Pagina 2 van 2

Geplaatst: 22.01.2013 - 20:53
door binsbergen
mmmm Ben wel benieuwd naar dat opnieuw kalibreren. Is dat alleen bij de dealer te doen, want ik ben geen vriendjes met de dealer...

De mijne geeft ook aan "nog 100km" en dan gaat er toch makkelijk 73 liter in de tank.
Zou het wel makkelijker vinden dat het klopt, want nu is het zo dat als het reservelampje gaat branden de tank eigenlijk al leeg is en zeker geen 10 liter bevat (lampje gaat aan bij ongeveer "nog 120km" Eigenlijk wil ie zeggen LEEG !

Geplaatst: 22.01.2013 - 23:24
door Ramon&Ramon
Het kan zo simpel zijn,als je meter een kwart aangeeft,gooi je hem weer vol,dan sta je ook nooit stil!

Geplaatst: 22.01.2013 - 23:28
door binsbergen
Klopt

Maar soms komt dat er ff niet van (zeker als je erg veel rijdt zoals ik) En op vakantie...
En daarbij vind ik het een aanfluiting dat Volvo blijkbaar gewoon niet in staat is om een redelijk werkende boardcomputer te maken
Zelfs de Panda van m'n vrouw en de Polo hebben een 10x beter werkende boardcomputer dan mijn Volvo.
Sterker; zelfs mijn 30 jaar oude Mercedes heeft een nauwkeuriger werkend systeem

Geplaatst: 22.01.2013 - 23:37
door Ramon&Ramon
Waarom rij je dan Volvo?

Geplaatst: 23.01.2013 - 09:10
door Rippie V70
daarbij vind ik het een aanfluiting dat Volvo blijkbaar gewoon niet in staat is om een redelijk werkende boardcomputer te maken
Misschien ben ik dan wel de enige, maar de info van de computer is meer "leuk voor erbij" dan echt zinnig. En als je lampje brand dat je tank leeg is, en je toch doorrijd omdat de BC zegt dat het nog kan, tja.... Dan moet je ook niet zeuren dat je met een lege tank stilstaat.

Geplaatst: 23.01.2013 - 09:46
door binsbergen
Als mijn lampje gaat branden kan ik nog max 30km
Dus daar heb ik ook niet veel aan.

En als Volvo besluit een boardcomputer in te bouwen verwacht ik gewoon dat deze wat zinnigs aangeeft en niet allerlei onzin. Had hem dan weggelaten en vrolijk dansende poppetjes op het schermpje weergegeven :multi:

Maar de vraag blijft: kan alleen de dealer dit opnieuw kalibreren of kan iedereen die handig is en Vida oid heeft dit ook?

Geplaatst: 23.01.2013 - 09:48
door Bakboord1
Afgezien van het feit dat het lampje in het dashboard wel erg zwak is ben ik erg tevreden over de boardcomputer. Jammer dat de olietemperatuur niet wordt aangegeven maar dat is vrijwel nooit.
Er zijn echt wel veel mindere boardcomputers dan de onze.

Geplaatst: 23.01.2013 - 10:16
door Thijs
Als mijn lampje gaat branden zit er nog 1/8 in de tank en kan ik nog meer dan 50 km rijden, wat nagenoeg elke keer weer bewezen wordt. ik haat tanken en stel dit dus zo lang mogelijk uit. Nog nooit zonder brandstof komen te staan en alles wijst nauwkeurig genoeg aan.

Geplaatst: 23.01.2013 - 20:46
door binsbergen
Ramon&Ramon schreef:Waarom rij je dan Volvo?
Misschien is een goed werkende boordcomputer geen issue bij de aankoop van een verder fijne auto. Dat is niet zo zwaar wegend dat ik hem laat staan :?

Geplaatst: 24.01.2013 - 00:05
door Ramon&Ramon
Ja,een goeie boordcomputer aanschaffen met een auto er omheen zou te gek worden. :)

Geplaatst: 24.01.2013 - 08:57
door jpwg001
Thijs schreef:Als mijn lampje gaat branden zit er nog 1/8 in de tank en kan ik nog meer dan 50 km rijden, wat nagenoeg elke keer weer bewezen wordt. ik haat tanken en stel dit dus zo lang mogelijk uit. Nog nooit zonder brandstof komen te staan en alles wijst nauwkeurig genoeg aan.
Daar vertrouw ik niet op. Mijn naald begint pas met verschuiven als ik minimaal 100km heb gereden. En de laatste helft gaat beduidend sneller leeg dan de eerste helft. Met dezelfde rijstijl! :P

Zou een calibratie hier ook iets aan veranderen?

Geplaatst: 24.01.2013 - 20:03
door Buurtje
jpwg001 schreef:
Thijs schreef:Als mijn lampje gaat branden zit er nog 1/8 in de tank en kan ik nog meer dan 50 km rijden, wat nagenoeg elke keer weer bewezen wordt. ik haat tanken en stel dit dus zo lang mogelijk uit. Nog nooit zonder brandstof komen te staan en alles wijst nauwkeurig genoeg aan.
Daar vertrouw ik niet op. Mijn naald begint pas met verschuiven als ik minimaal 100km heb gereden. En de laatste helft gaat beduidend sneller leeg dan de eerste helft. Met dezelfde rijstijl! :P

Zou een calibratie hier ook iets aan veranderen?

