Afgelopen week de stuurbekrachtiging laten spoelen en nu is alles gevuld met nieuwe - GROENE - olie. Rond de middenstand voelt het nu wat beter, maar ......
De eerste paar kilometer waren heel raar: bij draaien van het stuur zo rond de 20 graden voelde ik een enorme vibratie in het stuur en zelfs in de hele auto. Dit was een dag later verdwenen.... :?:
Het stuurgevoel blijft echter vreemd: het lijkt wel of het stuurwiel blijft 'plakken' rondom de stand 20 graden rechts; ietsje minder bij 20 graden links. Bij terugdraaien van het stuur vanuit verder ingedraaid merk ik dat het best.
Ook als ik bijvoorbeeld een lange rechterbocht neem, met het stuurwiel op 20 graden en ik beweeg het stuur een beetje, dan gaan de eerste paar graden normaal en dan kom ik ineens een weerstand tegen.
Het vreemdste vind ik dat dit alles alleen tijdens rijden is, bij stilstand is het gevoel constant.
Zou het stuurhuis echt aan vervanging toe zijn?
OPNIEUW: Vreemd sturen
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29658
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Is het misschien toch het stuurhuis, stuurkogels of wielophanging voor. Dat laatste is makkelijk te controleren en reparatie is ook mider kostbaar dan een stuurhuis vervangen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Zit er in je vuldop van de stuurservotank een rode of groene rubber afdichtring?
- chalith
- 2nd Gear member
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:35
Het "tsjoep" geluid komt alleen voor bij lagere temperaturen en werd bij mij veroorzaakt door 't doorvoerrubber bij de pedalen waar de stuuras tussen de stuurkolom en stuurhuis, doorheen gaat.Mijn stuur (huis?) doet heel af en toe ook een soort van "tsjoep"" geluid maken, wellicht de olie eens wisselen. Zou ik dan wel graag zelf doen, een powerflush vind ik nl. ook wel prijzig.
de hevige vibratie na 't vervangen van de stuurolie komt mijns inziens doordat er nog lucht in 't systeem zit.
ik heb vorig jaar mijn stuurhuis geflushed omdat ik rode ATF aantrof en een lekkage aan te pompas had.
ik heb eerst 't systeem leeg gemaakt door de auto aan de voorzijde van de vloer te tillen, een zuigpompje in 't reservoir te hangen en vervolgens 't stuur een paar kaar van links naar rechts draaien. (geen draaiende motor)
vervolgens heb ik de pomp vervangen en 't systeem gevuld met de voorgeschreven olie ook door te stuur te bewegen van links naar rechts zonder draaiende motor.
omdat er ATF in heeft gezeten heb ik vervolgens 't systeem nogmaals helemaal leeg gehaald.
daarna weer gevuld en toen er geen luchtbellen meer verschenen 't reservoir de motor gestart.
nogmaals gechecked op de juiste hoeveelheid en kleur van de olie en de auto laten zakken.
testrit, en controle op lekkage erna.
groeten
Gerrit
- wouterve
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 16.03.2007 - 23:35
- Locatie: Massachusetts, USA
Ik had hetzelfde probleem de laatste weken: plakkerig en stroef sturen op ongeveer 45 graden, een weerstand waar je het stuur beide richtingen echt doorheen moest trekken. Oorspronkelijk trad het alleen op als het buiten koud was en de auto koud was, maar gaandeweg werd het verschijnsel permanenter en dus irritanter. In mijn geval was de pomp van de power steering en de olie net vervangen door de plaatselijke volvodealer, dus een flush had naar mijn idee niet zoveel zin; ik ben toen gaan rondkijken naar andere mogelijke oorzaken.
Bij mij bleek e.e.a. gelukkig vrij simpel opgelost: het was een U-joint aan het eind van de stuurstang te zijn die 'vast' zat. In die U-joint zitten kleine lagers, en omdat er hier in de regio veel en vaak gestrooid wordt met zand en zout, liepen die lagers in de U-joint erg stroef. De symptomen die ik op internet tegenkwam in mijn zoektocht waren precies hetzelfde: stroef sturen op constante stuuruitslagen, zowel 'heen' als 'terug'.
De oplossing: of de U-joint vervangen, of proberen het probleem op te lossen door de U-joint te smeren. Nou is het onderdeel niet ontzettend duur, maar smeren kost helemaal niks en dat heb ik dus eerst geprobeerd, en het probleem is helemaal weg!
