Pagina 2 van 28

Geplaatst: 20.02.2013 - 22:57
door friend
Let echt op! Als het Agentschap de aanvraag van het certificaat als definitieve bestelling ziet (en dat doen ze in principe al), dan is die 3 maanden keihard. En als ze willen dan kunnen precies nagaan wanneer welke certificaten uitgegeven zijn.
Liever een paar honderd euro mislopen door verkeerd ingeschat bestelbedrag of wat extra werk door correcties achteraf dan helemaal geen recht op MIA/VAMIL.

Geplaatst: 20.02.2013 - 23:07
door geert97
Ik ben een paar weken geleden nog bij de dealer geweest, twijfelde toen of ik wel de goede beslissing had genomen. Ik kon er op dat moment nog vanaf als ik dat gewild had en de verkoper zei ook steeds tegen mij toen ik in principe ja zei: als je straks niet meer wilt dan zit je nergens aan vast. Ik kan natuurlijk ook voor de zekerheid naar de dealer gaan en om een nieuw vervangend certificaat vragen.
En de vraag is natuurlijk ook of het agentschap echt achter die certificaten aangaat.
Dat zou dan ook de belastingdienst moeten doen want de uitvoeringscontrole wordt door hen gedaan.

Geplaatst: 20.02.2013 - 23:43
door Exit
Je kan nu natuurlijk ook nog een aanvraag indienen met een heel hoog bedrag, bijvoorbeeld 77,5 K. Als het Agentschap zo graag vasthoudt aan het certificaat, dan mag je zelf schatten welk bedrag het gaat worden. Want aan het certificaat zit geen bedrag gekoppeld.

Geplaatst: 21.02.2013 - 07:15
door Paul
Zijn er nog dingen waar een eenmanszaak nog even moet letten, behalve de MIA aanvraag?

Geplaatst: 21.02.2013 - 07:47
door volvosan
Paul schreef:Zijn er nog dingen waar een eenmanszaak nog even moet letten, behalve de MIA aanvraag?
Naast het zorgen van voldoende inkomsten ? :wink:
Nee.

Geplaatst: 21.02.2013 - 16:00
door RichieB
Nog een handige link van de overheid met de MIA en KIA percentages: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ingsaftrek

Geplaatst: 21.02.2013 - 19:31
door rtino
Iedereen ook rekening gehouden met de forfaitaire heffing prive gebruik auto dat 2,7% bedraagt van de catalogusprijs van de auto?

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 14822.html

Geplaatst: 21.02.2013 - 20:05
door Exit
Vervalt die 2,7 % niet ales je een eigen bijdrage gaat betalen voor die auto?

Geplaatst: 21.02.2013 - 20:18
door rtino
Dat weet ik niet ... Zit er ook een minimum limiet aan de eigen bijdrage? Zo ja wat zou die moeten bedragen?

Geplaatst: 21.02.2013 - 20:59
door Hoes
Die 2,7% is ter compensatie van BTW over het privegebruik van een auto vd zaak. Als je op kilometeradministratie rijd (bijtellingsvrij) dan hoeft de werkgever dat niet af te dragen want dan is er geen privegebruik. Het is geen kostenpost die de werkgever bij de berijder in rekening brengt (heb ik iig nog nooit van gehoord).
Tot een paar jaar terug betaalde de werkgever 19% BTW over de (bruto) bijtelling (20% of 25% * catalogusprijs). Echter bij de 0% bijtellingsautos ving de fiscus bot. Immers 0% * 19% blijft € 0. Omdat ze in Den Haag niet graag inkomsten mislopen is de regeling gewijzigd in een forfaitaire 2,7% van de catalogusprijs waardoor ze dus altijd van elke auto (mits die prive gebruikt wordt) beuren. De werkgever betaald dit bedrag elk jaar. Lease of koop speelt geen rol.

Geplaatst: 21.02.2013 - 21:48
door Paul
Maar je betaalt dan die boete btw van 2,7% of moet je nu naast je normale boekhouding ook nog een boekhouding houden dat als je even naar de dierentuin gaat en dat je die benzine btw allemaal gaat bijhouden?

Ik werk al meer dan 6 maanden per jaar voor de belastingdienst en bij elkaar opgeteld ben ik ook wel een maand bezig met de administratie kan dit er ook nog wel bij.

Geplaatst: 21.02.2013 - 22:10
door Hoes
Ja Paul supergedetailleerd weet ik het ook niet. Op de kosten van het privegebruik van een auto vd zaak mag de BTW niet worden teruggevorderd. Immers particulier/consumptief gebruik. Omdat het ondoendelijk is om de autokosten uit te splitsen naar zakelijk en privegebruik is deze heffing verzonnen. Je betaald een vast bedrag per jaar en hoeft geen kosten uit te splitsen. Voor een BV gaat het zo. Weet niet of het bij zzp'ers etc ook zo werkt.

