Pagina 2 van 3

Geplaatst: 19.02.2013 - 16:34
door Chris-s60t5
mijn s60 t5 uit 2001 is ook gechipt naar 300pk(wel een handbak). Rijdt top hoor, je hebt alleen wat meer last van wielspin als de turbo inslaat rond de 3000rpm. Voor dat geld zou ik zeggen doen:)

Geplaatst: 20.02.2013 - 16:10
door ovwest
Meer snoep is altijd lekker!
Denk er wel aan: Alles slijt harder. Remmen, banden en dat zijn dan nog dingen die je gewoon kunt zien danwel voelen. Ik denk dat zo'n T5 echt wel wat kan hebben dat dan weer wel. Maar in the end gaat hij duurder worden..... 250,- is wel een aanlokkelijk voorstel! Vraag Varioclean wat ze vinden van de GT in combinatie met die 300PK. Mijn R heeft het standaard en ik denk dat mijn GT niet veel anders is dan die van jou.... maar ik kan het mis hebben.... Wellicht dat hier specialisten zijn die zeggen dat een GT van een R anders is dan die van een T5?

Geplaatst: 20.02.2013 - 17:58
door VolvoTech
Wat voor koppelkromme komt daar uit bij welk toerental?
(dat is wat telt, 50pk meer, geen probleem, 80 ook niet, maar waar blijven ze en wanneer zijn ze er ...)

Geplaatst: 22.02.2013 - 13:04
door Rippie V70
En wat zegt varioclean wanneer je hem toch stuk zou rijden?

Sorry .... :?

Ik zou hem lekker zo laten want 250pk is niet echt behelpen zeg maar..... :wink:

Geplaatst: 22.02.2013 - 17:11
door ...
Mijn persoonlijke mening:

Chippen van een voorwielaangedreven T5, zonder dat er andere aanpassingen zijn gedaan zoals de plaatsing van een mechanisch sperdifferentieel zorgt alleen maar voor een zenuwachtige auto. De extra winst is pas echt toepaspaar bij hogere snelheden, daaronder heb je er vaak alleen maar extra wielspin en vooral torque steer (reacties naar links/rechts) door. Bij volgas ben je dan constant aan het corrigeren in je stuur. Misschien is het extra vermogen dan wel leuk, maar vraag je af of je met deze heftigere stuurreacties kan leven of niet. Een R heeft AWD en heeft op die manier veel minder last van torque steer.

Je hebt trouwens grofweg drie soorten tuners:
1 Bedrijven die een standaard stukje software inladen, vaak zijn hierbij bepaalde waardes gewoon met een vast getal verhoogd.
2 Bedrijven die een standaard stukje software verbeteren of zelf ontwikkeld hebben. Hierbij is de software aangepast hebben op een specifiek motortype etc.
3 Bedrijven die de software echt op maat van jouw motorblok schrijven. Daarbij zal een nulmeting plaatsvinden en wordt de hele software verbetert.

Categorie 1 en 2 sta je vaak binnen een uurtje weer buiten. Voor en- achteraf een rollenbanktest zegt niet eens zoveel, dat laat alleen het verschil in vermogen zien. Bij categorie 3 ben je de auto langer kwijt, er worden meerdere metingen gedaan te zien om te zien hoe jouw motorblok reageert op de gewijzigde software, deze wordt dan steeds verder verfijnd.

Bij categorie 1 zou ik wegblijven (en dat is een groot deel!), grote kans dat je een waardeloze/piekerige koppelkromme krijgt (wat Volvotech ook al opmerkte). Het vermogen wordt dan niet soepel afgegeven en je krijgt een onrustige/zenuwachtige motor. Vooral bedrijven die maximale vermogenstoenames beloven met dit soort software zou ik ontwijken.

Categorie 2 is niks mis mee, je haalt niet het maximale uit de tuning wat zou kunnen, maar meestal geeft deze software een mooiere koppelkromme dan categorie 1. Vaak zul je zien dat deze bedrijven juist niet de grens met die extra 10pk opzoeken, puur om de auto 'rijdbaar' te houden.

Bij categorie 3 haal je (naar wens) het meeste uit de tuning, maar die ga je nergens vinden voor 250 euro. Deze pas je vaak toe als er bijvoorbeeld een grotere intercooler, andere turbo etc. is geplaatst.

Geplaatst: 22.02.2013 - 23:25
door elianmars
De tuning van mijn wagen valt in categorie 3. Fasttech is bijna een week bezig geweest om de tuning optimaal te krijgen. Kost wat, maar ik heb er een heel fijn rijdbare wagen voor terug gekregen.

Geplaatst: 01.03.2013 - 13:17
door Sherlock
Nou, toch behoorlijke troubles in paradise...

Ze kwamen erachter dat de distributieriem 2 tanden versprongen is en dat de nokkenasversteller stuk is. Er blijkt al eerder behoorlijk mee gerommeld te zijn. Ik had onder de 2000 toeren een enorm koppel (veel meer dan standaard) en boven de 3000 veel minder (200pk op de rollenbank).

