Hier is al aardig wat over gescheven hier op het forum. Maar uiteindelijk zijn de aantallen waarbij het mis is gegaan marginaal hoor. Alhoewel dit ook bij mij altijd op de achtergrond blijft spelen dat dit zou kunnen gebeuren..
Geplaatst: 01.04.2013 - 21:17
door Mart van der Steeg
is dat ook het geval bij de 2.4D 163 pk 2009?
Ik ververs olie om de 20 D km.
Geplaatst: 08.04.2013 - 22:10
door Thijs
Mart van der Steeg, Alle diesels na 2005, MY2006 met roetfilter en wervelklep lijken gevoelig te zijn.
Re: Klepstoters D5 185pk
Geplaatst: 08.04.2013 - 22:18
door 4wielen
erik brouwers schreef:Ik heb er nog niet heel veel problemen mee gehad, maar hij begon toch het bekende BOOT geluid te maken. Ik moet zeggen dat ie nu veeeeeeeel stiller is geworden.
Het bekende BOOT-geluid? Je motor klonk als een oude dieselschuit, ofzo? Verklaar je nader svp!
PS Mooi werkje!
Geplaatst: 09.04.2013 - 12:51
door GerbenBokma
Ik verbaas mij er over dat er bij 180.000 km al zoveel slijtage is. Dan is de kwaliteit blijkbaar toch anders dan van mijn diesel met motorcode D5252T ( S80 - 1999). Nu meer dan 500.000 km, nog nooit iets met de kleptuimelaars en stoters gedaan, nog originele verstuivers en nauwelijks olieverbruik. Ik verwissel de olie elke 25.000 km inclusief een nieuw oliefilter. Vorige week nog even in Duitsland 200 km/u aangetikt, dus het motorvermogen is nog in orde.
Waarom zijn diesels met roetfilter en wervelklep gevoeliger?
Geplaatst: 09.04.2013 - 21:19
door kuupertie
I'm one of the victims...but I'm over it.
Oorzaak (correct me if I'm wrong) ... vervuiling van je olie door roetfilterregeneratie met diesel. Deze smurrie wordt, indien regeneratieproces voortijdig afgebroken, in je carter gepompt. Na een tijdje wordt dit sticky en krijg je vervuiling en slijtage.
Voor de softwareupdate duurde de regeneratie flink wat KM's...waardoor dit bij diverse auto's regelmatig optrad. Een deel hiervan heeft een update gehad, waardoor de regeneratie vaker en korter komt.
Bij mij is de update uitgevoerd na het vervangen van de stoters en tuimelaars.
Wat die wervelklep, waarvan het mechanisme gevoelig is, daarmee te maken heeft
Geplaatst: 21.04.2013 - 12:12
door Patrick nl
Ik heb de auto nog niet zolang, maar bij mij was het BOOT geluid om zo te zeggen alleen soms hoorbaar bij warme motor.
Echter nog 5.000km werd dit geluid wel steeds meer hoorbaar.
Na het lezen van dit topic en advies bij Jaap Pul, die direct zei: dat zijn je klepstoters en tuimelaars. Alle 20 stuks laten vervangen.
Wat me opviel is dat van de tuimelaars alle naaldlagers speling hebben en dan vaak aan een kant meer als aan de andere kant, bij een was het zelfs zoveel dat hij niet lekker meer op de klepstoter paste waardoor beide heel erg versleten waren en de klepstoter geen bolletje meer had aan de bovenkant, maar schuin was versleten.
De motor is nu een stuk stiller het en wat me opviel is dat ik normaal bij 120Km op de teller het verbruik niet onder de 6.3 kwam. Nu is dat rond de 5.8.( Op de BC ). Maar dat is even afwachten na een paar keer tanken.
Geplaatst: 22.04.2013 - 08:54
door Fabian
Kun je dat "BOOT geluid" wat beter omschrijven ?
Bij mij zijn rond 130.000 km alle klepstoters vervangen. Was een reparatie van ~ 1600,-. Deels vergoed door de importeur, deels door de dealer en een klein deel voor mij.
Mijn klacht was dat het blok steeds meer lawaai begon te maken. Hoog tikkend geluid vergelijkbaar met een naaimachine. De hele winter niet gehoord, maar nu het wat warmer is is het wel weer te horen.
