Wegvallen vermogen 1.6d

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1524
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Klinkt als simpelweg het wegvallen van je turbodruk, dan zijn ze niet meer vooruit te branden.

Als het probleem steevast weg is bij opnieuw starten denk ik als eerste aan je turbodruk sensor die verkeerde waarden doorgeeft aan de computer.

Als het probleem blijft bestaan, zelf na starten zou het een lek in een van de vacuum slangetjes (inclusief t-stukjes) kunnen zijn, of een lek in een van de dikkere turbobuizen.

Succes!!
Bartk
2nd Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: 11.02.2011 - 08:49

af en toe moet je inderdaad wel een keer 'doortrappen' of een versnelling lager gaan en m even in de toeren laten gaan (natuurlijk niet al te lang en al zeker niet in het rood).
Anders krijg je gewoon veel roetopbouw in de verschillende onderdelen (EGR, turbo, kat, uitlaat,...)
Vrouwtje: V50 DrivE Start/Stop, MY12, R-design, Xenon, regensensor, gelamineerd glas, BLIS,park sensoren achter & voor, LED daglichten, zwart leder, kinderzitjes achter, RTI, kinderbeveiliging, alarm
Zelf: Citroen C5 Tourer, Firmawagen (anders koop je geen fransman ;-) )

Resto project: '95 480 GT Turbo
Gebruikersavatar
V50-Mart
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 02.06.2010 - 21:42

Ik zou zeker eerst de turboslang laten nakijken. Bij mij bleek het ook een gaatje in die slang te zijn die ervoor zorgde dat mijn auto in de noodloop schoot bij te hard het gaspedaal intrappen, en het maakte mijn auto zowieso minder pittig. Doen je problemen zich voornamelijk voor bij de 4e en 5e versnelling? of ook al bij 2 en 3?
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
Gebruikersavatar
T!M
2nd Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: 25.11.2004 - 09:03
Locatie: Nijmegen

De dealer heeft vandaag met de onderhoudsbeurt het brandstoffilter vervangen. Nu hopen dat het daar aan lag...
MY2021 Volvo V60 T6 Recharge Inscription
FVG
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 02.08.2012 - 19:24
Locatie: Nijmegen

Ook ik herken dit probleem met mijn V50 D2. Ook komt het wel eens voor als het S/S systeem weer de motor start en ik wil wegrijden dat er dan vrijwel geen vermogen is. De Volvo is altijd dealer onderhouden en mijn rijstijl is lekker vlot. Ook ik krijg geen meldingen op de BC of gekke lampjes die gaan branden. Indien de auto herstart wordt is het probleem weg, maar als ik dit niet doet dan na een aantal seconden krijgt de auto ineens het vermogen weer terug. Ik heb ook geen idee wat de oorzaak kan zijn
V40 D4 Business Ocean Race met 17''Ixion
Bartk
2nd Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: 11.02.2011 - 08:49

Wij hadden dit ook, met de laatste motormanagement update, en de nodige calibratie nadien, is het probleem redelijk van de hand...
Vrouwtje: V50 DrivE Start/Stop, MY12, R-design, Xenon, regensensor, gelamineerd glas, BLIS,park sensoren achter & voor, LED daglichten, zwart leder, kinderzitjes achter, RTI, kinderbeveiliging, alarm
Zelf: Citroen C5 Tourer, Firmawagen (anders koop je geen fransman ;-) )

Resto project: '95 480 GT Turbo
Gebruikersavatar
V50-Mart
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 02.06.2010 - 21:42

en? probleem weg na vervanging brandstoffilter?
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
480classic
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 17.11.2008 - 22:36
Contacteer:

Volvo,ford hebben dezelfde diesel. 16tdci genaamd bij fordTenslotte vallen ze onder 1 concern. Eerdaags ga ik een c-max (2004) aanschaffen met deze motor.Net als bij de JTD's is de grootste vervuiler ,daar is die weer: de egr.
Volgens mij is dat dat dan ook de boosdoener.
JTD kan je met een plaatje afsluiten.de 1.6 ook.
teminste in ieder geval bij ford wel.
Zie link:
http://www.fordclub.be/forum/viewtopic.php?f=47&t=11152
weet niet of Ramon er ook zo over denkt,maar volgens mij gaat je motor cq turbo langer mee zonder die vervulende egr. Die enkel vol met prut komt te staan en die de turbo overwerk laat draaien tot dat de schoepjes zo vol zit met prut dat die kaduk gaat...
Ik heb wel eens gelezen dat door de egr klep elke moderne diesel eens een kapotte turbo oplevert.1.6 of 2.0 maakt niet uit.
1.6 komt vaker voor,omdat die ook 10 x meer verkocht wordt.
Gebruikersavatar
Karizma
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 27.12.2007 - 15:05

