Pagina 2 van 3

Geplaatst: 11.06.2006 - 09:36
door menjo
arnoudh schreef:Ik zit er toch nog steeds aan te denken om hem maar gewoon van achteren te verhogen, ik heb niet zo veel zin in om voor ieder drempeltje vol in de ankers te moeten...
Mijn vorige S40 was rondom 4 cm verlaagd en daarmee kon ik gewoon net zo hard over drempels als er voor. Ik denk wel dat het uitmaakt welke veren je neemt, want dat verschilt natuurlijk weer per merk.

Over de V40 hoef ik niet te beginnen, vorige week een flinke klapper gemaakt op een drempel, en dat is dan met standaard verlaagd volvo onderstel :?

Geplaatst: 11.06.2006 - 10:48
door marissen
Ik zit er toch nog steeds aan te denken om hem maar gewoon van achteren te verhogen, ik heb niet zo veel zin in om voor ieder drempeltje vol in de ankers te moeten...
Ik heb sinds 2 maandjes verzwaarde veren achter. Dit scheelt toch wel in de stabiliteit (tijden het rijden met name bij wat meer belading) van de V40. De wagen staat nu ongeveer ''waterpas'' terwijl ie daarvoor iets achterover hing. Alleen blijft de voorzijde inderdaad laag bij de grond, zeker bij het nemen van drempels. Ik zou persoonlijk zeker de voorzijde niet verlagen.

Geplaatst: 11.06.2006 - 16:07
door ajbv40
Ik heb deze week de schokdempers laten vervangen en het rijd nu echt stukken beter....wat me echter tegenviel is de hoogte van de achterkant van de auto. Nu zit ik er aan te denken om dus ook maar de veren te gaan vervangen. Ik rijd dus nooit met een caravan maar soms met een aanhanger en geregeld met een fietsendrager. De afstand van de trekhaakkogel tot de grond is maar....37 cm! Maar ik ben er nog niet uit welke veren eronder zouden moeten. Heeft iemand een idee?

Geplaatst: 11.06.2006 - 20:25
door Rode T4
Ik heb er net progressieve veren onderlaten zetten. De kogelhoogte (hart) is nu 45 cm. Ik heb een afneembare haak van Volvo.
Men zegt dat de auto 1-2 cm hoger komt dan standaard. 37 cm lijkt mij wel erg weinig. Als je haak met bouten vastzit aan het trekhaakframe zou je misschien een andere kogel kunnen monteren.

Geplaatst: 15.06.2006 - 20:12
door marissen
Men zegt dat de auto 1-2 cm hoger komt dan standaard.
Dat klopt wel ongeveer. Vergeet echter niet dat het progressieve veren zijn. Dit betekent dat ze steeds stugger (minder inveren) worden naarmate ze zwaarder belast. De achterzijde zakt dus veel minder snel in dan normaal het geval is.

Geplaatst: 02.10.2006 - 16:51
door super7
Bovenstaande komt mij allemaal zeer herkenbaar over. Ik heb met de caravan, of iets aan gewicht in de kofferbak, ook altijd het idee gehad dat de auto wat te veel achterover held wat een wat zweverig weggedrag oplevert en visueel ook niet prettig oogt (vorige eigenaar heeft vermoedelijk ook al de nodige kilometers met een caravan gereden waardoor mogelijk de bestaande veren al wat zijn ingezakt).

De oplossing van het monteren van die progressieve veren spreekt wel aan eerlijk gezegd. Gouden tip.

Geplaatst: 02.10.2006 - 19:23
door Rode T4
Progressieve veren is een prima oplossing. De standaard veren van een v40 zijn aan de achterzijde wat mij betreft te slap. Ik heb nu ook een 1.8 LPI. Daar komen ook andere veren op. Ik krijg alleen de onderste bout van de veerpoot die in de draagarm zit er niet uit. Hij zit vastgesroest in de metalen bus in de veerpoot.

Heeft iemand een idee hoe ik de bout eruit krijg. Kruipolie heeft tot nu toe nog niet geholpen. Draaien van de bout lukt niet. Eruit slaan lukt ook niet.
Nog ideeen????

