Pagina 2 van 3

Geplaatst: 22.01.2013 - 08:59
door 360Degreez
Klinkt als simpelweg het wegvallen van je turbodruk, dan zijn ze niet meer vooruit te branden.

Als het probleem steevast weg is bij opnieuw starten denk ik als eerste aan je turbodruk sensor die verkeerde waarden doorgeeft aan de computer.

Als het probleem blijft bestaan, zelf na starten zou het een lek in een van de vacuum slangetjes (inclusief t-stukjes) kunnen zijn, of een lek in een van de dikkere turbobuizen.

Succes!!

Geplaatst: 22.01.2013 - 13:19
door Bartk
af en toe moet je inderdaad wel een keer 'doortrappen' of een versnelling lager gaan en m even in de toeren laten gaan (natuurlijk niet al te lang en al zeker niet in het rood).
Anders krijg je gewoon veel roetopbouw in de verschillende onderdelen (EGR, turbo, kat, uitlaat,...)

Geplaatst: 23.01.2013 - 07:33
door V50-Mart
Ik zou zeker eerst de turboslang laten nakijken. Bij mij bleek het ook een gaatje in die slang te zijn die ervoor zorgde dat mijn auto in de noodloop schoot bij te hard het gaspedaal intrappen, en het maakte mijn auto zowieso minder pittig. Doen je problemen zich voornamelijk voor bij de 4e en 5e versnelling? of ook al bij 2 en 3?

Geplaatst: 23.01.2013 - 18:53
door T!M
De dealer heeft vandaag met de onderhoudsbeurt het brandstoffilter vervangen. Nu hopen dat het daar aan lag...

Geplaatst: 24.01.2013 - 10:25
door FVG
Ook ik herken dit probleem met mijn V50 D2. Ook komt het wel eens voor als het S/S systeem weer de motor start en ik wil wegrijden dat er dan vrijwel geen vermogen is. De Volvo is altijd dealer onderhouden en mijn rijstijl is lekker vlot. Ook ik krijg geen meldingen op de BC of gekke lampjes die gaan branden. Indien de auto herstart wordt is het probleem weg, maar als ik dit niet doet dan na een aantal seconden krijgt de auto ineens het vermogen weer terug. Ik heb ook geen idee wat de oorzaak kan zijn

Geplaatst: 24.01.2013 - 13:54
door Bartk
Wij hadden dit ook, met de laatste motormanagement update, en de nodige calibratie nadien, is het probleem redelijk van de hand...

Geplaatst: 26.01.2013 - 02:41
door V50-Mart
en? probleem weg na vervanging brandstoffilter?

Geplaatst: 26.01.2013 - 15:45
door 480classic
Volvo,ford hebben dezelfde diesel. 16tdci genaamd bij fordTenslotte vallen ze onder 1 concern. Eerdaags ga ik een c-max (2004) aanschaffen met deze motor.Net als bij de JTD's is de grootste vervuiler ,daar is die weer: de egr.
Volgens mij is dat dat dan ook de boosdoener.
JTD kan je met een plaatje afsluiten.de 1.6 ook.
teminste in ieder geval bij ford wel.
Zie link:
http://www.fordclub.be/forum/viewtopic.php?f=47&t=11152
weet niet of Ramon er ook zo over denkt,maar volgens mij gaat je motor cq turbo langer mee zonder die vervulende egr. Die enkel vol met prut komt te staan en die de turbo overwerk laat draaien tot dat de schoepjes zo vol zit met prut dat die kaduk gaat...
Ik heb wel eens gelezen dat door de egr klep elke moderne diesel eens een kapotte turbo oplevert.1.6 of 2.0 maakt niet uit.
1.6 komt vaker voor,omdat die ook 10 x meer verkocht wordt.

Geplaatst: 27.01.2013 - 09:35
door Karizma
Iemand die eigenlijk weet waar die EGR klep zit bij een 1.6D in een Volvo ?
Eventueel met foto ?

Geplaatst: 27.01.2013 - 11:44
door V50-Mart
nou succes, die vraag heb ik hier al 5x gesteld geloof ik, tot nu toe zonder resultaat. Ik geloof ook dat EGR afsluiten tegenwoordig problemen veroorzaakt bij de APK door de nieuwe metingen die verplicht zijn

Geplaatst: 27.01.2013 - 12:00
door Karizma
Ben niet van plan hem af te sluiten. Wil de klep zelf af en toe is controleren op vervuiling.

Geplaatst: 27.01.2013 - 12:09
door BillyBob
Ik heb vorige week exact hetzelfde probleem gehad met mijn 1.6D. Vermogen weg, max 1500 rpm plankgas + anti-skid melding. Herstarten was even de oplossing maar het probleem bleef. Ook eens stilgevallen op een drukke weg, levensgevaarlijk. Naar de garage ermee en...

Het probleem zat hem in een vervuilde brandstoffilter. Is nu dus opgelost.

Geplaatst: 27.01.2013 - 13:19
door Ramon&Ramon
Karizma schreef:Iemand die eigenlijk weet waar die EGR klep zit bij een 1.6D in een Volvo ?
Eventueel met foto ?

Die zit aan de achterkant van het blok aan de stuurkant,zo moeilijk is dat niet om die te localiseren toch?

Geplaatst: 27.01.2013 - 13:33
door Karizma
Ramon&Ramon schreef:
Karizma schreef:Iemand die eigenlijk weet waar die EGR klep zit bij een 1.6D in een Volvo ?
Eventueel met foto ?
zo moeilijk is dat niet om die te localiseren toch?
Als je niet weet waar of naar wat je moet zoeken valt dat best tegen.
Bedankt voor de tip, ik bekijk het is.

Geplaatst: 27.01.2013 - 14:21
door Ramon&Ramon
Hier zit hij!

Geplaatst: 27.01.2013 - 14:24
door Karizma
Bedankt!
Morgen ga ik er is naar op zoek.

Geplaatst: 28.01.2013 - 15:52
door Karizma
Afbeelding

Daar zit ze dus ?
Moeilijker bereikbaar dan ik dacht, er zit nog wat anders voor dat er ook af moet denk ik.
Ga er dus niet direct zelf aan beginnen.

Geplaatst: 28.01.2013 - 23:23
door 480classic
Mocht je de egr af willen dichten zou ik voor het plaatje gaan die je er tussen kan latten vallen.Enkel de moertjes wat afdraaien om ruimte te creeren.
http://www.ebay.co.uk/itm/EGR-blanking- ... 1c2db9599d


Zelf heb ik zo plaatje gemaakt en moet hem nog plaatsen.
Okee,niet goed maar ik wil dolgraag mijn turbo behouden idem schone motor van binnen.Om nog heel lang te kunnen genieten van dit dieseltje.
Misschien af en toe nog wat 2 takt olie toevoeging bij de diesel.Enkel ik weet eigenlijk niet of dat dit ook bij deze motor kan.
Cleaned en smeert de motor van binnen namelijk.

Geplaatst: 28.01.2013 - 23:27
door Ramon&Ramon
Het is een commonraildiesel,dus een toevoeging van twee takt olie is dus niet goed.
Dat kon 30 jaar terug bij een mercedes of peugeot diesel,maar die liepen bijna overal op!

Geplaatst: 28.01.2013 - 23:31
door 480classic
Okee ramon,dan laat ik dat.
Lees daar veel over op engelse sites. 330ml toevoegen op 30liter diesel.Zij hebben het over een smerende werking voor de dieselpomp etc.En cleant de Motor van binnen.

bijvoorbeeld:
http://www.freel2.com/forum/topic878.ht ... =two+stoke