Op een goede stille asfaltweg, tussen 30-50 km/h, tussen de 1500-200 toeren is een rammeltje hoorbaar die toeren afhankelijk is.
Geplaatst: 22.04.2013 - 19:20
door kuupertie
Zoek op youtube naar Volvo valve ticking sound
Geplaatst: 22.04.2013 - 22:15
door Gast
kuupertie schreef:Zoek op youtube naar Volvo valve ticking sound
Ik heb even gezocht, maar geen D5 gevonden met het genoemde "BOOT" geluid.
Linkje?
Geplaatst: 23.04.2013 - 06:27
door kuupertie
Bij mij was het een flinke dreun per slag hoorbaar in het luchtfilterhuis.
Zelfs mijn moeder gaf aan dat de Volvo beroerd liep.
En koud...niets aan de hand
Geplaatst: 23.04.2013 - 06:34
door kuupertie
Hier die van mijzelf. Tikken uit vuldop is niet erg...schijnen ze allemaal te hebben. Vlak voordat ik deze open haal, hoor je na de normale motorratel een zwaardere dreun. Deze komt dus uit het filter en wordt veroorzaakt door de tuimelaars
Geplaatst: 23.04.2013 - 09:38
door 4wielen
kuupertie schreef:
Zooo, dat is inderdaad een 'boot'-geluid :shock:
Mijn auto klinkt stationair wel als een echte diesel, maar dit ken ik niet (gelukkig). En tijdens het rijden klinkt hij zijdezacht, al heb ik wel het idee dat hij bij Shell Vpower het allerprettigst klinkt. Maar dat kan tussen de oren zitten.
Goed om in de gaten te houden. In de herfst laat ik de boel in ieder geval preventief schoonmaken bij Volvotune!
Geplaatst: 23.04.2013 - 10:40
door Bart
Rijdt bij mij in de buurt ook een V70 rond uit 2007 ("oude type"), klonk eerst prachtig, zoals een D5 hoort te klinken: laag en bassend. Nu hoor ik bij hem ook een harde tik/nagel bij het rijden. Ben benieuwd of hij actie gaat nemen, gezien de staat van de auto lijkt hij me er erg zuinig op.
Geplaatst: 23.04.2013 - 22:15
door 4wielen
Hmm, ben nog eens gaan luisteren en vraag me af of ik dit niet ook hoor. Het is me nooit opgevallen als ik in de auto zit. En zoals ik al schreef, als ik rijd klinkt de motor zijdezacht. Is er ook een filmpje hoe een D5 stationair hoort te klinken?
Dit forum is leuk hoor, maar bezorgt je soms ook slechte nachten
Geplaatst: 24.04.2013 - 06:32
door kuupertie
Elke D5 klinkt helaas anders.
Nogmaals...de problemcars zijn de 185pk's van na 2005 ZONDER softwareupdate....lang niet allemaal dus.
Bij mij was het geluid dusdanig dat zelfs autoleken hoorden dat er iets mee was. Als je dus spits moet luisteren, lijkt me er niet zoveel loos
Geplaatst: 24.04.2013 - 20:08
door 4wielen
Dank Kuupertje. Als ik dat beluister, hoor je dus hetzelfde maar het stampende geluid veel meer op de achtergrond. Zo klinkt het bij mij ook, net nog even geluisterd. Er is me ook nooit iets opgevallen, maar je wordt er toch wat onrustig van als je het leest. Mijn V70 is ook altijd dealer onderhouden, dus ik ga er vanuit dat alle benodigde updates zijn uitgevoerd.
Maar weer rustig gaan slapen dus
Geplaatst: 24.04.2013 - 20:47
door jaapburg
Komt zoiets ook voor bij de euro3 D5 163pk uit MY2004? Als ik naast een muur sta met mijn raam open hoor ik ook weleens een tikkend geluid...lijkt wel een beetje op dat youtube filmpje maar niet zooo luid.
Geplaatst: 24.04.2013 - 21:31
door kuupertie
Dan zou je volgens mij de eerste zijn.
Geen roetfilter en EGR....geen problemen.
Geplaatst: 25.04.2013 - 10:22
door jaapburg
Zit een retrofit roetfilter onder heb ik laatst gezien, vandaar de vraag