Pagina 2 van 14

Ceo Volvo vraagt loonkostenverlaging

Geplaatst: 12.04.2013 - 16:40
door casper
Afbeelding

Ceo Volvo vraagt loonkostenverlaging

Håkan Samuelsson, ceo van de Zweedse autoconstructeur Volvo, heeft Vlaams minister-president Kris Peeters vrijdag verzocht om structurele economische hervormingen door te voeren. Dat moet het concurrentievermogen van ons land verbeteren. Peeters bezocht vrijdag de hoofdzetel van Volvo in Göteborg.

Bij Volvo in Gent worden op dit moment de succesvolle modellen V40, S60 en XC60 geproduceerd, wat de fabriek tot een van de sterkhouders van onze economie maakt. In Zweden bevestigde de ceo vrijdag de intentie van het merk om in België te blijven, maar daarvoor zijn wel hervormingen nodig.

Håkan Samuelsson heeft in zijn onderhoud met Kris Peeters “gewezen op de dringendheid en de noodzaak van structurele hervormingen om het concurrentievermogen van de Belgische industrie te verbeteren”. Hij doelde daarmee in het bijzonder op de loonkost die omlaag moet, licht Mark De Mey, woordvoerder van Volvo Gent, toe. “Kris Peeters heeft de ceo daarop gerustgesteld dat er op het federale niveau maatregelen worden genomen.”

Volvo heeft nog geen toezeggingen gedaan over eventuele nieuwe modellen voor Gent. “Er zijn plannen om de nieuwe compacte modellen in de Gentse fabriek te bouwen, maar veel zal afhangen van de verkoop de komende jaren”, aldus De Mey.

Samuelsson benadrukte vrijdag ook de nood aan een omvattend industriebeleid op Europees niveau. De last van de Europese wetgeving belemmert volgens hem immers ons concurrentievermogen. De productie in China - waar Volvo deze zomer zijn eerste fabriek opent - zou evenwel enkel voor de lokale markt bestemd blijven.


bron : www.standaard.be

Loonkosten te hoog...

Geplaatst: 12.04.2013 - 16:47
door vcadspro
Loonkosten te hoog, Volvo cars vraagt een lagere loonkost.


Håkan Samuelsson, CEO van de Zweedse autoconstructeur Volvo, heeft Vlaams minister-president Kris Peeters verzocht om structurele economische hervormingen door te voeren, zodat het concurrentievermogen van ons land verbetert. Peeters bezocht vandaag de hoofdzetel van Volvo in Göteborg.

Lees verder...

http://www.hln.be/hln/nl/15116/60-secon ... lijk.dhtml

http://www.hln.be/hln/nl/1316/Autobedri ... ging.dhtml

Geplaatst: 12.04.2013 - 19:38
door BillyBob
Als ze nog iets van industrie in B willen houden gaan ze daar inderdaad iets aan moeten doen.
Alleen: ze zijn daar al 10 jaar "mee bezig". :?
Is bijzonder moeilijk zonder aan het (goede) sociale stelsel raken vrees ik.

Geplaatst: 12.04.2013 - 21:18
door ruuds70
Ze gaan heel rap moeten zijn, anders is het dat wat ze nu zo stellig ontkennen vrees ik.

Geplaatst: 24.04.2013 - 12:55
door michel-C30
Johan Vande Lanotte bezorgd om toekomst Volvo
Ewald Pironet
Walter Pauli
Bron: Knack
woensdag 24 april 2013 om 05u17
Vice-premier en minister van Economie Johan Vande Lanotte (SP.A) maakt er geen geheim van dat zijn mening over de toekomst van onze economie niet noodzakelijk strookt met die van de vakbonden.


Johan Vande Lanotte © Filip Naudts

Vande Lanotte: We moeten het niet meer ontkennen, we hebben in België een probleem met de loonkosten: ze zijn te hoog en dat heeft vooral te maken met de lasten op arbeid. Die zijn funest voor jongeren, ouderen, gehandicapten, laaggeschoolden. Wij willen nu die lasten op arbeid voor die groepen vlug en drastisch verlagen, voor de andere werknemers moeten we dat doen in de mate van het mogelijke.

Dat vroeg Hakan Samuelson, de topman van Volvo, ook aan Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V). Toen bleek ook dat u eerder al uitvoerig met Volvo had gesproken.

