Pagina 2 van 2

Geplaatst: 13.05.2013 - 18:15
door MarioC70
Ik zal je opmerking morgen even melden bij die l.....llel en hondekoppen van Verkerk Volvo,ik ben er toch...
Waren dat Volvo,s van na 31-12-2005 of ervoor?

Geplaatst: 13.05.2013 - 18:16
door MarioC70
:)

Geplaatst: 13.05.2013 - 18:38
door wim de jong
Ik zal je opmerking morgen even melden bij die l.....llel en hondekoppen van Verkerk Volvo,ik ben er toch...
2009 en 2010........bij ophalen zei hij niets, hij wilde geen slapende honden wakker maken, je begrijpt het wel.....
Je was het toch niet zelf daar? :) :)
Nu twijfel ik een beetje, je zat toch bij Terwijde, of was je juist daar weg?

Geplaatst: 13.05.2013 - 19:26
door V50-Mart
nou kijk, levert toch weer een leuke discussie op :) . Ik doe het overigens niet hoor, maar het blijft toch vreemd dat bedrijven toch die garantie blijven afgeven..ze kunnen er flink op nat gaan denk ik zo..zeker als zij alle kosten die volgen na afkeur en RDW bezoek mogen dragen.

Geplaatst: 13.05.2013 - 23:10
door MarioC70
wim de jong schreef:
Ik zal je opmerking morgen even melden bij die l.....llel en hondekoppen van Verkerk Volvo,ik ben er toch...
2009 en 2010........bij ophalen zei hij niets, hij wilde geen slapende honden wakker maken, je begrijpt het wel.....
Je was het toch niet zelf daar? :) :)
Nu twijfel ik een beetje, je zat toch bij Terwijde, of was je juist daar weg?
Ik ben daar inderdaad weg..
Maar neemt niet weg dat ik er regelmatig nog kom..

Geplaatst: 31.07.2013 - 22:34
door remanie
Hallo mede Volvorijders,

Ik zie hele discussies staan over het verwijderen van de roetfilters met betrekking tot de apk. Aangezien ik zelf keurmeester lichte en zware voertuigen ben, denk ik dat ik hier misschien iets zinnigs over kan melden.

Bij de apk wordt er voor de milieu eisen van dieselmotoren met turbo bepaald niveau van roetuitstoot toegestaan. Uitgedrukt in de zogenaamde K-waarde. Wanneer een roetfilter verwijderd is zal de auto met de "turbo diesel" naar alle waarschijnlijkheid nog steeds voldoen aan de norm. Mijn ervaring is dat auto's met of zonder roetfilter nauwelijks verschil hebben qua uitstoot. Dus GEEN AFKEUR! Waar de politie op handhaaft is misschien een ander verhaal, maar lijkt me onwaarschijnlijk dat die hierop toeziet! Het is wel belangrijk dat dit geen foutcodes geeft in de EOBD (voor voertuigen na 31-12-2005), dit is namelijk wel een afkeurpunt. Netjes uitprogrammeren is dan de oplossing.

Geplaatst: 31.07.2013 - 22:45
door MarioC70
remanie schreef:Hallo mede Volvorijders,

Ik zie hele discussies staan over het verwijderen van de roetfilters met betrekking tot de apk. Aangezien ik zelf keurmeester lichte en zware voertuigen ben, denk ik dat ik hier misschien iets zinnigs over kan melden.

Bij de apk wordt er voor de milieu eisen van dieselmotoren met turbo bepaald niveau van roetuitstoot toegestaan. Uitgedrukt in de zogenaamde K-waarde. Wanneer een roetfilter verwijderd is zal de auto met de "turbo diesel" naar alle waarschijnlijkheid nog steeds voldoen aan de norm. Mijn ervaring is dat auto's met of zonder roetfilter nauwelijks verschil hebben qua uitstoot. Dus GEEN AFKEUR! Waar de politie op handhaaft is misschien een ander verhaal, maar lijkt me onwaarschijnlijk dat die hierop toeziet! Het is wel belangrijk dat dit geen foutcodes geeft in de EOBD (voor voertuigen na 31-12-2005), dit is namelijk wel een afkeurpunt. Netjes uitprogrammeren is dan de oplossing.
Ik keur zelf ook,wijzigingen in emissie gerelateerde onderdelen ,verwijderen van een Kat,roetfilter wat op kenteken vermeld staat is afkeur,,vorige week contact gehad met RDW hier over..

Geplaatst: 01.08.2013 - 15:17
door pimsam
Ik keur zelf ook,wijzigingen in emissie gerelateerde onderdelen ,verwijderen van een Kat,roetfilter wat op kenteken vermeld staat is afkeur,,vorige week contact gehad met RDW hier over..
Dat klopt en geldt voor elke keurmeester. De vraag is alleen of de keurmeester er achterkomt. Lees: komt men er bij een steekproef herkeuring achter. Je moet als keurmeester niet dieper gaan graven dan noodzakelijk is. Dan kan ook meestal niet anders kost je geld en lever je niks op. Dus als er er geen aanpassingen zichtbaar zijn en OBD geen foutmeldingen geeft is het gewoon goedkeuren.

Of ga jij de wagen afkeuren als ik zeg dat het roetfilter leeg is terwijl er niks te zien is? Je moet als keurmeester natuurlijk niet roomser zijn dan de paus.

Geplaatst: 01.08.2013 - 15:39
door V50-Mart
m.a.w. we zijn nog geen steek verder. de ene keurmeester zegt A, de ander zegt B..

Ik neem het risico maar niet. Al met al was het toch niet zo'n gekke vraag dus....want zelfs keurmeesters zijn het onderling niet eens..

Geplaatst: 01.08.2013 - 16:28
door OGA244
als er ook maar iets kleins veranderd aan de keuringsdefinities ben je het bokkie

Geplaatst: 01.08.2013 - 18:06
door MarioC70
pimsam schreef:
Ik keur zelf ook,wijzigingen in emissie gerelateerde onderdelen ,verwijderen van een Kat,roetfilter wat op kenteken vermeld staat is afkeur,,vorige week contact gehad met RDW hier over..
Dat klopt en geldt voor elke keurmeester. De vraag is alleen of de keurmeester er achterkomt. Lees: komt men er bij een steekproef herkeuring achter. Je moet als keurmeester niet dieper gaan graven dan noodzakelijk is. Dan kan ook meestal niet anders kost je geld en lever je niks op. Dus als er er geen aanpassingen zichtbaar zijn en OBD geen foutmeldingen geeft is het gewoon goedkeuren.

Of ga jij de wagen afkeuren als ik zeg dat het roetfilter leeg is terwijl er niks te zien is? Je moet als keurmeester natuurlijk niet roomser zijn dan de paus.

De steekproefcontroleurs hier in de omg zijn erg oplettend daarop en je weet zelf,keuren is een ding,maar het behouden van je bevoegdheid is andere koek,je bent hem zo kwijt..
Maar beter is te stoppen met deze zinloze discussie,want dit schiet niet echt op,gewoon doen wat je denkt dat goed is en dan maar gokken..

Geplaatst: 01.08.2013 - 18:09
door Ben
Dat lijkt me een uitstekend advies.
De liefhebbers kunnen het verhaal desgewenst nog eens nalezen.