Pagina 2 van 2

Geplaatst: 08.02.2013 - 11:47
door V70 T5 assen
En een kind kan het met dat gereedschap, geen gekloot met lijmtangen :)

Geplaatst: 08.02.2013 - 18:22
door ...
En inmiddels rij ik weer rond zonder een vastlopende rem. Voor 50 euro een remklauw van een 2006 model gehaald. En blokken bij de dealer.

Helaas wel weer met wat tegenslag. Na het ophalen van de remklauw bleek bij aankomst bij de garage dat er een bout (!) van 6mm in m'n band zat. Waar ik die onderweg ben tegengekomen is me een raadsel....

Omdat de dealer geen plek meer had, ben ik naar een bekende bandenspecialist gegaan. Kwam dus goed uit met de lekke band, die is gelijk goed gemaakt (band van de velg en reparatie van binnenuit, geen prop er in geschoten).

Vervolgens bleek dat de dealer mij per ongeluk remblokken van een S60 vanaf 2011 had meegegeven. Gelukkig zat er een Volvo specialist dichtbij die de juiste wel op voorraad had. Terwijl de monteur aan de remklauw en remslang werkte, heb ik zelf de blokken aan de andere kant gemonteerd. Scheelt toch weer iets in het uurloon en gelukkig ken ik de monteurs daar. Voor het beetje geld wat ik nu kwijt was, had ik niet zelf thuis met remleidingen en olie willen klooien.

Omdat ik toch bezig was, bij thuiskomst gelijk maar het reservoir van de stuurbekrachtiging, het scharnier van het tankklepje vervangen. Die had ik afgelopen weekend besteld.

Nu alleen nog even het flexibele stuk van de uitlaat vervangen (klem helpt niet meer, vervelende snerp bij vol gas) en de auto is met een kilometerstand van bijna 270.000 weer tip-top!

Geplaatst: 08.02.2013 - 19:27
door mjeuring
Ramon&Ramon schreef: Terug draaien is de enige juiste manier om remzuigers terug te drukken,
Waarom moet je ze draaiend terug drukken? Ze draaien toch ook niet als ze er uit komen?

Geplaatst: 08.02.2013 - 19:56
door Ramon&Ramon
Dan druk je ze toch gewoon terug,probeer dat bij een V40 enz ook even dan!

Geplaatst: 08.02.2013 - 21:45
door elianmars
Ramon&Ramon schreef:Dan druk je ze toch gewoon terug,probeer dat bij een V40 enz ook even dan!
Volgens mij was het een serieuze vraag van mjeuring.

Geplaatst: 09.02.2013 - 00:13
door Ramon&Ramon
Daarom gaf ik ook dat antwoord,ze draaien inderdaad niet bij het remmen,de zuigerverplaatsing is dan zo minimaal dat draaien overbodig is,maar bij terugdrukken gaat het om centimeters!
En bij veel achterremcilinders kun je ze alleen maar draaiend terugstellen ivm de handrem.

Geplaatst: 09.02.2013 - 00:19
door lint
Veel serieuzer kunnen de antwoorden niet worden op vragen naar de bekende weg!

Geplaatst: 09.02.2013 - 09:41
door bernhard2
Dat jullie 1000 jaar ervaring hebben wil niet zeggen dat iedereen dat heeft... Als iemand op een normale manier iets vraagt, kun je daar toch op z'n minst op een normale manier op reageren of niet dan?
En als je het een belachelijke vraagt vindt, dan hebben ze daar een mooi knopje voor gevonden: zo n kruisje rechts bovenaan. Als je daar op klikt.. Tadaaa als sneeuw voor de zon.
Maar laat aub mensen in hun waarde, ook als ze een vraag stellen die in je eigen ogen "de Bekende weg" is...

Geplaatst: 09.02.2013 - 11:51
door Ramon&Ramon
Volgens mij is er normaal antwoord op gegeven!

Geplaatst: 09.02.2013 - 12:02
door ...
Door het uitroepteken achter je antwoord komt het misschien bij een aantal mensen (zo ook bij mij) anders over ::wink:

Maar voordat het hier helemaal ontaard in een grote :agrue:

Ik heb er nog eens over nagedacht en nou herinner ik me wel het visuele verschil en het gereedschap wat ik destijds gebruikt heb. Ik heb snel even een schets gemaakt. Links is zoals de zuiger van de remklauw achter er uit ziet bij de S60. Ik zie persoonlijk niet in waarom deze perse met een draaiende beweging terug geduwd moet worden.

