Pagina 2 van 3
Geplaatst: 30.04.2013 - 19:15
door Bakboord1
Onder de 3mm ga je het echt wel merken. Ik ben ooit met mijn lease v50 langsgeweest ivm slechte banden en toen had ik nog 3,5mm. Waren wel conti's en die bevallen mij niet.
Geplaatst: 01.05.2013 - 13:32
door pimsam
Wat minstens net zo belangrijk is als de profieldiepte is het merk (en type) band. Beter een Michelin (om maar een A-merk te noemen) met 3 mm dan een tjap-tjoy band met 8 mm.
Over dat tabelletje met de remweg: als er een cm water op de weg staat, lijkt me dat van toepassing maar als de weg alleen maar nat is, heb je ook aan de minimale eis voldoende.
Geplaatst: 01.05.2013 - 16:08
door evert65
dan een tjap-tjoy band met 8 mm
daar zit wat in, had ooit eens zon vaag merk, (€45\st.) in de bocht leek het wel of de wagen van de band afzwierde, na 3 mnd ze eronderuit gedaan
Geplaatst: 01.05.2013 - 17:08
door lint
evert65 schreef:dan een tjap-tjoy band met 8 mm
daar zit wat in, had ooit eens zon vaag merk, (€45\st.) in de bocht leek het wel of de wagen van de band afzwierde, na 3 mnd ze eronderuit gedaan[/quote
Ja, kwaliteit kost geld. Een oud gezegde is: het kost een paar centen maar dan heb je ook wat!
Geplaatst: 01.05.2013 - 18:41
door RonS60
Ik gooi ze er meestal af bij 2,5 mm. bij mijn vorige werkgever ging bij een verkoopauto alles onder de 3 eraf.
Geplaatst: 05.05.2013 - 20:57
door diesel01
Overigens heb ik vandaag eens naar de DOTcode gekeken van mijn banden.
Ik heb er 2 van week 40/2010 en 2 van week 35/2007 terwijl de auto van 2009 is.
Ze zitten op de vooras en ze maken iets lawaai hebben banden ook een maximum leeftijd?
Het setje van 2007 hebben geen grove beschadigingen maar je ziet op het loopvlak dat ze op leeftijd zijn.
Geplaatst: 05.05.2013 - 21:04
door lint
Volgens mij moet je banden vervangen na 10 jaar ongeacht de profieldiepte.
Geplaatst: 06.05.2013 - 08:41
door diesel01
Oke dank.
Ik zal ze eens laten bekijken door de bandenboer.
Geplaatst: 08.05.2013 - 21:16
door toppertje
BlackcurrantV70 schreef:Net zoals diesel01 het beschrijft, als het om een Volvo van 2001 ging was het een ander verhaal, een XC60 in de prak rijden omdat je 7-800 euro even wou uitsparen zou een bittere pil zijn om te slikken.
ik denk dat de meeste auto,s van 2001 WA verzekerd zijn,dus "plat"
is hier een schadepost van "maar" €4000,00.
een XC 60 zal daarintegen meestal wel allrisk verzekerd zijn,dus
(bijna)geen financiele schade.
dus zo bitter is die pil niet voor de XC 60 rijder integenstelling
van de berijder van de V70 van 2001.
Geplaatst: 08.05.2013 - 22:09
door RonS60
toppertje schreef:
ik denk dat de meeste auto,s van 2001 WA verzekerd zijn,dus "plat"
is hier een schadepost van "maar" €4000,00.
een XC 60 zal daarintegen meestal wel allrisk verzekerd zijn,dus
(bijna)geen financiele schade.
dus zo bitter is die pil niet voor de XC 60 rijder integenstelling
van de berijder van de V70 van 2001.
+ dat voor de berijder van de V70 van 2001 die € 4000,00 in verhouding misschien wel veel meer geld is dan de €50 - 60.000 die de XC 60 rijder voor zijn/haar auto heeft uit gegeven...
Geplaatst: 08.05.2013 - 22:16
door Calimero
Volgens mij staat er max. 7 jaar voor een band....
