V60 PIH - de wielen

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Superfunky
5th Gear member

EV70S schreef: Gaan er alleen Koni verlagingsveren onder met de originele demping, compleet nieuwe veer/demper combinatie of nog niet bekend?
Volg dit met interesse in ieder geval!
Ik vermoed dat ze er gewoon de Koni + H&R sportkit onder zullen zetten. Is 30mm lager, voor instelbaar en vanaf 1140kg aslast. Maar ze gaan het helemaal bekijken, hebben ze gezegd, dus ik laat ze hun gang wel gaan. In het onwaarschijnlijke geval dat ze er bij Koni niet uit komen, dan ga ik nog door naar een paar vriendjes uit de rally wereld. Dan wordt het een wat duurder grapje, maar je moet iets over hebben voor het milieu zeg ik steeds!

Edit: Ik had niet goed gelezen, nee andere veren en zeer waarschijnlijk ook dempers. Zal me verbazen als ze het met veren alleen afkunnen aangezien ik verwacht dat de uitslag van de actieve demper te groot zal zijn.
Pvdveen
2nd Gear member

"Kan me overigens alleen voorstellen dat dit het probleem zal zijn. Bij standaard set raakt de band bij volledig indraaien mogelijk de wielkast. Zou kunnen dat dit het is, maar goed, dan zeg ik: spoorverbreders erop en klaar zijn we. "

Volvo heeft een setje om de stuur uitslag te beperken bij grotere velgen. Als je op de internationale volvo site zoek naar de velgen voor dé V60 en dan de technische beschrijving staat de begrenzer vermeld. Kan het alleen nu zo snel niet vinden op de site
Volvo V60 PIH MY14 Saville Grey. Licht leer sport stoelen, donkere hemel. Met SCT
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

echt een slimmerik met je spoorverbreders
Volvo for life
NielsPHEV
7th Gear member

'k zou een beetje oppassen met die"varta's" achterin je wilt ook nog over een verkeersdrempel kunnen rijden
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

alles wat je zelf verkloot is extra omzet en geen garantie
Volvo for life
Superfunky
5th Gear member

Pvdveen schreef: Volvo heeft een setje om de stuur uitslag te beperken bij grotere velgen. Als je op de internationale volvo site zoek naar de velgen voor dé V60 en dan de technische beschrijving staat de begrenzer vermeld. Kan het alleen nu zo snel niet vinden op de site
Kijk, dit is tenminste info waar je wat mee kunt! Top, nu nog uitzoeken wat dat setje is.
Superfunky
5th Gear member

bart simpson schreef:echt een slimmerik met je spoorverbreders
Zo, ben je daar weer met je zinloze opmerkingen zonder enige toegevoegde waarde? Draagt wel heel erg bij aan mijn "Volvo-gevoel", maar dat is de bedoeling geloof ik he? Hoe eerder de niet Volvo-fielen weg zijn naar hun duitse k.. automobielen, hoe liever jij het hebt.

Goed. on topic. Denk inderdaad dat Heico spoorverbreders voor de V60 levert als daar bezwaren tegen zouden bestaan.
http://www.heicosportiv.de/mainframe.asp?lang=de&e1=165

Dat zou inderdaad goed passen binnen hun relatie met Volvo:
http://www.heicosportiv.de/mainframe.asp?lang=de&e1=175

En inderdaad, een V60 met spoorverbreders, ziet er niet heel veel beter uit dan een standaard V60:
http://www.heicosportiv.de/mainframe.asp?lang=de&e1=159

Voorstel: sla mijn vragen/opmerkingen voortaan over en reageer er al helemaal neit meer op, daar worden wij beiden heel veel gelukkiger van.
EV70S
3rd Gear member

Goed, onder het motto de beller is sneller zojuist Heico Sportiv in Duitsland gebeld en keurig te woord gestaan, merkbaar geen veel besproken auto daar, onze PiH :oops:

Alles wat spoorverbreding, onderstel, velgen, velg-band combinaties aangaat zullen zij waarschijnlijk nieuw moeten laten opnemen in de 'Gutachten' maar in basis geen probleem!

Omdat de D6 AWD / Plug-in Hybrid een nieuwe goedkeuring heeft maar op de V60 gebaseerd is zien zij hierin echter geen grote problemen en lijkt het vooral papierwerk, hooguit hebben ze een auto nodig om het uit te proberen en zeker te zijn.

Uiteraard moet een onderstel vanuit gewichtsverdeling worden aangepast, maar dat zijn geen grote ontwikkelingen en kunnen ze waarschijnlijk met in basis beschikbare varianten reeds aanpassen.

