Pagina 2 van 2

Geplaatst: 28.05.2013 - 14:45
door Ben
Mods break
Titel aangepast aan de inhoud

Geplaatst: 28.05.2013 - 15:03
door NielsPHEV
Ben schreef:Mods break
Titel aangepast aan de inhoud
Je bedoelt wat gebeurt er als ik de verwarming aanzet :wink:

Geplaatst: 28.05.2013 - 15:06
door Ben
NielsPHEV schreef:
Ben schreef:Mods break
Titel aangepast aan de inhoud
Je bedoelt wat gebeurt er als ik de verwarming aanzet :wink:

wat gebeurt er als ik de verwarming aanzet als de tank bijna leeg is :-)

Geplaatst: 28.05.2013 - 15:12
door NielsPHEV
dan gebeurt er idd wat anders

Geplaatst: 28.05.2013 - 15:47
door RichieB
Wat is nu precies de logica om bij een bijna lege tank het interieur geforceerd te verwarmen met diesel, en dus in Hybrid mode de diesel motor te laten draaien? Dan is het toch juist sneller echt op?

Geplaatst: 28.05.2013 - 15:52
door NielsPHEV
nee dan is het juist minder snel op, je gebruikt geen electra en afvalwarmte van de diesel om het interieur op te warmen hiermee krijg je een langere actieradius dan wanneer je eerste electrisch rijdt, diesel verstookt in de kachel om vervolgens geen diesel meet voor de motor te hebben...

Geplaatst: 28.05.2013 - 15:59
door RichieB
Ok, dus preconditioning met diesel gaat uit (logisch) maar als je gaat rijden en de accu is daardoor koud dan gaat ie alsnog dat met diesel verwarmen (tijdens het rijden in Hybrid mode). Dit geeft kennelijk een betere actieradius dan met een koude motor elektrisch rijden?

Geplaatst: 28.05.2013 - 16:03
door NielsPHEV
niet helemaal, alle diesel die je zou gebruiken om te verwarmen kan je niet gebruiken om te rijden, wanneer je dus eerst de diesel motor gebruikt om te rijden EN de cabine en batterij te verwarmen heb je vervolgens je accu nog beschikbaar, meer actieradius en minder verbruik het mes snijdt aan twee kanten.

Geplaatst: 28.05.2013 - 16:13
door Jers3n
Bij normale (modernere) diesels uitgerust met een Volvo-standkachel gaat deze bij lagere temperaturen (ca. +4° C) ook automatisch aan om ervoor te zorgen dat het interieur sneller warm is. Dat kun je niet handmatig uit zetten en enkel indien het brandstofniveau te laag is (indicator lampje brandt) gebeurt het niet omdat het brandstofniveau dan te laag is.

Voorzover ik het nu begrijp wil de PIH het accupakket (en interieur) dus altijd zo snel mogelijk opwarmen naar ca. 20° C (oid. ?). Bij een NIET voorgeconditioneerde auto die wegrijdt in op electra, zal bij voldoende brandstof dan dus de standkachel aangaan?
Uit het relaas hierboven maak ik op dat met een te laag brandstofniveau dat niet kan, dat staat de software van de standkachel immers niet toe, en om toch voor te verwarmen gaat dan de motor aan. Dat kan immers nog wel met laag brandstofpeil, en dan zal logischerwijs de auto ook niet meer op electra rijden....

Is dat een juiste samenvatting? Of zie ik iets over het hoofd?

Geplaatst: 28.05.2013 - 16:16
door NielsPHEV
hij schakelt alleen de diesel aan als je warmte vraagt in het compartiment. je laatste zin begrijp ik niet de auto kan uiteraard nogsteeds op electra rijden sterker nog hij komt verder aangezien je de accu's opwarmt met gratis warmte van de diesel

Geplaatst: 28.05.2013 - 16:28
door Jers3n
Uit de melding "voorverwarming gestopt ivm laag brandstofpeil" terwijl de standkachel niet geactiveerd/geprogrammeerd is maak ik op dat de auto de standkachel heeft willen starten om de niet voorgeconditioneerde auto op te warmen. (Wat niet kan ivm lage brandstofpeil)
Dus vandaar de vraag of het klopt dat de auto in dezelfde situatie, maar dan met voldoende brandstof, ook de standkachel inschakelt voor warmte, maar wel op electra rijdt?
(Ongeacht waar die warmte voor gebruikt wordt.)

Laatste zin bedoel ik mee dat indien de motor draait er niet gelijktijdig op electra gereden "kan" worden. Diesel op en accu vol, komt daarna....

Geplaatst: 28.05.2013 - 16:36
door NielsPHEV
de vraag of het klopt dat de auto in dezelfde situatie, maar dan met voldoende brandstof, ook de standkachel inschakelt voor warmte, maar wel op electra rijdt? ja dat klopt

Voorverwarming gestopt zegt de auto alleen als je voorverwarming hebt ingesteld (en niet voldoende diesel hebt) brandstof kachel gestopt zegt de auto als je electrisch rijdt en er warmte vraag is in de cabine (in pure bijvoorbeeld)

Geplaatst: 28.05.2013 - 19:00
door Jers3n
Aha, het zijn dus twee (iets) verschillende meldingen?

Geplaatst: 31.05.2013 - 09:39
door fluz
Aangezien accu's helemaal niet van kou houden wordt het accupakket vrij snel opgewarmd.
Gebeurt dit ook als de auto geparkeerd staat en het echt koud is?
Kan me indenken dat de standkachel alleen de accu verwarmd en deze op een gewenst peil houd, mits er voldoende diesel is.

Bij een Tesla gebeurt dit wel, maar dat is natuurlijk een full EV.

En hoe zit dit dan als je de optie elektrisch voorverwarmen genomen hebt?

Geplaatst: 31.05.2013 - 09:59
door RichieB
Die optie was standaard bij MY13, dus van PIHs zonder die optie weten we nog niet zoveel.

Geplaatst: 31.05.2013 - 10:17
door fluz
Maar houd hij dan nu als je aan de kabel hangt permanent je accu op temperatuur?

Geplaatst: 31.05.2013 - 10:39
door RichieB
Nee, dat gaat via preconditioning. Dat kan je handmatig doen via de app, of via een timer in te stellen met de app of via het dashboard.