Pagina 2 van 2

Geplaatst: 20.05.2013 - 11:49
door lint
Het wordt inderdaad wel eens tijd dat dit euvel wordt opgelost, ik hoop dat de importeur de oorzaak kan vinden en het probleem kan oplossen.

Geplaatst: 20.05.2013 - 12:24
door XC60T6
Discovery schreef:Ligt dat tegensturen niet gewoon aan de wind. De auto staat nou eenmaal hoog op poten en vangt dus eerder wind en zal je dus ook meer moeten tegensturen. Wanneer je een object tegenkomt valt de wind weg en hoef je op eens niet meer tegen te sturen.
Nee, dat is zeker. Geconstateerd door mijzelf en de monteur. Ik heb jarenlange ervaring met 'hoog-op-de-poten' auto's en ik kan het verschil prima voelen tussen zijdelingse wind en een voortrein die afwijkt.

Geplaatst: 26.05.2013 - 06:18
door mad
Is het raadsel al opgelost?

Geplaatst: 27.05.2013 - 12:53
door XC60T6
De mensen bij de importeur hebben er een paar proefritjes mee gemaakt. Maar dat is nu juist het probleem, dit laat zich niet vangen in een paar proefritjes omdat het trillen niet consistent is. Zo heb ik de laatste week amper of niet last gehad. De conclusie van de importeur was dat er niks aan de hand was, met een aantekening erbij dat ik een 'erg leuke uitvoering' had ;) En ik moest maar wat over die trillinkjes heenkijken. Jammer, want voor dit euvel teken je geen conclusie op na 2 proefritjes.

Maar gisteravond laat, toen de auto een 6 tal uurtjes stil had gestaan na een rit van een uur, en het buiten erg vochtig werd, begon het trillen weer en dat is nu echt iets dat je pas merkt als je de auto een x-aantal dagen kunt testrijden. Ik ben vervolgens op een doodstille snelweg gedurende zo'n 60km gaan rijden met snelheden die boven de 170 lagen. Toen ik eenmaal na een afslag op een provinciale weg netjes de toegestande snelheid reed, bleek er van trillen helemaal geen sprake meer te zijn.

Ik nodig hierbij dan ook graag XC60 AWD bezitters uit die een keertje willen meeten en rijden. Wellicht dat bezitters van hetzelfde model opmerkingen hebben die een bijdrage kunnen leveren aan dit vraagstuk.

De merkdealer is eerlijk en zegt geen onderdelen te willen vervangen zonder zeker te zijn van het nut, maar ik ga ervan uit dat er op termijn toch een onderdeel vervangen gaat worden dat zorgt voor het eureka- effect ;)

Geplaatst: 29.05.2013 - 21:56
door Black-or-White
XC60T6 schreef:Hahahaha! Ik rij 4 splinternieuwe Michelin Latitude Sport banden en ik wil nóóit meer wat anders. Ik ben zeer kritisch als het op banden aankomt en deze Latitude Sport voldoen op droog en nat wegdek 100%. Hiervoor 5 maanden met Conti's voor SUV gereden maar die begonnen met regen al grip te verliezen als je met 150km van rijbaan verwisselde.

Nee, deze Michelin's zijn een wereldkeuze geweest. Ik kan ze aan iedereen aanraden die een XC60 rijdt en van ultieme wegligging houdt.

Afbeelding
ook verkrijgbaar in 20" voor de Avior???

Geplaatst: 30.05.2013 - 10:09
door XC60T6
Inderdaad ook voor 20" wielen. Ik rij zelf 20" als het geen winter is.

Geplaatst: 30.05.2013 - 11:05
door diesel01
Hmm :-k ik heb binnenkort ook een paar nieuwe banden nodig en dacht aan de Latitude Tour HP maar kom met de zomerbanden toch niet op onverhard.
Niet dat ik, terwijl het met bakken uit de lucht komt 150+ doe, maar wil wel grip en geen banden lawaai.
Bevalt dus goed de sportversie?
Ze zien er ook goed uit overigens, net als de Pilot Sport 2.
Deel overigens je mening met Conti, erg veel lawaai.
Ik heb overigens een XC60 09 AWD D5 en merk helemaal niets van trillen en mocht er iets inzitten verdenk ik mijn huidige banden er van.
FourC op comfort dan is hij heerlijk rustig en gezapig en moet je geen snelle rotonde willen nemen, op advance is de auto spijkerhard maar zijn trillingen zoals je beschrijft ook vreemd, buiten de stuiters in het wegdek natuurlijk.
Ik heb 19" Achiles velgen met Conti Cross Contact.

Geplaatst: 30.05.2013 - 19:07
door XC60T6
Ik had de Conti Cross Contact ook, in 20" en die zijn dus na 4 maanden meteen verkocht. Voor mij niks anders meer dan deze heerlijke Michelin rubbers!

De trillingproblemen zijn ook niet iets van elke dag. Daarom is het voor een importeur niet mogelijk om na 2 testronden te zeggen dat de auto niks mankeert. Ik ben inmiddels zelf verder gaan speuren en ik hoop binnenkort wat meer te kunnen vertellen. Ik denk serieus dat ergens overheen gekeken wordt. Wellicht is het mogelijk voor je om een keertje te rijden, dan hoop ik dat de auto net z'n dag niet heeft en kun je het zelf ervaren.

Geplaatst: 30.05.2013 - 19:37
door diesel01
We kunnen in de toekomst altijd iets afspreken, ik heb weleenswaar een ander motorblok maar verder zal er niet heel veel anders zijn.
Hij behoort gewoon trillingsvrij te zijn.

Geplaatst: 30.05.2013 - 22:20
door Black-or-White
XC60T6 schreef:Inderdaad ook voor 20" wielen. Ik rij zelf 20" als het geen winter is.
Dat is mooi. Op mijn vorige Volvo's ook altijd op Michelin gereden. Mijn XC60 is af fabriek met Pirelli's op de Avior uitgeleverd... Iemand die weet welke banden comfortabeler zijn: Pirelli Scorpion Zero 245/45R20 of Michelin Latitude Sport 255/45R20. Ik ben namelijk meer voor comfort dan voor strak door de bocht.

Alvast dank voor enige reactie!

Geplaatst: 31.05.2013 - 03:03
door XC60T6
Dat antwoord kan ik je moeiteloos geven: Michelin is comfortabeler. Pirelli staat bekend om 2 dingen: 'harde' banden en snel bijgeluiden.

Geplaatst: 31.05.2013 - 07:17
door Black-or-White
XC60T6 schreef:Dat antwoord kan ik je moeiteloos geven: Michelin is comfortabeler. Pirelli staat bekend om 2 dingen: 'harde' banden en snel bijgeluiden.
Dan moet ik maar snel een koper zien te vinden voor de Pirelli's... en vlot weer naar Michelin.

Geplaatst: 30.08.2013 - 20:33
door alfapan
Heb zelf ooit 1 vierkante band gehad, is mogelijk. alleen erkend bandenspecialist kan dit meten. Overigens zelfs indien een band binnen de toleranties is kan je het nog merken. Ik had op een band 140 n extra, alleen was dit geen a-merk...