Pagina 2 van 3

Geplaatst: 30.06.2013 - 10:01
door Jeroen
Nee, ook geen meldingen hierover in de computer.

Geplaatst: 01.07.2013 - 09:00
door NBu
Zojuist de dealer gebeld,

ze hebben vrijdag een software update uitgevoerd, en hebben geen idee waar het hem in zit. ze hangen hem straks aan de computer.

Geplaatst: 01.07.2013 - 12:00
door NBu
Ik ben net terug van de dealer, bij mij was het probleem ontstaan omdat ze hem waren vergeten te kalibreren naar de software update.

om heel eerlijk te zijn is het me niet duidelijk wat ze er mee bedoelen, maar het probleem is gelukkig opgelost.

Geplaatst: 01.07.2013 - 12:18
door friend
Waarschijnlijk wordt bij de calibratie het maximum en minimum van het accupack bepaald/berekend, zodat op de meest optimale momenten geschakeld wordt tussen elektrische- en dieselaandrijving. Dat is voor elk accupack en de leeftijd van het pack weer anders.

Ook kan t.z.t. (over 5 jaar) door Volvo ineens besloten worden om toch de 20% nu niet gebruikte accucapaciteit (die nu als marge geldt om de duur van het pack te verlengen) te gaan gebruiken, zodat ze nooit in de situatie komen dat ze door accugarantie ineens duizenden packs moeten vervangen. Aangezien deze marges nergens vastgelegd en gegarandeerd worden, kunnen ze wat dit betreft doen wat ze willen.

Geplaatst: 01.07.2013 - 12:31
door pih60
Ik blijf het een wazig verhaal vinden. Bij mij is dus de software-update 2 keer mislukt, maar ik weet nog steeds niet wat ik nu wel of niet mis.....
Je kan ook nergens zien welke versie dat je hebt.

Geplaatst: 01.07.2013 - 14:21
door RichieB
Als gebruiker niet, maar als je echt in dit soort zaken geintereseerd bent moet je je verdiepen in de CAN bus. Er zijn verschillende tools te koop om daar mee te spelen, zelfs gekoppeld aan een smartphone.

Geplaatst: 21.08.2013 - 15:18
door RoaldH
NBu schreef:Ik ben net terug van de dealer, bij mij was het probleem ontstaan omdat ze hem waren vergeten te kalibreren naar de software update.

om heel eerlijk te zijn is het me niet duidelijk wat ze er mee bedoelen, maar het probleem is gelukkig opgelost.
Waarschijnlijk bedoelen ze het kalibreren van de ERAD. Dat moet je na elke software update doen, met draaiende d5. En vervolgens de auto langer dan 3 min afsluiten om het batterijpakket los te koppelen. Anders krijg je problemen met het selecteren van de Pure mode. Helaas zelf ondervonden (en uitgezocht met de bedrijfsleider van de Duitse deaker).

Geplaatst: 21.08.2013 - 15:21
door RoaldH
pih60 schreef:Ik blijf het een wazig verhaal vinden. Bij mij is dus de software-update 2 keer mislukt, maar ik weet nog steeds niet wat ik nu wel of niet mis.....
Je kan ook nergens zien welke versie dat je hebt.
Bij mij lukte de software update ook niet omdat de ERAD niet geüpdatet kom worden (rood symbool op computer in werkplaats). Beschouw de auto als een Windows pc en voilà. Problem solved.

Geplaatst: 22.08.2013 - 07:24
door Superfunky
RoaldH schreef:
pih60 schreef:Ik blijf het een wazig verhaal vinden. Bij mij is dus de software-update 2 keer mislukt, maar ik weet nog steeds niet wat ik nu wel of niet mis.....
Je kan ook nergens zien welke versie dat je hebt.
Bij mij lukte de software update ook niet omdat de ERAD niet geüpdatet kom worden (rood symbool op computer in werkplaats). Beschouw de auto als een Windows pc en voilà. Problem solved.
Waar zit die ctrl-alt-delete? Of heb hard-reset gedaan? ;)

Geplaatst: 22.08.2013 - 16:29
door ErikV60D6
Ik heb die fout inderdaad ook al een aantal keer gehad; op korte en lange ritten. De eerste keer zelfs met minder dan 100km op de teller, de dag nadat ik de auto opgehaald had.
De dieselmotor blijft draaien zelfs als je stilstaat. Ik zal er binnenkort (auto is nu zonder mij op vakantie) eens mee langsgaan bij de dealer.

Hoor graag als iemand weet waar dit vandaan komt en wat de oplossing is.

