Pagina 2 van 3

Geplaatst: 05.07.2013 - 22:42
door Oceanracer
Die rode olie zit er al 11 jaar in, om dat nou in allerijl te gaan vervangen lijkt mij wat overdreven...

De dop een halve slag draaien werkte overigens averechts. De lekkage was nu veel meer dan de eerste paar dagen. Na het weekend toch maar even een nieuwe dop bestellen.

Geplaatst: 05.07.2013 - 23:43
door Andrew82
Oceanracer schreef:Die rode olie zit er al 11 jaar in, om dat nou in allerijl te gaan vervangen lijkt mij wat overdreven...

De dop een halve slag draaien werkte overigens averechts. De lekkage was nu veel meer dan de eerste paar dagen. Na het weekend toch maar even een nieuwe dop bestellen.
Ohw oeps :-)
Dan zal het toch met het uitdrogen van t rubber in de dop te maken hebben, ben benieuwd of het met een nieuwe dop verholpen is.

Geplaatst: 06.07.2013 - 18:54
door Bart Giesen
Voor mijn info;

Wielen van de grond
Motor laten lopen
Retourleiding ontkoppelen

Moet je ook nog sturen terwijl je de oude olie aftapt? Of is het laten draaien van de pomp voldoende om de olie rond te laten gaan?

Geplaatst: 06.07.2013 - 20:56
door Auk
1. Wielen van de grond
2. Stuur uiterst rechts/links draaien
3. Reservoir legen (leegzuigen met een injectspuit o.i.d.)
4. Reservoir vullen met de helft van de benodigde hoeveelheid
5. Motor starten
6. Stuur uiterst de andere kant op draaien
7. Rest uit het reservoir legen
8. Reservoir afvullen met de andere helft van de benodigde hoeveelheid

Klusje van niks.

Geplaatst: 06.07.2013 - 22:42
door Oceanracer
Ik heb die dop nog eens losgedraaid, een halve slag gedraaid en weer gemonteerd. Echter bij de "klik" de dop weer iets terug gedraaid. En tot op heden geen lekkage of gezweet. Even afwachten of het nu echt over is...

Geplaatst: 08.07.2013 - 22:18
door Andrew82
Oceanracer schreef:Ik heb die dop nog eens losgedraaid, een halve slag gedraaid en weer gemonteerd. Echter bij de "klik" de dop weer iets terug gedraaid. En tot op heden geen lekkage of gezweet. Even afwachten of het nu echt over is...
Zou mooi zijn! :D

Geplaatst: 08.07.2013 - 22:58
door Oceanracer
Te mooi om waar te zijn... Reservoir weer nat! Dus van de week toch maar een nieuwe dop halen.

Geplaatst: 09.07.2013 - 20:59
door Andrew82
Bummer.. Nouja, je hebt het geprobeerd :-)

Geplaatst: 09.07.2013 - 23:51
door Oceanracer
Vandaag bleek de aansluiting naar de condensor lek. Eerst dat maar even gefikst. Die dop komt van de week wel...

Geplaatst: 11.07.2013 - 19:31
door cabra246
Controleer de hoeveelheid eens. Vaak zit er teveel in.

Geplaatst: 11.07.2013 - 20:33
door Oceanracer
Hij staat bij een koude motor op "max hot". Zo is hij door de dealer bijgevuld na het vervangen van de D-riem. En juist sinds die tijd lekt hij. Een teveel aan olie ligt dus voor de hand, er is echter een schrijven dat de olie inderdaad tot die stand moet worden bijgevuld. Dat zou het probleem dus niet moeten zijn.

Ik heb een nieuwe dop besteld, hopen dat hij morgen binnen is. Dan weten we dit weekend meer.

Geplaatst: 12.07.2013 - 09:59
door Andrew82
Ben benieuwd of de nieuwe dop het probleem verhelpt, zou mooi zijn voor een tientje :)

Wat was er lek aan je condensor btw?

Geplaatst: 12.07.2013 - 10:22
door Johann
Is daar in 2004 of 2005 niet een ander reservoir voor gekomen?

Lekkage van type 1 is een product eigenschap.

Geplaatst: 12.07.2013 - 10:58
door Auk
Ow, ook maar eens in de gaten houden dan.

Geplaatst: 12.07.2013 - 21:51
door Oceanracer
De nieuwe dop zit er op! Zojuist het reservoir weer goed schoongemaakt zodat ik kan zien of hij nu nog steeds lekt. Daar heb ik inderdaad wel een tientje voor over...

En het lek werd hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door twee compleet verweerde O-ringen op de aansluiting van de leiding naar de condensor.

Er is inderdaad een nieuw type reservoir gebruikt in de nieuwere modellen, maar daar heb ik natuurlijk niks aan. Bovendien is hij 11 jaar lekvrij geweest, dus hij moet ook weer lekvrij te krijgen zijn.

Geplaatst: 13.07.2013 - 18:52
door Oceanracer
Update: gisteren dus de dop vervangen, vandaag naar Dokkum heen en weer gereden en nog kurk droog! Zou het dan toch?

Geplaatst: 14.07.2013 - 01:48
door Auk
Goed om te horen Erwin!

Vandaag even gekeken en ik heb gelukkig al het juiste reservoir, dus ik hoef me geen zorgen te maken! :D

Geplaatst: 14.07.2013 - 08:06
door Oceanracer
Bespaart je weer een tientje! :D

Geplaatst: 15.07.2013 - 12:32
door Andrew82
Oceanracer schreef:Update: gisteren dus de dop vervangen, vandaag naar Dokkum heen en weer gereden en nog kurk droog! Zou het dan toch?
Hoopgevend, mooi man! :)

Geplaatst: 17.07.2013 - 12:27
door Oceanracer
Zondag, maandag én vandaag weer op pad geweest met de Volvo en nog steeds geen enkel spoor van wat ook maar een beetje op zweten of lekken lijkt. De dop en het reservoir blijven kurkdroog. Conclusie: niet het reservoir maar de dop was lek. Toch weer € 40,00 bespaard...