Welke XC?

De eerste generatie XC60
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Da's het probleem van duits, de opties zijn peperduur
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29482
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Wat zijn deze pack's: covenience pack en covenience pro en motion pack?
Is dat alleen voor de Belgische markt en hebben deze pack's in Nederland een andere naam of samenstelling?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Volvocars.be en gij weet t :wink:
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8499
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Natuurlijk liever een XC60 D3 FWD dan een BMW 318d.....zeker nu met deze wegomstandigheden, rijden die BMerrtjes wel erg voorzichtig met de achterhaalde RWD....

Vanochtend reed er een 640d voor me, de kerel had bij elke richtingsverandering zijn handen vol om die kar in een recht spoor te houden....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

RWD is leuk bij het spelen maar er is een reden dat bijna alle fabrikanten hier vanaf zijn gestapt
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8499
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Het was wel lachen, die kerel in die 640d probeerde alles om van me weg te rijden maar ik volgde mooi op afstand met de C70 FWD, bij elke dot gas, ging zijn bolide dwars, hij had geluk dat ik de Xc60 niet bij had, dan had ik em ingehaald, omgekeerde wereld nu, de Volvo gaat de BMW voorbij :-)
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Haha ja veel van dat soort mannetjes hebben een mentaliteit ... deze dagen zijn heerlijk om het tegendeel te bewijzen..

Dit is ook wel een mooie voorbeeld van Quattro:
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Gebruikersavatar
Volvo T56
3rd Gear member
Berichten: 280
Lid geworden op: 25.04.2008 - 22:49
Locatie: Groningen

dutchlimits schreef:AWD zal je niet vaak wat aan hebben in NL als een normale gebruiker. Ben je vaak op weg met een sleurhut in het buitenland dan kan ik mij het voorstellen dat je ervoor kiest, anders niet.

AWD maakt de auto ook een stuk zwaarder, kost meer, meer verbruik, meer banden slijtage en meer kosten per maand... Zal onder belasting ook wel meer vergen van je bak.
Op dit moment ben ik erg blij met AWD, en als je vaak pittig optrekt met met FWD heb je meer slip en slijten voorbanden meer dan met AWD, heb nu ruim 52000 met Michelin gereden en er kan nog een seizoentje bij.

VWb branstof gebruik ik rijd gemiddeld 1 op 10 met T6.
Gereden:
1983: 240 GL 2.3 1985: 240 GL Diesel, 1992: 850 GLT 1995: 850 T5
1998: S70 T5 2000: S60 T5 2003: XC90 2.5 T 2005: V70 2.0T
2007: V70 T6 Summum
Nu:
2010: XC60 T6 Summum, Black Saphire, FourC, RICA tuning.
2011: C70 T5 Tourer Lux. line Elect. Silver,RICA tuning, Smarttop, windblocker.
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Volvo T56, mee eens dat het met dit weer hartstikke handig is, maar geef toe, zo vaak sneeuwt het niet in NL. Als je er geld voor over hebt dan is het een leuke toevoeging maar als je een budget hebt dan is het bijna niet te missen bij normaal gebruik en normale nederlandse weer.
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Gebruikersavatar
Helspie
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 19.01.2013 - 17:21
Locatie: Massenhoven

Zou toch graag weten wat het gemiddeld verbruik van de D3 (136pk) is bij normaal gebruik...

Wat betreft de BMW, de weersomstandigheden zijn nu wel uitzonderlijk, 99% van het jaar geeft dat geen problemen hé...

Zal het allemaal eens moeten afwegen hé...
Volvo XC60 II inscription T5 2018, maple brown, blond moritz leder interieur, Bowers and Wilkins,...
2015 XC60 D3 MAN Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Winter Pack, Business Motion Pack, Family Pack,Light Pack, Versatility Pack, Geïntegreerde uitlaat, Panoramisch Schuifdak, 20" Candor
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

RWD is leuk bij het spelen maar er is een reden dat bijna alle fabrikanten hier vanaf zijn gestapt
Natuurlijk liever een XC60 D3 FWD dan een BMW 318d.....zeker nu met deze wegomstandigheden, rijden die BMerrtjes wel erg voorzichtig met de achterhaalde RWD....
Nou nou..FWD wordt enkel toegepast omdat het goedkoper in ontwikkeling en productie is, want waarom zou je anders aangedreven wielen gaan sturen
:roll:? Nog los van draaicirkel, rijplezier etc.

Het is nu fantastisch weer voor een Volvo AWD, maar met XDrive red je je ook wel (nog los van een pak minder verbruik en uitstoot..) :).

On topic: ik zou even gaan rijden met een Summum en een R Design, dan weet wat bij je past. Persoonlijk vind ik zo een Summum met die 18" Zephyrus wat chiquer, R Design zie je nu toch wel veel. Bovendien altijd dat zwarte interieur, ik vind de nieuwe leerkleuren bijzonder fraai, en die kan je niet krijgen op een R Design..
Gebruikersavatar
renezzzz
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 10.10.2011 - 16:03
Locatie: Gex

Thom schreef: Nou nou..FWD wordt enkel toegepast omdat het goedkoper in ontwikkeling en productie is, want waarom zou je anders aangedreven wielen gaan sturen :roll:? Nog los van draaicirkel, rijplezier etc.
Inderdaad, komt ook nog eens bij dat bij het afremmen het allemaal niet uitmaakt of je FWD, AWD of RWD hebt... Dan maken de banden en het hoge gewicht van de auto het verschil.

