Pagina 2 van 7

Geplaatst: 19.08.2013 - 21:41
door Longone
Afbeelding

Geplaatst: 19.08.2013 - 21:43
door Longone
fredhead schreef:Pen van de lampbehuizing los trekken, lamp naar voren trekken en ineens veeeeel meer ruimte
Tuurlijk, dat is mij bekend, maar je zult de ballasten en dikke kabels ook nog "ergens" fatsoenlijk kwijt moeten.

Geplaatst: 20.08.2013 - 08:03
door mslik
Longone schreef:Ik heb het ook serieus overwogen in mijn S40 D5 2008, maar ik ga het toch niet doen.

- Veel te weinig ruimte achter de koplampen

- Meer kans op storingen (meer draden en connectoren)

- Je kunt niet even een lampje kopen bij een tankstation en dat op de parkeerplaats erinzetten

- Horrorverhalen over niet (altijd) in 1 keer opstarten, doorgebrande ruitenwissermotoren, doffe reflectoren, verblinding voor tegenliggers en mogelijk daarbij behorende bekeuringen

Het licht van Xenon is en blijft ubercool, daar is absoluut geen discussie over, maar ik doe het toch maar met Philips Blue Vision of eventueel Diamond Vision.
Hoi zal ook ff reageren als verse bezitter.

De ruimte waar ik hem gemonteerd heb heeft niets met je grote van je motor te maken. Niet zijn alleen de balasten zeer klein en plat, maar waar je koplamp units insteken zijn er zat metalen profielen waar ze op kunnen. Ik heb een 2.0 liter blok en dat is ook geen kleintje maar ze zitten in mijn lenkerscherm en rechterscherm op een van de ijzeren frame delen vast.

Meer kans op storing? Tja zal best, maar ik denk niet dat naast die kilometers bedradingen die je auto al heeft dat extra metertje uit zal maken. Pilot is gewoon een gerenommeerd merk en ik maak me daar niet zo druk om.

Lampje verwisselen. Tja in princiepe ga ik ervan uit dat de xenon mij overleeft en misschien zelfs wel de auto. En je BC geeft het vast wel aan wanneer je lampje stuk is. Dus mijn advies voor jou zou zijn koop een los extra lampje, en leg die in de auto. Dan kan je altijd een lampje vervangen mocht dat nodig zijn.

Horror verhalen. Tja gewoon een goede set kopen. Kost iets meer, maar kans op horror is ook kleiner. En als jij je set gewoon goed af laat stellen, en het koppie erbij houdt en hem gewoon goed laag afstelt is er niets aan de hand.

En als je echt geld wilt weggooien moet je inderdaad de bluevisions ed. kopen van deze wereld. Die zijn erg snel stuk, en leveren lang niet zoveel licht op als ze beloven. Heb die in vorige auto's vrij veel gebruikt, maar soms deed ik 4 a 5 maanden met een setje en dat was het dan. En dat voor vrij dure lampjes.

@Pwolterink.

Zaken om op te letten. In de installatie instructie zegt dat je een gat moet boren van een bepaalde diameter. Ik weet even niet meer precies hoeveel maar ik dacht 28mm. Dat is een koud kunstje voor een groot gaten boor die precies op die diameter boort. Echter zit dan het rubber veel te los, en die plopt er ook wel eens uit. Ik moest dus een nieuw kapje aanschaffen. De 2e koplamp heb ik ingeboord met een speedboor van 24mm en toen een klein beetje uitgeboord en ik denk dat ik op 26mm uitkwam van het gat. De xenon kan er dan precies doorheen en het rubber zit mooi strak. Dus daar zou ik op letten. Ook zit er bij de kit 3m dubbelzijdig tape om het vast te plakken. Weg tyfen die hap en met tiewraps vastzetten die handel. En wat ik zeg het kost mij en een maat van mij 35 minuten om te installeren en wij zijn echt niet zo ervaren. Laat daarna nog wel goed je licht afstellen.

Succes!!!