Wat je doet is het volgende: vanuit het interieur van je auto volg je de stuurstang. Bij de bodem van de auto kom je dan een rubber mof tegen. Zorg dat je even wat tapijt uit de weg trekt, en dan kun je de buitenkant van de mof omhoog trekken. Aan de onderkant van de mof kom je dan een ijzeren klem/spanner tegen: die moet je verwijderen door de uiteinden met de 'haak' naar buiten te duwen. Eenmaal verwijderd kun je dan de rest van de mof omhoog trekken, en dan kun je U-joint zien. Pak nu je smeermiddel (ik had een spuitbus white lithium grease liggen, zorg ervoorbdat je iets neemt dat waterafstotend is, en geen WD-40, dat spoelt te snel weg) en spuit de hele U-joint in met een flinke hoeveelheid smeermiddel. Waar de mof om de stuurstang 'pakt' zit ook nog een rollager: neem dat ook even mee met smeren, kan geen kwaad
. Nu kun je de mof weer terug installeren (de klem is het lastigste onderdeel!). Laat het smeermiddel even een tijdje intrekken, want het effect is niet direct, maar toen ik zelf een paar uur later bij de auto terugkwam was het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen! De klus zelf kostte me een halfuur en $0 en had het gewenste effect: daar werd ik dus heel vrolijk van! Zelfs als het verschijnsel terugkomt kun je dit opnieuw doen, en je hoeft er dus niet voor naar een specialist
.
Hier zijn de links waar ik op af ben gegaan voor dit probleem:
http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... 7&p=273860
http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... 2&p=257362
http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... =9&t=41060
En dit topic heeft een procedure voor het verwijderen van de U-joint, en laat dus ook zien hoe je de mof aan de stuurstang verwijdert. Weliswaar voor een 850, maar wat je moet doen verschilt nauwelijks:
http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... 7&p=211403
Bij mij bleek e.e.a. gelukkig vrij simpel opgelost: het was een U-joint aan het eind van de stuurstang te zijn die 'vast' zat. In die U-joint zitten kleine lagers, en omdat er hier in de regio veel en vaak gestrooid wordt met zand en zout, liepen die lagers in de U-joint erg stroef. De symptomen die ik op internet tegenkwam in mijn zoektocht waren precies hetzelfde: stroef sturen op constante stuuruitslagen, zowel 'heen' als 'terug'.
De oplossing: of de U-joint vervangen, of proberen het probleem op te lossen door de U-joint te smeren. Nou is het onderdeel niet ontzettend duur, maar smeren kost helemaal niks en dat heb ik dus eerst geprobeerd, en het probleem is helemaal weg!
Wat je doet is het volgende: vanuit het interieur van je auto volg je de stuurstang. Bij de bodem van de auto kom je dan een rubber mof tegen. Zorg dat je even wat tapijt uit de weg trekt, en dan kun je de buitenkant van de mof omhoog trekken. Aan de onderkant van de mof kom je dan een ijzeren klem/spanner tegen: die moet je verwijderen door de uiteinden met de 'haak' naar buiten te duwen. Eenmaal verwijderd kun je dan de rest van de mof omhoog trekken, en dan kun je U-joint zien. Pak nu je smeermiddel (ik had een spuitbus white lithium grease liggen, zorg ervoorbdat je iets neemt dat waterafstotend is, en geen WD-40, dat spoelt te snel weg) en spuit de hele U-joint in met een flinke hoeveelheid smeermiddel. Waar de mof om de stuurstang 'pakt' zit ook nog een rollager: neem dat ook even mee met smeren, kan geen kwaad


Hier zijn de links waar ik op af ben gegaan voor dit probleem:
http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... 7&p=273860
http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... 2&p=257362
http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... =9&t=41060
En dit topic heeft een procedure voor het verwijderen van de U-joint, en laat dus ook zien hoe je de mof aan de stuurstang verwijdert. Weliswaar voor een 850, maar wat je moet doen verschilt nauwelijks:
http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... 7&p=211403
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Een groene...Ramon&Ramon schreef:Zit er in je vuldop van de stuurservotank een rode of groene rubber afdichtring?
@Wouterve: Bedankt, klinkt logisch. Als de buitentemperaturen weer wat vriendelijker worden ga ik aan de slag.
Groet
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Groene vloeistof dus!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
@Ramon&RamonRamon&Ramon schreef:Groene vloeistof dus!
WOW! Da's pas logisch....

Dank je!
Voorheen zat er rode in, blijft een raadsel hoe die er ooit in gekomen is. Hopen dat het geen schade heeft aangericht.
Ken je het verhaal van de kruiskoppelingen en het naaldlager ook?