Overigens, de verdeling / balans kon met de accu achterin weleens beter zijn dan met alleen een D5 twin-turbo voorin toch? :roll:
MY2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid - Ice-White VERKOCHT
MY2012 Megane RS 265 CUP - Glacier Nacré
Superfunky
5th Gear member

EV70S schreef:Goed, onder het motto de beller is sneller zojuist Heico Sportiv in Duitsland gebeld en keurig te woord gestaan, merkbaar geen veel besproken auto daar, onze PiH :oops:

Alles wat spoorverbreding, onderstel, velgen, velg-band combinaties aangaat zullen zij waarschijnlijk nieuw moeten laten opnemen in de 'Gutachten' maar in basis geen probleem!

Omdat de D6 AWD / Plug-in Hybrid een nieuwe goedkeuring heeft maar op de V60 gebaseerd is zien zij hierin echter geen grote problemen en lijkt het vooral papierwerk, hooguit hebben ze een auto nodig om het uit te proberen en zeker te zijn.

Uiteraard moet een onderstel vanuit gewichtsverdeling worden aangepast, maar dat zijn geen grote ontwikkelingen en kunnen ze waarschijnlijk met in basis beschikbare varianten reeds aanpassen.

Overigens, de verdeling / balans kon met de accu achterin weleens beter zijn dan met alleen een D5 twin-turbo voorin toch? :roll:
Maak mij ff gek zeg!!! Dat zeiden ze vorig jaar precies zo, ik had ze toen eerste gemaild en daarna gebeld. Maar 4 weken geleden had ik weer contact opgenomen en krijg ik dit antwoord:

Zojuist heb ik uitvoerig gesproken met AL (naam ff weggehaald) die bij Heico verantwoordelijk is voor de productontwikkeling. Deze vertelde dat men beslist geen chassiskit gaat ontwikkelen voor deze V60 PIH. De reden hiervoor is dat deze uitvoering extreem zwaar is in vergelijking met de overige modellen ; de aslast op de achteras is vanwege het accupakket dermate hoog dat Volvo zelfs speciale banden heeft moeten monteren met een extreem hoog draagvermogen. De ontwikkelingskosten voor een sport onderstel zijn dermate hoog dat deze volgens Heico niet in verhouding staan met het aantal chassiskits dat men denkt te kunnen verkopen voor dit niche model en daarom heeft men onlangs besloten definitief geen chassiskit te gaan ontwikkelen voor deze uitvoering.

Mag hopen dat jij gelijk hebt, want het Heico onderstel is mega goed. Voor normaal straat gebruik uiteraard he.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

heb je al eens met een Volvo gereden Franck? Misschien eerst eens doen voordat je allerlei aanpassingen wil reserveren?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
XC90S
2nd Gear member

Dat verhaal van speciale banden begrijp ik niet. In de typegoedkeuring staat dat de maximum aslast achter op 1290 kg zit (voor iets lager), een last index van 95 (690x2=1380kg) kan dit dus makkelijk hebben. Voor de breedte 235 is deze LI goed verkrijgbaar. Echter, in diezelfde typegoedkeuring staat dat de auto LI97 moet hebben. Ik ben het spoor bijster, kan iemand dit verhelderen?

Kan het aanpassen van bepaalde onderdelen (wielen) buiten typegoedkeuring problemen gaan opleveren?
Superfunky
5th Gear member

Walter schreef:heb je al eens met een Volvo gereden Franck? Misschien eerst eens doen voordat je allerlei aanpassingen wil reserveren?
Zeker heb ik dat, meermalen zelfs. Volvo staat al 16 jaar bij iedere aanschaf van een nieuwe auto op het lijstje, maar vielen steeds af vanwege (hoofdzakelijk) de wegligging (en ja, ik zeg 't eerlijk, ook vanwege mijn vrouw die het hondehokken vindt).
De afgelopen maanden heb ik wederom een aantal keer een Volvo gereden en dat waren verrassende ervaringen omdat de auto's mijn verwachting t.a.v. "Freunde am Fahren" overtroffen. Of beter: ver overtroffen.
Echter, ik ben van snaarstrak sturen. Een setje banden haalt bij mij meestal de 30.000 km niet. Een TT vind ik een fantastisch auto, terwijl ieder ander het een stuiterbak vindt en dus is een Volvo onderstel mij veel te zacht en helt de auto veel te veel over (ook in de huidige uitvoering).
En voordat iemand zegt: je hebt de verkeerde auto gekocht. Dat weet ik al, maar dat doe ik voor het milieu!
Superfunky
5th Gear member

XC90S schreef:Dat verhaal van speciale banden begrijp ik niet. In de typegoedkeuring staat dat de maximum aslast achter op 1290 kg zit (voor iets lager), een last index van 95 (690x2=1380kg) kan dit dus makkelijk hebben. Voor de breedte 235 is deze LI goed verkrijgbaar. Echter, in diezelfde typegoedkeuring staat dat de auto LI97 moet hebben. Ik ben het spoor bijster, kan iemand dit verhelderen?

