Pagina 2 van 6

Geplaatst: 25.03.2013 - 09:46
door Cavallino
Als het aftermarket is zou ik het ook niet laten doen.

Geplaatst: 25.03.2013 - 09:54
door MichelR
@RJvanRijn -> Zou het toch nog even goed informeren bij je dealer.

Geplaatst: 25.03.2013 - 10:00
door RJvanRijn
Zal vandaag nog eens informeren bij de dealer. Laat het jullie weten hoe het zit. Zou zo'n schuifdak overigens de dakcontructie echt zoveel instabieler maken? Ik bedoel: panoramadak heeft een veel groter oppervlak...

Geplaatst: 25.03.2013 - 10:21
door Walter
maar het panorama dak heeft verstevigingen op andere plaatsen. De hele constructie is anders. Het standaarddak heeft verstevigingen op de plaats waar het dakraam komt te zitten. Daar moet je niet in willen zagen, echt niet.

Er zijn dealers die auto's met achteraf ingebouwde dakluiken niet inruilen. Dat is niet voor niets

Geplaatst: 25.03.2013 - 11:30
door Alexos
Dit lijkt me toch ook redelijk sterk.... Bij ons geen schuifdak te voorzien...

Geplaatst: 25.03.2013 - 13:25
door RJvanRijn
Nou, lijkt erop dat de kenners hier gelijk hebben gekregen. Schuifdak wordt inderdaad aftermarket geïnstalleerd. Had een andere voorstelling overgehouden aan het verkoopgesprek met de dealer, maar goed zo leer je weer.

Laat m'n plezier niet drukken. Straks bij mooi weer lekker een open dak. Was niet van plan over de kop te slaan met de auto, en de kans erop is erg klein (iemand op het forum uberhaupt dit ooit aan de hand gehad?).

Net gehoord dat auto 4 april voor me klaar staat. Zin in! Even 5 jaar genieten tot aan het volgende lease-contract.

Foto's houden jullie te goed!

Gr. Robert-Jan

Geplaatst: 25.03.2013 - 13:34
door LightStar
4 april ! dat is snel voorraad auto of af fabriek ?

Geplaatst: 25.03.2013 - 13:34
door V50 R
Eerlijk gezegd snap ik niet dat je een prachtig panoramadak kan kiezen af fabriek met volvo garantie, en nu een of andere aftermarket bedrijf in je dak laat zagen, accepteert een leasemaatschappij dat tegenwoordig... Tunen van het motorische deel doen ze al moeilijk over, maar een gat in het dak zagen is geen probleem? :o

Ik zou zeggen hou je paraplu bij de hand mocht het hard gaan regenen ;)

Geplaatst: 25.03.2013 - 13:43
door RJvanRijn
Ja idd, amper een maand levertijd af-fabriek. Valt mee reuze mee. Zelf gekozen voor een goed aangekleede T3 momentum met de opties van mijn vookeur. Dak was voor leasemaatschappij geen enkel probleem. Garantie maak ik me geen zorgen om. Dat dealer en leasemaatschappij ervoor garant staan lijkt me voldoende: reparatie, onderhoud enz all in. Ook inruilen straks geen probleem.

Geplaatst: 25.03.2013 - 13:47
door RJvanRijn
Dealer komt me overigens op de dag van aflevering persoonlijk thuis afhalen (ritje van 30 minuten heen en 30 minuten terug). Vind ik toch wel service. Hoef ik geen taxi te regelen of iemand te zoeken voor vervoer....

Geplaatst: 25.03.2013 - 13:53
door volvohengelo
Wel een snelle levering hoor! Top.... Wou dat dat ook gold voor de mijne, kan niet wachten om ermee aan de slag te gaan, maar ik kreeg toch echt een onwerkelijk lange levertijd van 16 weken te horen.
Zal wel flink verschil zitten tussen de 14% D2 en de overige versies.

Maar gefeliciteerd dat je al zo snel achter het stuur van je V40 kan zitten, dan nog een lekker zonnetje erbij en genieten van je open dak.

Geplaatst: 25.03.2013 - 14:10
door LightStar
volvohengelo schreef:Wel een snelle levering hoor! Top.... Wou dat dat ook gold voor de mijne, kan niet wachten om ermee aan de slag te gaan, maar ik kreeg toch echt een onwerkelijk lange levertijd van 16 weken te horen.
Zal wel flink verschil zitten tussen de 14% D2 en de overige versies.

Maar gefeliciteerd dat je al zo snel achter het stuur van je V40 kan zitten, dan nog een lekker zonnetje erbij en genieten van je open dak.
Jij krijgt de 14% uitvoering of niet ? die wordt pas ergens in Juni geproduceerd dus zal ook langer duren voor deze er is.

