Pagina 2 van 8
Geplaatst: 17.04.2013 - 21:05
door Msuidgeest
lint schreef:Ik hoop ook dat je verbruik wat beter wordt na de eco tuning want 1 op 12,6 is niet super zuinig!
Inderdaad, want dat doet mijn zakelijke Nissan ook. En die heeft de stroomlijn van een telefooncel en het gewicht van 2 V40's.
Geplaatst: 17.04.2013 - 22:04
door DannyB
Ook bij Obbe Eco/powertune laten doen. Tevens EGR afgedopt en software matig dicht laten zetten. Ben zeer tevreden!
Geplaatst: 17.04.2013 - 22:28
door Turbodesk
Het is gelukt!
Vanavond bij een kennis (automonteur) in zijn garage met een brug het roetfilter eronder uit gehaald. Dat is zonder brug eigenlijk niet te doen.
De moeren op de flens na het roetfilter waren dusdanig aangetast dat ze er af geslagen moesten worden. De bovenste moer van de voorste flens is bijna niet bij te komen. De temperatuursensor in het roetfilter zat muurvast.
Maar goed hij is er af gekomen en ik heb met een lange boor in een cirkel gaten geboord in de lengte richting. Het is een soort van keramiek. Ik kon er vrij gemakkelijk met een steenboor doorheen komen. Het roetfilter zag er trouwens heel erg schoon uit. Vervolgens hebben we een pijp die net iets kleiner was dan de diameter van de pijp van het roetfilter gepakt en aan een kant de rand met behulp van een slijpmachine scherp gemaakt. Vervolgens hebben we de pijp door het roetfilter geslagen.
Daarna het roetfilter van de losse rommel ontdaan en weer onder de auto gemonteerd.
Geluisterd bij de start en vervolgens wat gas gegeven. Ik hoor geen verschil in geluid. Ook niet tijdens het rijden.
Ik merk geen verschil in gas respons bij rustig rijden. Volgens mij trekt hij nu wel nog sneller door bij volgas.
Heb de auto goed warm gereden, geen enkele storingsmelding. Obbe heeft goed werk geleverd.

Geplaatst: 17.04.2013 - 22:42
door Turbodesk
Wat mij ook is opgevallen is dat het roetfilter zo schoon was.
De EGR klep staat al zo`n twee jaar dicht geprogrammeerd. Ik kan jullie dus nu echt wel met zekerheid zeggen, dat dat dus geen enkele invloed heeft op het eerder dicht slibben van het roetfilter. Ik zou bijna zeggen dat het juist andersom is.
Geplaatst: 18.04.2013 - 09:09
door Quota
Kun je al wat meer zeggen over je verbruik?
Geplaatst: 18.04.2013 - 09:42
door edraket
Waarom de pijp erin geslagen? Als het binnenwerk eruit is kan het filter toch niet meer dichtlopen?
Ben ook zeer benieuwd naar het verbruik.
Geplaatst: 18.04.2013 - 10:13
door sbv
Denk zelf dat verbruik wel wat omlaag zal gaan ivm niet meer hoeven regenereren.
Geplaatst: 18.04.2013 - 12:17
door break
En nu is iedereen ook benieuwd wat die - Volvo - tuning bij Obbe heeft gekost! Kunnen we ook eens vergelijken met de prijs van een Rico tuning en berekenen of die 0.6% minder brandstof verbruik opweegt tegen een prijs van een Obbe tuning.
Geplaatst: 18.04.2013 - 12:18
door Ben
Maar is het eruitmeppen van dat roetfilter nou wel zo Eco?
Geplaatst: 18.04.2013 - 13:35
door Thijs
break, De prijzen zijn gewoon te zien bij volvotune.nl
Geplaatst: 18.04.2013 - 14:46
door Turbodesk
edraket schreef:Waarom de pijp erin geslagen? Als het binnenwerk eruit is kan het filter toch niet meer dichtlopen?
Ben ook zeer benieuwd naar het verbruik.
Ik had rondom gaatjes geboord maar kreeg dat stuk er niet uit.
De monteur kreeg toen het briljante idee om die pijp erin te slaan over die gaatjes heen.
Er zit dus geen pijp in, maar dat kun je ook wel zien op de foto.
Geplaatst: 18.04.2013 - 14:49
door Turbodesk
Ben schreef:Maar is het eruitmeppen van dat roetfilter nou wel zo Eco?
Ja, daar zijn de meningen fors over verdeeld. Ik ben zelf van mening dat het ook niet milieu vriendelijk is om zoveel extra brandstof te verstoken.
Maar dit topic is niet bedoeld om deze discussie weer te laten losbarsten.
Geplaatst: 18.04.2013 - 17:43
door Bover
Ha ik ben benieuwd Turbodesk. Ik ben zoooo tevreden met mijn tuning in de V70.
Ik weet zeker, bij normale rijstijl, dat je minder gaat verbruiken. :!:
Mijn verbruik is afgelopen week met gewoon rijden tot 120km/u op Tom TOM gezet op 1073km en net 70 liter maakt:
1:15,34 bij de pomp en 6.2 gemiddeld op display.
En dat was ooit voor eco ooit 13.1. :?
Tja dan die roetfilter eruit..... Moet je nog zuiniger gaan rijden vermoedt men.? Ik wacht op jouw ervaring en volg dan ook. Volvotune wil het demonteren wel doen.
Of er eens meeting van maken Eco en DPF regelen in een beweging???

