Pagina 2 van 3
Geplaatst: 22.02.2013 - 07:28
door GFTbak
Hoe zit het eigenlijk met afzuiging van brandstof uit je tank?
Gebeurt dit via een vlotter ofzo?
Of is dit steeds op de zelfde plaats in je tank.
Ik stel die vraag omdat ik het raar vind dat je enkel op het einde van je tank bezinksel zou kunnen aanzuigen.
In het begin als je tank vol is zuig je hoger aan?
Geplaatst: 26.02.2013 - 14:08
door V40-D2
Koidream schreef:Geeft dit een kick? Of kan je hiermee een prijs winnen?
Het nut van het "bijna" leegrijden van de tank ontgaat me volledig...
ik tank nu elke keer 45 liter, als ik elke keer 50 liter tank hoef ik 10% minder te tanken, scheelt per jaar een paar keer tanken.
ik neem aan dat niemand het echt leuk vind om te tanken, zeker in de kou.
Geplaatst: 26.02.2013 - 14:19
door Walter
ik weet alleen dat een diesel die leeg gereden is lucht in de leidingen kan krijgen en dan ontlucht moet worden. Dat zou voor mij reden genoeg zijn om die paar keer per jaar extra te tanken voor lief te nemen
Geplaatst: 27.02.2013 - 00:55
door Frederik Welvaert
V40-D2 schreef:Koidream schreef:Geeft dit een kick? Of kan je hiermee een prijs winnen?
Het nut van het "bijna" leegrijden van de tank ontgaat me volledig...
ik tank nu elke keer 45 liter, als ik elke keer 50 liter tank hoef ik 10% minder te tanken, scheelt per jaar een paar keer tanken.
ik neem aan dat niemand het echt leuk vind om te tanken, zeker in de kou.
Geen idee of de V40 z'n diesel even snel kwijt geraakt als de XC60, maar aan m'n vaste pomp durf ik wel eens op de "vrachtwagen knop" te duwen, gaat een pak sneller zo! 70 liter tanken duurt anders achterlijk lang... Met m'n V50 lukte dat echter niet want die kreeg de diesel niet op tijd in de tank.
Geplaatst: 19.04.2013 - 20:20
door Elsje
Op 1025 km kreeg ik met mijn D2 de melding dat ik nog 35 km kon rijden. (ik reed toen aan 90km/u aan een verbruik van 3 a 3.5liter)
5 km verder verdween de aanduiding van het aantal km dat ik tegoed had en kwamen er 3 streepjes te staan. Op 1063 km begon de wagen te schokken en dat net voor een pomp. Ik kon maximum 48.5 liter tanken. Net ervoor ben ik een korte helling opgereden... misschien dat dit het voortijdig schokken veroorzaakt heeft. Mijn gemiddeld verbruik bedroeg op de bc 4.6 liter en uitgerekend had ik 4.57 liter als gemiddelde.
Geplaatst: 20.04.2013 - 08:21
door Rutgerv40
Koidream schreef:Geeft dit een kick? Of kan je hiermee een prijs winnen?
Het nut van het "bijna" leegrijden van de tank ontgaat me volledig...
Ik tank meestal wanneer het me uitkomt, soms is dat halverwege, soms is dat bijna leeg. Maar volledig leeg is me nog nooit voorgekomen :twisted: Ik heb 1 collega die geregeld zonder brandstof langs de snelweg staat, het ontgaat haar soms volledig dat ze moet tanken (veel bellen in de auto, veel reizen). Ik heb haar toen voorgesteld een audiosysteem in te laten bouwen die roept 'GE MOET TANKEN K*T' als ze nog 5 liter heeft. Kon ze niet waarderen.

Geplaatst: 20.04.2013 - 19:37
door guidov
Rutgerv40 schreef:Koidream schreef:Geeft dit een kick? Of kan je hiermee een prijs winnen?
Het nut van het "bijna" leegrijden van de tank ontgaat me volledig...
Ik tank meestal wanneer het me uitkomt, soms is dat halverwege, soms is dat bijna leeg. Maar volledig leeg is me nog nooit voorgekomen :twisted: Ik heb 1 collega die geregeld zonder brandstof langs de snelweg staat, het ontgaat haar soms volledig dat ze moet tanken (veel bellen in de auto, veel reizen). Ik heb haar toen voorgesteld een audiosysteem in te laten bouwen die roept 'GE MOET TANKEN K*T' als ze nog 5 liter heeft. Kon ze niet waarderen.

