Pagina 2 van 4

Geplaatst: 09.02.2013 - 20:33
door Gast
Turbo-buis is bij een R anders. Demonteren is geen probleem. Alleen achterste slangklem is even priegelen. Kost je ongeveer 15 minuten extra werk.
Wel even om denken dat je de openingen van de turbo en intercooler even afdicht (zodat er geen rommel in valt).

Geplaatst: 09.02.2013 - 20:50
door MssgOnline
Bij mij hoefde alleen de 2 torx schroefjes los. Dan kan je de buis vergenoeg opzij drukken om bij die torx te komen die er onder zitten om de kap los te halen.

Het is dat Gelderland niet bepaalt om de hoek is bij mij, anders hadden we het zo kunnen doen.

Geplaatst: 09.02.2013 - 21:00
door Gast
dat lukt niet bij een R. Buis is massief alu. zit met een klem vast op de turbo, 2 boutjes op het blok en een slangklem op de slang naar de intercooler.

Geplaatst: 10.02.2013 - 00:03
door MssgOnline
Bij een t5 is die buis van plastic en zit aan beide kanten in een slang met slangenklem, daar zit nog wel wat beweging in.
Met het juiste gereedschap heb je die buis zo aan de kant, maar is dus niet per se nodig.
En die steun hoef je echt niet met een momentsleutel vast te zetten, vast is vast.

Geplaatst: 10.02.2013 - 01:10
door hvt
Controleer de baksteun/torsiestang ook, zoals Freek63 ook aangeeft.
Deze zit onder de auto tussen de versnellingsbak en voorzijde auto.
Als de bovenste kapot is krijgt de onderste meer te verduren.
Bij mij was deze geheel versleten.

Geplaatst: 10.02.2013 - 01:18
door MssgOnline
Goed dat je het zegt, zelf heb ik er nog niet naar gekeken.
Weet je toevallig ook de kosten voor dit onderdeel?

Geplaatst: 10.02.2013 - 01:30
door hvt
Om eerlijk te zijn, moet ik hem nog vervangen voor een orginele. :oops:
Ik heb hem eerst (tijdelijk) gerepareerd met een stukje zacht rubber mat waaruit ik met behulp van een paar gatenzagen een rubber ring gemaakt heb. Deze heb ik erin gedrukt in de bankschroef.
Was een wereld van verschil met het wegrijden en schakelen.

Geplaatst: 10.02.2013 - 04:41
door ALF
@hvt de echter doe-het-zelver haha :D Of dit het lang uithoudt is een tweede natuurlijk.

Geplaatst: 10.02.2013 - 07:39
door Freek63
MssgOnline schreef:Weet je toevallig ook de kosten voor dit onderdeel?
Inclusief verzenden ongeveer zes tientjes. Misschien elders nog wel goedkoper. Maar dan heb je de komende twee, drie ton geen omkijken meer.

Geplaatst: 10.02.2013 - 10:27
door Edwin
hvt schreef:Controleer de baksteun/torsiestang ook, zoals Freek63 ook aangeeft.
Deze zit onder de auto tussen de versnellingsbak en voorzijde auto.
Als de bovenste kapot is krijgt de onderste meer te verduren.
Bij mij was deze geheel versleten.
Ook bij een automaatbak? Heeft iemand daar een afbeelding van?

Ben nu wel bevreesd dat àls ik hem naar de dealer/garage breng alle 3 de steunen gaar zullen zijn..... Want waarom wel de bovenste en niet de andere twee?? [fear] Of zijn er nog meer steunen? [/fear]

Mss. dan allemaal vervangen, wil ik best zelf proberen met de hulp van iemand en wil ik ook best een stuk voor omrijden met een kofferbak vol versnaperingen i.h.k.v. een dan georganiseerde "rubber"meeting :D
(Al kan dat bij niet-ingewijden weer raar in de oren klinken...) :roll: :wink:

Gr. Edwin.

Geplaatst: 10.02.2013 - 10:34
door Freek63
Ja, precies dezelfde. En nogmaals ja: er zijn meerdere steunen, maar in 99% van de gevallen is alleen de bovenste en de onderste versleten. Twee steunen dus.

Afbeelding
host images

Geplaatst: 10.02.2013 - 11:48
door Edwin
Bedankt voor de toelichting en tekening.
Overigens kan ik de tekening niet openen, kom dan op de hostingsite, maar kan hem nog wel vergroten op de iPad, dus duidelijk verhaal!

Gr. Edwin.

Geplaatst: 10.02.2013 - 11:51
door Gast
als je een beetje onder de auto kunt komen (ik heb een brug), is de onderste steun nog gemakkelijker te vervangen dan de bovenste.
5 minuten werk.

Geplaatst: 10.02.2013 - 11:53
door jpwg001
Edwin, vergroot hem op je ipad en maak dan een schermafbeelding (homeknop en aan/uitknop tegelijkertijd kort indrukken). Dan kun je hem ook afdrukken op een wat groter formaat.

Geplaatst: 10.02.2013 - 12:09
door hvt
ALF schreef:@hvt de echter doe-het-zelver haha :D Of dit het lang uithoudt is een tweede natuurlijk.
We zullen zien.
Vond de auto al een tijdje schokken met wegrijden. Was dus erg benieuwd wat dit hierin zou doen. Dus daarom zo gedaan. En gelijk resultaat :thumbup: .