Geplaatst: 18.04.2013 - 20:11
door Bakboord1
Dat is een flinke reis geweest van Leek via Uden naar Eindhoven.
Mooi verslag heb je hier weergegeven.
Ik ben erg benieuwd naar het effect over meerdere tankbeurten.
Geplaatst: 18.04.2013 - 20:54
door NielsPHEV
Ben schreef:Maar is het eruitmeppen van dat roetfilter nou wel zo Eco?
Dat er uit meppen is hardstikke goedkoop en dus eco (nomisch) toch !
Geplaatst: 19.04.2013 - 09:43
door Brambo67
Leek - Uden - Eindhoven - Leek = 520 km
520 / 12 (verbruik) = 43
43 * 1,40 (literprijs diesel) = E 60,00
Kosten Eco-tune diesel = E 275,00
Maakt samen E 335,00
+ (niet vergeten

)
Winkelen met vrouwlief in Eindhoven = E 150,00
=
E 485,00 aan totale kosten om 5% zuiniger te rijden (1:12 vs. 1:12,6)
Turbodesk moet dus: E 485,00 : E 1,40 = 346 liter diesel uitsparen om het uit te laten kunnen
Bij 30.000 km/jaar spaart hij 120 liter uit. Na ongeveer drie jaar rijden zal deze ingreep dus terugverdiend zijn, let wel hierbij geen rekening houdend met het verminken van het DPF en de uren die er aan besteed zijn :evil: Kortom; ik hoop voor je dat de auto snel zuiniger gaat worden dan nu het geval is

Geplaatst: 19.04.2013 - 11:05
door Turbodesk
Bram,
Toen ik de berekening van je zag , dacht ik echt, dat meent ie toch niet.
Ten eerste, wat ik heb betaald aan Obbe is niet de website prijs. En nee, dat krijg je niet horen, dat is iets tussen mij en hem.
Als jullie zelf een speciale prijs willen dan bel je hem op.
Ten tweede, het verbruik van 12,6 op de terugreis is niet representatief, want dat gaat maar over een ongeveer 20 liter brandstof. En ik heb de auto een aantal keren flink op zijn staart getrapt, tot ver boven de legale snelheid. (moet toch even proberen)
Ik ga er dus vanuit dat dat nog een stuk beter kan.
Winkelen met vrouwlief ga je toch niet meerekenen? Dat gebeurt ook tussendoor, als ik er niet bij ben
Ten derde, het roetfilter leeghalen bij mijn kennis heeft 40 euro gekost.
Al met al kost dit een stuk minder dan dat jij voorrekent.
Geplaatst: 19.04.2013 - 13:06
door Bover
@BRAMBO:
Als ik ga rekenen bij mijn 60.000km per jaar:
Origineel V70 D5: 60.000:12,5 x 1,50= 7200
Eco Tuning Volvotune : 60.000:15.2 x 1,50= 5921,
Verschil is 1280,= per jaar kosten aan diesel bij 60.000km per jaar!!
En dat rij ik.
Aangezien Turbo ongeveer dezelfde ECO tuning al mij erin heeft zie ik zijn resultaten aan de pomp met vertrouwen tegemoet!
Bob
Geplaatst: 19.04.2013 - 15:02
door Bakboord1
Ik zou ook alleen maar mogen tunen als ik met mijn vrouw ga winkelen. En afhankelijk van je vrouw kan het tunen dan nog wel eens het minst duur zijn. lol
Geplaatst: 19.04.2013 - 15:07
door Turbodesk
Bakboord1 schreef:Ik zou ook alleen maar mogen tunen als ik met mijn vrouw ga winkelen. En afhankelijk van je vrouw kan het tunen dan nog wel eens het minst duur zijn. lol
Goeie +1
