Voor elke as moet de som van de op de banden vermelde draagvermogens (omgezet in massa) hoger dan of gelijk zijn aan de maximaal toegelaten massa (MTM) voor die as. In cijfers: voor LI97: 2.300 kg voor LI98: 2.360 kg. Max toegelaten massa is overigens NIET hetzelfde als toegestaan totaal gewicht van de auto. De vraag is dus, wat staat er als max massa in de type goedkeuring?
Waar heb je die info LI97 vandaan? Als dat daar inderdaad instaat, dan is het Volvo die LI98 monteert (to be on the safe side), maar is LI97 toegestaan en gaat die hele discussie nergens over mits de max massa niet hoger dan 2.300 is.
Aanpassen buiten de goedkeuring kan in theorie een probleem zijn. Stel je band klapt en er komt een ongeluk van, dan kan een verzekeraar in principe stellen dat zij niet uitkeert. Ook kan het (bij schade) mogelijk garantie problemen geven, al kan ik me niet helemaal voorstellen welke onder garantie schade vallende schade er kan ontstaan door een lekke band.
De praktijk is voerigens wel dat er hele volkstammen vanwege onwetendheid (en een lagere prijs) banden met een te lage LI hebben gemonteerd en hoe vaak heb jij al gelezen over ongelukken vanwege LI93 ipv 94? Te hard rijden mag ook niet, maar schijnt dagelijks voor te komen
Dank voor je uitgebreide reactie!
Volgens mij zeggen we hetzelfde. LI 95 = 690kg draagvermogen per band. Maximum toegestane massa van de pih volgens typegoedkeuring is 2505 kg, 4x690=2760kg, LI95 ruim voldoende dus. Maar ivm gewichtsverdeling van de auto moet je naar de maximum massa per as kijken, vandaar mijn eerdere berekening. Wederom is LI95 ruim voldoende voor max aslast van 1290kg.
Ik weet niet hoe je aan die 2300kg voor LI97 komt maar LI97 staat voor 730kg per band, 1460kg per as en 2920kg totaal.
In de typegoedkeuring staat welke band en velg de auto heeft. Bij bandenmaat staat 235/45/r17/97W. Zo kom ik dus aan die LI van 97. De winterbanden op de Njord velgen zijn opvallend genoeg banden van het merk Nokian (ipv Continental, wat Volvo meestal levert), deze hebben nl als enige een winterband in die maat met LI97.
Op de stand in Geneve stond de auto op 18 inch, hier waren vervolgens banden met hoogtemaat 45 (ipv 40 zoals op een normale V60) op gemonteerd omdat hier LI97 banden voor te vinden zijn. Volvo wil kennelijk perse LI97 onder de PIH, maar ik vind nergens de technische reden hiervoor.