Geplaatst: 20.08.2013 - 08:29
door diesel01
Ik heb ook een Pilot Pro gehad en dat beviel goed.
1x is er een balast onder garantie vervangen nadat ik op een klinkerweg op snelheid door een gat reed. De auto is na 1.5jaar verkocht met dezelfde set waarbij ik nooit problemen heb gehad met opstarten of storingen.
Ik heb nu mijn 2e auto met oen xenon en de zwakkere verkeersdeelnemers worden beter belicht.
Daar waar het echt donker is kijkt het helder licht erg rustig.

Geplaatst: 20.08.2013 - 08:30
door Nomad
Ik weet niet of het technisch kan, maar is het niet mogelijk om de originele komlampunits om te wisselen voor een xenon-versie? Dan heb je alles origineel en zit je ballast ingebouwd. Het zal wel aangemeld moeten worden en ook meer dan 200 euro kosten, maar dan heb je ook wat moois!
Beetje zoeken op Ebay en je hebt zo een mooie set te pakken.

Geplaatst: 20.08.2013 - 14:30
door kiprich
Ook ik rijd een V50 limited edition als de topicstarter. Ik zie dat een setje Pilot Pro ongeveer 200 euro kost.

Enkele vragen die ik heb:
-is het eenvoudig om die set zelf in te bouwen? (ik hoor ook iets over afstellen? wat kost dat en wie doet dat?)
-wat kost het ongeveer om die set door iemand te laten inbouwen en afstellen?

Tot slot... de ultieme vraag: heeft iemand een voor en na foto?

Geplaatst: 20.08.2013 - 15:44
door mslik
Hoi,

Je vragen zijn eigenlijk al beantwoord in de lappen tekst eronder. Kan snappen dat je dat niet allemaal wil gaan doorlezen dus een korte samenvatting :).

Inbouwen is super makkelijk. Ik en een maat van me deed dat in 35 minuten voor beide koplampen. Afstellen van de koplampen doet de dealer. Ik was geloof ik een paar tientjes kwijt weet niet meer precies.

De goedkoopste inbouw die ik heb kunnen vinden was 399,- euro. Dus is dus 2x zo duur en dan moet je hem ook nog laten afstellen. Het aansluiten is heel simpel. Je haalt de koplamp units los. Dan haal je de oude lamp van de aansluiting en de xenon unit sluit je aan op je oude kabel. De balast werk je weg en de nieuwe xenon lamp voor je door een te boren gat in het kapje van je koplamp unit je unit in. Ff wegwerken en klaar ben je.

Ik heb de foto ergens gepost volgens mij maar bij deze de na foto. Dit is 5000k kleur en ik zou zeggen vergelijk het even met je eigen auto :).

Afbeelding

Kan altijd wel vragen of die maat van me tegen een kleine vergoeding het bij je wilt inbouwen. Maar dan moet ik even weten waar je woont dus een PM is dan ff handiger.

Geplaatst: 20.08.2013 - 19:59
door sequence
@mslik

Je schreef:
Lampje verwisselen. Tja in princiepe ga ik ervan uit dat de xenon mij overleeft en misschien zelfs wel de auto. En je BC geeft het vast wel aan wanneer je lampje stuk is. Dus mijn advies voor jou zou zijn koop een los extra lampje, en leg die in de auto. Dan kan je altijd een lampje vervangen mocht dat nodig zijn.

___________________________________________________________
Dat is niet het geval, omdat je de weerstand van een halogeen lamp bij aftermarket moet nabootsen, anders geeft de bc altijd aan dat de lamp stuk is. Is de xenon lamp stuk dan zul je dus geen melding krijgen...

Geplaatst: 21.08.2013 - 08:00
door mslik
Hoi Sequence,

Het was ook een aanname :) geeft het vast wel weer is niet een feit :)
Maar bedankt dan weet ik dat.

Michiel

Geplaatst: 21.08.2013 - 08:05
door kiprich
@mslik dank voor je antwoorden. Ik had wel de berichten gelezen, maar niet alle vragen werden even duidelijk beantwoord.