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
-
- 4th Gear member
- Berichten: 927
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
Als er al zo lang rode vloeistof inzit heb ik het vermoeden dat je helaas pech hebt en het probleem wel in het stuurhuis zelf zal zitten. Wellicht kun je je 'volvo specialist' er eens op aanspreken?
- RonS60
- 2nd Gear member
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 30.05.2011 - 21:39
Ook mijn S60 had dit probleem en de S60 van mijn ouders ook.
Simpel opgelost door de kruiskoppeling even lekker met WD40 te verwennen!
Dit gaat bij mijn ouders al ruim 1,5 jaar goed zonder dat het probleem is terug gekeerd, bij mijn gele S60 begint het nu weer lichtjes te komen dus morgen gaan we weer even met WD40 sprayen...
Baat het niet, schaadt het niet!
Simpel opgelost door de kruiskoppeling even lekker met WD40 te verwennen!
Dit gaat bij mijn ouders al ruim 1,5 jaar goed zonder dat het probleem is terug gekeerd, bij mijn gele S60 begint het nu weer lichtjes te komen dus morgen gaan we weer even met WD40 sprayen...
Baat het niet, schaadt het niet!
V50 D5 GT Edition 2 MY08
Yamaha Fazer 2008
V50 1.8 Edition 1 MY08
V70 R AWD 2003
S60 2.4 140PK 2001 LPG
V70 2.4 170PK 1999
V70 2.5 20V 1997
Yamaha Fazer 2008
V50 1.8 Edition 1 MY08
V70 R AWD 2003
S60 2.4 140PK 2001 LPG
V70 2.4 170PK 1999
V70 2.5 20V 1997
- wouterve
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 16.03.2007 - 23:35
- Locatie: Massachusetts, USA
Kruiskoppeling…dat was het Nederlandse woord dat ik kwijt was, dank! (Toch schandalig dat ik m'n Nederlands zo aan het kwijtraken ben, ondertussen :oops: )Pikantje schreef:Ken je het verhaal van de kruiskoppelingen en het naaldlager ook?
Overigens is dit een klusje dat zich ook in rotweer makkelijk laat doen: zolang het maar enigszins droog is buiten krijg je het prima voor elkaar. Tip: leg je vloermat naast de auto neer en schuif de stoel maximaal naar achteren, dan kun je naast de auto knielen en overal makkelijk bij.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik weet het antwoord al.HansEindhovenV70 schreef:Als er al zo lang rode vloeistof inzit heb ik het vermoeden dat je helaas pech hebt en het probleem wel in het stuurhuis zelf zal zitten. Wellicht kun je je 'volvo specialist' er eens op aanspreken?

Ik heb vandaag een gesprek gevolg over een gasklephuis van een D5.
Er komt herrie uit het gasklephuis.
VS:Meneer Uw volvo heeft geen gasklep huis.
Jawel hij is van 2006 en als ik de auto start,ratelt het gk huis.
VS:Meneer,U heeft zich iets wijs laten maken,er zit geen electronies gasklephuis op een D5,is ook nooit geweest..
Waarvan Akte..
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Het 'plakken' van het stuur werd steeds erger; op snelwegafritten was het soms zelfs gevaarlijk: het leek wel of het stuurwiel vast zat.
Daarom vandaag beide kruiskoppelingen en het naaldlager 'gesmeerd' en .......
...... hij stuurt weer als nieuw!!!
Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken en de adviezen.
Groet,
PS: eerder deze week de rekening ontvangen voor spoelen van de met nieuwe (groene) olie: 100 EURI.... Voor mijn gevoel wel wat duur.
Daarom vandaag beide kruiskoppelingen en het naaldlager 'gesmeerd' en .......
...... hij stuurt weer als nieuw!!!

Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken en de adviezen.
Groet,
PS: eerder deze week de rekening ontvangen voor spoelen van de met nieuwe (groene) olie: 100 EURI.... Voor mijn gevoel wel wat duur.
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
100 euro valt wel mee,die olie is vrij prijzig.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
HELAAS.... nu het wat kouder wordt komt het rare stuurgevoel weer terug: het lijkt soms of het stuurwiel blijft plakken op een aantal punten.
Ik wil de kruiskoppeling weer opnieuw gaan smeren, maar waarmee kan ik dat het beste doen? De vorige keer heeft het niet lang 'gehouden'
Ik wil de kruiskoppeling weer opnieuw gaan smeren, maar waarmee kan ik dat het beste doen? De vorige keer heeft het niet lang 'gehouden'
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Hoi Mario,
over welk onderdeel (uit het plaatje) heb je het dan?
Groet,
over welk onderdeel (uit het plaatje) heb je het dan?
Groet,
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???