De riem en de pomp , en gas moeten eraf dan een ringetje er tussen uit , kijken of de ruimte voldoende is minder dan een mm , pomp er weer opzetten riem erop , vacumeren 20 min, dan het gas er weerop ,hoeveelheidgas staat op gele sticker ook olie voor de pomp erbij , dan werkt hij weer super. Nog even een kleine tip bij kwikfit hebben ze geen verstand van de airco , eigenlijk hebben ze helemaal geen verstand van auto's zou ik ook beslist niet met een Volvo naar toe gaan ze zijn om te huilen zo slecht. KLUNGELS zijn het.IkeV70 schreef:Mijn magneetkoppeling is op deze manier gerepareerd door airco service Noord-Holland in Langedijk een jaar of 2 geleden. Functioneert sindsdien probleemloos. (Ook V70 MY2001)
Airco perikelen
-
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 08.09.2006 - 13:25
- Locatie: Enschede
volvo liefhebber XC 90 D 5 AWD aut,
Om een ringetje te verwijderen hoeft de pomp er niet af.
Lees hier: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... c&start=50
Lees hier: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... c&start=50
-
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 08.09.2006 - 13:25
- Locatie: Enschede
als je een trekker moet gebruiken wel heb het al tig keer zo gedaan bij diverse volvo's.
volvo liefhebber XC 90 D 5 AWD aut,
Ook dan hoeft de pomp er niet af. Subframe een beetje los en dan met de pomp scheef heb je net voldoende ruimte voor de trekker.martin arends schreef:als je een trekker moet gebruiken wel heb het al tig keer zo gedaan bij diverse volvo's.
Is ook een foto van in mijn link.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 25.06.2008 - 12:46
Nou, heb even contact gehad met Airco service langedijk. Volgens hem moet de pomp eraf en kost het 250 euro incl btw. Estate service obdam gaf aan het nooit gedaan te hebben en het ook niet te kunnen doen.....
Volvo V70 II 2000 (242.000)
Ford Mondeo Wagon 1.8 2001 (189.000)
Volvo S60 2.4 140pk edition (2001) (150.000)
Fiat Stilo 1.9 JTD (2002) (172.000)
Renault Laguna 1.8 16V (2001) (114.000)
Renault Laguna 1.8 12V (1998) (194.000)
Volvo 440 GLT (1992) (257.000)
Ford Mondeo Wagon 1.8 2001 (189.000)
Volvo S60 2.4 140pk edition (2001) (150.000)
Fiat Stilo 1.9 JTD (2002) (172.000)
Renault Laguna 1.8 16V (2001) (114.000)
Renault Laguna 1.8 12V (1998) (194.000)
Volvo 440 GLT (1992) (257.000)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 25.06.2008 - 12:46
Uiteraard, de pomp moet eraf en het systeem leeg. Hoeft alleen niet afgevuld, is pas geleden nog gebeurd en toen bleek het systeem niet te werken.IkeV70 schreef:Klinkt duurder dan bij mij destijds, maar ik weet niet meer uit mijn hoofd hoeveel het mij kostte. Is die €250,- inclusief opnieuw afvullen?
Volvo V70 II 2000 (242.000)
Ford Mondeo Wagon 1.8 2001 (189.000)
Volvo S60 2.4 140pk edition (2001) (150.000)
Fiat Stilo 1.9 JTD (2002) (172.000)
Renault Laguna 1.8 16V (2001) (114.000)
Renault Laguna 1.8 12V (1998) (194.000)
Volvo 440 GLT (1992) (257.000)
Ford Mondeo Wagon 1.8 2001 (189.000)
Volvo S60 2.4 140pk edition (2001) (150.000)
Fiat Stilo 1.9 JTD (2002) (172.000)
Renault Laguna 1.8 16V (2001) (114.000)
Renault Laguna 1.8 12V (1998) (194.000)
Volvo 440 GLT (1992) (257.000)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 08.09.2006 - 13:25
- Locatie: Enschede
subframe laten zakken kan ook heb je gelijk in . grtn martin
volvo liefhebber XC 90 D 5 AWD aut,
- hugha002
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 06.07.2012 - 20:25
- Locatie: Noord Drenthe
Ben bij een Volvo specialist bij mij in de buurt terecht gekomen omdat ook de remvloeistof vervangen moest worden. Gelukkig hoefde bij mij de pomp er niet af. Monteur kon er zo bij.
