Pagina 2 van 2
Geplaatst: 13.02.2013 - 09:37
door Paul
En toch stoten die oudere motoren meer Co2 uit, maar als jij het niet eens bent met de geleerde, laat je vooral niet stoppen om in hoger beroep te gaan.
Over die klachten die jij hebt over de D2, sorry. Maar daar ben ik het echt niet mee eens, veel meer kracht dan de oude 1.6D. Lekker koppel en altijd power. Heb ook de D2 in mijn C30 en gaat gewoon goed.
Natuurlijk is het geen race monster als een D6, maar goed... kost ook wat minder!
Geplaatst: 13.02.2013 - 09:39
door Paul
@Stoerekabouter, hebben we al plaatjes van je auto gezien in het voorstel topic?

Geplaatst: 13.02.2013 - 10:35
door t5power
Paul schreef:En toch stoten die oudere motoren meer Co2 uit, maar als jij het niet eens bent met de geleerde, laat je vooral niet stoppen om in hoger beroep te gaan.
Als iemand met een oude 1.6D 1:20 doet en een met een nieuwere D2 dat niet haalt, dan stoot die nieuwe per km meer CO2 uit.
Ervanuitgaande dat diesel C16H31 is, krijg je:
4 C16H31 + 95 O2 > 64 CO2 + 62 H2O
Hoe meer diesel je er links in stopt, hoe meer CO2.
Geplaatst: 13.02.2013 - 10:57
door Zoef30
@ Diesel01: Ik heb 'm niet voor de bijtelling gekocht, ik rijd 'm prive.
Ik heb toen wel gezocht naar een D3 maar vanwege het aanbod (toen geen D3 gevonden) bij de D2 uitgekomen. En eerlijk: het is een mooie auto met een goed uitrustingsniveau.
@Paul: Ja de motor reageert feller dan de oude 1.6 D maar dat bokkige en stoterige karakter bij lage toeren is werkelijk Volvo onwaardig (sorry hoor). Het is echt niet normaal dat als je je gas loslaat dat de motor inhoudt alsof er deze slecht staat afgesteld. De garage heeft een week lang gezocht en zelfs contact gehad met Volvo NL. De conclusie: het is idd voelbaar maar het hoort bij de motor...
By-the-way: het is natuurlijk het motor-management waar het hier om gaat en niet de motor an sich.
@t5power: zo had ik 'm ook bedacht !
Geplaatst: 15.02.2013 - 20:17
door rsnhakan
---
Geplaatst: 16.02.2013 - 09:10
door Rutger
Vreemd, ik herken dit gedrag van mijn motor in het geheel niet. Rustig rijden met lage toeren gaat heel soepel. Dus ook filerijden. Heel soms heeft de motor de neiging bij het intrappen van het gas heel even in te houden. Maar dat is een karaktertrekje vind ik.
Voor de rest is het een goed oppakkend blok. Nu heb ik niet de nieuwe D2, dus daar zal wellicht het verschil in zitten.
Geplaatst: 16.02.2013 - 14:22
door StoereKabouter
Over dat verbruik jongens: ik heb van mijn garage al verschillende keren een vervang V50 gekregen en hoe hard ik dat ding ook op zijn staart duuw, ik krijg het verbruik amper boven de 5,5L/100km. Met mijn eigen wagen (de D2 van in 2011) geraak ik daar absoluut niet.
Mijn verbruik nu na de RICA tuning: 6,4l/100km. Daarvoor was dat gemakkelijk 7,2-7,5. Hoge waarden inderdaad. Maar hoe komt dat: ik rijd zo zuinig mogelijk maar mijn traject woon-werk is zeer kort. 2,5km én in Brussel. Auto staat vriezenskou bij vertrek, warmt nu na de tuning gelukkig sneller op, én ik rij vaak niet sneller dan 30-35km. Het momentaan verbruik bij het lossen van de koppeling in 1ste versnelling is om van te duizelen.
Ik ben er mij dus van bewust dat ik mij in een abnormale situatie bevind. Maar dan nog is het verbruik van +7 voor een stadsverkeer met een auto die gemiddeld 3,8 zou moeten halen er echt los over!
Gelukkig is het nu een stuk beter. Vermogen is zeer leuk meegenomen en we moeten er niet flauw over doen: aangezien mijn traject woon-werk zo kort is moet ik toch een paar keer per week op de autobaan eens op de staart van dat ding duwen om geen problemen te krijgen met mijn roetfilter
@Paul: Foto's zal ik wedra eens posten. Heb me inderdaad nooit voorgesteld. Excuses

Geplaatst: 16.02.2013 - 15:38
door isomo
leuk hé een diesel in die omstangheden!
Extra kilometers moeten maken maken voor de roetfilter.....
Geplaatst: 16.02.2013 - 15:49
door rsnhakan
Een diesel is geen goede keuze als je alleen maar in de bebouwde kom rijdt.
Geplaatst: 17.02.2013 - 00:40
door StoereKabouter
Helemaal mee eens. Keuze gemaakt op basis van het feit dat ik normaal in Gent zou wonen en naar Brussel zou pendelen. Maar aangezien dat niet doenbaar is (soms sta je vanaf erpe-mere reeds aan te schuiven tot centrum brussel) voor mijn linker been woon ik nu tijdens de week in brussel.
Ik probeer er het beste van te maken en ga ook af en toe te voet/met openbaar vervoer naar mijn werk. Alles om mijn dieseltje te sparen
Nu soit, afgezien daarvan: zo een verbruik zou toch niet mogen!