OT: persoonlijk vind ik dat AWD op een XC thuishoort. Het blijft natuurlijk wel een stuk duurder bij aanschaf. De voordelen zijn bekend, de nadelen zijn bij de moderne AWD systemen van nu niet of nauwelijks meer aanwezig. Gelukkig is er een FWD versie en is daardoor de XC60 voor meer mensen bereikbaar.

Voor wat betreft het verbruik. Moeilijk in te schatten, helemaal afhankelijk van je rijstijl en het gebruik van de auto. De D5 AWD van mij zit op dit moment zo rond een verbruik van 7 tot 8 liter (normale rijstijl). Die D3 moet in principe zuiniger zijn. Maar nogmaals, geheel afhankelijk van je rijstijl en gebruik.
------------------------------------------
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
Gebruikersavatar
renezzzz
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 10.10.2011 - 16:03
Locatie: Gex

Vwb verbruik, hier nog een voorbeeld op spritmonitor van iemand met een MY2013 D3: http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/525393.html
------------------------------------------
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2385
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Thom schreef: Nou nou..FWD wordt enkel toegepast omdat het goedkoper in ontwikkeling en productie is, want waarom zou je anders aangedreven wielen gaan sturen :roll:? Nog los van draaicirkel, rijplezier etc.
Daarnaast ook nog een stukje veiligheid?
De meeste automobilisten kunnen beter met een over de voorwielen doorschuivende auto overweg dan met één waarvan de achterkant uitbreekt.....(dat heeft m.i. mee gespeeld in het verleden, met de huidige stabiliteitssystemen gaat dat deels niet meer op) Het "voorttrekken" door de voorwielen heeft daarbij ook een rol tov het "voortduwen" door de achterwielen.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

renezzzz schreef:
Thom schreef: Nou nou..FWD wordt enkel toegepast omdat het goedkoper in ontwikkeling en productie is, want waarom zou je anders aangedreven wielen gaan sturen :roll:? Nog los van draaicirkel, rijplezier etc.
Inderdaad, komt ook nog eens bij dat bij het afremmen het allemaal niet uitmaakt of je FWD, AWD of RWD hebt... Dan maken de banden en het hoge gewicht van de auto het verschil.

OT: persoonlijk vind ik dat AWD op een XC thuishoort. Het blijft natuurlijk wel een stuk duurder bij aanschaf. De voordelen zijn bekend, de nadelen zijn bij de moderne AWD systemen van nu niet of nauwelijks meer aanwezig. Gelukkig is er een FWD versie en is daardoor de XC60 voor meer mensen bereikbaar.
Voor wat betreft het verbruik. Moeilijk in te schatten, helemaal afhankelijk van je rijstijl en het gebruik van de auto. De D5 AWD van mij zit op dit moment zo rond een verbruik van 7 tot 8 liter (normale rijstijl). Die D3 moet in principe zuiniger zijn. Maar nogmaals, geheel afhankelijk van je rijstijl en gebruik.
Exact de reden dat wij voor een awd zijn gegaan.
Wij zitten nu op de wintersport en het systeem is heer en meester.
Een groot nadeel is het verbruik maar afgelopen vrijdag hoorde ik van Jelmer(Volvovelgen) dat een A6 qautrro 1 op 8 doet dan valt 1op11 best mee :wink:
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8499
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

1 op 11 ?

Welke AWD heb je dan ?

Mijn D3 AWD haalt gemiddeld 7.8L/100km
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Helspie
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 19.01.2013 - 17:21
Locatie: Massenhoven

Een verbruik van 6,5-7L/100km vind ik toch wel een maximum.
En dan zonder moeite te doen, een gewone rijstijl...
Volvo XC60 II inscription T5 2018, maple brown, blond moritz leder interieur, Bowers and Wilkins,...
2015 XC60 D3 MAN Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Winter Pack, Business Motion Pack, Family Pack,Light Pack, Versatility Pack, Geïntegreerde uitlaat, Panoramisch Schuifdak, 20" Candor
Gebruikersavatar
renezzzz
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 10.10.2011 - 16:03
Locatie: Gex

Helspie schreef:Een verbruik van 6,5-7L/100km vind ik toch wel een maximum.
En dan zonder moeite te doen, een gewone rijstijl...
Dat moet denk ik wel mogelijk zijn... afhankelijk van het gebruik van de auto: veel korte stukjes met koude motor kunnen roet in het eten gooien. Ook autosnelweg met bv continue 130-140km/h is niet echte handig (stroomlijn van een tuinhuisje helpt niet mee).
------------------------------------------
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8499
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Zal toch krap worden denk ik, de D3 2.0 is niet echt zuiniger dan de D3 2.4 of D5 hoorde ik.

Bij korte stukjes zit ik met de 2.4 D3 AWD om en bij de 8.3l/100km
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
renezzzz
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 10.10.2011 - 16:03
Locatie: Gex

BlackcurrantV70 schreef:Zal toch krap worden denk ik, de D3 2.0 is niet echt zuiniger dan de D3 2.4 of D5 hoorde ik.
Zoals gezegd, het is afhankelijk van het gebruik van de auto. Hoe dan ook een superzuinige auto is het zeker niet, maar dat geld ook voor de directe concurentie. Het is een zware auto (~2000kg) met een grote luchtweerstand.

Een grootverbruiker is het daarentegen ook niet.... 9l/100 km heb ik ook wel eens als gemiddelde gehad. Die waarde heeft echter weinig met normaal gebruik te maken.
------------------------------------------
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”