Pagina 2 van 2

Geplaatst: 20.06.2013 - 19:21
door Thijs
Pedaaluitslag >30% = uit de eco. En 30% lijkt heel veel, vandaar dat er een "gat" lijkt te zijn.

Geplaatst: 20.06.2013 - 19:36
door Bover
ja maar dat gat is er in je gevoel bij de voet, niet op de wielen. Nou ja de mili seconde extra voordat je gaspedaal aanslaat.

In den beginne van die eco schakelde de automaat steeds terug. Vind ik niet fijn dus ben toen eerst handmatig gaan oefenen met de juiste druk op het pedaal door de bak vast te zetten in de zes. Daarna schakelde de bak weer als vanouds, rustig en smooth omdat ik goed wist te doseren met de voet

Geplaatst: 20.06.2013 - 19:47
door M@rc
Thijs schreef:Niet helemaal mee eens, met last er achter vraag je meer vermogen en gaat hij vanzelf uit de eco. Geen verlies van vermogen dus.
Maar het koppel in het eco deel is als gevolg van de zuinige afstellingen niet zo groot als ware het een gewone tuning. Omdat er nu geen eco deel is kan de motor het met minder toeren af. En dat is dan ook weer zuiniger volgens mij.

Geplaatst: 21.06.2013 - 09:35
door t5power
M@rc schreef:
Thijs schreef:Niet helemaal mee eens, met last er achter vraag je meer vermogen en gaat hij vanzelf uit de eco. Geen verlies van vermogen dus.
Maar het koppel in het eco deel is als gevolg van de zuinige afstellingen niet zo groot als ware het een gewone tuning. Omdat er nu geen eco deel is kan de motor het met minder toeren af. En dat is dan ook weer zuiniger volgens mij.
Ik dacht vroeger ook dat een motor na tuning efficienter ging lopen omdat er minder toeren zou worden gemaakt. Maar dat schijnt niet te kloppen, de bakverhoudingen van de versnellingen zijn niet veranderd dus qua toeren van de motor verandert er eigenlijk niks.

Geplaatst: 21.06.2013 - 09:49
door Thijs
Schijnt niet te kloppen? Klopt gewoon niet! Wat je zegt, bakverhoudingen veranderen niet.

Geplaatst: 21.06.2013 - 11:01
door M@rcel
Bij rustig rijden schakelt mijn automaat, sinds de tuning, eerder op. Dus toch wel invloed, zeker in stadsverkeer.

Geplaatst: 21.06.2013 - 13:20
door Thijs
Op deze manier klopt minder toeren natuurlijk als een bus! Maar er zijn er veel die denken dat 120 km/h ineens bij een lager toerental gereden wordt!

Geplaatst: 23.06.2013 - 10:40
door Bover
Thijs schreef:Op deze manier klopt minder toeren natuurlijk als een bus! Maar er zijn er veel die denken dat 120 km/h ineens bij een lager toerental gereden wordt!
Als dat eens geregeld kan worden die minder toeren bij 120km. Dan heb je een echte bezuiniging.
Minder toeren minder diesel.
Nog nooit een iemand over gehoord die dat zou kunnen be invloeden.

Geplaatst: 23.06.2013 - 10:44
door M@rcel

Geplaatst: 23.06.2013 - 10:48
door Bover
MArcel dat is een mechanische oplossing begrijp ik. Ik vraag me af of je ook electronisch de bak kan manipuleren.

Bob

Geplaatst: 23.06.2013 - 10:53
door M@rcel
De versnellingsbakverhoudingen liggen vast in de hardware niet in de software. Klinkt ingewikkeld maar wat ik bedoel is dat de toerentallen bij bepaalde snelheden worden bepaald door de afmetingen (verhoudingen) van de tandwielen in de bak.

Dat ga je niet met software veranderen. Maar de tandwielset van de hoogste versnelling vervangen door een set met een andere geometrie lijkt me een leuk project.

Geplaatst: 23.06.2013 - 11:18
door Bover
Ik snap de hardware immers tandwiel verhouding bepaald omloop snelheid as.
Tenminste bij mij aan boord vroeger zo in de binnenvaart en heb daar verschillende keerkoppelingen gezien.

Na een tuning komt volgens mij wel het schakelmoment anders te liggen. In de niet hoogst versnelling kun je harder rijden in een hogere versnelling met lager toerental zeg maar.

Geplaatst: 23.06.2013 - 12:32
door Fredhead
Ook niet, want de bakverhoudingen/tandwielverhoudingen blijven aan dezelfde snelheid gekoppeld en veranderd dus niet.
Je zal diezelfde snelheid alleen sneller bereiken na de tuning.

