Pagina 2 van 2

Geplaatst: 07.05.2006 - 22:26
door Remon
maar... zoals met alles, ook hier doet iedereen ermee wat ie wil.
dealers en/of revisie bedrijven moeten ook leven... Wink
Inderdaad, er word altijd wel 1 iemand beter van.

Geplaatst: 07.05.2006 - 22:39
door menjo
Er is toch niemand die ergens "vol aan komt blazen" dan vol op de rem trapt en direct de motor uitzet, gaat altijd nog wel een heel stuk rustig rijden aan vooraf, ook als je op de autobahn moet tanken oid. Maar goed we zullen zien wanneer m'n turbo kapot gaat, wat kost een revisie?

Geplaatst: 07.05.2006 - 22:52
door Ludo
menjo schreef:Er is toch niemand die ergens "vol aan komt blazen" dan vol op de rem trapt en direct de motor uitzet,
dat klopt, en dat is ook een beetje het misverstand hier. :wink:
Wim had het over "Dat was blazen over de autobanen met 160 - 180, stoppen bij benzinepomp, motor uit, pompen, pissen, koffie,..."
dat is iets anders dan een turbo op volle druk laten werken en dan meteen de motor afzetten.
ook een beetje de vraag van Koen : wanneer wel en wanneer niet lang laten nadraaien.
menjo schreef:, wat kost een revisie?

bijna zoveel als een nieuwe.

Geplaatst: 07.05.2006 - 22:54
door menjo
Wat kost een nieuwe?
Ik wil even uitrekenen of stationair laten draaien nut heeft of dat we het gewoon een milieudelict kunnen noemen voortaan ;)

Geplaatst: 07.05.2006 - 23:02
door +++t blijft behelpen+++
2 mille doe maar ongeveer

Geplaatst: 07.05.2006 - 23:04
door Ludo
menjo schreef:Wat kost een nieuwe?
kijk even op http://www.turboworld.n bij webshop.
dit zijn ruilturbo's, maar dan heb je al een idee.
mijn ervaring vorig jaar is wel dat de dealer beterkoop was dan een revisie. :wink:

Geplaatst: 07.05.2006 - 23:13
door menjo
Daar kun je wel een tijdje benzine voor verbranden :roll: alleen weet je nog niet hoeveel minder snel een turbo kapot gaat die je wel altijd 1 minuut stationair laat draaien voor het uitzetten.

Geplaatst: 07.05.2006 - 23:16
door menjo
Het beste is natuurlijk als je turbo kapot gaat met de gerepareerde auto door te rijden totdat de "wel goed onderhouden" turbo ook kapot zou zijn geweest, dan heb je dezelfde onderhoudskosten, maar bespaar je de benzine en het milieu.

Geplaatst: 07.05.2006 - 23:20
door +++t blijft behelpen+++
neee
het beste is op de fiets te gaan dan..

Geplaatst: 11.05.2006 - 10:28
door BlackWolf
Ik zit met een dilemma, ik vergeet altijd dat ik mijn motor moet laten draaien, ik weet dat het beter is maar na een lange rit als ik thuis kom vergeet ik het telkens.

Ik wil graag een Turbo timer maar ik weet niet of het werkt in verband met start onderbreking (chip in de sleutel)
Met een Turbo timer vergeet het in iedere geval nooit meer om je motor laten lopen. Er zijn verschillende die zelfs automatisch berekent hoe lang de motor moet draaien na een rit aan de hand van je rijgedrag. Er zitten ook extras bij zoals voltmeter en turbo druk meter enz.

Ik vind deze wel een mooie en niet al te dure timer

Er zijn goedkopere maar dit is een bekende merk.

Geplaatst: 18.05.2006 - 20:02
door ronald ce
wat ludo ook al zei,het probleem zit 'm in de olie die stil staat.
de turbo kan de temparatuur makkelijk aan.
maar als je rood gloeiende turbo stil zet word er geen nieuwe olie aangevoerd door de motor.
de olie die dan in de turbo zit word zo heet dat die totaal verbrand.
en verkoold,die kool deeltjes zijn zo hard dat de lagers vastbakken of als hij niet totaal vast zit lopen ze wel uit.

met je ritjes in de buurt niets aan de hand,maar na een flinke klim eventueel met een caravan op vacantie.

zet 'm dan niet in een keer stil maar laat 'm even stationair lopen.

ik heb al veel vrachtwagen turbo's vervangen.
en die gingen altijd stuk na te zijn stilgezet.

en ik ben toevallig bezig aan een audi met schade,alles gerepareerd starten en turbo kapot.
was ook in een keer uitgezet

Geplaatst: 18.05.2006 - 22:49
door rev
hmm interessant topic, ik zit ook met zo'n probleempje van een turbo die niet meer gaat/ regeert, in de week even open gehaalt aan de inlaat van de luchtfilter en is gezien of hij rond draaide. Dit deed hij nog maar het was wel erg moeilijk om er met rond te draaien, komt dit omdat hij stil stond of omdat zoals hier al gezegd is de lagers verbrand zijn :roll:, kun je hier dan zelf iets aan doen buiten een andere steken, zijn die dingen dus te maken?