Ik heb precies hetzelfde, maar als het lampje begint te branden kijk ik altijd even op het klokje dat de nog te rijden km's aangeeft (zo'n 200) en dan kan ik er nog makkelijk 100 meer rijden (bij dezelfde rijstijl).

Ik ben ook niet bang voor de ---. Als dat gebeurt kan ik nog makkelijk een tankstation bereiken.
Ik ben veel op pad (snelweg), heb daarmee een constante rijstijl en vind de voorspelling van de BC prima (met een beetje interpretatie). Bij mijn V40 was het niet anders. Reed van de week 1150 km op één tank zonder ook maar enigszins truttig te hebben gereden. Tis een beetje een sport :)

Geplaatst: 24.01.2013 - 21:26
door charly
Och laat ons vrolijk wezen.
Sinds vandaag krijgt mijn kar terug haar vroegere streken. Genoeg diesel maar zomaar stilvallen.
Zie ook naar dit topic voor alle uitleg.
De ergernis bouwt zich langzaam maar zeker terug op. Dit is geen kwaliteit meer, dit is doodgewoon brol.
Ga morgen bij de sloper een 'nieuwe' fusebox zoeken. Hopelijk heeft Volvo zijn legendarische kwaliteitscontrole daar niet op laten schijnen.
Beu, beu, beu...
Op naar Mercedes???

Geplaatst: 25.01.2013 - 09:16
door jpwg001
Charly, dat is heel irritant. Overweeg je niet om hem in te ruilen op een andere Volvo? Ze hebben er niet allemaal last van, immers (hoop ik).

Geplaatst: 01.02.2013 - 15:11
door charly
Forum,

Hier het vervolg van de stilval-saga. Eindelijk is de panne - hopelijk - vastgesteld. Intensief speurwerk gaf te kennen dat de opvoerpomp in de tank de grote boosdoener is. Defect en krijgt zelfs geen stroom! De oorzaak is te zoeken in een gedeeltelijk naar de filistijnen zijn van de CEM. Remedie: nieuwe CEM (ca. € 1000) en een nieuwe pomp (ca. € 600) en nog wat bijhorigheden; dus BTW in en werkuren ca. € 2000. Wordt niet meer gedaan (zie km-stand en leeftijd). Een alternatief (door Volvo zelf voorgesteld!) een aparte schakelaar na het contactslot en een 2de-handspomp. Belangrijk voor de Vlaamse gebruikers: CS-parts in Beernem (bij Brugge) is gespecialiseerd in afbraakonderdelen voor Volvo. € 100 voor een pomp. Wordt per post toegestuurd. Monteren en een schakelaartje en dan heb ik weerom voldoende diesel bij de HD-pomp. Nu val ik elke 2 km stil. lang leve de fiets en de schoenen. Zou het nu eindelijk een einde kennen?

Geplaatst: 01.02.2013 - 15:45
door edraket
Is het niet een defecte draad of connector op de CEM? Lijkt me niet zo voor de hand liggend dat de CEM zelf gedeeltelijk stuk is.
Wellicht kun je het signaal ergens anders vandaan pakken (sigaretten aansteker bijvoorbeeld!). Deze krijgt ook alleen spanning met het contact aan. Zo stuur ik mijn ipod adapter ook aan. Om nu te zorgen dat de aansteker aansluiting niet overbelast wordt moet er wel een of zelfs twee relais tussen om de stroom te beperken.
Wel goed speurwerk!

Geplaatst: 01.02.2013 - 17:55
door charly
Het speurwerk is wel gedaan door een officiële volvo-dealer met al de tools die nodig zijn om elektrische fouten op te sporen (Amp-meter, Volvo-spanningstesters, computer, ...) en dit gedurende 1,5 uur. Zowel de pomp, de stekkers, de leidingen, de fuseboxen, de CEM en de relais passeerden de revue. Deze panne zou dus wel eens de '200 km tot lege tank' en het zonder brandstof vallen kunnen verklaren: het hevelsysteem werkte niet en de linkerhelft bleeft met zijn resterende 13 - 15 liter over, terwijl de rechter helft leeg was en dus geen brandstof meer kon doorgeven. Ergens tast ik nog in het duister met 1 probleem: als ik de pomp met een schakelaar in werking zet, is het dan verkeerd dat die pomp tijdens de ganse duur van de rit blijft draaien. Niet dat de toevoer belangrijk is aangezien er een retour voorzien is. Maar ik denk maar aan de pomp zelf: kan die een ononderbroken werking aan (de koeling zou volgens mijn info gebeuren door de doorstromende brandstof?). Misschien nog iets voor daarna: zou het kunnen dat door dat ellendig lang gesukkel (met veelvuldige 'low fuel pressure' detecties) de HD-pomp een noodlottige slijtage heeft gekend? CS-parts kan die eveneens aan € 250 leveren. En dan rest er misschien nog steeds de mogelijkheid van een slechte soudure in de hoofdfusebox? De vervanging die ik trachtte te doen door een hoofdfusebox van een S80 bleek niet te kunnen. Alles paste perfect op een 60A zekering (koelsysteem) op de onderkant na.
Wie leeft zal zien? Anders toch nog vuilbak?