Pagina 2 van 4

Geplaatst: 26.03.2013 - 18:42
door Marc Apeldoorn
ELM adaptor met torque..

Geplaatst: 26.03.2013 - 18:47
door evert65
aftermarket in bouwen? metertje scoren bij conrad?

Geplaatst: 26.03.2013 - 18:54
door Marc Apeldoorn
ELM adaptor=30 Euro, torque app = 0,89 Euro.........

Re: Warm rijden

Geplaatst: 26.03.2013 - 19:28
door Silver_R
t5power schreef:Maar is de turbo op een R weer een slagje groter dat jij onder de 2500 toeren (ipv 2000 bij mij) niks merkt? Of geef je gewoon heeel rustig gas.

Als ik de T5 start, dan gaat hij gelijk naar 1500-2000, schijnt voor de uitstoot te zijn ofzo. Als je dus snel na starten wegrijd, gaat alles best snel omdat hij gelijk al redelijk wat toeren maak. Heeft een R dat ook?
Turbo is groter, komt er bij zo'n 2500 rpm bij. Ik rij dan op de snelweg 115-120 km/h. Hou wel rekening met andere bak verhoudingen. En idd, ik geef rustig gas.
Ook bij een koude start gaat de motor zo'n 2000 rpm draaien. Dan probeer ik meestal meteen te gaan rijden om evt extra slijtage te voorkomen. Toerental gaat bij belasting wel meteen omlaag.

Geplaatst: 26.03.2013 - 19:29
door Silver_R
evert65 schreef:aftermarket in bouwen? metertje scoren bij conrad?
:eeeek:

Geplaatst: 26.03.2013 - 19:29
door Silver_R
Marc Apeldoorn schreef:ELM adaptor=30 Euro, torque app = 0,89 Euro.........
Wil ik wel eens zien, uhm..... bv. de 18e?

Geplaatst: 26.03.2013 - 19:39
door Marc Apeldoorn
Zal er hopelijk aan denken!!

Geplaatst: 26.03.2013 - 19:40
door The Volvoboy
Ik heb die app gratis, Sjoerd ;) Ga binnenkort ook eens zo'n bluetooth dongle scoren voor een tientje. (beetje slim zoeken op ebay ;) )

Geplaatst: 26.03.2013 - 19:43
door Silver_R
Laat maar zien dan.

Geplaatst: 26.03.2013 - 19:43
door ps-amazon
ik heb in mijn ruim 50 jaar oude Amazon sinds kort een olietemperatuurmeter. Na een koude start, het moment dat je motor het hardste slijt, is de watertemperatuur na een paar minuten/kilometers op het normale niveau, maar het duurt nog erg lang voordat de olie op bedrijfstemperatuur is; kan vaak 20 minuten of een kilometer of 20 duren...!

Geplaatst: 26.03.2013 - 19:47
door The Volvoboy
Klopt. Op het 850 forum gaat het tegenwoordig ook vaak over de temperatuur van de kvs en de olie. De KVS meter is in een 850/870 gewoon bagger. De wijzer staat op 3 uur als de motor op 'bedrijfstemperatuur is', zegt het instructieboekje. Nu heeft een handig iemand daar een signaaltje van afgetapt en een display gemaakt. Nu blijkt dat de meter van de kvs gewoon helemaal niet klopt! De wijzer staat al op 3 uur als de kvs 62 graden is, ipv 90... Kun je nagaan dat de olie dan nog nauwelijks opgewarmd is. Daar ga je dan, dit niet wetende gewoon het gas intrappend als de meter op 3 uur staat en de motor volgens het dashboard dus warm is (maar dus eigenlijk nog ijskoud)...

Geplaatst: 26.03.2013 - 19:47
door Bas1982
Zit ook al even naar zon adaptor te kijken. De gratis app had ik al wel gedownload. Die is compattible met een aantal adapters. Ik zou het de 18de ook wel even willen bekijken voor ik het aanschaf

Geplaatst: 26.03.2013 - 19:48
door Marc Apeldoorn
Koen, die ga jij niet voor 10 Euro vinden op eBay, heb er zelf 23,50 Euro voor betaald, laat maar zien dan:)
En wel één die bij aflevering ook blijft werken....

Geplaatst: 26.03.2013 - 19:50
door Silver_R
The Volvoboy schreef:Klopt. het 850 forum gaat het tegenwoordig ook vaak over de temperatuur van de kvs en de olie. De KVS meter is in een 850/870 gewoon bagger. De wijzer staat op 3 uur als de motor op 'bedrijfstemperatuur is', zegt het instructieboekje. Nu heeft een handig iemand daar een signaaltje van afgetapt en een display gemaakt. Nu blijkt dat de meter van de kvs gewoon helemaal niet klopt! De wijzer staat al op 3 uur als de kvs 62 graden is, ipv 90... Kun je nagaan dat de olie dan nog nauwelijks opgewarmd is. Daar ga je dan, dit niet wetende gewoon het gas intrappend als de meter op 3 uur staat en de motor volgens het dashboard dus warm is (maar dus eigenlijk nog ijskoud)...


Zo zie je maar, rustig warm rijden. En idd minimaal 20 km.

Geplaatst: 26.03.2013 - 19:52
door Marc Apeldoorn
De R is eerder dan 20 km op bedrijfstemperatuur (tenzij het extreem koud is..).
10km snelweg is voldoende

Geplaatst: 26.03.2013 - 20:02
door JeroenSpock
Damn, ik moet echt snel die standkachel gaan inbouwen :P
20 km, dan ben ik bijna op m'n werk.

Geplaatst: 26.03.2013 - 20:15
door Schorpioen
diesel01 schreef: Vandaar dat ik mijn standkachel nog steeds mis en zoals ik het nu bekijk ga ik die aanschaffen voordat het volgend winterseizoen zich aandient.
Doet niets af aan het feit dat er hele volksstammen volgas er van tussen gaan met koude motor en nog erger ook gewoon in de woonwijken.
Een standkachel is inderdaad ideaal om de koelvloeistof op temperatuur te brengen en het interieur lekker voor te verwarmen en de ramen bij vorst te ontdooien.
Blijft echter dat de auto nog steeds rustig warm gereden moet worden aangezien de olie in de motor en versnellingsbak steenkoud is.
( Was het nu alleen de jeugd die niet weet wat er in een koude auto gebeurd? :D )

Geplaatst: 26.03.2013 - 20:31
door M@rcel
Marc Apeldoorn schreef:ELM adaptor met torque..
Lijkt me lastig als er geen sensor voor de (motor)olietemperatuur in het motorblok zit.

Geplaatst: 26.03.2013 - 20:53
door Marc Apeldoorn
hahahahaha Marcel, ik nam aan dat die er wel was, kijk meteen effe op torque
Mmm, ik zie wel olietemp meter staan, maar die gaat dus niet werken???

Geplaatst: 26.03.2013 - 20:55
door M@rcel
Marc Apeldoorn schreef:hahahahaha Marcel, ik nam aan dat die er wel was, kijk meteen effe op torque
Mmm, ik zie wel olietemp meter staan, maar die gaat dus niet werken???
Mijn 2.5T heeft geen olietempsensor. Er schijnen R'en te zijn met een gecombineerde olie-kwaliteit/ikie-temp sensor. Het precieze weet ik daar niet van.

Maar probeer het eens. Ik ben wel benieuwd!