - 00:44
door The Volvoboy
Nee, is een ander blok bij mijn weten. 2.4 van een V50 is bijvoorbeeld ook 14cm minder diep dan die van een S60/V70/S80, om de kreukelzone te behouden
Geplaatst: 23.12.2012 - 09:07
door Gast
Was het ook niet zo dat de turbo en uitlaatspruitstuk om een andere manier waren samengesteld vanwege die beperktere ruimte?
Geplaatst: 23.12.2012 - 10:13
door Mart van der Steeg
The Volvoboy schreef:Nee, is een ander blok bij mijn weten. 2.4 van een V50 is bijvoorbeeld ook 14cm minder diep dan die van een S60/V70/S80, om de kreukelzone te behouden
Ok, wist ik niet. Lijkt mij alleen niet erg economisch, zoveel verkoopt die D5 V50 nou ook weer niet.
Geplaatst: 23.12.2012 - 10:42
door pimsam
Alle D5 blokken zijn hetzelfde. Mogelijk dat spuitstukken, turbo's en afdekkappen etc. anders zijn maar het blok zelf blijft precies hetzelfde.
Geplaatst: 23.12.2012 - 11:28
door Jers3n
Ramon&Ramon schreef:Jers3n schreef:Ramon&Ramon schreef:Voor de benzine versies ook!
Die intervallen zijn niet gebaseerd op ervaringen.
Ze veranderen het telkens weer.
Maar vroegtijdig breken komt helaas nogal is voor!
Is het dan, op basis van praktijkervaring, zo dat het vroegtijdig breken tussen de 160000 en 180000 KM voorkomt of ook na minder KM's? En is er dan ook aan te geven wat de verhouding is tussen voor 160000 KM tov. 160000-180000 KM?
En is daarbij ook een percentage (schatting) te noemen van het aantal (bij de D5) vroegtijdig gebroken distributieriemen? B.v. bij 1 op de hoeveel komt het dan voor?
Dat is op basis van praktijk ervaringen,over de bakken in het algemeen,daar staat veel over te lezen op het forum.
Ook daar zijn dus problemen mee te verwachten,termijnen zijn daarvoor niet aan te geven,maar ze gaan wel is stuk of veroorzaken problemen.
Het gaat een beetje of topic, maar het is nog geen antwoord op mijn vraag. Het vroegtijdig breken van de distributieriem komt m.i. bij veel merken/motoren in een (zeer) beperkte mate voor. Dat kleine percentage is, hoe tragisch ook voor de individuele eigenaar, (bijna) niet te voorkomen en ingecalculeerd/acceptabel geacht door de fabricant(en). 'Het komt dus weleens voor' inderdaad, en na verschillende afstanden. Om op basis hiervan alle distributieriemen eerder dan voorgeschreven te vervangen lijkt me geen onderbouwd advies.
Indien nu de (praktijk) ervaring is dat het bij de D5 met 180k interval tussen 160 en 180k structureel meer distributieriemen breken dan bij de D5 met 160k interval in de laatste 20000km lijkt me dat wel een nuttig advies. Al zou ik dan verwachten dat Volvo deze ervaring teruggekoppeld had gekregen en de vervangingsinterval hierop had aangepast. Maar misschien ga ik daar de fout in...
Ondanks dat ik de mening en ervaring van R&R zeer waardeer en hoogacht, heb ik nog steeds niet het idee meer risico te lopen op een kapotte riem dan normaal (of voor 160k). Al zal ik er zeker voor zorgen tijdig (dus voor 180k) de riem te laten vervangen mocht de tweede wissel zich aan gaan dienen (1e bij 175k).
O.T. Zoals al gevraagd, waarom geen D5 handbak?
Geplaatst: 23.12.2012 - 13:26
door Delta
Ook al is het soms niet geheel volgens het door mij geopende topic vind ik allle info tot nu toe zeer relevant, ik zou dus willen zeggen ik hoor graag, voordat ik mijn definitieve beslissing heb genomen, van de mede forumleden!!
OT: ik rijd nu een automaat en heb daar mijn vorige V50 eigenlijk om ingeruild, ik rijd iedere morgen/avond A7/A8/A10 dus dan is een automaat wel erg makkelijk.
Geplaatst: 23.12.2012 - 14:34
door wtr_s60
Een GT verbruikt zo'n 25% meer dan een handbak en de prestaties gaan er serieus op achteruit. Efficiƫnt is deze automaat verre van..
Wat is er mis met een manuele ? Ik vind de manuele versnellingsbak in mijn S60 D5 net zo zacht en makkelijk schakelen.. En je kan daarbovenop altijd op koppel rijden, zelfs bij plankgas gewoon schakelen aan 3000 toeren gaat prima tijdens vlot rijden. Doe je kickdown bij een GT versie dan trekt dat ding 'm constant in 't rood..
Geplaatst: 23.12.2012 - 15:41
door Gast
wtr_s60 schreef:Een GT verbruikt zo'n 25% meer dan een handbak en de prestaties gaan er serieus op achteruit. Efficiƫnt is deze automaat verre van..
Wat is er mis met een manuele ? Ik vind de manuele versnellingsbak in mijn S60 D5 net zo zacht en makkelijk schakelen.. En je kan daarbovenop altijd op koppel rijden, zelfs bij plankgas gewoon schakelen aan 3000 toeren gaat prima tijdens vlot rijden. Doe je kickdown bij een GT versie dan trekt dat ding 'm constant in 't rood..
Het gaat om het verschil tussen een automaat en een handbak, waarbij het
gemak/comfort voorop staat.
Geplaatst: 23.12.2012 - 16:05
door Fons099
Ik heb bewust voor een automaat gekozen en nog steeds geen spijt.
Kreeg een weekje een leen-V70 2.4 handbak mee. Prima auto maar toch liever een automaat.
Geplaatst: 23.12.2012 - 16:11
door Gast
+1