zeker. Alleen gaan er dit jaar meer auto's rijden. En vind ik de kritiek dat je na 1 januari 7% bijtelling hebt gezwets. Welke vergelijkbare auto heeft dan 7%? En dat is dan nog geen 200 euro per maand, ongeveer. Wat kost een 20% bijtellingsauto van 50K?
Geplaatst: 12.03.2013 - 16:15
door Superfunky
Walter schreef:
DriverV70 schreef:En vind ik de kritiek dat je na 1 januari 7% bijtelling hebt gezwets. Welke vergelijkbare auto heeft dan 7%? En dat is dan nog geen 200 euro per maand, ongeveer. Wat kost een 20% bijtellingsauto van 50K?
Even opnieuw rekenen.
7% van 65k = 4.550. Bij gemiddeld IB van 45% = 2.048
20% van 50k = 10.000. Bij gemiddeld IB van 45% = 4.500
MAAR, naast die hogere bijtelling is er ook een hogere investering en aldus afschrijving. Gesteld dat de PiH na 5 jaar nog 3k meer waard is dan het reguliere model kost de PiH dus 12k meer.
4.500 - 2.048 = 12.260. Tel daarbij de hogere wegenbelasting (vanaf 1/1/2015), de duurdere verzekering, de mogelijk hogere onderhoudskosten (dubbele aandrijving, extra onderdelen) en weg is het voordeel of het moet uit de brandstofkosten komen, maar ach, dat is nou niet de grote kostenpost van het autorijden.
Je kunt natuurlijk rekenen als een werknemer en alleen naar de bijtelling, maar ik denk dat er toch menig DGA in de PiH te vinden zal zijn en die rekenen toch wel een beetje anders vermoed ik.
Geplaatst: 12.03.2013 - 16:23
door Superfunky
Jeetje, veel te snel verstuurd. Excuses voor de tikfouten.
Geplaatst: 12.03.2013 - 16:26
door Walter
Kun je aanpassen:
Maar ik heb het, net als in het artikel, alleen over de bijtelling. Zoals jij rekent, is een Aygo ook voordeliger. Pak dan een auto van een gelijke aanschafwaarde en dan is 7% gewoon lekkerder dan 14% of 20% laat staan 25%.
Geplaatst: 12.03.2013 - 16:33
door Superfunky
Aha, weer iets geleerd. Thx.
Ja, dat had ik begrepen dat je zo rekent, ik wilde alleen aangeven dat het verschil tussen een PiH en het reguliere model nagenoeg verdwijnt bij de 7% regel.
Ik vergelijk dus geen PiH met een Aygo, maar gewoon een D5 met een D5+. M.i. zijn dat gelijkwaardige auto's.
Geplaatst: 12.03.2013 - 17:38
door V60_PHEV
Jullie vergeten de MIA en KIA...
Is er eigenlijk al zicht op of de MIA en KIA regeling op zuinige auto's ook in 2014 blijft voortbestaan ondanks de hogere bijtelling?
Geplaatst: 12.03.2013 - 18:31
door bart simpson
zo te zien vormde de investering van die >65K steeds het probleem niet, dat lijkt me dus geen valide argument om nu ineens wel te gebruiken
Geplaatst: 12.03.2013 - 19:00
door V70/2.4D/2003
Kan iemand mij even vertellen wat MIA en KIA in dit geval voor betekenis heeft?
Killed en missing in action lijkt mij in deze casus niet geheel de juiste betekenis der afkortingen.
Geplaatst: 12.03.2013 - 19:04
door bart simpson
missing in action, close enough
Geplaatst: 12.03.2013 - 19:42
door Superfunky
V70/2.4D/2003 schreef:Kan iemand mij even vertellen wat MIA en KIA in dit geval voor betekenis heeft?
Killed en missing in action lijkt mij in deze casus niet geheel de juiste betekenis der afkortingen.
MIA = Milieu InvesteringsAftrek
KIA = KleinschaligheidsInvesteringsAftrek