Geplaatst: 08.05.2013 - 22:23
door RonS60
Waar het over banden gaat zijn er net zoveel meningen als mensen...
Wel of geen winterbanden?
Wel of geen merkbanden?
Eraf bij 10 jaar oud of wachten tot ze droogte scheuren gaan vertonen?
Het meeste profiel voor of achter?
Kruislings wisselen of niet?
Eraf bij 3mm. of als de staaldraden erbij hangen?
4 dezelfde banden of kunnen er voor/achter verschillende op?
Iets meer druk of minder druk?
Ik zelf ben er voor mezelf wel achter dat winterbanden verschil maken, genoeg profiel ook en dat goede merk banden ook verschil maken...
Maar wat denk ik een mooie algemene stelregel is: koop banden waar je zelf een goed gevoel bij hebt en die binnen je budget liggen en hou als minimaal profiel de A.P.K. adviescode grens aan (2,5mm.)
Geplaatst: 08.05.2013 - 22:52
door Calimero
Nog effe gegoogled naar APK regels
1.6mm is afkeur, <2.5 wordt aangeraden te vervangen. Leeftijd is niet van belang, maar klapband is procentueel grotere kans op als de band ouder is dan 6 jaar...kortom idd ieder neemt zijn eigen verantwoorde beslissingen...ik bezuinig iig niet op banden aangezien dat het enige contact tussen auto en weg is...
Geplaatst: 09.05.2013 - 07:55
door BlackcurrantV70
Toppertje, mijn XC60 is niet all risk verzekerd, wel mini omnium zoals dat in Belgie heet.
Dus wel verzekerd bij diefstal, brand, glasbreuk etc.. Maar als ik em zelf in de vangrail plak, geen vergoeding.
Eigen schuld dikke bult vind ik dan.
All risk kost mij het dubbele aan premie ivm mini omnium.
Geplaatst: 09.05.2013 - 12:27
door Schorpioen
BlackcurrantV70 schreef:En ik doe ongeveer 75% snelweg, je kan dus ook niet effe wat langzamer gaan rijden, want dan hangen al die BMWs en Audi's aan mijn bumper....:
Als het echt hard gaat regenen behoor je je aan de weersomstandigheden aan te passen en niet met dezelfde snelheid door te blijven rijden omdat er dan mogelijk BMW's en AUDI's aan je bumper zouden kunnen gaan hangen.
Een andere mogelijkheid is om je snelheid wel aan te passen en op de meest rechtse rijstrook te gaan rijden aangezien eerder genoemde merken deze rijstroken bijna niet gebruiken en het dure asfalt daar niet voor niets is neergelegd.
Geplaatst: 10.05.2013 - 09:19
door BlackcurrantV70
Die rechter strook is meestal volledig ingenomen door vrachtwagens aaan 90km/u, daar hoor ik nu ook weer niet tussen.....
Alle snelwegen 3 rijstroken maken zou een oplossing zijn :
Rechter rijstrook minimaal 90km/u
Midden rijstrook minimaal 100km/u (dus geen vrachtwagens)
Linker rijstrook minimaal 120km/u
Geplaatst: 11.05.2013 - 23:32
door MyDJ
RonS60 schreef:Waar het over banden gaat zijn er net zoveel meningen als mensen...
Wel of geen winterbanden?
Wel of geen merkbanden?
Eraf bij 10 jaar oud of wachten tot ze droogte scheuren gaan vertonen?
Het meeste profiel voor of achter?
Kruislings wisselen of niet?
Eraf bij 3mm. of als de staaldraden erbij hangen?
4 dezelfde banden of kunnen er voor/achter verschillende op?
Iets meer druk of minder druk?
Ik zelf ben er voor mezelf wel achter dat winterbanden verschil maken, genoeg profiel ook en dat goede merk banden ook verschil maken...
Maar wat denk ik een mooie algemene stelregel is: koop banden waar je zelf een goed gevoel bij hebt en die binnen je budget liggen en hou als minimaal profiel de A.P.K. adviescode grens aan (2,5mm.)
Ja
Ja
6 jaar max.
