Hybride tijdelijk uitgeschakeld

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Jeroen
5th Gear member
Contacteer:

Nee, ook geen meldingen hierover in de computer.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...

Fototopic - Website fotografie - Facebook
NBu
2nd Gear member

Zojuist de dealer gebeld,

ze hebben vrijdag een software update uitgevoerd, en hebben geen idee waar het hem in zit. ze hangen hem straks aan de computer.
NBu
2nd Gear member

Ik ben net terug van de dealer, bij mij was het probleem ontstaan omdat ze hem waren vergeten te kalibreren naar de software update.

om heel eerlijk te zijn is het me niet duidelijk wat ze er mee bedoelen, maar het probleem is gelukkig opgelost.
friend
2nd Gear member

Waarschijnlijk wordt bij de calibratie het maximum en minimum van het accupack bepaald/berekend, zodat op de meest optimale momenten geschakeld wordt tussen elektrische- en dieselaandrijving. Dat is voor elk accupack en de leeftijd van het pack weer anders.

Ook kan t.z.t. (over 5 jaar) door Volvo ineens besloten worden om toch de 20% nu niet gebruikte accucapaciteit (die nu als marge geldt om de duur van het pack te verlengen) te gaan gebruiken, zodat ze nooit in de situatie komen dat ze door accugarantie ineens duizenden packs moeten vervangen. Aangezien deze marges nergens vastgelegd en gegarandeerd worden, kunnen ze wat dit betreft doen wat ze willen.
pih60
2nd Gear member

Ik blijf het een wazig verhaal vinden. Bij mij is dus de software-update 2 keer mislukt, maar ik weet nog steeds niet wat ik nu wel of niet mis.....
Je kan ook nergens zien welke versie dat je hebt.
RichieB
6th Gear member

Als gebruiker niet, maar als je echt in dit soort zaken geintereseerd bent moet je je verdiepen in de CAN bus. Er zijn verschillende tools te koop om daar mee te spelen, zelfs gekoppeld aan een smartphone.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
RoaldH
6th Gear member

NBu schreef:Ik ben net terug van de dealer, bij mij was het probleem ontstaan omdat ze hem waren vergeten te kalibreren naar de software update.

om heel eerlijk te zijn is het me niet duidelijk wat ze er mee bedoelen, maar het probleem is gelukkig opgelost.
Waarschijnlijk bedoelen ze het kalibreren van de ERAD. Dat moet je na elke software update doen, met draaiende d5. En vervolgens de auto langer dan 3 min afsluiten om het batterijpakket los te koppelen. Anders krijg je problemen met het selecteren van de Pure mode. Helaas zelf ondervonden (en uitgezocht met de bedrijfsleider van de Duitse deaker).
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
RoaldH
6th Gear member

pih60 schreef:Ik blijf het een wazig verhaal vinden. Bij mij is dus de software-update 2 keer mislukt, maar ik weet nog steeds niet wat ik nu wel of niet mis.....
Bij mij lukte de software update ook niet omdat de ERAD niet geüpdatet kom worden (rood symbool op computer in werkplaats). Beschouw de auto als een Windows pc en voilà. Problem solved.
Superfunky
5th Gear member

RoaldH schreef:
pih60 schreef:Ik blijf het een wazig verhaal vinden. Bij mij is dus de software-update 2 keer mislukt, maar ik weet nog steeds niet wat ik nu wel of niet mis.....
Bij mij lukte de software update ook niet omdat de ERAD niet geüpdatet kom worden (rood symbool op computer in werkplaats). Beschouw de auto als een Windows pc en voilà. Problem solved.
Waar zit die ctrl-alt-delete? Of heb hard-reset gedaan? ;)
ErikV60D6
1st Gear member

Ik heb die fout inderdaad ook al een aantal keer gehad; op korte en lange ritten. De eerste keer zelfs met minder dan 100km op de teller, de dag nadat ik de auto opgehaald had.
De dieselmotor blijft draaien zelfs als je stilstaat. Ik zal er binnenkort (auto is nu zonder mij op vakantie) eens mee langsgaan bij de dealer.

Hoor graag als iemand weet waar dit vandaan komt en wat de oplossing is.
V60 D6
Mini Cooper S
RoaldH
6th Gear member

Superfunky schreef:
RoaldH schreef:
Waar zit die ctrl-alt-delete? Of heb hard-reset gedaan? ;)
Ik maakte vrijwel dezelfde opmerking bij de aflevering :D
RoaldH
6th Gear member

ErikV60D6 schreef:Ik heb die fout inderdaad ook al een aantal keer gehad; op korte en lange ritten. De eerste keer zelfs met minder dan 100km op de teller, de dag nadat ik de auto opgehaald had.
De dieselmotor blijft draaien zelfs als je stilstaat. Ik zal er binnenkort (auto is nu zonder mij op vakantie) eens mee langsgaan bij de dealer.

