Het verbruik van de PIH en de regeneratie

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Superfunky
5th Gear member

IV39 schreef:
Wat ik niet begrijp is hoe je handmatig schakelen tov paddles in het verbruik terug kan zien?? OF begrijp ik er niet helemaal niks meer van?

Als hij het overleeft dan zijn paddles overbodig en anders....... heb jij gelijk????
Als hij overleeft hoef ik me geen zorgen meer te maken, want door zo'n opmerking te maken verzoek ik natuurlijk de goden, en dat wil ik niet op m'n geweten hebben!!

Ik ben heel benieuwd naar hetzelfde staatje in hetzelfde ritje manueel gereden. Ik vraag me af of je dan zoveel minder (of misschien zelfs meer) Mh opwekt.
Wanneer die cijfers nou heel veel slechter worden, dan ben ik wel overtuigd dat je in 85% van het gebruik de paddles niet wilt.
Blijft natuurlijk staan dat ik ze in power mode en bij lege accus en dus bij lange ritten altijd zal blijven missen, maar dan kan ik in ieder geval begrip hebben voor de beslissing van Volvo dat het niet als optie leverbaar is. (Natuurlijk ga ik dan wel m'n best doen om het er alsnog ingeknutseld te krijgen, maar dan moet ik of een behulpzame Volvo programmeur vinden of m'n rally vriendjes lief aankijken :) ).
IV39
4th Gear member

Superfunky schreef:
Ik ben heel benieuwd naar hetzelfde staatje in hetzelfde ritje manueel gereden. Ik vraag me af of je dan zoveel minder (of misschien zelfs meer) Mh opwekt.
Wanneer die cijfers nou heel veel slechter worden, dan ben ik wel overtuigd dat je in 85% van het gebruik de paddles niet wilt.
Blijft natuurlijk staan dat ik ze in power mode en bij lege accus en dus bij lange ritten altijd zal blijven missen, maar dan kan ik in ieder geval begrip hebben voor de beslissing van Volvo dat het niet als optie leverbaar is. (Natuurlijk ga ik dan wel m'n best doen om het er alsnog ingeknutseld te krijgen, maar dan moet ik of een behulpzame Volvo programmeur vinden of m'n rally vriendjes lief aankijken :) ).
Ok, duidelijk.
Je weet van te voren dat het verbruik hoger zal zijn, behalve als er meer KW wordt geregenereerd om het verbruik aan diesel te compenseren. Want bij manual slaat de diesel altijd aan. Maar we wachten af wat het resultaat zal zijn.... :shock:
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
NielsPHEV
7th Gear member

Ik zal eerst mijn testament bijwerken en dan ga ik het proberen. In de volgende uitzending van Mythbusters.....
IV39
4th Gear member

NielsV70 schreef:Ik zal eerst mijn testament bijwerken en dan ga ik het proberen. In de volgende uitzending van Mythbusters.....
Goed plan... mag ik je auto?? :P :P :P
Volvo V70R AWD Rica 1998
Volvo V60 D6 Pih
NielsPHEV
7th Gear member

IV39 schreef:
NielsV70 schreef:Ik zal eerst mijn testament bijwerken en dan ga ik het proberen. In de volgende uitzending van Mythbusters.....
Goed plan... mag ik je auto?? :P :P :P
Als het testament nodig is zal er van de auto weinig over zijn
NielsPHEV
7th Gear member

Heb het overleefd vanmiddag auto in hybrid, pook in handschakelen zelfde it terug zie onder de resultaten

1,1 liter diesel
922 Wh verbuikt
147 Wh geregenereerd

Terugweg is iets korter, desel gaat niet uit bij stop de auto het oveschakelen tussen diesel en electrmotor wat de auto in de auomaatstand frequent doet (zelfs nadat je eerst de accu leeg hebt gereden) werk niet meer.