Geplaatst: 25.03.2013 - 14:28
door Walter
accepteert de leasemaatschappij dat dak? Die zijn gek. En het gaat me niet alleen om het koppeltjeduikelen, ook bij alle andere aanrijdingen speelt het dak een essentiële rol in het afvoeren van de krachten. Mag hopen dat jij als huisarts weet wat onveiligheid met je kan doen. Nogmaals, bizar dat de dealer je dit aanbiedt...

Geplaatst: 25.03.2013 - 14:41
door RJvanRijn
Tja, liever had ik het ook af-fabriek gehad natuurlijk. Maar goed, neem het zoals het komt en heb geen zin het afbreuk te laten doen aan m'n plezier in deze auto.

Huidige auto is een Volkswagen Fox, die we vanuit de opleiding konden leasen. Denk dat ik, ondanks het dak, er nog steeds in veiligheid op vooruit ga :)

Geplaatst: 25.03.2013 - 14:57
door Walter
ik zou voor de gein eens tegen de verkoper laten vallen dat je Volvo NL hebt geraadpleegd over het aftermarket dakluik. Denk dat hij wit wegtrekt...

Geplaatst: 25.03.2013 - 15:59
door HakanC
Waarom is een aftermarket opendak onveilig? Hebben jullie daar echt ervaring mee? Al die dingen zijn TUV gekeurd en als je in je dak gaat snijden dan worden er verstevigingen (En vooral de frame van dak raam zelf is al heel erg stevig) aangebracht.

(uitgaande van dat het allemaal wordt ingebouwd bij erkende dealer, professionele inbouw)

Vind het wel beetje bangmakerij hier...

Geplaatst: 25.03.2013 - 16:02
door Walter
dat mag je vinden, ik waarschuw alleen maar.

Geplaatst: 25.03.2013 - 16:12
door V50 R
@vanRijn, weet je ook welk merk aftermarket dak erin wordt gezet?
Het is en blijft je eigen keus natuurlijk, maar ik zou eens navragen bij je dealer welk bedrijf het dak erin gaat zetten en vervolgens het internet wat afzoeken op ervaringen. Immers als er een patient voor een consult bij je komt en doorverwezen wilt worden, vragen ze ook wie de ingreep gaat uitvoeren en wat de ervaring van de betreffende specialist is. Vertrouwen op de blauwe ogen van je dealer is niet echt 2013, ook al begrijp ik je enthousiamse voor je nieuwe voiture en ga je er straks natuurlijk van genieten.

Geplaatst: 25.03.2013 - 16:15
door HakanC
@Walter

Dat kun je doen, maar dan verwacht ik dat je het onderbouwt met feiten en voorbeelden.. Ik kan zo 100'en voorbeelden vinden op internet dat die dingen, mits van een A-merk, TUV gekeurd, en ingebouwd bij een professionele specialist, deze wel gewoon veilig zijn. Frame zelf van zo'n open dak en al die verstevigingen zijn zo sterk dat het zelfs vaak sterker wordt dan een dak zonder open dak.

Natuurlijk moeten we onze meningen en ervaringen delen. Daar is een forum ook voor bedoeld. Maar iets schrijven omdat iemand 'denkt' (misschien omdat hij minder technisch is) dat het zo is kan ik niet goed plaatsen.

Geplaatst: 25.03.2013 - 16:27
door Walter
Ik heb geen feiten van gecrashte auto's, gelukkig niet. Volvo NL is heel duidelijk geweest naar haar dealers over de verkoop van aftermarket dakramen. En zoals ik al zei heb ik met eigen ogen meermalen gezien dat de constructie van een Volvo met of zonder origineel raam totaal anders is. Ik rij ook Volvo omdat ik vertrouwen heb in de veiligheid van deze modellen. Heb in mijn loopbaan al veel voorbeelden gezien (in ruim 20 jaar slechts 1 maal een dodelijk ongeval meegemaakt met een Volvo, klant die met een '87-er 744T véél te hard van een dijk af vloog en drie bomen later stil lag). Als Volvo dan zegt dat je niet in die daken mag zagen, dan geloof ik dat. Er lopen allemaal beugels die oa SIPS voor je regelen, die beugels zagen de aftermarket dakluikleverancieren door. Ja, er komt glas voor terug en ja ze zeggen een leuke andere beugel te plaatsen maar de kreukelconstructie zoals Volvo deze zorgvuldig berekend heeft, is weg. Geloof ik die leverancier? Nee, niet zolang die auto bij Volvo door de crashtest gehaald is. En geloof me maar, met dat glazen dak wordt het echt niet sterker. Ga ik het risico lopen dat een van mijn geliefden, voor wie ik ook Volvo ben gaan rijden, iets overkomt? Nee. Kan ik als dat wel gebeurd aankloppen bij die dakluik leverancier omdat hij zei dat het veilig was? Nee. Kan ik bij Volvo aankloppen? Nee.

Nog meer nodig?