raar dat ze dat niet kon waarderen

Geplaatst: 22.04.2013 - 16:28
door VolvoFox
Uit ervaring weet ik dat de software er voor zorgt dat de diesel toevoer afgesloten wordt. Dan kan er best nog 2-3 liter diesel in de tank zitten. Het voordeel is dat het systeem niet ontlucht hoeft te worden en de auto na een paar keer starten aanslaat.
Geplaatst: 27.04.2013 - 10:57
door Jeroen C
Ok, dan kan je dus het volgende rekensommetje maken:
Inhoud tank v40D2=52l.
min 3 = 49 l.
gemiddeld rijden 1:18 (5,5 /100km)
882 km per tank.
Ik heb zelf de indruk dat de boordcomputer de laatste 200 km (tot aan de volgende tankbeurt) sneller aan het 'aftellen' gaat. Zou dat die marge van 2 à 3 liter zijn.
(overigens kende mijn vorige auto (vwtouran) hetzelfde verschijnsel)
Geplaatst: 27.04.2013 - 11:00
door LightStar
Dat verschijnsel ken ik ook in mijn Polo de eerste 600KM gaat langzaam maar daarna zakt de meter als een malle naar leeg.
Geplaatst: 28.04.2013 - 21:36
door Mike Philippens
Ik heb mijn C30 ook een aantal keren bijna leeg gereden. Een keer ging ie over op een soort noodloop. Geen airco meer en hij ging nog maar 100...ik heb toen 51L getankt.
Ik geef Opel de schuld. Voor de Volvo had ik een Opel GTC en die loog alsof het gedrukt stond. Ik kon nog makkelijk 50km rijden als ie op 'nog 0km te gaan' stond. Mijn ervaring met de C30 is dat ie heel nauwkeurig is. De tellers is tot op 1-2km/u nauwkeurig, het aangegeven verbruik klopt en dus als ie zegt '---km' dan ben je te laat...je moet dan écht heel snel gaan tanken. Geen grappen bij Volvo. Nu maak ik er een sport van om zo laat mogelijk te gaan tanken. Omdat het kan...
Hier een hilarisch filmpje uit Seinfeld, waar Kramer een auto helemaal leeg rijdt...
Kramer zonder benzine
Geplaatst: 11.05.2013 - 20:23
door The Saint
Vandaag de eerste ervaring opgedaan met het geheel leegrijden van de tank van mijn V40 D2. Op weg van Denemarken naar huis, rijdend in Duitsland, dacht ik de grens en daarmee een dieselpomp in Nederland, wel te halen (zodat ik met mijn tankpas kon betalen).
Op een gegeven moment stond de teller op nog 30 km te gaan op de huidige tank, dus dat werd me iets te spannend. Toch maar een pomp in Duitsland opzoeken dus. Plots ging de teller van 25 km naar ---- Maar gelukkig haalden we de pomp. Met 5 liter leek het mij wel gedaan, want er moest naar mijn simpele verstand nog voor ongeveer 20 km inzitten (had maar weinig gereden vanaf het signaal 25 km tot de pomp) en ik gooi er dus nog 5 liter bij.
De teller stond nog steeds op ---- maar dat weet ik aan de helling waar ik vlak na de pomp alweer op reed. Ik heb de teller (hoeveel km tot lege tank) nl wel vaker zien stijgen alleen maar omdat je een helling af bent. Ongeveer 2 km verderop (wederom een helling omhoog) ging de auto stotteren en stopte er na een paar honderd meter helemaal mee.
Hoe de fuck kan het dat die liters niet uit de tank willen komen?
Anyway, ik stond precies voor een praatpaal stil > ADAC gebeld. Komen ze met een auto met een jerrycan diesel van 5 liter. De beste man zet de plastic tuit op de tankingang, maar die ging met geen mogelijkheid open. Probeerde het nog met gereedschap etc, maar ook dat lukte niet. Uiteindelijk heeft hij ons maar naar de pomp gesleept...
1-ja ik heb ervan geleerd!
2-waar laat Volvo mijn diesel?
3-een jerrycan met tuit helpt je dus niet
4-al lukte het wel, 5 liter is duidelijk tekort om ook maar ergens te komen...
Geplaatst: 11.05.2013 - 20:38
door Fredhead
Met een helling omhoog stroomt de diesel naar het deel van de tank waar de pomp het het slechtste op kan zuigen en krijgt de auto dus te weinig brandstof.
Je zal geluk hebben als het bij slechts diesel bijvullen gaat blijven, een brandstofpomp en de rest van het systeem kunnen er over het algemeen niet zo goed tegen om compleet zonder diesel te komen draaien
Geplaatst: 11.05.2013 - 20:57
door Jeroen C
Bij mijn v40 zit een speciaal (witplastic) schenktuitje voor het bijvullen, het lijkt me dat iedereen er een heeft (in de ruimte voor het reservewiel).