Bak zal verder wat eerder schakelen indien je een automaat hebt omdat deze dan meer gebruik gaat maken van het extra vermogen.
Toerentallen en snelheden veranderen niet

Geplaatst: 23.06.2013 - 13:12
door Bover
Marcel doelt op een oude hardware versie , de 240 en 700 serie hadden de electronische overdrive.. Kan die op een nieuwe V70?

De RPM is mogelijk ook te beinvloeden als je de uitgelezen proccessor van de TCM zou begrijpen, en niet te vergeten kan bewerken en snapt wat het allemaal doet.

Tja en kan en doet dat?

Re: Family Tuning by Volvotune

Geplaatst: 28.12.2013 - 16:28
door Wapperino
M@rc schreef:

De komende weken zal blijken of ik ook echt Eco resultaten kan gaan behalen met het eco gebied. Ben benieuwd!

Helaas heb ik geen screenprints van de grafieken maar ik heb zomaar het idee dat Obbe die gaat toevoegen ;-)
@ M@rc

Ik heb een zelfde soort configuratie als jij. Zit te overwegen om ook een ecotuning te gaan doen. Heeft het bij jou geholpen en wat is je verbruik nu je een tijdje gereden hebt ?

Geplaatst: 30.12.2013 - 13:46
door Bover
Wapperino:
Ik kan je verzekeren dat de eco tuning je hoe dan ook een diesel voordeel gaat opleveren bij gelijkblijvende rijstijl.

Ik heb er al veel over geschreven maar bij mij ben ik met veel autobaan km ongeveer gegaan van 1;12.8 naar 1:15,5. Dat scheelt wel wart in brandstof en belangrijkste:

Je rijgenot neemt 500% toe. Je volvo loopt lekker mee in verkeer en geen gemartel meer met de geartronic/automaat. Kortom DOEN :D

Geplaatst: 30.12.2013 - 21:38
door M@rc
@Wapperino
Ik ben even een paar dagen uit de lucht geweest dus wat later...

Mijn ervaringen tot nu toe.
De XC90 rijdt prima sinds de tuning. Dit komt door de (Eco) Tuning, meer pk's (c.a. 207pk) betere motor/automaat samenwerking. De auto rijdt fijn.
Het eco deel zit in het toerenbereik rond de 1800 tpm ( c.a. 80km/h) inderdaad loopt hij in dit gebied net even zuiniger dan in de rest van het bereik. Ik heb voor dit bereik gekozen omdat ik veel 80km wegen rij in de randstad.

Wat doet het voor het gebruik tot nu toe.
Eerlijk gezegd niets of nauwelijks. Dit komt volgens mij vooral door het gebruik in de randstad waarbij de auto dus te weinig lange stukken rijdt op dezelfde snelheid.Hierdoor is het zeer moeilijk om economische winst te boeken met een dergelijke zware auto. Met de kennis tot nu toe zou ik een ander eco deel kiezen rond 100 of 120km/h of helemaal geen eco deel!

Ik geloof er in dat de xc90 de D5 zwaarder belast dan een V70. 500kg meer is namelijk nogal een verschil (25%) Vergelijken heeft dan ook geen enkele zin wat mij betreft.

Mijn conclusie.
De auto rijdt absoluut veel soepeler door de tuning. Meer pk's past daarbij beter bij de XC!!
Verbruik zoals ik hem nu heb is niet beter geworden. Wellicht dat er wel winst te behalen valt met een eco deel op een andere tpm maar dat weet ik niet.

Geplaatst: 31.12.2013 - 13:19
door Wapperino
@ Bover

Ik denk inderdaad dat ik de auto laat tunen, een soepelere motor rijdt altijd prettiger. Minder verbruik is mooi meegenomen en het extra vermogen natuurlijk ook. Bedankt voor je advies.

@M@rc

Beter laat dan nooit M@rc! Bedankt voor je uitleg. Ik zal nadenken welke zone ik de Ecotuning wil hebben. Denk op dit moment aan de 120-130 km zone, geen idee of dat te realiseren is. Een soepelere motor en een gelijk of minder verbruik klinkt als heerlijk! Volvotune lijkt me een serieuze en betrouwbare kandidaat. Ik denk dat ik daar ook voor ga. Hebben jullie ook nog iets anders laten doen? EGR oid?

Geplaatst: 31.12.2013 - 13:31
door M@rc
Ik ben benieuwd naar je bevindingen dus ik hoop dat je die op het forum zal delen. Iets zegt mij dat dat wel goed komt. :thumbleft:

Geplaatst: 31.12.2013 - 13:38
door Wapperino
M@rc schreef:Ik ben benieuwd naar je bevindingen dus ik hoop dat je die op het forum zal delen. Iets zegt mij dat dat wel goed komt. :thumbleft:
Ik laat het wel weten hoe het verdere verloop is. EWD wil ik best delen hoor!