Pagina 2 van 2
Geplaatst: 17.12.2012 - 19:48
door BlackcurrantV70
Thom schreef:Bij mijn XC60 gaat het momentaan verbruik naar 12-13L/100km tijdens regeneratie, 99,9 tijdens vol accelereren is normaal volgens mij.
Gemiddeld verbruik zit bij mij op 7,8/100km
Doos eieren onder t gaspedaal? Mooie waarde met een Volvo vijfcilinder dieselmotor, slurpende GT en AWD!
Nee hoor, aan het stoplicht telkens eerste weg (of er moet een dragracer naast staan), verder wel veel snelweg, 100 of 120 waar het mag
Geplaatst: 17.12.2012 - 20:33
door Frederik Welvaert
Hier een verbruik van 7,9 volgens boordcomputer. Ook GT en ook AWD en bovendien Rica chip naar 220pk. Zelfde biturbo motor als BlackcurrantV70, maar nog met oude GT software (geen sportmodus) en geen Sensus. Wel een rustige rijstijl en niet sneller dan toegestane snelheid. Als ik me wat meer zou inhouden qua optrekken kan het misschien nog lager
Tijdens het regenereren van het roetfilter zie ik het verbruik schommelen tussen de 12 en 15 l/100 km. Je ziet het ook als je het gaspedaal loslaat om te remmen op de motor. Normaal gaat de teller dan naar 0, tijdens het genereren blijft de motor wat verbruiken.
Ze hadden wel met een extra factor rekening mogen houden bij het regenereren: niveau van de tank. Onlangs moest ik een rit doen van 100km, met nog voor 140 km diesel in de tank. Begint het ding na 40km plots te reinigen waardoor ik halfweg de rit en midden in het proces de snelweg af mocht omdat ik plots maar 30km meer kon. Bij het terug verder rijden wordt het reinigingsproces blijkbaar niet meer hervat. En vorige week was de motor het filter al aan het reinigen na 5km. Leuk als je maar 15km moet rijden en dus weeral een cyclus moet afbreken omdat je al op je bestemming bent. Gelukkig doe ik meestal langere ritten zodat het filter toch z'n cyclussen kan afwerken.
Geplaatst: 17.12.2012 - 20:39
door BlackcurrantV70
ppFreddy, wat is je ervaring door de chip van RICA ?
Dus van 163pk naar 220 gegaan ?
Kan blijkbaar perfect met deze motor, want in Zweden is die upgrade zelfs bij Polestar te verkrijgen.
Wat ik vooral ervaar bij doortrekken is dat boven de 3000rpm de pit eruit is, lijkt wel of de auto inhoudt boven 3000rpm
Geplaatst: 17.12.2012 - 21:11
door Thom
Wat ik vooral ervaar bij doortrekken is dat boven de 3000rpm de pit eruit is, lijkt wel of de auto inhoudt boven 3000rpm
Indien u een 2.0 D3 heeft..die is zo afgesteld. Maar..wat moet je met een krachtige diesel als de uwe boven de 3.000 toeren (behalve veel kabaal en verbruik)

?
Geplaatst: 17.12.2012 - 21:57
door BlackcurrantV70
nee hoor de D3 AWD is een 2.4 motor, dezelfde als de D5 AWD maar dan terug getuned naar 163pk
Geplaatst: 17.12.2012 - 23:51
door Frederik Welvaert
BlackcurrantV70 schreef:ppFreddy, wat is je ervaring door de chip van RICA ?
Dus van 163pk naar 220 gegaan ?
Kan blijkbaar perfect met deze motor, want in Zweden is die upgrade zelfs bij Polestar te verkrijgen.
Wat ik vooral ervaar bij doortrekken is dat boven de 3000rpm de pit eruit is, lijkt wel of de auto inhoudt boven 3000rpm
Wat je beschrijft klopt gewoon en ervaarde ik dus ook. De 2.4D vanaf MY 2010 is dezelfde biturbo motor als de 205pk sterke D5. Dat zie je in de specs aan het koppel dat bij beide motoren 420Nm bedraagt. Bij de 2.4D is de software echter geschreven dat die vanaf 2500rpm minder koppel begint te geven (D5 420Nm tussen 1500 en 3500, 2.4D tussen 1500 en 2500) want koppel x toerental = pk's, en ze moeten de motor begrenzen op 163pk om nog binnen die fiscale categorie te vallen.
Ik merkte dus hetzelfde, rond de 3000rpm is de fut er inderdaad uit, en dat wou ik weg. Ik heb nog even gedacht om gewoon voor de OEM upgrade te gaan, Rica zelf zei dat het veilig was om de 250pk/500Nm te nemen, maar dat zag ik toch niet zo zitten, dus koos ik voor de middenweg

Intussen 20.000km verder en geen problemen gehad.
Nu trekt de auto gewoon als een beer. Gaspedaal induwen, heerlijke 5 cilinder grom en tot 3500-4000 rpm is er geen houden aan, dan denk je "hm, dat was het" schakelt de bak een versnelling hoger en krijg je weer zo'n duw bij. Heerlijk gewoon, en toch heb ik het afgeleerd om sportief te rijden, maar ik weet dat het kan en dat ik ruim overschot heb.
Geplaatst: 20.12.2012 - 21:35
door blomme.arch
Vandaag nazicht uitgevoerd door de dealer.
Foutmelding van de inlaattemperatuursensor. De contacten toonden sporen van vocht. Er is gepoogd om dit euvel alsnog te verhelpen zonder vervanging van de sensor: afkuisen en contactspray.
Wordt verder opgevolgd, zonder boordcomputer maar met het rekenmachientje aan de pomp om het werkelijk verbruik na te gaan.