MAW PIH concept kan niet overweg met handschakelen en de handmodus moet je vooral zien als iets wat je kunt gebruiken als je met een aanhanger rijdt. Ik realiseer me dat dit tot een aantal anuleringen van bestellingen gaat leiden maar het is niet anders als je echt flippers wilt moet je een andere auto kopen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
IV39
4th Gear member

Gelukkig, je hebt het overleefd!
1 op 11 is niet echt zuinig. De stroomregeneratie is een stuk lager. Waar komt dat door?
Volvo V70R AWD Rica 1998
Volvo V60 D6 Pih
NielsPHEV
7th Gear member

IV39 schreef:Gelukkig, je hebt het overleefd!
1 op 11 is niet echt zuinig. De stroomregeneratie is een stuk lager. Waar komt dat door?
Afremmen op de motor door terug te schakelen en niet zachtjes remmen en regeneren. Het feitenlijke verbruik is hoger dan 1:11 aangezien er ook nog electro gebruikt is.

Met de automaat in hand is pure niet beschikbaar en functioneerd hybrid eigenlijk ook niet zoals het hoort. Vandaar dus geen flippers
alexmem
2nd Gear member

Helder verhaal, goed om te lezen. Dank!
IV39
4th Gear member

alexmem schreef:Helder verhaal, goed om te lezen. Dank!
+1
Volvo V70R AWD Rica 1998
Volvo V60 D6 Pih
basvolvo75
2nd Gear member

Niels, super dat je deze positieve en realistische gebruikerservaringen met ons deelt!
Ook de natuurkundige onderbouwing brengt de discussies op het PIH subforum weer op een hoger nivo (terug ;-) )
V60 D6 MY14 powerblue HTL, Driversupport, family, happy!
V70 T5 2001 no longer
V50 2.0D 2004 non plus
fiat 500c twinair plus
Hoes
2nd Gear member

NielsPHEV schreef:Nu is een vergelijk op verbrandingswaarde natuurlijk niet eerlijk een electriciteits centrale heeft immers geen 100 % rendement (verre van dat zelfs). Een hele moderne STEG komt op een rendement van zo’n 50 % (deze zou je op diesel kunnen stoken is derhalve een eerlijk vergelijk). Een gangbaar getal om te compenseren voor het rendement van een centrale en de transport verliezen is 50 % (45 % gem centrale en 5 % nationaal transport) hier bovenop tel ik nog een additieel verliezen voor de ac/dc converter in de auto van 5 %.
Interessante info Niels! Snap alleen niet waarom je de (in)efficientie van een energiecentrale zou moeten betrekken in de berekening. Je kijkt toch ook niet naar de hoeveelheid energie die wordt verspild om een liter ruwe aardolie uit Texas om te zetten (en te vervoeren) in die liter diesel die bij Tango uit de slang komt?
Superfunky
5th Gear member

NielsPHEV schreef:Heb het overleefd vanmiddag auto in hybrid, pook in handschakelen zelfde it terug zie onder de resultaten
Niels, wat fijn dat je het overleeft hebt! Kon er bijna niet van slapen.

Mooi. Dit zijn cijfers waar we wat mee kunnen en het maakt i.i.g. duidelijk dat er voor korte ritten waarbij veel geremd moet worden, een heel slecht idee is om op de verbrandingsmotor te gaan rijden. Op zich kan dat niet verbazingwekkend zijn aangezien dat nou net de ritten zijn waar de grote opbrengst van een EV wordt gerealiseerd.

Ik ben werkelijk onder de indruk van de gegenereerde remenergie. Ik krijg het niet bij elkaar gerekend, maar blijkbaar doet deze elektromotor iets spectaculairs waar ze bij Toyota met al hun ervaring een puntje aan kunnen zuigen. Op een uitermate inefficiënt ritje (zeker bij deze temperaturen) van nog geen 10km, ruim 1,5 km terugwinnen is knap. Dat zou zelfs kunnen betekenen dat je bij "normale" prestaties van de accu bij stadsritten meer dan 20% terug kunt halen. Als gezegd, het lijkt mij natuurkundig onmogelijk, maar deze auto doet het blijkbaar wel. Het is zelfs zo knap dat ik het wel kan opbrengen om Volvo haar inconsequentie te vergeven en begrijp dat men manueel schakelen wil ontmoedigen.