Ik heb inmiddels op youtube enkele voorbeelden gezien hoe de lamp te installeren. Als ik dan jouw bericht zie dat het +/- 399 euro kost voor een installatie door een bedrijf, dan waag ik zelf wel de gok.

Heb gisteren snel even gekeken waar de ballast weggewerkt kan worden, het is allemaal wel krap vind ik. Volgens mij is de beste plek direct achter de koplamp op een balkje. Iemand betere tips?

oja... aanvullende vraag (waarschijnlijk een open deur...): ik vermoed dat iedereen alleen het dimlicht naar xenon omzet? Die andere lamp (groot licht volgens mij) blijft gewoon halogeen?

Geplaatst: 21.08.2013 - 09:32
door mslik
Hoi,

Ja alleen dimlicht heb ik gedaan. En volgens mij hebben wij de balast ook op de balkje gezet. Ruimte zat bij mij want zeker de slim balasten zijn vrij klein.

Michiel

Geplaatst: 21.08.2013 - 10:18
door sequence
Heb ook alleen dimlicht gedaan, starters naast de koplampbehuizing en canbus blokje op de balk. heb nog een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 21.08.2013 - 12:17
door mslik
Nice......

Geplaatst: 21.08.2013 - 12:30
door raspaardje
Niet vergeten dat aftermarket xenon in een auto van >01/2007 dus illegaal is.
De politie zal je er niet voor aanhouden (xenon icm zichtbare koplampsproeiers) maar bij de APK kan naar voren komen dat de automatische hoogteverstelling ontbreekt.

Geplaatst: 21.08.2013 - 12:47
door mslik
Nope,

Die regel is vervallen.

Zoals hierboven al vermeld kan bijna elk voertuig worden voorzien van deze verlichting zonder al te veel werkzaamheden of veranderingen. Auto's met een datum deel 1 na 31-12-2006 of later hadden de wettelijke verplichting om een automatische hoogtestelregeling van de koplampen en een koplampsproei-installatie te hebben.
Deze regel is dit jaar komen te vervallen!
Als u dus xenonverlichting wenst te hebben in een auto uit 2008, zijn de automatische koplamphoogteregeling en de koplampreinigingsinstallatie niet meer verplicht.
Wel blijft het zo dat de verlichting niet mag verblinden en dat de verlichting geel, geel/wit, wit of wit met een minimaal vleugje blauw van kleur moet zijn.

Michiel

Geplaatst: 21.08.2013 - 12:51
door raspaardje
Ik lees het net...:-)
http://www.well-done-xenon.nl/Webwinkel ... eving.html

Tijd voor actie...:-)

Geplaatst: 21.08.2013 - 12:56
door kiprich
ik lees in een ouder topic dat iemand ook zijn stadslicht heeft vervangen om de gele gloed weg te halen. ( http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ight=xenon ).

Hij gebruikt wel CAN-bus voor het dimlicht, maar niet voor het stadslicht (pilot 9 SMD leds). Mijn vraag is of het stadslicht dus wel zonder CAN-bus is in te bouwen, of dat je daarvoor de speciale leds met CAN-bus moet nemen?


@raspaardje - die regelgeving is sinds 2011 veranderd, zie de staatscourant: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -19193.pdf . Wel wordt uiteraard gekeken of je verlichting niet verblindend is.

Geplaatst: 21.08.2013 - 14:32
door raspaardje
Michiel,

Je schrijft dat je 5000K xenon hebt: zit daar iets van een blauwe gloed in of is het puur wit licht?
Ik twijfel nl. een beetje tussen OEM-Volvo (+- 4300K) en 5000K...

Geplaatst: 21.08.2013 - 15:04
door mslik
Raspaardje,

Is puur wit ligt. Ik vind dat zelf de mooiste kleur. Blauw vind ik al snel petje zeg maar.

Michiel

Geplaatst: 21.08.2013 - 16:47
door kiprich
hmm... volgens mij krijg ik te maken met een teleurstelling.... zie de onderstaande foto.