Geplaatst: 17.11.2006 - 08:01
door JRN
Mijn T4 staat af fabriek zo'n 20 mm lager als de meeste V40's, dus ook aan de voorkant. (Is dat trouwens standaard bij een T4 of heb ik zo'n optioneel onderstel?)

Van mij mag de achterkant wel wat omhoog. Hij mag achter ook wel wat stugger. Ik zit aan die progressieve veren te denken, maar ik maak me wat zorgen over hoe hoog die achter komt te staan.

Een centimeter of 2-3 extra tussen wielkast en band zie ik wel zitten. Heeft iemand van jullie ervaring met prog. veren onder een vergelijkbaar onderstel?

Geplaatst: 17.11.2006 - 09:57
door Volmar
Het zou kunnen dat je een wegliggingset onder je auto hebt
Dit is een Sportonderstel met originele verlagingsveren van volvo.

Ik heb mijn V40 omgebouwd naar wegliggingset, maar de achterveren
heb ik progressief gehouden...... stom, stom, stom.....

Volvo geeft zelf aan dat dit niet werkt.....
Technisch past het allemaal goed, maar je hebt een waardeloze
wegligging. Ik ga dan ook zo snel mogelijk de goeie veren eronder
leggen.

Alle andere onderstellen kunnen worden uitgevoerd met progressief
achter. Nu weet ik ook waarom geen enkele verenfabrikant zich aan
progressief aan de achterkant waagt als je aan de voorkant gaat
verlagen..........

Er staat hier ergens in het forum een lijstje, zodat je zelf kunt kijken
wat je er onder hebt zitten. Anders kan de dealer je dat vertellen

Geplaatst: 17.11.2006 - 10:17
door menjo
Het sportonderstel heeft niveauregeling achter, daar moet je inderdaad niet de veren gaan vervangen. Progressieve veren zijn sowieso niet nodig als je niveauregeling hebt.

Geplaatst: 17.11.2006 - 12:44
door Volmar
Sportonderstel staat los van niveauregeling.....

De wegliggingset (chassisset volgens oficiele benaming volvo)
voor een fase 1 is niet meer dan complete
set verlagingsveren. Je moet dan wel al een sportonderstel hebben
zonder niveauregeling, want anders werkt het niet.....

Voor complete ombouw het je ook nog de sportsline schokdempers
nodig en een dikkere stabilisator achter.

Dat heb ik gedaan met uitzondering van de achterveren.
Die heb ik progressief gehouden. En dat rijd dus niet lekker.
Volvo raad deze combinatie dan ook niet aan.......
Was hun testrijder waarschijnlijk ook al achter gekomen destijds.... :D

Geplaatst: 17.11.2006 - 12:51
door menjo
Volmar schreef:Sportonderstel staat los van niveauregeling.....
hmm, zou kunnen voor een phase 1, maar een phase 2 met sportonderstel heeft altijd niveauregeling.

Geplaatst: 17.11.2006 - 13:07
door Volmar
Dat zou kunnen. Heb me nog niet verdiept in de Fase II onderstellen

Geplaatst: 17.11.2006 - 16:34
door super7
Rode T4: wat is ondertussen de ervaring met de nieuwe veren in combinatie met een caravan? Zijn dit trouwens Volvo parts, of is deze term specifiek voor een bepaald merk?

Geplaatst: 19.11.2006 - 19:49
door Rode T4
Volmar bijna alle verlangingsveren zijn voor de achterzijde progressief. Als ze dat niet zouden doen zou de wagen of heel stug worden of bij de minste geringste belading op z'n blokken komen.

Heb zelf nu aan de voorzijde 3,5 c verlaagd en achter progressief. Ik vind vooral bij hoge snelheden de wegligging bij rechtuit bagger. Ik wilde eigenlijk de wegliggingsveren van Volvo voor zetten (2cm). Vind ik mooier aangezien de auto dan niet met de minste geringste belading achterover staat.

Wat markeert er bij jou aan de wegligging?

Geplaatst: 20.11.2006 - 12:36
door Volmar
De auto gaat de kant op die hij zelf wil.