Iemand die eigenlijk weet waar die EGR klep zit bij een 1.6D in een Volvo ?
Eventueel met foto ?
C30 1.6D Kinetic
V60 D3 Summum
Gebruikersavatar
V50-Mart
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 02.06.2010 - 21:42

nou succes, die vraag heb ik hier al 5x gesteld geloof ik, tot nu toe zonder resultaat. Ik geloof ook dat EGR afsluiten tegenwoordig problemen veroorzaakt bij de APK door de nieuwe metingen die verplicht zijn
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
Gebruikersavatar
Karizma
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 27.12.2007 - 15:05

Ben niet van plan hem af te sluiten. Wil de klep zelf af en toe is controleren op vervuiling.
C30 1.6D Kinetic
V60 D3 Summum
Gebruikersavatar
BillyBob
5th Gear member
Berichten: 1060
Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42

Ik heb vorige week exact hetzelfde probleem gehad met mijn 1.6D. Vermogen weg, max 1500 rpm plankgas + anti-skid melding. Herstarten was even de oplossing maar het probleem bleef. Ook eens stilgevallen op een drukke weg, levensgevaarlijk. Naar de garage ermee en...

Het probleem zat hem in een vervuilde brandstoffilter. Is nu dus opgelost.
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Karizma schreef:Iemand die eigenlijk weet waar die EGR klep zit bij een 1.6D in een Volvo ?
Eventueel met foto ?

Die zit aan de achterkant van het blok aan de stuurkant,zo moeilijk is dat niet om die te localiseren toch?
Gebruikersavatar
Karizma
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 27.12.2007 - 15:05

Ramon&Ramon schreef:
Karizma schreef:Iemand die eigenlijk weet waar die EGR klep zit bij een 1.6D in een Volvo ?
Eventueel met foto ?
zo moeilijk is dat niet om die te localiseren toch?
Als je niet weet waar of naar wat je moet zoeken valt dat best tegen.
Bedankt voor de tip, ik bekijk het is.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Hier zit hij!
Gebruikersavatar
Karizma
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 27.12.2007 - 15:05

Bedankt!
Morgen ga ik er is naar op zoek.
C30 1.6D Kinetic
V60 D3 Summum
Gebruikersavatar
Karizma
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 27.12.2007 - 15:05

Afbeelding

Daar zit ze dus ?
Moeilijker bereikbaar dan ik dacht, er zit nog wat anders voor dat er ook af moet denk ik.
Ga er dus niet direct zelf aan beginnen.
C30 1.6D Kinetic
V60 D3 Summum
480classic
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 17.11.2008 - 22:36
Contacteer:

Mocht je de egr af willen dichten zou ik voor het plaatje gaan die je er tussen kan latten vallen.Enkel de moertjes wat afdraaien om ruimte te creeren.
http://www.ebay.co.uk/itm/EGR-blanking- ... 1c2db9599d


Zelf heb ik zo plaatje gemaakt en moet hem nog plaatsen.
Okee,niet goed maar ik wil dolgraag mijn turbo behouden idem schone motor van binnen.Om nog heel lang te kunnen genieten van dit dieseltje.
Misschien af en toe nog wat 2 takt olie toevoeging bij de diesel.Enkel ik weet eigenlijk niet of dat dit ook bij deze motor kan.
Cleaned en smeert de motor van binnen namelijk.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Het is een commonraildiesel,dus een toevoeging van twee takt olie is dus niet goed.
Dat kon 30 jaar terug bij een mercedes of peugeot diesel,maar die liepen bijna overal op!
480classic
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 17.11.2008 - 22:36
Contacteer:

Okee ramon,dan laat ik dat.
Lees daar veel over op engelse sites. 330ml toevoegen op 30liter diesel.Zij hebben het over een smerende werking voor de dieselpomp etc.En cleant de Motor van binnen.

bijvoorbeeld:
http://www.freel2.com/forum/topic878.ht ... =two+stoke
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”