Aankoop advies voor een XC70

Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Zo, even wat ervaringen van het afgelopen weekend delen. We zijn het er langzaam overeens dat het ons te veel wordt om de XC70 te blijven onderhouden. Vinden het met de hele familie een fantastische wagen, maar dan had ik destijds beter een jongere kunnen kopen. Met 267.000 km op de teller begint het lijstje van reparaties lang te worden.
Tijd voor iets nieuws.
We hebben dit weekend een XC60 Ocean Race van 06.11.11 geprobeerd, met een D3. Dat was een hele positieve ervaring. De hond mocht ook mee en die heeft achter voldoende plaats om te liggen, maar met staan (schofthoogte 62 cm) is het wat lastig met de schuine achterruit. Maar het ging, en de hond leek het allemaal best. Vrouw en kinderen vonden de hoge zit aangenaam, maar vroegen zich af of de banden niet veel geruis gaven.
Ik heb heerlijk gecruised en de diesel was een openbaring.
Daarna een XC70 D4, Husky edition. Ook zeer aangenaam, maar mij overtuigde de XC60 qua design (zeker van binnen) meer.
Kofferruimte is van de XC70 net iets groter, maar door de rechte achterkant ideaal voor de hond. Vrouwlief vindt de XC70 charmanter, kinderen en ik de XC60, hond onbeslist (vond het wel best na een ochtend rondhangen). De prijs is ook nog een issue. Ocean Race staat voor CHF 49000,-

Ik ben nog even bij de Nissan dealer geweest, Quash Quai, vond mijn vrouw altijd leuk.

Want we zijn het er allebei overeens, de XC70 was geweldig voor ons, maar is ook al weer 10 jaar oud. En qua gebuiksgemak is er veel concurentie nu.

De Quash Quai was een verrassing, de meest complete versie (ook 4x4, automaat, 2 liter diesel, met lederen interieur) was nieuw toch nog 10k minder dan de Ocean Race. Maar kofferuimte was te klein, anders had ik nog wel een proefritje gewaagd. Maar moet toegeven dat zo'n Nissan goed in elkaar is gezet, maar wel wat plastic allemaal.

Dus ik vind het gerechtvaardigd, dan wel met pijn in het hart, om alle mogelijkheden open te houden. Nu een stapel brochures besteld en overwegen nog een BMW X3 of een Subaru Forester. Mercedes GL is ook nog een optie.

Liggen tweedehands allemaal bij elkaar in de buurt, alleen de forester is weer veel goedkoper maar spreekt me nog niet echt aan.

Wordt vervolgd....

En de XC70 voelde inderdaad heel veel beter aan dan die barrel die ik in de buurt van Zurich hadden gezien. Ook de High Performance Audio beviel me goed. Maar ik blijf erbij dat ik de huidige XC70 die ik heb van binnen beter vind qua materialen en ook de deur sluit als een kluis.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Korte update.
XC70 Kinetic D5 uit 2008 met 98000 km geprobeerd. Was een korte proefrit. Echt niets voor ons. Veel te stug, herrie en kaal.
Sorry, misschien dat we nog eens een nieuwer model proberen.
Nu op de lijst nog steeds de XC60, en, schrik niet, Subaru Outback 2.5i, Honda CR-V.
Wordt weer vervolgd, maar we zijn er nog lang niet en het blijft emotioneel als ik weer in mijn eigen auto rijd en denk, die is toch perfect....
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

PeerTronic schreef:Korte update.
XC70 Kinetic D5 uit 2008 met 98000 km geprobeerd. Was een korte proefrit. Echt niets voor ons. Veel te stug, herrie en kaal.
Sorry, misschien dat we nog eens een nieuwer model proberen.
Nu op de lijst nog steeds de XC60, en, schrik niet, Subaru Outback 2.5i, Honda CR-V.
Wordt weer vervolgd, maar we zijn er nog lang niet en het blijft emotioneel als ik weer in mijn eigen auto rijd en denk, die is toch perfect....
Ga rijden in de XC60, echt een enorme stap vooruit vergeleken bij een XC/V70n.
Het moet, gezien de vele Zwitserse XC60 op onze wintersport, niet heel moeilijk te zijn om een goede D5 AWD summum te vinden.
Ik heb net een D5 AWD gekocht uit 2009 met 47k op de klok en dat rijd erg goed.
depeljo
2nd Gear member
Berichten: 190
Lid geworden op: 05.02.2006 - 23:48

Zijn toch totaal verschillende wagens? Ook nr de XC60 gekeken maar las je een beetje koffer wil....dat is het toch niet.
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

depeljo schreef:Zijn toch totaal verschillende wagens? Ook nr de XC60 gekeken maar las je een beetje koffer wil....dat is het toch niet.
Valt heel erg mee, was bij ons het allerbelangrijkste criterium. Zoals te lezen is hebben we dit kunnen testen met de hond. Het enige nadeel is de schuin aflopende klep. Daar verlies je wat op de ruimte en ook voor de hond net even niet zo handig.