Vande Lanotte: (denkt even na) Ik praat met veel mensen, in alle discretie. Het was een goed en open gesprek, waarin we een aantal mogelijke denksporen hebben ontwikkeld. Dat neemt niet weg dat het debat over Volvo afgrijselijk verstoord is. Er is een Chinese eigenaar en een Zweedse ceo, en die moet kiezen wat hij aan de Chinezen aanbiedt: wijst hij de nieuw te bouwen modellen toe aan een Zweedse, een Chinese of een Belgische fabriek? Hij heeft al vier modellen toegewezen, hij moet nu nog beslissen waar vijf andere geassembleerd zullen worden. Intussen legt hij uit dat de Zweedse loonkosten lager zijn dan de Belgische. Maar als je alles meerekent, liggen de Zweedse minstens even hoog als de Belgische. We moeten het probleem van de loonkosten niet minimaliseren, maar we moeten in het geval van Volvo ook niet ontkennen dat de Zweedse ceo een lichtjes bevooroordeeld standpunt heeft.

Moeten we na Ford-Genk bezorgd zijn over Volvo-Gent?

Vande Lanotte: We moeten bezorgd zijn over Volvo-Gent, maar we mogen niet in paniek slaan. De komende weken en maanden moeten de verschillende overheden en andere belanghebbenden wel bezig zijn met Volvo. We zullen de loonkosten onder controle moeten blijven houden. Volvo vraagt niet om de loonkosten met 10 procent te verminderen, wel dat we competitief moeten zijn en blijven, dat is de bottomline. Het gaat dus niet alleen over loonkosten, maar ook over andere belastingen, en over de energieprijs. Onze competitiviteit staat onder druk. Dat moeten we durven te zeggen. (WP/EWP)

Het volledige interview met Johan Vande Lanotte leest u deze week

knack.be

Geplaatst: 13.05.2013 - 16:49
door casper
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/r ... e_modellen


In de Gentse fabriek van de Zweedse autobouwer Volvo Cars rollen sinds vanmiddag de eerste vernieuwde modellen S60 en XC60 van de band. "Het gaat om wellicht de grootste modeljaarwijziging uit de geschiedenis van Volvo", licht woordvoerder Mark De Mey toe.

Ook de in Zweden (Torslanda) gebouwde modellen S80, V70, XC70 en V60 kregen een opfrisbeurt. "De veranderingen grijpen diep in en men kan gerust van nieuwe modellen spreken", aldus De Mey. "In totaal kwamen er voor Gent 4.000 nieuwe onderdelen binnen, wat meer is dan bij de start van de V40."

De vernieuwingsoperatie moet de verkoop van de grote Volvo-modellen ondersteunen en de autobouwer wil er ook zijn concurrentiepositie op de markten mee versterken. "Het is dankzij deze vooruitzichten dat we op dit ogenblik weinig of geen economische werkloosheid meer voorzien na week 20 in Gent."

Uiterlijk zijn er grondige veranderingen aan de motorkap en bumper. Verder zijn er allerlei verbeteringen aan de motor zelf, wat leidt tot 4 liter verbruik op 100 kilometer en een lage CO2 uitstoot van 106 g/km voor de S60. Er zijn verschillende nieuwe interieurelementen, meer comfortabele en sportieve zetels, en - elektronica, waaronder mogelijkheden om online te gaan, met onder meer de muziekstreamdienst Spotify.

Bij Volvo Cars in Gent rolden vorig jaar ruim 258.000 wagens van de band, het op één na beste productiejaar ooit. De fabriek maakt de V40, S60 en XC60, het meest gebouwde model van de groep. Er werken ongeveer 4.800 arbeiders en 500 bedienden.

Geplaatst: 15.05.2013 - 07:20
door Volvoman
en een plaatje bij het verhaal van Casper:

Geplaatst: 15.05.2013 - 12:07
door NJ8
Stemmingmakerij, of realisme?
Volvo kampt met forse problemen

15 mei 2013 – Volvo is Zweeds en als er dan een Chinese partij komt die de hele handel opkoopt, dan is een merk weliswaar gered, maar er zit toch zand in de motor. Nadat Geely in 2010 het Zweedse automerk voor 1,8 miljard dollar had opgeslokt, hoopten de Chinese fabrikant dat ook Chinezen grootschalig in Volvo’s gingen rijden. Dat valt knap tegen.

Tot nu toe stapten slechts 43.000 Chinezen in een Volvo. Dat zet geen zoden aan de dijk. In 2012 draaide Volvo met een verlies van 55 miljoen euro. Geely hoopte in 2012 wereldwijd 480.000 auto’s te verkopen, maar de teller stopte bij 420.000. In 2011 waren dat nog 450.000 auto’s.

