In April vorig jaar heb ik getwijfeld tussen de 118d Sport, de V60 D2 Volvo Ocean Race en de V40 D3 summum. Uiteindelijk is het de laatste geworden.
De Volvo's vs. de BMW gaven me een fijner gevoel. Idd, ja, de BMW rijdt nog net dat tikje leuker, maar toch zat ik tijdens m'n 200 km lange proefrit toch steeds aangenamer en met een bredere glimlach op m'n gezicht in de Volvo's dan in de BMW. En bijgevolg ...
De V60 met D2 rijdt best wel ok. Je moet hem in de toeren houden, idd. Tijdens de proefritten moest ik 'doortrekken' tot 2500, 3000 rpm om er de vaart wat in te houden. M'n D3 waar'k nu mee rijdt komt tijdens gewoon rijden zelden boven de 2000 rpm uit. Daarboven ga je enkel voor die heerlijke 5-cylinder roffel en de berg kracht die daar verborgen zit.
Mijn leasebudget liet niet zo heel veel extra toe op de V60 D2. Het Volvo Ocean Race pakket kwam wel met erg mooi leder en bijzondere wielen. Op m'n V40 heb ik nu daar bovenop ook nog Xenon-lichten en wat kleine snufjes, zoals parkeersensoren, achteruitrijcamera en het digitale dashboard. En natuurlijk de veel krachtigere motor.
Naar Voordeel van Alle Aard toe zat de V40 D3 toen trouwens lager dan de V60 D2. Vreemd, maar het was zo. 'k Geloof dat de nieuwe V60 D2 daarin wel een pak beter doet. En in de praktijk, vergelijkend met m'n collega's op het werk, zit ik toch tusen een halve tot een hele liter per 100 km hoger in verbruik.
Naar ruimte toe is de V60 uiteraard groter dan de V40. 'k Heb geen kinderen en dus wordt de achterbank weinig gebruikt. Als't toch nodig is kan een volwassene er comfortabel zitten, maar de benen strekken is er niet bij. De koffer is niet groot. Ik verklein ze vaak met de dubbele bodem zodat m'n boodschappen niet gaan rondvliegen. En als ik dan toch groot moet laden gaat de achterbank plat. Zo kan ik mijn stadsfiets zonder de wielen eraf te halen in de koffer krijgen wanner de bank plat ligt. En dat valt reuze mee, lijkt me!
Uiteindelijk heb ik erg lang getwijfeld tussen de V60 en de V40, maar 't is toch de laatste geworden. De motor heeft de doorslag gegeven. En 'k moet zeggen: 'k heb het me nog niet beklaagd!
Veel succes met het kiezen! En geniet van je 'luxeprobleem'