Niels, nogmaals dank voor de moeite die je hebt genomen. Zou mooi zijn als meer rijders dit soort data gaan delen. Krijgen een soort topic met data over gemengde ritten, snelwegritten etc. Waarschijnlijk helpt dit anderen om de "ideale" afstelling te vinden.

Edit: en aangezien die PiH dus blijkbaar zoveel energie terugwint betekent dat dus langer plezier van de power knop! Mooi!
NielsPHEV
7th Gear member

Superfunky:

Ook wanneer de batterij leeg is genereer je energie die je opslaat op het moment dat je vertraagd. Wanneer je geen gas geeft schakelt de diesel uit en heb je een vertraging die lijkt alsof de motor , er is dus geen complete vrijloop op dat moment drijft de auto de highvoltage generator aan.

Op het moment dat je de bak op hand zet schakeld de diesel niet meer uit en heb je dit voordeel nauwelijks. Ik verwacht ook dat het schakelen tussen de diesel en electromotor wat de auto heel vaak (nagenoeg onmerkbaar) doet niet meer goed te regelen is wanneer de bestuurder er zich tegenaan zit te bemoeien met een pook.

Het is overigens prettig dat de auto wanneer je electrisch rijdt en geen "gas" geeft niet in een complete vrijloop gaat hierdoor voelt het electrisch rijden heel natuurlijk aan. En echt dat schakelen tussen die twee aandrijvingen is knap gedaan en is bij een prius gezien de constructie een heel stuk eenvoudiger
NielsPHEV
7th Gear member

Hoes:

Nee maar feit is dat je altijd substantieel meer fossiele brandstof nog hebt om een kWh electriciteit te maken het is om die reden dat electra hoogwaardiger energie is en waarom compenseer je voor het rendement van de centrale om terug te komen op een zogenaamde fosile fuel equivalent.

Inderdaad kost het ook energie op olie te transporteren en op te werken dit geld ook voor de kolen, olie en het aardgas wat je in een e centrale doet.

Wanneer ik niet zou compenseren zou het voordeel van de PIH nog veel groter zijn maar is het in mijn ogen een appels en peren vergelijk. Een electro auto is namelijk niet een so called zero emission vehicle electriciteit moet worden gemaakt
Superfunky
5th Gear member

NielsPHEV schreef:Superfunky:

Ook wanneer de batterij leeg is genereer je energie die je opslaat op het moment dat je vertraagd. Wanneer je geen gas geeft schakelt de diesel uit en heb je een vertraging die lijkt alsof de motor , er is dus geen complete vrijloop op dat moment drijft de auto de highvoltage generator aan.

Op het moment dat je de bak op hand zet schakeld de diesel niet meer uit en heb je dit voordeel nauwelijks. Ik verwacht ook dat het schakelen tussen de diesel en electromotor wat de auto heel vaak (nagenoeg onmerkbaar) doet niet meer goed te regelen is wanneer de bestuurder er zich tegenaan zit te bemoeien met een pook.

Het is overigens prettig dat de auto wanneer je electrisch rijdt en geen "gas" geeft niet in een complete vrijloop gaat hierdoor voelt het electrisch rijden heel natuurlijk aan. En echt dat schakelen tussen die twee aandrijvingen is knap gedaan en is bij een prius gezien de constructie een heel stuk eenvoudiger
Ik had toch al gezegd dat je me overtuigd hebt? De zaken die je noemt had ik inderdaad ook gemerkt tijdens het rijden, het is ook een heel prettig rijdende auto verder. Voor zover je dat in 30 minuten kunt beoordelen.

Ik zou het wel mooi vinden als Volvo tzt wat meer inzicht geeft in het kunstje dat ze flikken met die regeneratie. Als jij 3552 Mh nodig hebt om 2.000 kg voort te bewegen met de huidige temperaturen, dan zou dat dus ongeveer 2.250 moeten zijn bij normale temperaturen. Als jij dan daarvan ruim 600 Mh terugwint, dan is dat ruim 25%. Maar dat is vrijwel onmogelijk aangezien je de energie die je erin stopt verliest aan voortbeweging van de massa en de wrijving over de afstand van 9,6 km. Als de auto dus blijkbaar in staat is zoveel terug te winnen in een stadsrit, dan gebeurt er iets bijzonders. Ik heb het niet gemerkt, maar zeg jij nou dat die elektromotor al aangrijpt bij gas los, dus zonder dat je het rempedaal gebruikt? If so, is die vertraging dan niet significant? Nogmaals if so, gaan de remlichten dan branden bij gas los ofzo?
jvov60
4th Gear member