Cheerz Rev

Geplaatst: 29.05.2006 - 17:37
door eugene
als je het ronddraait, moet dat heel makkleijk gaan.

Er valt niks zelf aan te doen. Lagers vervangen is mogelijk, maar is eigenlijk een halve oplossing en binnen de kortste keren heb je weer problemen.

Tijd voor een nieuwe turbo zou ik zeggen.

Geplaatst: 25.11.2006 - 00:07
door django
de een is gewoon heel zuinig op zijn Volvo en de andere ziet het maar als een vervoermiddel.

als ik de pk's aangesproken heb laat ik hem altijd een tijdje lopen op de oprit

Geplaatst: 29.11.2006 - 11:37
door Guestuser
Een late reactie, maar ik heb Beesd eens gevraagd hoe dit zit.

Uiteraard geen keihard antwoord, maar een TDI moet je "even" laten lopen voor je 'm uitzet.

Ik hou persoonlijk een minuut aan voor de motor uitgezet wordt.

Geplaatst: 10.01.2007 - 19:16
door Sander_440
Kijk hier anders even in het "Turbo-handboek". http://www.turboworld.nl/turboworld/pag ... ndboek.pdf Deze mannen zullen er wel verstand van hebben, het is tenslotte hun werk. Hier staat letterlijk dat het verstandig is om een turbo wél koud te laten draaien. En tuurlijk, als je mazzel hebt blijft je turbo gewoon heel als je het niet doet (Wim de Jong heeft waarschijnlijk een neus voor dit soort auto's). Toch heb ik de neiging om Turboworld eerder te geloven dan Wim de Jong, ook omdat Turbo-world er helemaal geen baat bij heeft dat ik mijn turbo niet sloop.

Geplaatst: 24.01.2007 - 23:38
door AGB
Dat was blazen over de autobanen met 160 - 180, stoppen bij benzinepomp, motor uit, pompen, pissen, koffie, en direct door naar de volgende pomp.
Nou Wim, ik ben onder de indruk........ Ik heb al 10 jaar Volvo turbo's en dan niet van die laffe > 200 pk dingetjes. Na een echt stukje blazen (dat is als je vrachtwagens inhaald) krijg je de turbo + spruitstuk vuurrood gloeiend. Door nadraaien blijft de boel echt langer heel. Sterker nog in deze staat de motor uitzetten resulteerd in verbranden van de olie in de turbo waardoor de flow uiteindelijk dichtslibt.

Geplaatst: 03.03.2007 - 22:53
door Auk
wat doet men daar toch moeilijk over zeg... Volvo bouwt inderdaad turbo motoren met turbo's van o.a Mitsubishi! En het nadraaien van de motor is zeer zeker geen slecht idee!

dubbel op maar oke: Zodra je turbo eenmaal op toeren is ontstaat er wrijving, wrijving-hitte, hitte moet gekoeld worden door middel van de olie die door de turbo loopt.
Nu zal je bij "standaard" turbo motoren niet gauw problemen krijgen met het vastlopen van een turbo ( Reken maar dat de bekende turbo bouwers als: HKS, Garret en Mitsubishi daar wel rekening mee houden ) als je m even op zijn staart getrapt hebt.

Bij 160,170 wordt de turbo niet zwaar belast, dat is enkel alleen maar bij het stevig optrekken, turbo's kunnen makkelijk zoveel toeren lopen, zonder ook maar enkele moeilijkheden te geven... Maar het is handig om inderdaad even de motor door te laten lopen zodat de lagers goed gekoeld zijn...

Conclusie: Een turbo op een standaard atmosferische verbrandings motor kan wel wat hebben, anders krijg je het wel te horen bij de aanschaf, enzovoorts.. Zodra je met je atmosferische motor aan de haal gaat, en er bijvoorbeeld chip-tuning aan te pas haald, gaat de standaard pk waarde omhoog, meer injectie betekend hogere verbranding, betekend automatisch dat de turbo ( die voor standaard use gemaakt is ) ook meer te voorduren krijgt...

Dan weet ik alleen niet hoe het zit tot hoeveel pk je je motor op "standaard" motoronderdelen kan tunen..

Geplaatst: 08.03.2007 - 18:24
door Peterv
Wanneer ik veel van de moter gevraagd heb rij ik de laatste kilometer heel rustig. Thuis moet ik de auto achteruit op de oprit zetten, dit duurt ook weer ongeveer 20 sec, dan nog gordel af en zaken die ik mee naar binnen moet nemen pakken en dan de moter uit. Al met al draait de turbo dan ongeveer 30 sec zo goed als stationair en ongeveer twee minuten met lage toeren en rijwind. Denk dat de turbo dan wel afgekoeld is.