Geplaatst: 13.05.2013 - 18:15
Ik zal je opmerking morgen even melden bij die l.....llel en hondekoppen van Verkerk Volvo,ik ben er toch...
Waren dat Volvo,s van na 31-12-2005 of ervoor?
Waren dat Volvo,s van na 31-12-2005 of ervoor?
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
2009 en 2010........bij ophalen zei hij niets, hij wilde geen slapende honden wakker maken, je begrijpt het wel.....Ik zal je opmerking morgen even melden bij die l.....llel en hondekoppen van Verkerk Volvo,ik ben er toch...
Ik ben daar inderdaad weg..wim de jong schreef:2009 en 2010........bij ophalen zei hij niets, hij wilde geen slapende honden wakker maken, je begrijpt het wel.....Ik zal je opmerking morgen even melden bij die l.....llel en hondekoppen van Verkerk Volvo,ik ben er toch...
Je was het toch niet zelf daar?![]()
![]()
Nu twijfel ik een beetje, je zat toch bij Terwijde, of was je juist daar weg?
Ik keur zelf ook,wijzigingen in emissie gerelateerde onderdelen ,verwijderen van een Kat,roetfilter wat op kenteken vermeld staat is afkeur,,vorige week contact gehad met RDW hier over..remanie schreef:Hallo mede Volvorijders,
Ik zie hele discussies staan over het verwijderen van de roetfilters met betrekking tot de apk. Aangezien ik zelf keurmeester lichte en zware voertuigen ben, denk ik dat ik hier misschien iets zinnigs over kan melden.
Bij de apk wordt er voor de milieu eisen van dieselmotoren met turbo bepaald niveau van roetuitstoot toegestaan. Uitgedrukt in de zogenaamde K-waarde. Wanneer een roetfilter verwijderd is zal de auto met de "turbo diesel" naar alle waarschijnlijkheid nog steeds voldoen aan de norm. Mijn ervaring is dat auto's met of zonder roetfilter nauwelijks verschil hebben qua uitstoot. Dus GEEN AFKEUR! Waar de politie op handhaaft is misschien een ander verhaal, maar lijkt me onwaarschijnlijk dat die hierop toeziet! Het is wel belangrijk dat dit geen foutcodes geeft in de EOBD (voor voertuigen na 31-12-2005), dit is namelijk wel een afkeurpunt. Netjes uitprogrammeren is dan de oplossing.
Dat klopt en geldt voor elke keurmeester. De vraag is alleen of de keurmeester er achterkomt. Lees: komt men er bij een steekproef herkeuring achter. Je moet als keurmeester niet dieper gaan graven dan noodzakelijk is. Dan kan ook meestal niet anders kost je geld en lever je niks op. Dus als er er geen aanpassingen zichtbaar zijn en OBD geen foutmeldingen geeft is het gewoon goedkeuren.Ik keur zelf ook,wijzigingen in emissie gerelateerde onderdelen ,verwijderen van een Kat,roetfilter wat op kenteken vermeld staat is afkeur,,vorige week contact gehad met RDW hier over..
pimsam schreef:Dat klopt en geldt voor elke keurmeester. De vraag is alleen of de keurmeester er achterkomt. Lees: komt men er bij een steekproef herkeuring achter. Je moet als keurmeester niet dieper gaan graven dan noodzakelijk is. Dan kan ook meestal niet anders kost je geld en lever je niks op. Dus als er er geen aanpassingen zichtbaar zijn en OBD geen foutmeldingen geeft is het gewoon goedkeuren.Ik keur zelf ook,wijzigingen in emissie gerelateerde onderdelen ,verwijderen van een Kat,roetfilter wat op kenteken vermeld staat is afkeur,,vorige week contact gehad met RDW hier over..
Of ga jij de wagen afkeuren als ik zeg dat het roetfilter leeg is terwijl er niks te zien is? Je moet als keurmeester natuurlijk niet roomser zijn dan de paus.