Maar ik heb effe gekeken dit weekend, maar er is iets niet goed
met de wielophanging linksvoor. Het wiel heeft speling.....
Heb laatst een stoeprand te hard gepakt, waardoor mijn band
werd open gesneden..... 4 nieuwe bandjes dus, want achter waren
ze ook op. Er moet toen schade zijn ontstaan.

Ik heb 4 mensen gesproken, waarvan 2 fabrikanten van
verlagingsveren, maar mij werd ZEER afgeraden achter progressief
te monteren als je gaat verlagen.
Zij monteerden juist geen progressief, omdat dat nou juist die
slechte wegligging geeft. Ik heb dus dat verlaagd onderstel van
volvo, maar volvo geeft zelf ook al aan, geen progressief bij verlaging.

Dat is wat ik heb gehoord.... Nu rijd ik geen hoge snelheden en
vrij regelmatig zware trailers, dus progressief is op dit moment zeer
welkom. Ik denk dat mijn wegligging op dit moment meer te maken
heeft met een voorwielprobleem.

Geplaatst: 20.11.2006 - 15:22
door edraket
Op zich opmerkelijk dat er gesteld wordt dat progressief niet goed is aan de achterkant. Ik ben zeer benieuwd welke fabrikanten dat gezegd hebben. Zowel Weitec (K&W tegenwoordig) als Apex gebruiken gewoon progressief aan de achterkant. Dat zijn toch wel bedrijven die "enige" research doen, en niet zomaar wat op de markt brengen.

Geplaatst: 20.11.2006 - 18:05
door Rode T4
Bijna alle fabrikanten van verlagingsveren maken ze progressief. Anders blijft er geen comfort over.
Kan me wel voorstellen dat voor 4 cm omlaag en achter 1,5 cm omhoog wordt afgeraden. (Volgens volvo ga je 1,5 cm omhoog met verzwaarde veren). Je krijgt dan 2 verschillende veerkarakteristieken.

Ik heb eerst een tijdje gereden met achter verzwaarde veren en voor de normale onder mijn T4. De wegligging was ook bij hoge snelheden met hobbels in de weg echt prima. Ik ben voor gaan verlagen omdat de afstand van hart wiel tot wielkasrand voor nog steeds iets meer was dan achter. Nu stuitert de auto de voorzijde en zoekt hij te veel. Dus ze gaan er weer onder uit. Trouwens goede banden en uitlijning is ook heel belangrijk. Ik rijd met primacy's.

Geplaatst: 20.11.2006 - 18:10
door Rode T4
Nog even terug komen op de vraag van super 7. Ik zou geen caravan gaan trekken zonder progressieve veren. Heb ik gedaan en dat was bagger. Daarna progressieve veren eronder en 3000 km in frankrijk gereden. Ging prima ook op hobbelige wegen. Er zat een flinke caravan achter 4,8 meter opbouw 1300 kg. Dus het bevalt prima. De veren is een volvoonderdeel. Ze noemen het hulpveren.

Geplaatst: 20.11.2006 - 21:47
door Volmar
Apex en Merwede hebben het me afgeraden.
Was helemaal vergeten wat ik het destijds vroeg aan hen, omdat het
de bedoeling was zo'n 100 kg vaste belading in de auto te hebben.

Die combinatie vonden ze allemaal niet geweldig en daarom raadden
het ze me destijds af. Nu ie nog steeds leeg is, moet het makkelijk
kunnen.

Dat stuiteren ken ik maar al te goed. Had ooit alleen de voorkant met
4 cm verlaagd en die waren ook progressief. Was echt niks.
Daarom heb ik gekozen voor de volvo variant, mede omdat ik de
veren voor de helft heb kunnen krijgen bij een dealer die ervan af
wilde.
Schokbrekers zijn heel belangrijk. Heb er meteen nieuwe onder gezet.
Als je achterschokbrekers niet lekker zijn, gaat ie voor ook wippen,
trouwens. Misschien is dat je grootste probleem.

Ik laat eerst mijn onderstel op speling controleren en goed laten
uitlijnen. Ik denk dat het dan weer goed rijd.
De auto staat met de combinatie die ik nu heb precies recht.
En met een hele zware kar (meer dan ik mag trekken.. :oops: ) is
het wel heel fijn dat ik progressief heb.
Ga absoluut niet daarmee rijden met normale veren.