Achter
Niet
3 mm
Vier dezelfde
Liever iets meer druk
Geplaatst: 12.05.2013 - 22:33
door pimsam
Betreffende de leeftijd van de banden:
een bandenboer mag banden uit zijn voorraad jaren na de productiedatum nog als nieuwe banden verkopen (dacht tot 6 jaar, mits goed opgeslagen).
DOT zegt dus niet alles.
Geplaatst: 13.05.2013 - 11:17
door Vesteroz
RonS60 schreef:Waar het over banden gaat zijn er net zoveel meningen als mensen...
Wel of geen winterbanden?
Wel of geen merkbanden?
Eraf bij 10 jaar oud of wachten tot ze droogte scheuren gaan vertonen?
Het meeste profiel voor of achter?
Kruislings wisselen of niet?
Eraf bij 3mm. of als de staaldraden erbij hangen?
4 dezelfde banden of kunnen er voor/achter verschillende op?
Iets meer druk of minder druk?
Ik zelf ben er voor mezelf wel achter dat winterbanden verschil maken, genoeg profiel ook en dat goede merk banden ook verschil maken...
Maar wat denk ik een mooie algemene stelregel is: koop banden waar je zelf een goed gevoel bij hebt en die binnen je budget liggen en hou als minimaal profiel de A.P.K. adviescode grens aan (2,5mm.)
Het zijn inderdaad goeie vragen die je daar stelt, goed om te lezen dat mensen hier al op gereageerd hebben. En zodra je eigenlijk zelf al weet welke banden je nodig hebt enzo kan je ze vaak wel online goedkoper krijgen. Ik was altijd heel trouw aan mijn bandenboer maar ik vond het op het gegeven moment wel te duur worden dus ben ik eens online gaan kijken en had ik
bij Tirendo al snel wat gevonden, werkt prima.
Zelf heb ik helaas ooit een keer de waarde van winterbanden in moeten schatten door in een hairpin in Oostenrijk door de bocht te vliegen. We waren in eerste instantie van plan om de normale wegen naar het skigebied te volgen maar dikke file natuurlijk. Dus toen toch maar een sluipweg genomen, dat heeft me geleerd om het of niet te doen, of met een set goeie banden er overheen te rijden. Das was echt gewoon eng.
Geplaatst: 13.05.2013 - 16:24
door diesel01
RonS60 schreef:toppertje schreef:
ik denk dat de meeste auto,s van 2001 WA verzekerd zijn,dus "plat"
is hier een schadepost van "maar" €4000,00.
een XC 60 zal daarintegen meestal wel allrisk verzekerd zijn,dus
(bijna)geen financiele schade.
dus zo bitter is die pil niet voor de XC 60 rijder integenstelling
van de berijder van de V70 van 2001.
+ dat voor de berijder van de V70 van 2001 die € 4000,00 in verhouding misschien wel veel meer geld is dan de €50 - 60.000 die de XC 60 rijder voor zijn/haar auto heeft uit gegeven...
Een briljante zienswijze...
Het relaas doet mij denken aan opmerkingen van vroegere collega's die op een dergelijke manier spraken over de BMW van de "baas" die schade had.
"Tja eigen schuld en bovendien kan hij het zat betalen" een dom bekrompen volk die
zelf niet het lef in de donder heeft om door risico's te nemen iets te maken van een leven als zelfstandig ondernemer, danwel werkgever.
Als ik mijn XC60(All risk) plat zou rijden ga ik dat financieel
wel merken in de toekomstige premie en doe ik dat 2x kom ik op een lijst van verzekeraars als brokkenpiloot en heb ik geen keus meer in verzekeraars.
Overigens betalen mensen in dergelijke auto's een bovengemiddelde IB die mensen met een V70 uit 2001 weer terugzien in de teruggaaf van de belasting in april.
Overigens dacht ik dat het forum over auto's moest gaan(bij voorkeur Volvo) maar de opmerkingen die ik gequote heb slaan kant noch wal, als autoliefhebber doet het zeker (financieel) zeer ongeachte het geinvesteerde bedrag.
Helemaal als blijkt dat oude banden debet zijn aan het verlies van de auto, cq slachtoffers.