In totaal was het een uurtje werk met vervanging van de remvloeistof. Wat ik moest betalen is heel wat anders dan de aircospecialist mij had voorgespiegeld.
Dus een extra koud biertje straks in Spanje!
In totaal was het een uurtje werk met vervanging van de remvloeistof. Wat ik moest betalen is heel wat anders dan de aircospecialist mij had voorgespiegeld.
Dus een extra koud biertje straks in Spanje!
V70, MY01, 2.4, 140 pk, LPG G3, verbruik ca. 1 op 9,0 km, 236.000 km VERKOCHT helaas
Passat CC 2.0 TDI 140 pk 2009
Passat Variant 2.0 TDI Comfortline 2010
Opel Zafira Executive 1.9 CDTI 150 pk 2007
Opel Zafira Maxx 2.2 DTi 2004
Peugeot 406 1.8 SR LPG-G3
Volvo S60 2.4i 170 pk MY01, Automaat, RTI, Mobility Line
Passat CC 2.0 TDI 140 pk 2009
Passat Variant 2.0 TDI Comfortline 2010
Opel Zafira Executive 1.9 CDTI 150 pk 2007
Opel Zafira Maxx 2.2 DTi 2004
Peugeot 406 1.8 SR LPG-G3
Volvo S60 2.4i 170 pk MY01, Automaat, RTI, Mobility Line
- Nomad
- 5th Gear member
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
- Locatie: Noord-Oost Brabant
Het heeft zijdelings te maken met het onderwerp, maar ik heb deze week mijn airoc laten bijvullen. Was geheel leeg. Eerst airco helemaal leeg gepompt, olie eruit, daarna vacuum getrokken en druktest gedaan. Alles netjes in orde, daarna alles weer gevuld met 530 gram r134a en UV middel om te controleren op lekkages. Totale kosten: 75 euro en mocht de airco komende tijd niet meer koelen, zit er garantie op en sporen ze fout op en opnieuw vullen is gratis. Is gedaan bij MyCar in Eindhoven.
- V60 Polestar Engineered MY2020
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 T8 Inscription MY2019
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 T8 Inscription MY2019
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 25.06.2008 - 12:46
Nou, gisteren dus bij Volvo Ton van Kuyk geweest en daar gecontroleerd. Het hele aircosysteem was leeg, waarschijnlijk door de euromaster gedaan paar weken geleden. Monteur gaf aan dat de pomp gesteld moet worden en het systeem afgevuld. Hij doet er dan contrastvloeistof bij en na 2 weken een vervolgafspraak voor controle. Al met al tegen het tarief van € 220,- incl btw. Zo zie je maar dat de originele garage niet altijd duur hoeft te zijn. Grote beurt kost bijvoorbeeld 269,- incl btw bij hun.... ik was 380 kwijt bij de universele garage.
Volvo V70 II 2000 (242.000)
Ford Mondeo Wagon 1.8 2001 (189.000)
Volvo S60 2.4 140pk edition (2001) (150.000)
Fiat Stilo 1.9 JTD (2002) (172.000)
Renault Laguna 1.8 16V (2001) (114.000)
Renault Laguna 1.8 12V (1998) (194.000)
Volvo 440 GLT (1992) (257.000)
Ford Mondeo Wagon 1.8 2001 (189.000)
Volvo S60 2.4 140pk edition (2001) (150.000)
Fiat Stilo 1.9 JTD (2002) (172.000)
Renault Laguna 1.8 16V (2001) (114.000)
Renault Laguna 1.8 12V (1998) (194.000)
Volvo 440 GLT (1992) (257.000)
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14870
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Tja die Airco. Ik heb hem net bij laten vullen bij de Volvodealer Almelo voor 59,-ex. Ik had sinds de laatste airco bijvulling ( november 2011, er dik 90.000km bij gereden in 18 maanden tijd.
Tot mijn genoegen hoefde er maar 30gram!!!! bijgevuld te worden. Ze hebben bij deze controle tevens anti bacterien/geurtjes e.d. behandeld.