Zo is het balletje aan het rollen gekomen, en nu wordt dus eerst dit hersteld.

Behoorlijk balen dus. Weet ook nog niet of de tuning doorgang vindt. Eerst eens zorgen dat de auto weer in orde komt.

Geplaatst: 01.03.2013 - 13:53
door t5power
Hoe ben je hierachter gekomen dan? Waarom heb je de auto ineens op de rollenbank gezet?

Geplaatst: 01.03.2013 - 13:56
door Sherlock
Het chippen lukte niet, dus toen hebben ze 'm helemaal doorgemeten en kwamen ze eerst achter die (verrassende) rollenbankresultaten. Daarna zijn ze gaan zoeken en kwamen ze dus achter de problemen met de distributieriem (2 tanden versprongen) en de nokkenasversteller..

Geplaatst: 01.03.2013 - 14:16
door t5power
Mmm jammer van die riem en nokkenas, maar enorm koppel onder 2000 toeren is wel fijn aangezien een T5 standaard daaronder vrij doods is. Kennelijk valt dat toch te regelen.

Geplaatst: 01.03.2013 - 14:35
door Sherlock
Dat gaan ze wel weer terugschroeven, dat koppel is niet al te best voor de automaat.

Geplaatst: 01.03.2013 - 15:21
door roadrage
kan je iets meer specifiek zijn.

tuning lukte niet ?
is die tandjes versprongen riem gebeurt nadat ze hun software hebben geladen?
..eerder mee gerommeld te zijn... ? door ? de vorige eigenaar ofzo? heb je de riem nooit laten vervangen sinds je de T5 hebt?

Geplaatst: 01.03.2013 - 16:15
door Sherlock
Nee, was net vervangen toen ik 'm kocht.

Verder weet ik ook niets... Ben ook niet technisch genoeg om alle details te onthouden, en mij wordt ook niet elk detail verteld.

Geplaatst: 01.03.2013 - 19:32
door Sherlock
De variabele nokkenas timing van de s60 fuctioneert niet,
Dit houdt in dat boven de 2000 toeren de kleppen niet optijd open en dichtgaan,
Waardoor de auto te weinig vermogen heeft, en de kleppen te warm worden.

Wij moeten de nokkenas sensor eerst vervangen, en daarna evt. de variable kleptiming module.

Er is voorheen aan de auto getuned, of gesleuteld.
Waardoor deze situatie is ontstaan.
Er is sprake van niet originele bedrading aan de motor.
Ook is het koppel bij lagere toeren opvallend hoog aan de auto,
Terwijl op de rollenbank 30% vermogen mist bij hogere toeren.

Zo doorrijden is niet verstandig vanwege het gevaar van te hete kleppen, en te warme motor.
Ik heb al eeen donor t5 gehaald om wat uittewisselen om te checken of de software die je op de motor had origineel is.

We werken zo snel mogelijk door, en als het echt knaken gaat kosten overleggen we natuurlijk eerst.

Voorlopig ga ik er vanuit dat ik vijfhonderd honderd euro aan vervangingen moet uitgeven (sensor en vvt).
Nou, we'll see. :)

Geplaatst: 02.03.2013 - 00:31
door Ramon&Ramon
Is dit het verhaal van je zelf of van de garage?
Ik begrijp er in ieder geval weinig van,zoals het er staat.

Geplaatst: 02.03.2013 - 12:33
door Sherlock
Garage.

Geplaatst: 02.03.2013 - 13:02
door VolvoTech
Euh... Riem 2 tanden versprongen en nog gewoon starten?

Geplaatst: 02.03.2013 - 13:24
door dutchlimits
Wat een vreemde situatie. De auto maakte ook geen gekke geluiden voor die tijd? En maakt hij nu rare geluiden? Als een distributieriem verspringt dan loopt de boel echt niet meer lekker

Geplaatst: 02.03.2013 - 19:15
door The Volvoboy
dutchlimits schreef:Wat een vreemde situatie. De auto maakte ook geen gekke geluiden voor die tijd? En maakt hij nu rare geluiden? Als een distributieriem verspringt dan loopt de boel echt niet meer lekker
Hoeft helemaal niet, met een distributieriem die niet helemaal op tijd staat kun je nog gewoon rijden, je mist alleen wat vermogen.

Geplaatst: 03.03.2013 - 21:14
door VolvoTech
Maf...
heb toch recent echt mogen zien wat er gebeurt als zo'n ding niet goed zit bij een demo'tje hierover;

In 1e voorbeeld geval zat er onderin iets niet op zijn juiste tand (iets met toerenteller/signaalgever oid) en startte de auto gewoon geheel niet.
In het 2e voorbeeld zat er bovenaan een tand verkeerd en startte de auto moeilijk om vervolgens echt geheel te gaan lopen bokken.
In het 3e voorbeeld , je raadt het al, draaide die 2 minuten hokkend en bokkend en bij gas over de 3000RPM was het knal...

(nou was dit er allemaal om gedaan, dus misschien erger ingezet dan dat bij melder hiervoor het geval was... maar alleen "slechter lopen boven de 2000RPM... hmmms)