JosW schreef:Ik heb een V70 N (2001) waarbij de lichten standaard uit zijn. Deze komt trouwens uit Italië. Ik denk dus dat het softwarematig aan te passen is.
Geldt ook voor onze Portugese S40 en S80. (beide MY00) Volvo's worden hier nog stééds afgeleverd met het licht standaard uit en dat heeft alles te maken met de verkeerswetgeving.
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
JosW schreef:Ik heb een V70 N (2001) waarbij de lichten standaard uit zijn. Deze komt trouwens uit Italië. Ik denk dus dat het softwarematig aan te passen is.
Geldt ook voor onze Portugese S40 en S80. Volvo's worden hier nog stééds afgeleverd met het licht standaard uit en dat heeft alles te maken met de verkeerswetgeving.
Rob
Mag je daar niet met je licht aan rijden overdag? :-k
Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Geldt ook voor onze Portugese S40 en S80. Volvo's worden hier nog stééds afgeleverd met het licht standaard uit en dat heeft alles te maken met de verkeerswetgeving.
Rob
Mag je daar niet met je licht aan rijden overdag? :-k
The Volvoboy schreef:Mag je daar niet met je licht aan rijden overdag? :-k
Ja, natuurlijk mag dat maar niet zonder meer als er gezien het zicht geen reden voor is, m.a.w. de bestuurder moet het licht aan en uit kunnen zetten. Bij slecht zicht moet je hier uiteraard ook de juiste verlichting voeren.
O.a. voor ambulances, tankwagens met gevaarlijke stoffen, sleepauto's e.d. geldt dat ze altijd licht moeten voeren.
Overigens wordt er niet gehandhaafd als het op rijden met licht aan overdag aankomt. De wet is nog steeds niet gewijzigd maar in ieder geval de politie ziet wel in dat het veiliger is om wél met licht aan te rijden !
Ik heb mijn lichtschakelaar gewoon altijd op de stand dimlicht staan en daarmee is het 'probleem' opgelost: contact aan = dimlicht aan ......
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
The Volvoboy schreef:Mag je daar niet met je licht aan rijden overdag? :-k
Ja, natuurlijk mag dat maar niet zonder meer als er gezien het zicht geen reden voor is, m.a.w. de bestuurder moet het licht aan en uit kunnen zetten. Bij slecht zicht moet je hier uiteraard ook de juiste verlichting voeren.
O.a. voor ambulances, tankwagens met gevaarlijke stoffen, sleepauto's e.d. geldt dat ze altijd licht moeten voeren.
Overigens wordt er niet gehandhaafd als het op rijden met licht aan overdag aankomt. De wet is nog steeds niet gewijzigd maar in ieder geval de politie ziet wel in dat het veiliger is om wél met licht aan te rijden !
Rob
Dus als ik het goed begrijp mag je wel altijd met licht aan rijden, maar moet je ook de keuze hebben om het uit te schakelen?
Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
The Volvoboy schreef:
Dus als ik het goed begrijp mag je wel altijd met licht aan rijden,.......
Neen, zoals ik schreef: alleen als de zichtomstandigheden dat noodzakelijk maken !
Maar laten we het voor dit hier maar bij laten want we zijn al off - topic !
Ik kan me wel voorstellen dat mensen zelf de mogelijkheid willen hebben om het licht aan of uit te zetten alhoewel ik er zelf nooit problemen mee heb gehad dat het niet kon. Bij onze oude 940 moest je zekering 25 verwijderen om het 'automatische' uit te schakelen en bij de 460 die we nu nog in Nederland hebben staan gaat het licht ook nog steeds automatisch aan.
Ik vind dat prima ondanks dat ik niet zonder meer een voorstander ben van alle veiligheidssystemen die het zélf nadenken van de bestuurder a.h.w. steeds verder naar de achtergrond verdringen !
Rob
Ik rijd mijn Volvo voor de zaak. Krijg een kilometervergoeding. Ben daardoor van m'n principe afgestapt om ook bij goede weersomstandigheden de lichten te voeren. Dit omdat ik constant de lampen moest vervangen en het kost meer brandstof. Ja ik weet het, misschien verkeerde zuinigheid.
Misschien off topic maar weet iemand wat een redelijke kilometervergoeding is voor een een V70 2.5 D 2001? Dus brandstof, afschrijving, verzekering en onderhoud. Krijg nu 30 cent netto. Heb het gevoel dat dat te weinig is. Heb al wel gekeken op diverse berekeningssites maar krijg telkens andere uitkomsten. Misschien heeft iemand van jullie al eens met dit bijltje gehakt.
Eerste wat ik doe in een lesauto na de gordel omdoen, stoel en spiegels afstellen en motor starten weet ik nu al: licht aan Doe ik op m'n werk ook altijd, is eigenlijk al automatisme geworden dat ik altijd m'n licht aan doe...