Maar voor de rest beviel de XC60 me goed, ik vond het alleen geen enorme stap vooruit in vergelijking met onze XC70 mj2003, maar dat was wel een summum (of prestige zoals dat toen heette).
Enfin, we kijken rustig verder. Er komt niets anders totdat we allebei het wow gevoel hebben, en dan maakt het bedrag het verschil ook niet meer.

Maar, ik wil mijzelf en vrouwlief ook overtuigen dat de Volvo echt onze keus is, ondanks de meerprijs.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

diesel01 schreef:Ga rijden in de XC60, echt een enorme stap vooruit vergeleken bij een XC/V70n.
Het moet, gezien de vele Zwitserse XC60 op onze wintersport, niet heel moeilijk te zijn om een goede D5 AWD summum te vinden.
Ik heb net een D5 AWD gekocht uit 2009 met 47k op de klok en dat rijd erg goed.
Bevalt je de D5 goed? Ik vond de D3 in de XC60 heel stil en aangenaam met de nieuwe GT. De D5 in de XC70 daarentegen was veschrikkelijk, echt een diesel uit de tachtiger jaren....
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

PeerTronic schreef:
diesel01 schreef:Ga rijden in de XC60, echt een enorme stap vooruit vergeleken bij een XC/V70n.
Het moet, gezien de vele Zwitserse XC60 op onze wintersport, niet heel moeilijk te zijn om een goede D5 AWD summum te vinden.
Ik heb net een D5 AWD gekocht uit 2009 met 47k op de klok en dat rijd erg goed.
Bevalt je de D5 goed? Ik vond de D3 in de XC60 heel stil en aangenaam met de nieuwe GT. De D5 in de XC70 daarentegen was veschrikkelijk, echt een diesel uit de tachtiger jaren....
Ja erg goed, hij heeft overigens de bekende vertraging waarbij, wanneer gas wordt gegeven, even niets gebeurd.
Ik ga dat oplossen door Polestar waarbij er 20pk en 50nm wordt toegevoegd, alles met behoud van garantie.
Ik heb gelamineerde zijruiten waardoor je, zeker in de stad, afgesloten wordt van geluid.
Buiten de stad en op de snelweg heerlijk stil waardoor de high performance sound goed uitkomt, echt een stap vooruit in stilte in de koets en sowieso in vergelijk met mijn vorige V70 '07.
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Mijn vrouw neigt, en ik kan me daarin wel vinden, nog steeds naar de XC70. Iets stoerder met al het plastic, meer ruimte in de koffer en minder "posh" dan de XC60 (dat laatste vind ik nu weer niet....)

Kortom, in stapels van folders, rekenen in Excel, review na review op het internet...
...raak ik verder van een beslissing.

Volgende week rijd ik in ieder geval de Subaru Outback 2.5i Limited ed. automaat.
Dan nog de Honda Cr-V en dan weer teurg op zaterdag in een XC70 summum en eindigend (nog te plannen) in een XC60 summum.

BMW X3 durf ik nog niet aan, is werkelijk ontzettend duur als je een beetje een aangekleed model wil. Audi wordt het zowiezo niet.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
depeljo
2nd Gear member
Berichten: 190
Lid geworden op: 05.02.2006 - 23:48

PeerTronic schreef:Mijn vrouw neigt, en ik kan me daarin wel vinden, nog steeds naar de XC70. Iets stoerder met al het plastic, meer ruimte in de koffer en minder "posh" dan de XC60 (dat laatste vind ik nu weer niet....).
Ik kan je vrouw goed begrijpen :wink:
Succes met de zoektocht.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik gok na al het plussen en minnen dat je met een XC60 D5 AWD Summum thuis komt.
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Maar je hebt nog steeds niet in het laatste XC70 model gereden. Dat kan een enorme koerswijziging met zich meebrengen :-) Is een totaal andere wagen vergeleken met het model/chassis <2008. Dan ben je klaar met de XC60.... :lol:
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

mad schreef:Maar je hebt nog steeds niet in het laatste XC70 model gereden. Dat kan een enorme koerswijziging met zich meebrengen :-) Is een totaal andere wagen vergeleken met het model/chassis <2008. Dan ben je klaar met de XC60.... :lol:
Niet het allerlaatste model, met het bolletje en sensus, maar de kinetic was de XC70 3de generatie. Dus met de zwevende console.
En dat viel me behoorlijk tegen, ook qua comfort.
Begrijp me niet verkeerd, maar de XC70 uit 2003 die we nu hebben rijdt heerlijk comfortabel en de 2.5T is heerlijk rustig en sterk. De D5 kan daar niet aan tippen, tenminste niet diegene die ik getest heb.

Dus het blijft voor mij ook nog steeds de vraag, hoe is het mogelijk dat zoveel mensen op dit forum zo duidelijk onderschrijven dat de XC70 een grote stap voorwaarts is (ook reviews op het internet door respectabele bladen) maar dat wij het nog niet ervaren hebben.