Hoor graag als iemand weet waar dit vandaan komt en wat de oplossing is.
Bij een normale auto zou ik zeggen: laat de auto een minuut of 15 staan zonder aangesloten accupolen. Maar ik weet niet of de V60 daarvan opknapt. ;)
Magliaveli
3rd Gear member

Ik heb het 1x gehad toen ik een eind alleen op stroom gereden had en daarna een eind in de auto met de multimedia had zitten spelen.Ik had het idee dat de startaccu te ver leeg aan het raken was. daarna nooit meer gehad.
friend
2nd Gear member

Het was mooier geweest om via een (geschakelde) (druppel)lader vanuit het accupack te laten voeden. Dan ook bij altijd pure rijders wordt de 12V accu ook opgeladen vanuit het stopcontact. Is ook veel efficiënter dan hiervoor de diesel te moeten starten en is ook beter voor de 12V accu.
(en die conversie van 400V (of evt. aftappen van een deel van het accupack) is ook niet zo'n probleem, misschien zien we het toegepast in MY2015)
kleynm
1st Gear member

ok,

Bij 800 km krijg ik dezelfde foutmelding als ik op pure wil rijden: " Hybridesysteem tijdelijk net beschikbaar.."

Pure werkt niet meer, awd werkt niet meer en sinds vandaag valt ook mijn airco uit.

Ben naar de Volvo dealer geweest. OBD gaf diverse foutmeldingen, maar uiteindelijk bleek de besturingsunit van het ' hoogspanning systeem' (?) de boosdoener.

Helaas bleken de monteurs die hieraan mogen werken op vakantie..

Volgende week naar een andere dealer, dieselmotor werkt iig nog..
Volvo V60 D6
Volvo 164 1973
Volvo 164 1972
kleynm
1st Gear member

Probleem opgelost. Na uitvoerige analyse kwam vast te staan dat de oorzaak van al mijn verstoringen zat in het feit dat de stekker van de controle unit loszat..
Volvo V60 D6
Volvo 164 1973
Volvo 164 1972
Jeroen
5th Gear member
Contacteer:

Mooi dat er iets gevonden is.
Ik heb er al sinds de laatste melding in mei geen last meer van gehad.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...

Fototopic - Website fotografie - Facebook
Robvanmaurik
Starter

Zelfde probleem gehad. In de garage heeft de auto een softwareupdate gehad. Daarna het probleem niet meer gehad.
RoaldH
6th Gear member

Robvanmaurik schreef:Zelfde probleem gehad. In de garage heeft de auto een softwareupdate gehad. Daarna het probleem niet meer gehad.
Heb jij een my2014 of 2013?
TMacD
3rd Gear member

friend schreef:
jvov60 schreef:Zie blz 130 in het instructieboekje:
http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... _15433.pdf
Daar staat dus ook betreffende melding met betekenis en oplossing van het eerder genoemde probleem:
Melding: PURE niet beschikb. door tijd. beperking hybridesysteem.
Betekenis: Tijdelijke systeembeperking doordat bijvoorbeeld niet de juiste bedrijfstemperatuur is bereikt.
Maatregel: Rijd in de stand HYBRID, totdat PURE beschikbaar op het display verschijnt - druk vervolgens op de knop PURE.

Te voorkomen dus door te pre-conditioneren.
Had iets soortgelijks vandaag, accu vol, eerst niets aan de hand daarna sloeg de diesel aan bij stads verkeer, rechter hybride meter helemaal omlaag, had hier al over gelezen op dit forum, het meest rare was dat de pure stand het wel deed!

Geen melding hybride niet beschikbaar, Buiten een graad of 14, geen preconditionering, wel waarschuwings lampje (<80 km) van de tank.., zou dat dan?
morgen maar weer proberen als het blijft maar eens tanken om te kijken of dit ermee te maken heeft.
[list][*]2000 - 2005 Diverse V40's; 1 S40
[/*][*]2005 : V50 2D Momentum MY 06 - Premium Audio
[/*][*]2009 : V50 D5 - Edition 2 - Dynaudio - Sport Chassis
[/*][*]2013 : V60 D6 Plug in Hybrid|Bekleding sport leder K301|Blacksapphire metallic|Driver support, Family-line & HT line|Hemelbekleding offblack|Premium sound multimedia|Zilverkleurige roofrails
[/*][/list]
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”