Geplaatst: 22.08.2013 - 17:40
door RoaldH
Superfunky schreef:
RoaldH schreef:
pih60 schreef:Ik blijf het een wazig verhaal vinden. Bij mij is dus de software-update 2 keer mislukt, maar ik weet nog steeds niet wat ik nu wel of niet mis.....
Je kan ook nergens zien welke versie dat je hebt.
Bij mij lukte de software update ook niet omdat de ERAD niet geüpdatet kom worden (rood symbool op computer in werkplaats). Beschouw de auto als een Windows pc en voilà. Problem solved.
Waar zit die ctrl-alt-delete? Of heb hard-reset gedaan? ;)
Ik maakte vrijwel dezelfde opmerking bij de aflevering :D

Geplaatst: 22.08.2013 - 17:43
door RoaldH
ErikV60D6 schreef:Ik heb die fout inderdaad ook al een aantal keer gehad; op korte en lange ritten. De eerste keer zelfs met minder dan 100km op de teller, de dag nadat ik de auto opgehaald had.
De dieselmotor blijft draaien zelfs als je stilstaat. Ik zal er binnenkort (auto is nu zonder mij op vakantie) eens mee langsgaan bij de dealer.

Hoor graag als iemand weet waar dit vandaan komt en wat de oplossing is.
Bij een normale auto zou ik zeggen: laat de auto een minuut of 15 staan zonder aangesloten accupolen. Maar ik weet niet of de V60 daarvan opknapt. ;)

Geplaatst: 22.08.2013 - 19:54
door Magliaveli
Ik heb het 1x gehad toen ik een eind alleen op stroom gereden had en daarna een eind in de auto met de multimedia had zitten spelen.Ik had het idee dat de startaccu te ver leeg aan het raken was. daarna nooit meer gehad.

Geplaatst: 22.08.2013 - 20:55
door friend
Het was mooier geweest om via een (geschakelde) (druppel)lader vanuit het accupack te laten voeden. Dan ook bij altijd pure rijders wordt de 12V accu ook opgeladen vanuit het stopcontact. Is ook veel efficiënter dan hiervoor de diesel te moeten starten en is ook beter voor de 12V accu.
(en die conversie van 400V (of evt. aftappen van een deel van het accupack) is ook niet zo'n probleem, misschien zien we het toegepast in MY2015)

Geplaatst: 23.08.2013 - 22:19
door kleynm
ok,

Bij 800 km krijg ik dezelfde foutmelding als ik op pure wil rijden: " Hybridesysteem tijdelijk net beschikbaar.."

Pure werkt niet meer, awd werkt niet meer en sinds vandaag valt ook mijn airco uit.

Ben naar de Volvo dealer geweest. OBD gaf diverse foutmeldingen, maar uiteindelijk bleek de besturingsunit van het ' hoogspanning systeem' (?) de boosdoener.

Helaas bleken de monteurs die hieraan mogen werken op vakantie..

Volgende week naar een andere dealer, dieselmotor werkt iig nog..

Geplaatst: 26.08.2013 - 14:40
door kleynm
Probleem opgelost. Na uitvoerige analyse kwam vast te staan dat de oorzaak van al mijn verstoringen zat in het feit dat de stekker van de controle unit loszat..

Geplaatst: 26.08.2013 - 16:35
door Jeroen
Mooi dat er iets gevonden is.
Ik heb er al sinds de laatste melding in mei geen last meer van gehad.

Geplaatst: 01.09.2013 - 22:53
door Robvanmaurik
Zelfde probleem gehad. In de garage heeft de auto een softwareupdate gehad. Daarna het probleem niet meer gehad.

Geplaatst: 04.09.2013 - 11:53
door RoaldH
Robvanmaurik schreef:Zelfde probleem gehad. In de garage heeft de auto een softwareupdate gehad. Daarna het probleem niet meer gehad.
Heb jij een my2014 of 2013?

Geplaatst: 19.09.2013 - 20:11
door TMacD
friend schreef:
jvov60 schreef:Zie blz 130 in het instructieboekje:
http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... _15433.pdf
Daar staat dus ook betreffende melding met betekenis en oplossing van het eerder genoemde probleem:
Melding: PURE niet beschikb. door tijd. beperking hybridesysteem.
Betekenis: Tijdelijke systeembeperking doordat bijvoorbeeld niet de juiste bedrijfstemperatuur is bereikt.
Maatregel: Rijd in de stand HYBRID, totdat PURE beschikbaar op het display verschijnt - druk vervolgens op de knop PURE.

Te voorkomen dus door te pre-conditioneren.
Had iets soortgelijks vandaag, accu vol, eerst niets aan de hand daarna sloeg de diesel aan bij stads verkeer, rechter hybride meter helemaal omlaag, had hier al over gelezen op dit forum, het meest rare was dat de pure stand het wel deed!

Geen melding hybride niet beschikbaar, Buiten een graad of 14, geen preconditionering, wel waarschuwings lampje (<80 km) van de tank.., zou dat dan?
morgen maar weer proberen als het blijft maar eens tanken om te kijken of dit ermee te maken heeft.