Een ding lijkt me toch wel duidelijk, het dashboard en de deuren, het is allemaal meer van dat harde plastic. Kijk naar dat schuimvinyl op de V70/XC70 my2000-2007, wat een verschil.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik rij nu een jaar in de XC60 D3 AWD Summum met xenium pack en onlangs maakte ik een ritje in de XC70 D5 MY04 van mijn schoonvader, en ik kan je zeggen als je een XC60 gewend bent, dan zwalpt de XC70 als een dweil over de weg, erg vaag in de bochten ook.

Xc70 is wel zachter afgeveerd, maar dat gaat echt ten koste van de wegligging.

Als je een XC60 overweegt, zou ik het panorama dak aanraden, een wereld van licht binnen en in de zomer zalig om te cruisen.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Zijn er nog mensen die mij kunnen adviseren mbt lichte bekleding? Spijkerbroeken, andere slecht geverfde kleding en gewoon vuil? Enigszins te doen?
Vind het aangenamer dan zwart maar heb geen zin de hele tijd stress te hebben over de bekleding :-)
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Persoonlijk vind ik dat alles wat offroad pretendeerd te zijn niet met lichte bekleding uitgevoerd zou mogen worden...;-)
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Quota schreef:Persoonlijk vind ik dat alles wat offroad pretendeerd te zijn niet met lichte bekleding uitgevoerd zou mogen worden...;-)
Tja, dat weet ik niet. Waarom eigenlijk niet? Je kunt toch beargumenteren dat je modder beter op zwart dan beige ziet ;-)

Mijn vrouw is twee keer door de modder gebaggerd met de honden training. Zat op het dak en onder de motorkap.

Onze kleurstelling, Oak met Espresso Brown vind ik geweldig, alleen deze combinatie is niet meer verkrijgbaar. Het is nu beige met espresso brown, een te groot contrast zoals ik laatst vastelde.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
tip
2nd Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: 04.12.2011 - 16:11
Locatie: Prov. Utrecht

PeerTronic schreef:Zijn er nog mensen die mij kunnen adviseren mbt lichte bekleding? Spijkerbroeken, andere slecht geverfde kleding en gewoon vuil? Enigszins te doen?
Vind het aangenamer dan zwart maar heb geen zin de hele tijd stress te hebben over de bekleding :-)
Als je regelmatig cleaned en insmeert met leer behandelingmiddel blijft het mooi. Geen stress dus.
V70 2.5T 2008
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Zo, weer een klein stapje verder.
De Subaru Outback valt af:
+ voelt allemaal licht aan, stoelen niet slecht, automaat schakelt rustig, maar ik vind 'm niet sportief.
- stuurt onnauwkeurig, hobbelt, voelt goedkoop, design buiten en binnen niet mijn ding, radio ronduit slecht.
Conclusie, niet mijn auto.

De Honda CR-V, Executive, niets meer te wensen.
+comfortable, aangenaaam, beetje druk, typisch Japans interieur. Stuurt goed, rijdt aangenaam, navi met touchscreen zeer goed te bedienen, hi-fi perfect, zicht perfect, heerlijk de panaroma roof.
- stoelen, tja, te veel verwend ? Design in en exterieur, niet zo geweldig.

Puur rationeel: kanshebber, nieuw zelfde prijs als de XC60 Ocean Race die we hebben gereden van 10-2011' 30'000 km.
Hart zegt nee, toch een Volvo, maar tenminste een auto die niet voor de mainstream is ontworpen.

Volgende stap: weer een Xc70, maar dan een 2012 model, summum, of iets dergelijks. Daarna een XC60, en dan toch nog een BMW X3.

Het is duidelijk. We zijn er nog niet. Mijn XC70 rijdt nog zo heerlijk.

Keep you posted!
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Zo, weer een stap verder in het process. Nu even met Fasnacht de grens over geweest in Binzen bij een Volvo dealer een XC70 D5 geprobeerd, 12.2012, Edition Pro , met Drive assistance, Twilight Bronze, en verder bijna alle opties die je nodig hebt met Softleder met beluchting (dat was lekker)......................

Ik werd er stil van en mijn vrouw ook, we keken elkaar en zeiden dit is 'm..

Heerlijk stil, comfortable en het interieur kwam helemaal niet goedkoop over. Alles voelde solide. Ook toen we de deuren dicht deden. Stuk gereden en dit is een sprong voorwaarts waar iedereen het hier al over had.

Weer eens stap verder. Hier waren we naar opzoek. Nu de prijs nog. Voor deze moesten we in Euro 40K neertellen.

Morgen een dagje vrij gaan we weer verder.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Gaaf man.
Ook direct de 225pk machine helemaal lekker.
Die 40k ga je hier in NL niet redden voor id.
Zolang wij het ons kunnen permiteren stappen wij niet van het XC idee af.
Bijzonder overigens hoe Volvo vanaf 2009 die stap voorwaarts heeft gezet en nu met de nieuwe modellen weer voorwaarts gaat.
We zien de foto's graag tegemoet.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”