Geplaatst: 21.02.2013 - 22:29
door Markdj
Hoes schreef:Ja Paul supergedetailleerd weet ik het ook niet. Op de kosten van het privegebruik van een auto vd zaak mag de BTW niet worden teruggevorderd. Immers particulier/consumptief gebruik. Omdat het ondoendelijk is om de autokosten uit te splitsen naar zakelijk en privegebruik is deze heffing verzonnen. Je betaald een vast bedrag per jaar en hoeft geen kosten uit te splitsen. Voor een BV gaat het zo. Weet niet of het bij zzp'ers etc ook zo werkt.
Inderdaad dezelfde regeling voor zzp-ers, ook 2,7%.

Geplaatst: 23.02.2013 - 17:51
door EVuse
Hoes schreef:Die 2,7% is ter compensatie van BTW over het privegebruik van een auto vd zaak. Als je op kilometeradministratie rijd (bijtellingsvrij) dan hoeft de werkgever dat niet af te dragen want dan is er geen privegebruik. Het is geen kostenpost die de werkgever bij de berijder in rekening brengt (heb ik iig nog nooit van gehoord).
Tot een paar jaar terug betaalde de werkgever 19% BTW over de (bruto) bijtelling (20% of 25% * catalogusprijs). Echter bij de 0% bijtellingsautos ving de fiscus bot. Immers 0% * 19% blijft € 0. Omdat ze in Den Haag niet graag inkomsten mislopen is de regeling gewijzigd in een forfaitaire 2,7% van de catalogusprijs waardoor ze dus altijd van elke auto (mits die prive gebruikt wordt) beuren. De werkgever betaald dit bedrag elk jaar. Lease of koop speelt geen rol.
Die 19% was toch 12% BTW correctie over het bijtellingsbedrag!! Daar is sinds 1-7-2011 die 2.7 voor in de plaats gekomen. Verder is daar een kanteking bij dat als de auto 5 jaar binnen de organisatie is er maar 1,5% hoeft te worden gerekend!

Geplaatst: 23.02.2013 - 17:54
door EVuse
Markdj schreef:
Hoes schreef:Ja Paul supergedetailleerd weet ik het ook niet. Op de kosten van het privegebruik van een auto vd zaak mag de BTW niet worden teruggevorderd. Immers particulier/consumptief gebruik. Omdat het ondoendelijk is om de autokosten uit te splitsen naar zakelijk en privegebruik is deze heffing verzonnen. Je betaald een vast bedrag per jaar en hoeft geen kosten uit te splitsen. Voor een BV gaat het zo. Weet niet of het bij zzp'ers etc ook zo werkt.
Inderdaad dezelfde regeling voor zzp-ers, ook 2,7%.
Er is wel een ander verschil, dat als een zzp-er in een jaarminder auto kosten maakt dan de bijtelling dat zij nog alleen daarover BTW moeten corrigeren. Dat zal dan wel niet opgaan voor de 0% auto's :roll: ! Dit geldt niet voor een BV. Ook een werknemer heeft hier niets mee van doen!

Geplaatst: 23.02.2013 - 18:20
door RichieB
Het is voor iedere onderneming toegestaan de BTW correctie toe te passen over het deel van de kosten die toe te rekenen zijn aan het feitelijke privegebruik van de auto. In de praktijk betekent dit dat bekend moet zijn hoeveel kilometers zakelijk danwel privé zijn gereden. Om de administratieve lasten te verlichten is het toegestaan 2,7% van de catalogusprijs als correctie te betalen. Dit is oa terug te lezen op http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... ng-bua.pdf

De terugval naar 1,5% is trouwens al na 4e jaar na in gebruikname, dus als je 'm in december 2013 krijgt mag je in 2018 al 1,5% betalen.

BTW 2,75

Geplaatst: 23.02.2013 - 18:48
door mheliz
Wat nu als de BTW over alle kosten lager is dan 2,7% van de cataloguswaarde? IS daar nog niets voor te bedenken?

Geplaatst: 23.02.2013 - 18:53
door RichieB
Ja, lees de PDF. Die 2,7% is ook een correctie over de afgetrokken BTW bij aanschaf. Dus feitelijk over de BTW op de afschrijving.

Geplaatst: 24.02.2013 - 11:38
door Paul
Dan nog even over die afschrijving in 1 jaar, is dit dan uitgaande van 0 euro na 1 jaar? Of is het wel wat je normaal in 5 jaar afschrijft dat in 1 jaar met het restbedrag wat er zou staan na 5 jaar?

Als jullie begrijpen wat ik bedoel...

Geplaatst: 24.02.2013 - 11:48
door bart simpson
na 4,5 jaar sta je normaal op 10% en daarop blijf je staan