Pagina 2 van 2

Geplaatst: 29.12.2012 - 09:44
door artie
stelletje azijn zeikers laat mensen gewoon vragen stellen iedereen wil toch gewoon volvo promoten met de hulp van het forum


ps probleem is volgens mij de thermostaat

groet aart

Geplaatst: 29.12.2012 - 10:14
door Oceanracer
Ik heb altijd begrepen dat een thermostaat zo is ontworpen dat deze bij een defect open blijft staan om oververhitting te voorkomen. Het opwarmen van de motor duurt in dat geval dan ook een eeuwigheid. Aangezien hij bij de korte stukjes wel gewoon zijn werk doet, kun je die dus uitsluiten.

Ik ben er van overtuigd dat het probleem wordt veroorzaakt door je automaat. Deze slipt kennelijk door een defect aan de lock-up. Ik zou je dan ook een flush van de bak willen adviseren.

Geplaatst: 29.12.2012 - 11:02
door CoertVolvo
Oceanracer schreef:Ik heb altijd begrepen dat een thermostaat zo is ontworpen dat deze bij een defect open blijft staan om oververhitting te voorkomen. Het opwarmen van de motor duurt in dat geval dan ook een eeuwigheid. Aangezien hij bij de korte stukjes wel gewoon zijn werk doet, kun je die dus uitsluiten.

Ik ben er van overtuigd dat het probleem wordt veroorzaakt door je automaat. Deze slipt kennelijk door een defect aan de lock-up. Ik zou je dan ook een flush van de bak willen adviseren.
Het kan wel degelijk hoor, en op korte stukjes blijft hij dan ook gesloten omdat de motor nog niet op temperatuur is. Wel blijft er circulatie van koelvloeistof, maar dan hoofdzakelijk door de radiator. Dit neemt niet weg dat hier de oorzaak ligt van het probleem, maar het is wel de eenvoudigste en goedkoopste. Verder sluit ik vooral ook niet dichtslibben van koelkanalen uit, zoals eerder genoemd in dit topic. Dit kan eenvoudigweg al door er een keer verkeerde vloeistof in te hebben gegooid van een andere samenstelling.

Geplaatst: 29.12.2012 - 11:11
door Oceanracer
Een gesloten thermostaat geeft ook (of eigenlijk juist) op de korte ritjes in no-time een kokende motor. Dus aan de thermostaat ligt het echt niet.

Geplaatst: 29.12.2012 - 12:46
door Ramon&Ramon
Oceanracer schreef:Een gesloten thermostaat geeft ook (of eigenlijk juist) op de korte ritjes in no-time een kokende motor. Dus aan de thermostaat ligt het echt niet.

Ga daar niet van uit,thermosstaat kan simpelweg niet open gaan....
Met als gevolg heet lopen...
Het is niet zo dat een defecte altijd open blijft staan.
Hij kan inwendig scheef gaan zitten of uit elkaar vallen.

Geplaatst: 30.12.2012 - 09:38
door V70 T5 assen
Die thermostaat is tientjes werk , en als je een beetje handig bent kun je die zelf vervangen .
Ook daar staat op dit geweldige forum genoeg over .
Helpt dat niet dan heb je de hoofdprijs iig nog niet betaald.

Geplaatst: 30.12.2012 - 13:28
door Ramon&Ramon
Dat is dus tien min werk!

Geplaatst: 01.01.2013 - 11:31
door Dieselaar
Oceanracer schreef: Ik ben er van overtuigd dat het probleem wordt veroorzaakt door je automaat. Deze slipt kennelijk door een defect aan de lock-up. Ik zou je dan ook een flush van de bak willen adviseren.
Heeft de automaat niet een eigen koeling e n sensor en indicatie dan? Wist ik niet

Geplaatst: 01.01.2013 - 11:55
door Oceanracer
Koeling van de ATF loopt via de radiateur.

Geplaatst: 19.01.2013 - 21:40
door jhoeksema1
goedenavond,

na veel gezoek en onderzoek bij de volvo is het gevonden..

gelukkig was het niet de versnellingsbak of de koeling.
het bleek en probleem in de elektronica van de auto te zijn.
hij was volledig de weg kwijt maar de volvo in woerden heeft het keurig opgelost. en veel hulde voor Dirk de monteur.

en jullie met het mee denken en het aandragen van oplossingen.

Geplaatst: 19.01.2013 - 22:17
door Oceanracer
Mooi dat het is opgelost, maar waar lag het dan aan en wat is dan aan gedaan?

Geplaatst: 03.01.2014 - 09:47
door kalkaanslag
jhoeksema1 schreef:goedenavond,

na veel gezoek en onderzoek bij de volvo is het gevonden..

gelukkig was het niet de versnellingsbak of de koeling.
het bleek en probleem in de elektronica van de auto te zijn.
hij was volledig de weg kwijt maar de volvo in woerden heeft het keurig opgelost. en veel hulde voor Dirk de monteur.

en jullie met het mee denken en het aandragen van oplossingen.
Hoe is dit probleem met de elektronica opgelost? Sensor vervangen? Reset gedaan?

Geplaatst: 04.01.2014 - 13:45
door JosW
kalkaanslag schreef:
jhoeksema1 schreef:goedenavond,

na veel gezoek en onderzoek bij de volvo is het gevonden..

gelukkig was het niet de versnellingsbak of de koeling.
het bleek en probleem in de elektronica van de auto te zijn.
hij was volledig de weg kwijt maar de volvo in woerden heeft het keurig opgelost. en veel hulde voor Dirk de monteur.

en jullie met het mee denken en het aandragen van oplossingen.
Hoe is dit probleem met de elektronica opgelost? Sensor vervangen? Reset gedaan?
Topic van een jaar geleden! :P