Het is de bedoeling om het nog een keer origineel te maken tegelijk met het vervangen van de draagarmen.

Geplaatst: 10.02.2013 - 12:33
door Freek63
Edwin schreef:Bedankt voor de toelichting en tekening.
Overigens kan ik de tekening niet openen, kom dan op de hostingsite, maar kan hem nog wel vergroten op de iPad, dus duidelijk verhaal!

Gr. Edwin.
Ik stuur wel even per PM de complete tekening, in pdf. Lijkt ingewikkelder dan het is, vervanging stelt geen f*** voor. Succes ermee!

Geplaatst: 10.02.2013 - 18:37
door Edwin
Freek63 schreef:
Edwin schreef:Bedankt voor de toelichting en tekening.
Overigens kan ik de tekening niet openen, kom dan op de hostingsite, maar kan hem nog wel vergroten op de iPad, dus duidelijk verhaal!

Gr. Edwin.
Ik stuur wel even per PM de complete tekening, in pdf. Lijkt ingewikkelder dan het is, vervanging stelt geen f*** voor. Succes ermee!
Duidelijke tekening, dank!
Begrijp ik het goed dat ik dan gewoon het complete "halfronde" huis (nr. 9 op de foto) met daarin het rubber vervang? De twee platen aan de zijkanten met de bout er doorheen kan ik dan weer hergebruiken neem ik aan?
Of komt er nog meer (nr. 10) bij?
Ook snap ik niet waarode turbobuis in de weg zit? Die loopt er bij mij min of meer langsheen en ik kan ik gewoon bij de bouten aan de het motorrubbersteunhuis zelf en bij de bouten waarmee het geheel aan de torsiestang vastzit?

Wat wordt er nou eigenlijk vervangen als ik de steun compleet bestel? Alleen nr. 9? En zitten die nog op bepaald nm. vast?
Begin steeds meer kluszelfvertrouwen te krijgen.... :oops:

Gr. Edwin.

Geplaatst: 10.02.2013 - 18:43
door Gast
Als je op die foto van mij kijkt, zie je naast het blauwe deksel rechts, rechtsopstaand een alu beugel. Hierin zit een rubber bus.
Dit is 1 geheel.
Om dit te demonteren moet je het bougiedeksel demonteren, omdat er 1 van de 4 bouten onder dit deksel zit.
In sommige gevallen moet je hiervoor de turbo-buis demonteren (bij mijn C70 2.5T lukte dit zonder demontage).
Ik heb de bouten op 60 nM aangedraaid. Ik meende dat ze op 50 moesten. Vast is vast.
Onderkant: is ook 1 geheel, 2 rubber bussen. 2 bouten aan de versnellingsbak, 2 moeren aan de sub-frame kant.

Geplaatst: 10.02.2013 - 18:50
door Edwin
dbosker schreef:Als je op die foto van mij kijkt, zie je naast het blauwe deksel rechts, rechtsopstaand een alu beugel. Hierin zit een rubber bus.
Dit is 1 geheel.
Om dit te demonteren moet je het bougiedeksel demonteren, omdat er 1 van de 4 bouten onder dit deksel zit.
In sommige gevallen moet je hiervoor de turbo-buis demonteren (bij mijn C70 2.5T lukte dit zonder demontage).
Ik heb de bouten op 60 nM aangedraaid. Ik meende dat ze op 50 moesten. Vast is vast.
Onderkant: is ook 1 geheel, 2 rubber bussen. 2 bouten aan de versnellingsbak, 2 moeren aan de sub-frame kant.
Aaaaaaah, NU snap ik het torx verhaal! ;-) thanx
Denk dat ik van de week maar eens het rubbertje bestel bij de dealer en aan de klus ga. Kan ik gelijk m'n nieuwe 94-delige dop/ratelset uitproberen! ;-)

Als het wat mooier weer is, of bij de zomerbandenwissel maar eens de carterplaat verwijderen en de onderse steun bekijken. Hopelijk hoor ik ook bij de 90% waarvan alleen de bovenste gaar is! Nu 163.000 km gereden, is dat nog een indicate voor levensduur rubber?

Gelukkig had ik vroeger geen last van versleten rubbers..... :wink: (kon het niet laten!)

Gr. Edwin.

Geplaatst: 10.02.2013 - 19:38
door Freek63
Edwin schreef: Wat wordt er nou eigenlijk vervangen als ik de steun compleet bestel? Alleen nr. 9? En zitten die nog op bepaald nm. vast?
Begin steeds meer kluszelfvertrouwen te krijgen.... :oops:
Gr. Edwin.
Nee, alleen nummer 9 en 32. Zie hier en hier voor een fotootje. Verder heb je niets nodig. Tenzij er nog meer aan vervanging toe is natuurlijk, dat is van hieruit niet te beoordelen.
En hoeveel Nm? Vast = vast heb ik altijd geleerd. Hoe dikker de bouten, hoe vaster hij kan. Als je het precies wil weten:
Onder: bouten aan subframe 65 Nm, bouten aan versnellingsbak 35 Nm.
Boven: centrale bout 80 Nm, de bouten op de cilinderkop 50 Nm.