Geplaatst: 11.05.2013 - 21:00
door LightStar
Jeroen C schreef:Bij mijn v40 zit een speciaal (witplastic) schenktuitje voor het bijvullen, het lijkt me dat iedereen er een heeft (in de ruimte voor het reservewiel).
Klopt is enkel voor het vullen met een jerrykan (hoop dat ding nooit te gebruiken)
Geplaatst: 11.05.2013 - 21:08
door The Saint
fredhead schreef:Met een helling omhoog stroomt de diesel naar het deel van de tank waar de pomp het het slechtste op kan zuigen en krijgt de auto dus te weinig brandstof.
Je zal geluk hebben als het bij slechts diesel bijvullen gaat blijven, een brandstofpomp en de rest van het systeem kunnen er over het algemeen niet zo goed tegen om compleet zonder diesel te komen draaien
Ik kwam nog nét bovenop de helling, en had gehoopt weer even vooruit te kunnen, maar dat lukte dus helaas niet.
Nadat ik had getankt was het een kwestie van 3x starten en toen kreeg de motor weer diesel. Verder geen problemen gehad onderweg.
Geplaatst: 11.05.2013 - 21:12
door The Saint
LightStar schreef:Jeroen C schreef:Bij mijn v40 zit een speciaal (witplastic) schenktuitje voor het bijvullen, het lijkt me dat iedereen er een heeft (in de ruimte voor het reservewiel).
Klopt is enkel voor het vullen met een jerrykan (hoop dat ding nooit te gebruiken)
Meteen ff gecheckt en gevonden! Ziet er alleen zo simpel uit dat ik me toch afvraag waarom het dan met de tuit op de jerrycan van ADAC niet lukte?
Geplaatst: 11.05.2013 - 21:32
door Jeroen C
Zal wel met de diameter te maken hebben, vermoed ik.
Geplaatst: 13.05.2013 - 14:06
door D2
The Saint schreef:Meteen ff gecheckt en gevonden! Ziet er alleen zo simpel uit dat ik me toch afvraag waarom het dan met de tuit op de jerrycan van ADAC niet lukte?
Dat opzetstukje dat met de auto meegeleverd wordt is precies gevormd naar de vulopening van de auto. Die heeft twee afsluitkleppen die uiteraard allebeid open moeten. Als je probeert bij te vullen met iets dat niet exact dezelfde vorm als dat pijpje (of een vulpistool van een dieselpomp) gaat die achterste blokkering niet openen.
Verder begrijp ik uit een ander verslag (AutoVisie duurtest), dat je na zo'n niet-reguliere tankbeurt de auto een minuutlang met alleen het contact aan moet laten staan, zodat het brandstofsysteem (oid) gereset wordt.
Geplaatst: 13.05.2013 - 15:21
door VolvoFox
The Saint schreef:.... Met 5 liter leek het mij wel gedaan, want er moest naar mijn simpele verstand nog voor ongeveer 20 km inzitten (had maar weinig gereden vanaf het signaal 25 km tot de pomp) en ik gooi er dus nog 5 liter bij.
De teller stond nog steeds op ---- maar dat weet ik aan de helling waar ik vlak na de pomp alweer op reed. Ik heb de teller (hoeveel km tot lege tank) nl wel vaker zien stijgen alleen maar omdat je een helling af bent. Ongeveer 2 km verderop (wederom een helling omhoog) ging de auto stotteren en stopte er na een paar honderd meter helemaal mee.
Hoe de fuck kan het dat die liters niet uit de tank willen komen?
Anyway, ik stond precies voor een praatpaal stil > ADAC gebeld. Komen ze met een auto met een jerrycan diesel van 5 liter. De beste man zet de plastic tuit op de tankingang, maar die ging met geen mogelijkheid open. Probeerde het nog met gereedschap etc, maar ook dat lukte niet. Uiteindelijk heeft hij ons maar naar de pomp gesleept...
1-ja ik heb ervan geleerd!
2-waar laat Volvo mijn diesel?
3-een jerrycan met tuit helpt je dus niet
4-al lukte het wel, 5 liter is duidelijk tekort om ook maar ergens te komen...
Dat heb ik dus ook meegemaakt. Tank bijna leeggereden en uit voorzorg jerrycannetje van 5 liter bijgetankt. Na 15 km alsnog stotteren en stopt de motor ermee. Uit het verhaal van The Saint en D2 blijkt dat de software die 5 l kennelijk niet registreert. Want het stoppen van de motor is geprogrammeerd en een softwareverhaal en niet omdat de tank feitelijk leeg is.