Pagina 2 van 2

Geplaatst: 06.03.2013 - 19:39
door Oceanracer
OGA244 schreef:Zakelijk mag je die BPM ook afschrijven
Ja dus? Het grootste deel van die BPM betaal je, uiteraard afhankelijk van je belastingschaal, dus gewoon zelf.

Geplaatst: 06.03.2013 - 20:52
door bart simpson
net zoals de de rest van de investering, maar het zelf op voorhand zo verstjeren van de restwaarde is nooit heel slim

Geplaatst: 06.03.2013 - 22:23
door Oceanracer
Afhankelijk van het type motor betaal je zomaar € 15.000,- tot € 20.000,00 BPM. Als je die auto na 5 jaar zou inruilen, is je auto écht niet € 20.000,00 mínder waard dan een vergelijkbare wagen mét een achterbank. Bovendien heb je in al die jaren vele honderden euro's bespaard op je wegenbelasting en duizenden euro's bespaard op je bijtelling. Nee, die inruilprijs is wel het laatste waar je je druk om hoeft te maken hoor. En als je die achterbank toch niet nodig hebt? Ik zeg, gewoon doen!

Geplaatst: 07.03.2013 - 07:25
door bart simpson
TS gaat voor de goedkoopste XC60, daar zit +/- € 10.500,--aan BPM in, de ombouw koste iets van € 3.000,-- de terugbouw iets van € 1.000,-- (ex de btw)
Die bijtelling is over de cataloguswaarde, daar zit altijd BPM bij in.
Als je deze trouwens na 5 jaar weer inruilt is daar nog steeds +/- € 4.000,-- aan rest bpm over te betalen, dat betaal je zelf of dat krijg je minder aan inruil (want dan moet een ander het betalen)

Geplaatst: 07.03.2013 - 08:13
door Oceanracer
Hmmm, in dat geval is het voordeel wel minder groot....

Edit: Ik zit nog eens te denken over die bijtelling en íets klopt er niet... Bij een bedrijfswagen (busje/aannnemersuitvoering) betaalt de gebruiker toch ook geen bijtelling over de (niet aanwezige) BPM? Of is dat inmiddels veranderd Ik zie dat dit al enkele jaren zo is. Als ondernemer betaal je geen BPM bij aanschaf, maar wordt de BPM in de bijtelling wel meegenomen. Vage regeling trouwens.

Maar als hij "grijs" blijft, hoeft er natuurlijk geen BPM te worden afgedragen bij inruil.

Geplaatst: 07.03.2013 - 12:42
door bart simpson
dat klopt idd, maar wie koopt zo'n grijs kenteken?

Geplaatst: 07.03.2013 - 12:45
door maxjager
Een andere ondernemer?

Geplaatst: 07.03.2013 - 12:55
door bart simpson
maxjager schreef:Een andere ondernemer?
natuurlijk, maar die willen doorgaans iets praktischers.... maar het is niet mijn geld dat de put in gaat dus zal het mij verder jeuken

Geplaatst: 07.03.2013 - 13:38
door Oceanracer
Ik zou er best belang bij hebben voor E-achter-B en voor automaat, ware het niet dat het CBR om een dubieuze reden tenminste drie zitplaatsen voorschrijft...

Geplaatst: 07.03.2013 - 13:43
door Walter
skikoffer op het dak? Oh nee, dat is een ligplaats

Geplaatst: 07.03.2013 - 13:49
door Oceanracer
Er kan er altijd eentje op de trekhaak... :twisted:

Geplaatst: 07.03.2013 - 13:51
door Walter
dat is een prima plek voor sommige examinators. Bijvoorbeeld degene die mij, uiteraard volkomen onterecht, hebben laten zakken.

Geplaatst: 07.03.2013 - 13:57
door Walter
XC90 kan ook, deze is ook door Saris 4x4 omgebouwd. En een XC60 heb ik ook al eens gezien

Geplaatst: 07.03.2013 - 19:22
door Msuidgeest
Ik word daar toch niet vrolijk van, van die omgebouwde auto's. Iets met idiote regelgeving in dit land.

Ooit heb ik dat getracht uit te leggen in een buitenland: niet meer doen. Je zet je land voor schut.