Pagina 2 van 2

Geplaatst: 21.03.2013 - 19:46
door janpie
Rob2u schreef:
mini2 schreef:Kachelmotor eruit halen en binnenin inspuiten met contactspray. Effe laten uitdampen en weer terug inbouwen. En voila het vogeltje heeft de geest gegeven.
Dit werkt bij mij nu al 2 jaar.
Mooi, maar vreemd!
Contactspray is nl. een etsend middel, je gebruikt dit om bv. vervuilde contacten bij een zekering schoon te maken. WD40 of Teflonspray hebben een smerende werking en het het dus logisch om dit bij een piepende kachelpook te gebruiken...

Ha zeker W40, Contactsray is niet afdoende.

Geplaatst: 21.03.2013 - 21:57
door mini2
Gaat dat goed met de koolborstels en de electra van binnen? Vandaar de contactspray!

Geplaatst: 22.03.2013 - 10:49
door emjee
Ben een beetje aan het rondbellen voor het oplossen van het piepen bij dealer/specialist maar hoor toch wisselende verhalen. Volgens de één moet de ventilator inderdaad vervangen worden (nieuw 300 of gebruikt 150). Volgens een ander kan het bij mijn kilometerstand van 190.000 niet zo zijn dat het is versleten (in ieder geval had hij nooit meegemaakt) en zou het meer liggen in kleppen die misschien vastzitten of drooglopen van de ventilator. Dus geen nieuwe ventilator maar onderzoek naar wat het echt is.

Wat is nu wijsheid om te doen?

Geplaatst: 22.03.2013 - 10:53
door Thijs
Gewoon even demonteren en trachten was smerend middel in het lager te krijgen. Als het dan niet over is kan je altijd nog vervangen. Maar het lijkt me toch niet heel ingewikkeld om de ventilator los te halen en wat smeer middel in het lager te spuiten of zelfs het lager los te vervangen?

Geplaatst: 22.03.2013 - 11:49
door janpie
Thijs schreef:of zelfs het lager los te vervangen?

Dat zou helemaal mooi zijn

Geplaatst: 22.03.2013 - 11:53
door Thijs
Ik kan het op de foto niet goed zien of hij uit elkaar te halen is, maar het zou moeten kunnen lijkt mij.

Geplaatst: 24.03.2013 - 17:57
door StephanD
emjee schreef:Ben een beetje aan het rondbellen voor het oplossen van het piepen bij dealer/specialist maar hoor toch wisselende verhalen. Volgens de één moet de ventilator inderdaad vervangen worden (nieuw 300 of gebruikt 150). Volgens een ander kan het bij mijn kilometerstand van 190.000 niet zo zijn dat het is versleten (in ieder geval had hij nooit meegemaakt) en zou het meer liggen in kleppen die misschien vastzitten of drooglopen van de ventilator. Dus geen nieuwe ventilator maar onderzoek naar wat het echt is.

Wat is nu wijsheid om te doen?
Bij mijn V70 begon het piepen na 6 jaar bij ca 110.000km.
Soms kwam de ventilator wat moeizaam en piepend op gang. Het piepen ging was er alleen bij laag toerental. Ik dacht dus ook aan een droog lager. Na enige tijd kwam er een licht ratelend geluid bij. Nog wat later draaide hij soms helemaal niet meer.
Na demontage bleek hij wel soepel te draaien maar was de collector (het koper waar de koolborstels tegen lopen) helemaal ingesleten.

Dealerprijs die ik door kreeg voor een nieuwe (zonder montage) was 438€.
Ik heb hem vervangen door een van Hella.
Dat is dezelfde en bijna 200€ minder duur.

Geplaatst: 24.03.2013 - 18:52
door crackedtooth
438 ???
dat is veel te duur bij dealer,

vorig jaar nog aan de hand gehad... was een stuk goedkoper dat weet ik wel, gewoon bij de dealer

Geplaatst: 25.03.2013 - 10:08
door janpie
Bliksem wat en prijzen :crazyeyes: .. Als dat echt zo duur is ga ik mooi voor een imitatie. 100 euro op MP

Geplaatst: 25.03.2013 - 10:21
door edraket
Er zit meestal gewoon een bosch motortje in wat ook in een verwarmingsketel wordt gebruikt. Kost iets van 80 euro. Moet je hem alleen wel overzetten. Het Bosch nummer staat dan op het motortje, dus je hebt altijd de goede. Elke Bosch dealer kan dit bestellen.

Geplaatst: 25.03.2013 - 10:27
door janpie
edraket schreef:Er zit meestal gewoon een bosch motortje in wat ook in een verwarmingsketel wordt gebruikt. Kost iets van 80 euro. Moet je hem alleen wel overzetten. Het Bosch nummer staat dan op het motortje, dus je hebt altijd de goede. Elke Bosch dealer kan dit bestellen.
Kijk dat zijn berichten. Moet je het wel vaak er in en er uit halen maar je moet er wat voor over hebben.

Geplaatst: 25.03.2013 - 10:41
door edraket
Uiteraard alleen geschikt voor de mensen die iets willen besparen (en dat zijn er beste veel!) :)

Geplaatst: 25.03.2013 - 20:10
door StephanD
Voor het geval dat je dat wilt gaan proberen, op de motor staat:
BOSCH
DPO 12V K6964 (bij mijn nieuwe staat er ook nog 005 achter)
0 130 101 511

Je zal de aansluitkabel over moeten zetten (solderen).
Hopelijk krijg je de ventilator onbeschadigd overgezet.
Ik geef dit meer kans op slagen dan het lager in de motor te vervangen.

Geplaatst: 25.03.2013 - 20:54
door edraket
Niet alle motortjes zijn gelijk van de verschillende bouwjaren. Dus klakkeloos dat motortje bestellen is wel een risico.

Geplaatst: 13.06.2013 - 19:04
door janpie
Even een update

Ik was er helemaal klaar met mijn vogelnestje, dus de stoute schoenen maar aan getrokken en de boel verweiderd. Is geen grote klus. Maar aangezien ik geen slangenmens ben, is het toch wel lastig om er bij te komen. Vooral de achterste torks is rot. Maar gelukt :P heb de boel schoon geblazen met hoge(lucht)druk en dat gaf me toch een stof. en daarna de motor in de WD40 gespoten en...... vogeltje is weg.. ik blij en pijn in mijn rug..

Geplaatst: 13.06.2013 - 20:01
door Edwin
janpie schreef:Even een update

Ik was er helemaal klaar met mijn vogelnestje, dus de stoute schoenen maar aan getrokken en de boel verweiderd. Is geen grote klus. Maar aangezien ik geen slangenmens ben, is het toch wel lastig om er bij te komen. Vooral de achterste torks is rot. Maar gelukt :P heb de boel schoon geblazen met hoge(lucht)druk en dat gaf me toch een stof. en daarna de motor in de WD40 gespoten en...... vogeltje is weg.. ik blij en pijn in mijn rug..
TOP!
Geeft een goed gevoel hé als je het zelf op hebt gelost!

Gr. Edwin.

Geplaatst: 14.06.2013 - 09:06
door janpie
Ja zeker
. en vooral als je de prijzen hoort wat zo'n motor kost