Kan het aanpassen van bepaalde onderdelen (wielen) buiten typegoedkeuring problemen gaan opleveren?
Voor elke as moet de som van de op de banden vermelde draagvermogens (omgezet in massa) hoger dan of gelijk zijn aan de maximaal toegelaten massa (MTM) voor die as. In cijfers: voor LI97: 2.300 kg voor LI98: 2.360 kg. Max toegelaten massa is overigens NIET hetzelfde als toegestaan totaal gewicht van de auto. De vraag is dus, wat staat er als max massa in de type goedkeuring?

Waar heb je die info LI97 vandaan? Als dat daar inderdaad instaat, dan is het Volvo die LI98 monteert (to be on the safe side), maar is LI97 toegestaan en gaat die hele discussie nergens over mits de max massa niet hoger dan 2.300 is.

Aanpassen buiten de goedkeuring kan in theorie een probleem zijn. Stel je band klapt en er komt een ongeluk van, dan kan een verzekeraar in principe stellen dat zij niet uitkeert. Ook kan het (bij schade) mogelijk garantie problemen geven, al kan ik me niet helemaal voorstellen welke onder garantie schade vallende schade er kan ontstaan door een lekke band.
De praktijk is voerigens wel dat er hele volkstammen vanwege onwetendheid (en een lagere prijs) banden met een te lage LI hebben gemonteerd en hoe vaak heb jij al gelezen over ongelukken vanwege LI93 ipv 94? Te hard rijden mag ook niet, maar schijnt dagelijks voor te komen :)
diesel01
Geartronic member

Superfunky schreef:
Walter schreef:heb je al eens met een Volvo gereden Franck? Misschien eerst eens doen voordat je allerlei aanpassingen wil reserveren?
Zeker heb ik dat, meermalen zelfs. Volvo staat al 16 jaar bij iedere aanschaf van een nieuwe auto op het lijstje, maar vielen steeds af vanwege (hoofdzakelijk) de wegligging (en ja, ik zeg 't eerlijk, ook vanwege mijn vrouw die het hondehokken vindt).
De afgelopen maanden heb ik wederom een aantal keer een Volvo gereden en dat waren verrassende ervaringen omdat de auto's mijn verwachting t.a.v. "Freunde am Fahren" overtroffen. Of beter: ver overtroffen.
Echter, ik ben van snaarstrak sturen. Een setje banden haalt bij mij meestal de 30.000 km niet. Een TT vind ik een fantastisch auto, terwijl ieder ander het een stuiterbak vindt en dus is een Volvo onderstel mij veel te zacht en helt de auto veel te veel over (ook in de huidige uitvoering).
En voordat iemand zegt: je hebt de verkeerde auto gekocht. Dat weet ik al, maar dat doe ik voor het milieu!
Je hebt de verkeerde auto gekocht... 8)
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Hoes
2nd Gear member

HFH schreef:Zijn er ook ergens foto's met de Sadia velgen eronder. Dus met complete auto......
Bij dit verzoek sluit ik me aan. En niet alleen Sadia maar ook al die andere (voor mij) nieuwe namen (Titania, Bor etc en alle andere nieuwe namen uit de recente prijslijsten) . Ik heb wat gesurft maar kan niks vinden....
XC90S
2nd Gear member

Voor elke as moet de som van de op de banden vermelde draagvermogens (omgezet in massa) hoger dan of gelijk zijn aan de maximaal toegelaten massa (MTM) voor die as. In cijfers: voor LI97: 2.300 kg voor LI98: 2.360 kg. Max toegelaten massa is overigens NIET hetzelfde als toegestaan totaal gewicht van de auto. De vraag is dus, wat staat er als max massa in de type goedkeuring?

Waar heb je die info LI97 vandaan? Als dat daar inderdaad instaat, dan is het Volvo die LI98 monteert (to be on the safe side), maar is LI97 toegestaan en gaat die hele discussie nergens over mits de max massa niet hoger dan 2.300 is.

Aanpassen buiten de goedkeuring kan in theorie een probleem zijn. Stel je band klapt en er komt een ongeluk van, dan kan een verzekeraar in principe stellen dat zij niet uitkeert. Ook kan het (bij schade) mogelijk garantie problemen geven, al kan ik me niet helemaal voorstellen welke onder garantie schade vallende schade er kan ontstaan door een lekke band.
De praktijk is voerigens wel dat er hele volkstammen vanwege onwetendheid (en een lagere prijs) banden met een te lage LI hebben gemonteerd en hoe vaak heb jij al gelezen over ongelukken vanwege LI93 ipv 94? Te hard rijden mag ook niet, maar schijnt dagelijks voor te komen
Dank voor je uitgebreide reactie!