NielsPHEV schreef:Hoes:

Nee maar feit is dat je altijd substantieel meer fossiele brandstof nog hebt om een kWh electriciteit te maken het is om die reden dat electra hoogwaardiger energie is en waarom compenseer je voor het rendement van de centrale om terug te komen op een zogenaamde fosile fuel equivalent.

Inderdaad kost het ook energie op olie te transporteren en op te werken dit geld ook voor de kolen, olie en het aardgas wat je in een e centrale doet.

Wanneer ik niet zou compenseren zou het voordeel van de PIH nog veel groter zijn maar is het in mijn ogen een appels en peren vergelijk. Een electro auto is namelijk niet een so called zero emission vehicle electriciteit moet worden gemaakt
Onzin. Je vergeet voor het gemak alle duurzaam opgewekte energie: wind-, zonne-, waterkracht opgewekte-, bio-, geothermische energie

En uiteindelijk ontkomen we niet aan het gebruik van meer kernenergie om de eindige fossiele brandstoffen te compenseren. Kernenergie is volledige CO2 vrij, vervuilt niets en levert veel op. Zelfs in Japan worden na de grote ongelukken met de kerncentrales toch alle bruikbare centrales weer aangeslingerd.

En de discussie hoeft nu niet over windmolens of andere energiebronnen te gaan. Waar het om gaat is dat lang niet alle energie uit het stopcontact op vervuilende manier wordt opgewekt. En dat doet een verbrandingsmotoren wel.
NielsPHEV
7th Gear member

jvov60 schreef:
NielsPHEV schreef:Hoes:

Onzin. Je vergeet voor het gemak alle duurzaam opgewekte energie: wind-, zonne-, waterkracht opgewekte-, bio-, geothermische energie

En uiteindelijk ontkomen we niet aan het gebruik van meer kernenergie om de eindige fossiele brandstoffen te compenseren. Kernenergie is volledige CO2 vrij, vervuilt niets en levert veel op. Zelfs in Japan worden na de grote ongelukken met de kerncentrales toch alle bruikbare centrales weer aangeslingerd.

En de discussie hoeft nu niet over windmolens of andere energiebronnen te gaan. Waar het om gaat is dat lang niet alle energie uit het stopcontact op vervuilende manier wordt opgewekt. En dat doet een verbrandingsmotoren wel.
Wanneer je niet compenseerd voor het rendement van een e centrale is het voordeel van de PIH alleen maar groter, vind ik ook prima maar persoonlijk weinig realistisch. Ik heb een correctie methode gebruikt die gangbaar en algemeen geaccepteerd is in de industrie.

Ja inderdaad in NL wordt een procent of 4 duurzaam opgewekt.....

Voor wat betreft nucleaire opwekking ben ik het met je eens dit wordt nu afgeserveerd terwijl het weldegelijk toekomst heeft.

Verbrandingsmotoren van auto's vervuilend, dat valt reuze mee wanneer je het veregelijkt met een centrale
NielsPHEV
7th Gear member

De auto blijft op korte ritten extreem zuinig wanneer je het e verbruik omrekend naar een diesel equivalent. Daardoor minder mlieu belastend. Voor kortere ritten zet ik de auto in pure. Het voordeel is dat je het gaspedaal iets dieper kunt indrukken voordat de diesel bijkomt. De wagen rijdt dan nog lekker vlot. Default staan in pure airco en stoelverwarming uit mocht je toch warme billen en een koude neus willen kun je dit overrullen door ze handmatig aan te zetten.
Rob Bakker
5th Gear member

Met die waardes in het achterhoofd kan het inderdaad zeer interessant zijn om de D6 particulier te rijden, alleen zodra de wegenbelasting moet worden betaald is het weer snel te duur......
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”