Rechts de zuiger van de remklauw achter van een Ford Mondeo uit 2004. Die zuiger had een zo goed als gesloten oppervlak (de Volvo alleen een rand) wat tegen de blokken duwt. In het rondje zaten aan de zijkanten twee uitsparingen.

Ik heb toen een apparaat op luchtdruk gebruikt. Deze zette zichzelf, net als twee remblokken, klem in de klauw. Er vielen twee palletjes in de uitsparingen en als de boel onder druk stond, kon door vervolgens een draaibeweging te maken de zuiger terug duwen.

Geplaatst: 09.02.2013 - 12:08
door ...
Aanvulling: dit gereedschap dus:

Afbeelding

Geplaatst: 09.02.2013 - 13:24
door mjeuring
Ramon&Ramon schreef:Volgens mij is er normaal antwoord op gegeven!
Quote:
"En bij veel achterremcilinders kun je ze alleen maar draaiend terugstellen ivm de handrem."
En:
"probeer dat bij een V40 enz ook even dan"

Dit zijn argumenten die niet bij de betreffende auto horen. Deze auto (geen V40) heeft achter zuigers die niet draaien tijdens het remmen en een separate parkeerrem.

Ik ben er nog steeds niet achter waarom het zoveel beter/noodzakelijk is de zuigers draaiend terug te drukken.
Als ik dat antwoord gemist heb, dan wijs me daar aub op, ik kan het in bovenstaande niet ontdekken.

Geplaatst: 09.02.2013 - 13:46
door Ramon&Ramon
In de remtang zit een rubbertje,als hem terugdrukt zonder draaien dan hoopt het vuil wat aan de buitenkant op de remzuiger zit op tegen het rubbertje aan,met kans op beschadiging.
Als je de zuiger draaiend terugdrukt,dan verspreid die aanslag zich en is er minder kans op beschadigingen,vandaar.

Berichtje gelijk even aangepast,had het uitroeptekentje er weer uit gewoonte achter gezet. :)

Geplaatst: 09.02.2013 - 14:15
door ...
Helder!

Ik heb de vastgelopen remklauw nog liggen. Denk dat ik deze binnenkort uit nieuwsgierigheid gewoon eens uit elkaar haal.

Geplaatst: 09.02.2013 - 14:18
door mjeuring
Zou een verklaring kunnen zijn, maar als je vuil op je zuiger hebt, is je stofhoes beschadigd en dan zou ik de remklauw in elk geval vervangen.
Maar ik blijf het een hachelijke zaak vinden. Ik heb net nog even m'n oude remklauwen bekeken. De stofhoes zit zo strak om de zuiger, dat een beetje wd40 niet help om de zuiger lekker soepel in de hoes te laten draaien. Ik ben bang dat als je de zuiger draaiend terugdrukt je de hoes beschadigd.

Overigens, als iemand nog belang heeft bij 2 (originele) klauwen? Zuiger zit wel wat vast ::twisted:

Geplaatst: 09.02.2013 - 14:20
door Ramon&Ramon
Als je een oudere V40 neemt bijv,kun je deze alleen maar draaiend terugdrukken,zo is het systeem.
Dan is het wd40 gebruik echt noodzakelijk om het rubber niet te mollen.

Geplaatst: 09.02.2013 - 15:02
door V70 T5 assen
Tja duidelijker kunnen we het niet maken .

Geplaatst: 09.02.2013 - 19:37
door edraket
mjeuring schreef:Zou een verklaring kunnen zijn, maar als je vuil op je zuiger hebt, is je stofhoes beschadigd en dan zou ik de remklauw in elk geval vervangen.
Maar ik blijf het een hachelijke zaak vinden. Ik heb net nog even m'n oude remklauwen bekeken. De stofhoes zit zo strak om de zuiger, dat een beetje wd40 niet help om de zuiger lekker soepel in de hoes te laten draaien. Ik ben bang dat als je de zuiger draaiend terugdrukt je de hoes beschadigd.

Overigens, als iemand nog belang heeft bij 2 (originele) klauwen? Zuiger zit wel wat vast ::twisted:
100% mee eens. Het Hoesje zit zo strak om de zuiger en in de klauw vast dat draaien in een stuk rubbertje resulteert. Volgens mij kun je niet anders dan drukken bij de s60/v70.