Juist omdat het niet goed gaat, loopt het ook niet lekker tussen de Chinese bazen en de Europese leiding. Feitelijk loopt het al niet lekker vanaf de overname. Er heerst een sfeer van wantrouwen, meldt een Zweedse Volvo-manager aan de Financial Times. De Zweedse directeuren zitten inmiddels ook niet (meer) op één lijn en de verwachting is dan ook dat Geely vroeg of laat wel zal ingrijpen.

Heikel punt is dat het produceren van auto’s in China voordeliger is dan in Europa. Anders gezegd: Zweden kan niet concurreren en ook de Volvo-fabriek in het Belgische Gent komt daardoor onder druk te staan. Het is dan ook zeker niet uitgesloten dat Gent (op termijn) zal worden gesloten. Zeker als de rode cijfers Volvo om de oren blijven slaan. De autocrisis maakt het er ook niet gemakkelijker op.

De eerste Chinese Volvo-fabriek moet binnenkort worden geopend, maar vanwege het ontbreken van de nodige licenties, gaat ook dat niet bepaald voorspoedig. Intussen hebben Volvo Europa en Volvo America geld nodig, maar Geely weigert dat vooralsnog te verstrekken. Daar wordt de sfeer ook niet beter mee.
bron; http://www.autokiosk.nl/autonieuws/volv ... utocrisis/

Geplaatst: 15.05.2013 - 12:16
door Ben
Dat heb ik een paar maanden geleden ook al eens gelezen.
Maar hoort niet in het GENT topic.

Geplaatst: 15.05.2013 - 12:17
door casper
NJ8 schreef:Stemmingmakerij, of realisme?
Volvo kampt met forse problemen

15 mei 2013 – Volvo is Zweeds en als er dan een Chinese partij komt die de hele handel opkoopt, dan is een merk weliswaar gered, maar er zit toch zand in de motor. Nadat Geely in 2010 het Zweedse automerk voor 1,8 miljard dollar had opgeslokt, hoopten de Chinese fabrikant dat ook Chinezen grootschalig in Volvo’s gingen rijden. Dat valt knap tegen.

Tot nu toe stapten slechts 43.000 Chinezen in een Volvo. Dat zet geen zoden aan de dijk. In 2012 draaide Volvo met een verlies van 55 miljoen euro. Geely hoopte in 2012 wereldwijd 480.000 auto’s te verkopen, maar de teller stopte bij 420.000. In 2011 waren dat nog 450.000 auto’s.

Juist omdat het niet goed gaat, loopt het ook niet lekker tussen de Chinese bazen en de Europese leiding. Feitelijk loopt het al niet lekker vanaf de overname. Er heerst een sfeer van wantrouwen, meldt een Zweedse Volvo-manager aan de Financial Times. De Zweedse directeuren zitten inmiddels ook niet (meer) op één lijn en de verwachting is dan ook dat Geely vroeg of laat wel zal ingrijpen.

Heikel punt is dat het produceren van auto’s in China voordeliger is dan in Europa. Anders gezegd: Zweden kan niet concurreren en ook de Volvo-fabriek in het Belgische Gent komt daardoor onder druk te staan. Het is dan ook zeker niet uitgesloten dat Gent (op termijn) zal worden gesloten. Zeker als de rode cijfers Volvo om de oren blijven slaan. De autocrisis maakt het er ook niet gemakkelijker op.

De eerste Chinese Volvo-fabriek moet binnenkort worden geopend, maar vanwege het ontbreken van de nodige licenties, gaat ook dat niet bepaald voorspoedig. Intussen hebben Volvo Europa en Volvo America geld nodig, maar Geely weigert dat vooralsnog te verstrekken. Daar wordt de sfeer ook niet beter mee.
bron; http://www.autokiosk.nl/autonieuws/volv ... utocrisis/
De auteur van het artikel (Ted Sluymer) maakt er wel een zootje van. Hij baseert zich op twee artikels die niet spreken over sluiting van fabrieken, maar dat lapt hij er wel even slinks bij.
Opnieuw een journalist de naam niet waard.
Valse stemmingmakerij is dit!
Het loopt bij geen enkele autoproducent goed, maar laten we stoppen met dit soort riooljournalistiek!

Geplaatst: 15.05.2013 - 12:18
door NJ8
Ben schreef:Dat heb ik een paar maanden geleden ook al eens gelezen.
Maar hoort niet in het GENT topic.
vond het zeker geen nieuw topic waard Ben, vandaar maar hier geplakt, omdat het onderwerp de eventuele sluiting Gent betreft.

