Pagina 2 van 2

Geplaatst: 15.04.2013 - 09:45
door Oceanracer
Ik rijd al jaren V70, dus toen ik eens een proefrit ging maken in een V50 vond ik die behoorlijk hard en stuiterig. Geen idee of dat ook door anderen zo wordt ervaren, maar ik denk dat dit vooral te maken heeft met hoe je de vering van de huidige wagen ervaart.

Geplaatst: 15.04.2013 - 10:20
door t5power
Elsje schreef:Ik denk dat het comfort heel goed meevalt als je bedenkt dat je een standaard productiewagen wagen hebt die de baanvastheid van sportwagens benadert. Waar een Porsche en Ferrari bvb een elandtest aankunnen tot 80km/u zonder uitbreken, kan de nieuwe V40 mee tot 76km/u. (sportchassis en bredere banden zullen deze snelheid bovendien nog verhogen). Gemiddeld ligt die snelheid bij andere wagens 5 a 10 km/u lager. Hier een overzicht van de tests:
http://www.teknikensvarld.se/algtest-lista/
lol moet je zien welke auto het beste ervan af brengt:

Citroen Xantia Activation V6 1999 No 85

Geplaatst: 15.04.2013 - 13:39
door Elsje
Zal ongetwijfeld een typfout zijn.

Geplaatst: 15.04.2013 - 14:49
door D2
Volgens mij zijn alle personenauto's zachter gedempt op de vooras dan op de achteras. Dit omwille van de grip op de vooras, maar ook omdat de achteras in staat moet zijn om zware belading mee te torsen. Op het moment dat je dan met een lege auto over drempels e.d. rijdt kan dat op de achteras vrij stevig doorkomen. Mijn vorige auto, een Honda Civic Hybrid, was op de achteras een stuk zachter geveerd en gedempt, maar was toch niet veel comfortabeler op korte hobbels. Bovendien, eenmaal met zware belading op pad, kwamen er regelmatig harde klappen vanaf de achteras omdat de 'bumpstops' geraakt werden.

De V40 ligt met zware belading (ook zonder trouwens ;)) aanmerkelijk rustiger op de weg, kan ik zeggen na twee wintersportvakanties. Bij wat minder belading valt mij wel op dat bij hogere snelheden op lange oneffenheden overdwars de auto haast verticaal gelanceerd wordt. Neigt naar deinen, als ik hard genoeg rij voel ik het in mijn maag. Komt volgens mij omdat de dempers de uitgaande slag van de veren onvoldoende in toom houden.

Kortom, wat mij betreft zou het onderstel van de standaard V40 iets steviger gedempt mogen. Oftewel, wellicht was voor mij een sportonderstel een goeie optie geweest.

Geplaatst: 15.04.2013 - 17:04
door Jeroen C
Niet kritisch bedoeld hoor, maar wat versta jij onder hogere snelheden?

Geplaatst: 15.04.2013 - 18:55
door Jeroen1000
Hallo D2, ik volg je verhaal en toegegeven, ik ben verre van een vering specialist maar ik zie niet in hoe een (stuggere) sportvering een comfortabele auto kan opleveren?

Van wat ik er over versta zijn ofwel de veren te stug of de dempers kunnen niet volgen.

Geplaatst: 15.04.2013 - 20:30
door MichelR
Ik had verleden week donderdag van de garage een V40 base D2 mee gekregen op 17" en normaal onderstel. (gratis zomer check en wat software updates waaronder sensus)

En vond dit absoluut niet lekker rijden beetje als een dweil vond ik.
Niet scherp en strak door de bochten om het zo maar te zeggen weinig feedback van onderstel..

Was dus weer blij in mijn eigen V40 D2 met sportonderstel en 18" inch.
En zelf dan is het nog gewoon comfortabel (vind ik zelf tenminste).

Geplaatst: 16.04.2013 - 09:03
door D2
Jeroen C schreef:Niet kritisch bedoeld hoor, maar wat versta jij onder hogere snelheden?
Tsja, als ik boven de 130 km/u kom ervaar ik het effect al. Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe heeft de hobbel in het wegdek is. Maar eergister reed ik over de A4 richting Den Haag, en op het relatief nieuwe wegdek tussen -grofweg- Roelofarendsveen en Leiderdorp ervoer ik een aantal keren dat de auto dus plots behoorlijk ver uit de veren kwam.
Jeroen1000 schreef:Hallo D2, ik volg je verhaal en toegegeven, ik ben verre van een vering specialist maar ik zie niet in hoe een (stuggere) sportvering een comfortabele auto kan opleveren?