Koen
Dan heb je meteen het enige nadeel van de automatische Volvo verlichting, bij het rijden in een ander merk wil ik overdag dus wel eens vergeten de lichten aan te doen......
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Ik heb hier namelijk wel eens wat V70`s gehad waarbij het het dus echt niet softwarematig kon. Blijkbaar dan een jaartje ouder.
Mijn 2002 is nog gedaan bij de dealer. Mijn 2005 kon jij wel eens hebben gedaan.
Ik kan mij nog een forum bijeenkomst herinneren (Spier) waar we bezig zijn geweest met een 2001/2002 V70.
Maar ik weet niet meer of het gelukt is.
Zou er verschil zijn tussen Vadis en Vida?
Bij de V70's classic zit er een soort schroevendraaier knopje onder de lichtschakelaar om het licht uit te zetten in de stand "O ".
Bij de latere modellen, na 2000, kan het makkelijk met VIDA..
Ik heb hem ook uitgeschakeld in de stand "O", om de volgende redenen:
- allereerst maak ik zelf uit wanneer ik het licht aan heb.
- als je het contact aan zet, gaat direct het licht aan...je start en het licht gaat uit, en als de motor loopt gaat het licht weer aan. Niets is slechter aan het licht kort aan, dus vandaar dat ik hem uitgeschakeld heb.
Maar zodra de motor loopt, heb ik me aangeleerd (en dat is ook de procedure) om het licht aan te zetten.
Een handig hulpmiddeltje is zgn de negen procedure wat hoort bij de controle- en wegrijd procedure, zie plaatje.
starten: contact aan, starten, lichten aan, (eventueel ruitenwisser aan, versnelling en parkeerrem eraf.
stoppen: parkeerrem erop. versnelling in z'n vrij, ruitenwisser uit, verlichting uit en contact af.
Zo probeer ik het mijn leerlingen aan te leren. De negen.....en zo is het vrij simpel te onthouden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De volgende VOLVO's al gereden: 745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
StephanD schreef:Bij mijn V70 MY07 is het op mijn verzoek door de dealer uitgeschakeld.
Ik zet de lampen pas aan als de motor loopt, dat lijkt me beter voor de Xenon verlichting.....
Waarom heb je dat laten doen, er zit toch standaard al een vertraging op?
Tenminste bij onze D5 starten de eveneens adaptieve xenon lampen na het draaien van de sleutel naar II vertraagd op. Dat duurt net iets langer dan het voorgloeien en het starten, de motor loopt normaal geproken dus al voordat de koplampen aangaan. Wacht je met starten dan gaan de lampen wel gewoon aan.
Zit die vertraging er bij een benzine auto dan niet op?
Op onze voormalige V40 classic met OEM xenon starten de lampen wel meteen op bij contact, als er dan gestart werd na het voorgloeien werden de koplampen ook nogmaals opnieuw opgestart, dat leek me nooit echt goed en heb ik ook nooit echt begrepen...
Zojuist geprobeerd. Er zit inderdaad een vertraging op van ca 2 seconden voordat het xenon opstart. De gewone verlichting gaat wel direct aan.
Dat wist ik niet.
In mijn V40 was dat niet en heb ik de lampen via een bepaalde procedure uit kunnen schakelen. Ik heb het bij de V70 direct na aankoop door de dealer laten veranderen toen ik erachter kwam dat ik dat bij de V70 niet zelf via een procedure kon.
Ik dacht gezien de omschrijving en bijbehorend bedrag op de bon dat ze daarvoor software moesten downloaden. Door het verhaal hierboven heb ik eens in Vida gekeken en gezien dat ik het nu ook zelf met Vida moet kunnen.
Ik heb hier namelijk wel eens wat V70`s gehad waarbij het het dus echt niet softwarematig kon. Blijkbaar dan een jaartje ouder.
Mijn 2002 is nog gedaan bij de dealer. Mijn 2005 kon jij wel eens hebben gedaan.
Ik kan mij nog een forum bijeenkomst herinneren (Spier) waar we bezig zijn geweest met een 2001/2002 V70.
Maar ik weet niet meer of het gelukt is.
Zou er verschil zijn tussen Vadis en Vida?
Ja, inderdaad dat was in Spier. Dat is toen niet gelukt. Kon niet softwarematig. Zijn toen alle modules langs geweest. Was dat `Toppertje` niet?
Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Turbodesk schreef:Ja, inderdaad dat was in Spier. Dat is toen niet gelukt. Kon niet softwarematig. Zijn toen alle modules langs geweest. Was dat `Toppertje` niet?
Nu je het zegt, ja. Misschien dat Toppertje de oplossing nog heeft gevonden.