Geplaatst: 15.05.2013 - 12:21
door casper
NJ8 schreef:omdat het onderwerp de eventuele sluiting Gent betreft.
Stop de onzin aub !

Geplaatst: 15.05.2013 - 12:27
door NJ8
doe eens niet zo raar zeg.. Klaarblijkelijk is het door mij geciteerde complete nonsens, maar dat mag je anders brengen.

;)

Geplaatst: 21.05.2013 - 12:19
door casper
Afbeelding

Allebei made in Gent en poserend in Gent.

Geplaatst: 21.05.2013 - 12:22
door Walter
Afbeelding

Deze foto bedoel je casper? Ik zag alleen maar een blokje...

Topman verlaat Gentse Volvo-fabriek

Geplaatst: 03.06.2013 - 15:50
door casper
Topman verlaat Gentse Volvo-fabriek

Afbeelding

Geert Bruyneel stapt per 1 juli op als gedelegeerd bestuurder van de Gentse Volvo-fabriek. Hij trekt naar Zweden, waar hij aan het hoofd komt te staan van Supplier Quality & Logistics, een nieuwe eenheid van Volvo.

Dat meldt het bedrijf. De groep wil voor de zomervakantie een nieuwe gedelegeerd bestuurder benoemen voor de Gentse fabriek, tot dan is deputy plant manager Eric Van Landeghem waarnemend site manager.

Volvo Cars gaat een nieuwe gemeenschappelijk en globale functie invoeren voor Purchasing & Manufacturing (Aankoop & Productie). Binnen die eenheid wordt Bruyneel hoofd van “Supplier Quality & Logistics”. Hij rapporteert rechtstreeks aan de senior vice-president.

Bruyneel werkt sinds 2001 voor de Zweedse autobouwer, zowel in Gent als Zweden, en volgde in november 2010 Derek Jessiman op als gedelegeerd bestuurder van de Gentse vestiging.

http://www.standaard.be/cnt/DMF20130603_00608520

Geplaatst: 07.06.2013 - 16:25
door Hans oet Twent

Geplaatst: 07.06.2013 - 17:02
door casper
Hans oet Twent schreef:Gaat Volvo Ford achterna?

http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 2-3100.art
Die twee gevallen hebben geen uitstaans met mekaar.
Het is trouwens niet alleen Volvo dat bij een foute uitkomst van een nieuwe regeling arbeiders-bedienden (lees "gelijkschakeling") maar de gehele Belgische productie-economie.
Dat de topman van Volvo dit uit is een terecht dreigement vanwege de werkgevers.

Geplaatst: 08.06.2013 - 14:31
door Steigerend Eland
Een beetje flauw van Bruyneel, zeker nu hij de plaat poetst. Dat eenheidsstatuut moet er komen omdat het grondwettelijk hof dat heeft beslist (ongelijkheid wegwerken). Zowat overal in Europa is het onderscheid tussen arbeider en bediende weggwerkt, het zijn allen werknemers. Het wil helemaal niet zeggen dat de personeelskosten duurder worden alleen de ontslag voorwaarden voor de huidige arbeiders zou gunstiger zijn, de rest is eerder een meet in the middle.

Geplaatst: 08.06.2013 - 14:36
door Steigerend Eland
Werknemers Volvo voelen zich misbruikt door uitspraken topman


Geert Bruyneel acht het nodig om zijn duizenden werknemers te laten misbruiken in de discussie rond arbeiders en bedienden. Zo reageert het gemeenschappelijk vakbondsfront van Volvo Gent op de uitspraken van hun topman in de krant De Tijd. Bruyneel had in een interview gezegd dat als morgen de arbeiders het statuut van de bedienden krijgen, de fabriek in Gent moet sluiten. De vakbonden spreken over "chantage".

"Met die uitlatingen laat Bruyneel zich gretig misbruiken door de werkgeversorganisaties die zo angst willen zaaien. Als werknemersvertegenwoordigers zijn we ontsteld dat hij dat doet op de kap van zijn duizenden werknemers", luidt het vrijdagavond in een communiqué. Bruyneel ruilt binnenkort Volvo Gent voor een topfunctie in Zweden.

"De discussie over de toekomst van Volvo Cars Gent is er één die veel verder gaat dan de discussie rond de statuten. Bruyneel weet dat maar al te best. Wij zijn alvast bereid om dat gesprek aan te gaan en waar mogelijk een constructieve bijdrage te leveren", aldus nog het gemeenschappelijk vakbondsfront