Van wat ik er over versta zijn ofwel de veren te stug of de dempers kunnen niet volgen.
Ik zeg niet dat de auto er over het geheel genomen comfortabeler van wordt. Ik verwacht van niet eerlijk gezegd. Bovendien weet ik niet wat het sportonderstel precies inhoudt. Maar ik denk dat een set stuggere dempers (die het uitrekken van de veren beter tegengaan) het beschreven 'deinen' zouden kunnen afzwakken. Maarja, het kan natuurlijk heel goed ook andere, ongewenste, effecten hebben! Ik krijg het gevoel dat, zoals jij schrijft, de dempers het soms niet kunnen volgen.

Geplaatst: 16.04.2013 - 09:51
door ex-Mooseman
Iedereen zal dit anders ervaren: een vroegere collega reed destijds met een verlaagde Golf III, met 17" (toen was dit groot) eronder. Die stuiterde van de ene bult naar de andere. Om de zoveel weken moest zijn dashboard terug vastgeschroeft worden.
Hij stapte toen over naar een BMW 3reeks met 19" Breytonvelgen op het verlaagde M-sportonderstel van BMW. Hij vond die wagen mega-comfortabel. Al zijn passagiers gingen er na naar de tandarts, om hun vullingen terug te laten plaatsen...

Ik kom van een BMW 1reeks met RFT-banden, en rij nu met een V60 met 17" Njord-velgen. Ik vind de V60 héél comfortabel. Mijn collega reed met een V50 DrivE, op de standaardvelg van toen, en nu met een V60, maar met de 16" Oden-velg. Hij vindt mijn auto veel te hard rijden. De zijne rijdt te wollig volgens mij...

Geplaatst: 16.04.2013 - 13:36
door Jeroen1000
Wel, om het eenvoudig te maken: een relatief diepe korte U-vormige inzakking in de weg voelt hard aan achteraan. Vergelijk het een beetje met de kuilen bij de autokeuring waar ze het remmen testen (al is dat al wel tamelijk diep, niet?).

De rest van de baan is tamelijk goed op die inzakking na. Dus de vering zou zeker moeten kunnen volgen als ik mijn boerenverstand er op los laat:-).

Welke oorzaken kan dit hebben als de banden al zeker niet te hard staan en als je geen grote velgen hebt (waardoor de bandwang hoger is en dus meer schokken absorbeert)

- de veren zijn te hard/stug waardoor een groot deel van de schok naar het chassis gaat: de veren kunnen niet ver genoeg inveren
- de schokdempers laten te weinig compressie toe, dit houdt de veren tegen maximaal in te veren met hardere schokken tot gevolg.

Er is ook nog een extensiestuk aan demping, maar de big picture hoe dit allemaal samenwerkt snap ik niet. Ik weet wel dat er doorgaans (bij personenwagens) meer compressie toegestaan wordt dan extensie.
Compressie tegengaan zou voornamelijk zijn om te verhinderen dat de vering te ver inveert en ergens tegenaan kwakt.

Geplaatst: 16.04.2013 - 13:42
door Jeroen1000
Foutje:-)

Geplaatst: 16.04.2013 - 19:43
door Meeratne
MichelR schreef:Ik had verleden week donderdag van de garage een V40 base D2 mee gekregen op 17" en normaal onderstel. (gratis zomer check en wat software updates waaronder sensus)

En vond dit absoluut niet lekker rijden beetje als een dweil vond ik.
Niet scherp en strak door de bochten om het zo maar te zeggen weinig feedback van onderstel..

Was dus weer blij in mijn eigen V40 D2 met sportonderstel en 18" inch.
En zelf dan is het nog gewoon comfortabel (vind ik zelf tenminste).
Ff offtopic: Zijn er verbeteringen? Wellicht kan je eea toelichten in het ervaringen topic? Bij mijn dealer was iig nog niks bekend :(