Pagina 2 van 2
Geplaatst: 01.03.2013 - 07:58
door DrRossi
Heeft er al iemand gereden met de 9 bak?
Nee !
Eventjes afwachten dan.
Ik weet dat de 8 bak actie, BMW geen windeieren heeft gelegd.
Met de juiste schakelmomenten kan je een auto met minder vermogen toch leuk laten rijden.
Geplaatst: 04.03.2013 - 09:33
door Fulaks
De ingenieurs van ZF kennen dat probleem van het pendelen heus wel. Zelfs die van Getrag kennen het, wees maar gerust.
De ZF 8-traps past niet in een voorwielaandrijver met dwarsgeplaatste motor. Die nieuwe 9-traps zou daarvoor wel bedoeld zijn.
Negen versnellingen, dat is haast een CVT. Die heeft de nare gewoonte om bij gas geven meteen hoog in de toeren te gaan, op zoek naar het maximum koppel. Om dat te counteren past men de sturingssoftware aan. Zo heeft Audi op z'n multitronic voorgeprogrammeerde verhoudingen, zodat je als bestuurder nog wel wat controle houdt, en de motor niet meteen hoog in de toeren gaat, wat als onaangenaam wordt ervaren door het geluidsniveau en mogelijk extra trillingen. Deze gevolueerde multitronic en de ZF 9-traps bereiken zo met verschillende techniek een gelijkaardig resultaat.
En dan nu afwachten tot Volvo details vrijgeeft van de nieuwe VEA-aandrijflijnen : welke fabrikant wordt het, welke waarden qua verbruik, prestaties en CO² mogen we verwachten...
M.i. moeten we voor antwoorden toch nog tot het najaar wachten.
Geplaatst: 08.03.2013 - 14:06
door Fulaks
Weet iemand dit : een Geartronic is adaptief, past zich een beetje aan aan je rijgedrag.
Is deze functie gekoppeld aan de autosleutel, zoals het zetel- en spiegelgeheugen ? Want mijn vrouw rijdt toch helemaal anders dan ik...
Geplaatst: 08.03.2013 - 14:16
door Laguna-S60
Nee aan hoe jij het gas pedaal intrapt.
Geplaatst: 08.03.2013 - 14:30
door Fulaks
Laguna-S60 schreef:Nee aan hoe jij het gas pedaal intrapt.
Wordt het adaptieve dan een mengelmoes van hoe ik en hoe mijn vrouw het gas intrappen, ook al gebruiken we elk onze eigen autosleutel ?
Wij gebruiken de auto beiden, wellicht rij ik wat meer. Het geheugen voor de zetels en de spiegels is derhalve voor ons heel makkelijk, ik vroeg me af of de sturing van de Geartronic ook met dergelijke individuele instellingen per sleutel werkt.
Geplaatst: 29.06.2013 - 16:03
door volvo peter
Volvo heeft een behoorlijke historie van leveranciers als het gaat om de automaten. Zover ik weet had de 200 serie bakken van de Amerikaanse Borg Warner. Ook had men ze van ZF in de 400 serie liggen, een 4 traps bak. Uiteraard niet te vergeten de CVT/Variomatic voor de 66 en 300 serie, welke door Volvo zelf in het Belgische St. Truiden werd geproduceerd. Dan nog de door Volvo genaamde HTA (CVT) met de snaar van VDT (Van Doorne's Transmissie) uit Tilburg. VDT werd overgenomen door Bosch.
Vandaag de dag is Aisin Warner de leverancier voor de automaten met koppelomvormer, dus de bakken uit de 850, S70, V70, S40, V40, S60, S80, C70, S40/V50/c30, XC90, XC60, XC70.
In de vorige generatie S40/V50/C30/C70 kon op de tweeliter (Peugeot) diesel van 136 PK een 6 traps Powershift automaat met dubble natte platenkoppeling geleverd worden. Dus voorbehouden aan de dieselmotor. Deze bak werd geleverd door Getrag, een Duitse bakkenbouwer en een volle dochter van Ford. Kennelijk doet de bak het goed, hij is nu leverbaar op alleen de benzinemotoren op de T3, T4, T5 van de XC60, S60/V60, V70 en S80. Op de nieuwe V40 is hij beschikbaar op de T4 en T3. Omdat Getrag van Ford is verklaart dit meteen waarom de Powershift geleverd wordt op de Ford motoren in de diverse Volvo's. De T5 in de V40 is een echte Volvo vijfcilinder en heeft de 6 traps Geartronic.
Ikzelf heb nu de tweede S60 T5 Summum met Powershift en ik ben er erg tevreden over. Jammer is dat op het modeljaar 2014 de optie schakelpaddles aan het stuurwiel uitgerekend op de T5 Powershift niet leverbaar is.....
Geplaatst: 29.06.2013 - 16:21
door volvo peter
In aanvulling op mijn vorige stukje over de automaten denk ik te weten waarom de fabrikanten steeds meer versnellingen toevoegen aan hun automatische versnellingsbakken. De huidige (zowel diesel als benzine) motoren, en dan vooral de gedownsizde exemplaren, leveren het maximale koppel vaak al tussen de 1500 en 2100 toeren. In dit toerengebied is het verbruik het laagste. Om de motor in dit gebied te houden heb je veel stappen nodig. Kijk in de vrachtwagenwereld met de grote dieselmotoren. Het is gewenst om in het groene gebied van de toerenteller te blijven. Je moet dus schakelen binnen dit groene gebied met het hoogste koppel en het daarbij behorende laagste verbruik. Dus optrekken in de eerste versnelling en doortrekken tot aan het einde van het groene gebied en vervolgens doorschakelen naar de tweede versnelling levert een toerenteller op welke exact aan het begin van het groene vlak staat. Dus elke volgende stap komt steeds uit in het groene gebied van de toerenteller. Dit kun je ook altijd mooi zien in de diagrammen van motorkarakteristiek. De koppelkromme en de tegenovergestelde boog van het verbruik hebben de piek (max. koppel) en het dal (verbruik) exact tegenover elkaar liggen. Dus bij het toerental waarbij het hoogste koppel geleverd wordt hoort het laagste verbruik.
Uiteindelijk gaat het erom om een lage uitstoot (lees verbruik) en dito label (A-B-C) te verkrijgen. Altijd weer de belasting (BPM) op auto's en brandstof (accijns en BTW) welke een deel van het rijgenot wegkaapt!!!
Geplaatst: 29.06.2013 - 22:59
door Msuidgeest
AW-bakken zijn ook geleverd in de 900- en S/V90-serie.
Geplaatst: 25.07.2013 - 13:46
door diesel01
Er zijn meer fabrikanten die met 9 traps komen een verbruik van 5.3/100km voor een 252pk sterke 6cyl diesel is best knap.
De automaat kan tot 1000nm koppel hebben.
http://www.autoweek.nl/nieuws/24194/mer ... djes-erbij
Geplaatst: 25.07.2013 - 18:38
door wim de jong
Het moet niet gekker worden: veel schakelen met een automaat. Waarom?
Dat gehik en (zachtjes) schudden bij het schakelen is helemaal niks.
De enige leuke echte automaat in mijn ogen was die van een DAF: een truttenschudder met jarretels. Oneindig aantal versnellingen.
De enige auto die langzaam en geleidelijk harder ging rijden, terwijl het toerental van de motor gelijktijdig langzaam naar beneden ging.