( Stinkt wel even de eerste 15 minuten en mijn overhemd ook een beetje) Volgende keer doe ik de deuren open en zelf bakje koffie doen.
Ik kom feitelijk tot de conclusie dat mogelijk de kilometers niet uitmaken op verbruik airco inhoud, ik heb altijd de airco op "on" staan, maar de tijd.
Volvo adviseerde over drie jaar terug te komen. Dat is voor mij 150.000km verder
( ik heb de intentie de V70 naar de 500.000km te brengen voordat ik ook maar denk aan een andere auto als het lukt)
Tot mijn genoegen hoefde er maar 30gram!!!! bijgevuld te worden. Ze hebben bij deze controle tevens anti bacterien/geurtjes e.d. behandeld.
( Stinkt wel even de eerste 15 minuten en mijn overhemd ook een beetje) Volgende keer doe ik de deuren open en zelf bakje koffie doen.
Ik kom feitelijk tot de conclusie dat mogelijk de kilometers niet uitmaken op verbruik airco inhoud, ik heb altijd de airco op "on" staan, maar de tijd.
Volvo adviseerde over drie jaar terug te komen. Dat is voor mij 150.000km verder

BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 05.01.2009 - 23:13
Voor het vervangen van de ringen hoeft de airco pomp er niet af. Bij mijn S80 heb ik ongeveer 7 cm ruimte tussen het frame en de airco pulley.
Ik heb daarvoor een kleine pulley trekker gemaakt. Bestaat uit een stevig stukje ijzer van 3 mm dik met in het midden een gat. Daar heb ik een m10 moer op gelast. In een M10 bout van 35 mm heb ik gat van 4 mm geboord en daarin een stalen staafje van 4 mm.
Zie de bijgaande foto's.
Groet, Gerben
Ik heb daarvoor een kleine pulley trekker gemaakt. Bestaat uit een stevig stukje ijzer van 3 mm dik met in het midden een gat. Daar heb ik een m10 moer op gelast. In een M10 bout van 35 mm heb ik gat van 4 mm geboord en daarin een stalen staafje van 4 mm.
Zie de bijgaande foto's.
Groet, Gerben
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 05.01.2009 - 23:13
Nog een toevoeging: alleen de multiriem moet er even af. De aircopomp blijft gewoon vast. Voordat je de multiriem er af haalt even de centrale bout van de pulley losmaken. Daarna multiriem er af. Vervolgens het plaatje met de kleine boutjes vastzetten op de pulley. Daarna met de centrale bout de pulley losdraaien. Ik doe het gewoon van boven af, uurtje werk.
Gerben
Gerben
Heel mooi. Goed over na gedacht.
De originele trekker van Volvo is een onding, zo groot als die is.
De originele trekker van Volvo is een onding, zo groot als die is.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Er is nog een ander tooltje voor,zonder ook maar iets te demonteren kun je de afstand van de koppeling verkleinen..
Doormiddel van het iets torderen van de veren met een speciaal tooltje.
Doormiddel van het iets torderen van de veren met een speciaal tooltje.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- truckingwally
- 3rd Gear member
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 19.04.2009 - 17:27
Ik kan hem niet meer vinden maar er is nog een topic, waar een tekening
met maten voor een stukje gereedschap is gepost door iemand
met dat stukje gereedschap is het ook goed te doen zonder demontage van de pomp.
met maten voor een stukje gereedschap is gepost door iemand
met dat stukje gereedschap is het ook goed te doen zonder demontage van de pomp.
Alles is onmogelijk , als je het maar wil !
Volvo 760GLE 1985 t/m 1992
Volvo 760GLE 1992 t/m 2009
Volvo V70 2009 t/m 2016
Volvo S80 2016 t/m....
Volvo 760GLE 1992 t/m 2009
Volvo V70 2009 t/m 2016
Volvo S80 2016 t/m....
Heb je ook een foto (of meerMarioC70 schreef:Er is nog een ander tooltje voor,zonder ook maar iets te demonteren kun je de afstand van de koppeling verkleinen..
Doormiddel van het iets torderen van de veren met een speciaal tooltje.