Volgens mij zeggen we hetzelfde. LI 95 = 690kg draagvermogen per band. Maximum toegestane massa van de pih volgens typegoedkeuring is 2505 kg, 4x690=2760kg, LI95 ruim voldoende dus. Maar ivm gewichtsverdeling van de auto moet je naar de maximum massa per as kijken, vandaar mijn eerdere berekening. Wederom is LI95 ruim voldoende voor max aslast van 1290kg.

Ik weet niet hoe je aan die 2300kg voor LI97 komt maar LI97 staat voor 730kg per band, 1460kg per as en 2920kg totaal.

In de typegoedkeuring staat welke band en velg de auto heeft. Bij bandenmaat staat 235/45/r17/97W. Zo kom ik dus aan die LI van 97. De winterbanden op de Njord velgen zijn opvallend genoeg banden van het merk Nokian (ipv Continental, wat Volvo meestal levert), deze hebben nl als enige een winterband in die maat met LI97.

Op de stand in Geneve stond de auto op 18 inch, hier waren vervolgens banden met hoogtemaat 45 (ipv 40 zoals op een normale V60) op gemonteerd omdat hier LI97 banden voor te vinden zijn. Volvo wil kennelijk perse LI97 onder de PIH, maar ik vind nergens de technische reden hiervoor.
Superfunky
5th Gear member

XC90S schreef:
Ik weet niet hoe je aan die 2300kg voor LI97 komt maar LI97 staat voor 730kg per band, 1460kg per as en 2920kg totaal.

In de typegoedkeuring staat welke band en velg de auto heeft. Bij bandenmaat staat 235/45/r17/97W. Zo kom ik dus aan die LI van 97. De winterbanden op de Njord velgen zijn opvallend genoeg banden van het merk Nokian (ipv Continental, wat Volvo meestal levert), deze hebben nl als enige een winterband in die maat met LI97.

Op de stand in Geneve stond de auto op 18 inch, hier waren vervolgens banden met hoogtemaat 45 (ipv 40 zoals op een normale V60) op gemonteerd omdat hier LI97 banden voor te vinden zijn. Volvo wil kennelijk perse LI97 onder de PIH, maar ik vind nergens de technische reden hiervoor.
Sorry, mijn fout, tabelletje verkeerd gelezen. 't is ook zo vervelend, dat werken! Moet je ondertussen ff belangrijke zaken als reageren op topics afhandelen en dan lees je te snel! :P

Anyway, inderdaad zeggen we hetzelfde. Maar misschien maken we een denkfout. Als de aslast 1290 kg is, is dit dan wel de max aslast of is dit de aslast exclusief belading?
Je zegt dat "in de typegoedkeuring staat dat ...", maar heb jij die officiële typegoedkeuring dan ergens te pakken kunnen krijgen? Dat zou ik toch wel heel spannend vinden, want als daar staat LI97 kan iedereen op z'n kop gaan staan, maar dan komen er gewoon Conti P5's onder.
XC90S
2nd Gear member

Ok, geen probleem, we zitten weer op 1 lijn!

Die 1290kg is maximum aslast. Voor de vooras, is-ie iets lager (1260kg ui t mn hoofd).

Bij de papieren van de auto zat een formulier (moet ff nakijken hoe dit heet) hierop staan alle technische gegevens van de auto. Leek allemaal vrij officieel, was ondertekend door een quality manager van Volvo Zweden. Door mijn dealer werd dit aangewezen als de typegoedkeuring, dus dat heb ik voor waar aangenomen. Bij het banden/wielen onderdeel van het formulier wordt enkel de maat 235/45/r17/97 genoemd.
Superfunky
5th Gear member

XC90S schreef:Ok, geen probleem, we zitten weer op 1 lijn!

Die 1290kg is maximum aslast. Voor de vooras, is-ie iets lager (1260kg ui t mn hoofd).

Bij de papieren van de auto zat een formulier (moet ff nakijken hoe dit heet) hierop staan alle technische gegevens van de auto. Leek allemaal vrij officieel, was ondertekend door een quality manager van Volvo Zweden. Door mijn dealer werd dit aangewezen als de typegoedkeuring, dus dat heb ik voor waar aangenomen. Bij het banden/wielen onderdeel van het formulier wordt enkel de maat 235/45/r17/97 genoemd.
Nou, super. Problem solved dan en dan begrijp ik ook niet waarom er zo gemekkerd wordt over speciaal voor Volvo ontwikkelde banden. Gewoon LI97 monteren, alle keus in banden en klaar ermee.
YoVol
2nd Gear member

Deze configurator geeft geen opties op de PIH. Misschien lopen ze wat achter of weten zij meer waardoor het niet kan?
2006: Seat Leon TDI Sport-up (oa. bodykit)
2010: VW Scirocco TSI R-line
2011: Opel Insignia Cosmo plus (oa. 20";)
2013: Volvo V60 D6
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”