Koude dieselmotor icm PIH

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ja maar dat zegt nog steeds niets. Kan ook zijn dat er een zwaarder vliegwiel aan hangt. Denk niet dat de constructie van de krukas zelf zwaarder is uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld niet dat ze andere drijfstangen monteren bijvoorbeeld (moet wel renadabel blijven), en de lagers daarvan zijn meestal het zwakke punt.

Zou deze "journalistieke gegevens" met een flinke korrel zout nemen, in die zin dat de informatie over de krukas voor verschillende uitleg vatbaar is. De reden dat de krukas een eigen nummer heeft lijkt me logisch, omdat de electromotor erop gemonteerd moet worden en niets anders. Het feit dat ze spreken over een verzwaarde startmotor zegt eigenlijk alles. De startmotor is verdwenen, deze taak wordt overgenomen door de generator!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

Onderdelen zwaarder uitvoeren betekent alleen dat het langer kan/mag slijten voordat het kapot gaat maar volgens mij is dat symptoombestrijding...

Olie moet toch zeker boven de 60 graden zitten wil je wat meer de motor gaan aanspreken. Ik heb geen flauw idee wanneer dat punt is aangebroken. Zeker niet als je afwisselend met de diesel aan/uit rijdt.
CaptainKlutz
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 19.07.2013 - 05:30

Even dit topic terug omhoog halen:

Heb dezelfde vraag en zie hem nog niet goed beantwoord. Allereerst toch vreemd dat er geen enkele temperatuuraanduiding te vinden is in de PIH, enige verbondenheid met de techniek en de staat van het blok is wat mij betreft wel gewenst.

Ik lees in het handboek op pag. 243 onder 'verwarming - algemene informatie' dat er verwarming van de motor plaatsvindt, al dan niet via preconditioning. Ik kan echter vooralsnog niet terug vinden of die verwarming zo ver gaat dat het D5 blok voldoende is opgewarmd om het vele aan- en afslaan tijdens het hybride rijden zonder overmatige slijtage te doorstaan. Ik ga er eigenlijk wel van uit dat Volvo dat ondervangen heeft, maar evengoed is mijn tactiek om in Pure weg te rijden, op de snelweg de bak op handmatig te zetten, om zodoende de diesel onder een normale belasting op te warmen.

Wie heeft er inmiddels nog een nuttige opmerking hierover?
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Het klopt dat we het niet precies weten, maar om er vanuit te gaan dat Volvo hier niet aan heeft gedacht en het zelf op te lossen door de diesel handmatig aan te zetten gaat mij een beetje ver. Tijdens de eco training werd me verteld dat de olie wordt voorverwarmd, maar de details wist de trainer ook niet.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

Motorverwarming met timer staat als optie in de lijst en is onderdeel van de HT lijn. Dat lijkt me het antwoord he, als je pre-conditioneert schakel je die toch aan?
Wel vreemd dat het niet standaard is, maar goed. Lijkt me must have ivm beschreven bedenkingen.
Ik heb overigens begrepen dat de motorverwarming niets anders is dan een verwarmingselement in het oliereservoir, maar dat is precies wat warm dient te worden, dus lijkt me prima.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als de olie warm is is de motor nog niet warm. Het gaat om het uitzetten en krimpen van onderdelen, waardoor een goede afdichting is. Bij een koude motor is die niet optimaal met slijtage en vervuiling als gevolg. Een cilinderkop wordt zomaar meer dan 150 graden, een zuigerkop wel meer als 400. Dus bij een lauwe 50 graden (als je dat al haalt) van de olie is de motor dus zeker niet opgewarmd. Er wordt wel één probleem ondervangen, en dat is dat de oliestroom bij starten meteen goed is, dus olietekort vanwege hoge toerentallen icm dikke olie komt niet voor.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
CaptainKlutz
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 19.07.2013 - 05:30

Motorverwarming met timer staat als optie in de lijst en is onderdeel van de HT lijn
Ben je niet in de war met de elektrische motorverwarming zoals die in de Winterline wordt aangeboden? Die verwarmt inderdaad de motor om hem uberhaupt aan de praat te kunnen krijgen bij zeer lage temperaturen en werkt met een elektrische stekker die voorin de auto wordt gestoken. In skandinavië een must-have.

De preconditioning van de HT, zoals we die ws allemaal hebben aangevinkt, KAN de motor opwarmen om slijtage te verminderen. De grote vraag is of het voldoende is om plots op de snelweg bij 120 z'n werk te doen, ws ook nog eens onder een moment van verhoogde belasting.

Alleen olie een beetje opwarmen maakt de motor nog niet warm, zoals edraket opmerkt. Wel valt me op dat de diesel minder rauw loopt als je eerst een kwartier zonder rijdt (hybride/pure) in vergelijking tot wanneer die helemaal koud is (wanneer je hem bijv. wel meteen zou gebruiken).

Ik ga het zeker verder uitzoeken, want de techniek die door de hele auto gehanteerd wordt is wel erg mooi en interessant!
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

@CaptainKlutz: met deze temperaturen zal de standkachel (op brandstof) meehelpen om de motor extra te verwarmen. Maar zodra je net wegrijdt is dat proces nog niet op gang gekomen en is het blok kouder dan na een minuut of 15 elektrisch rijden in Pure/Hybrid.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Superfunky schreef:Motorverwarming met timer staat als optie in de lijst en is onderdeel van de HT lijn. Dat lijkt me het antwoord he, als je pre-conditioneert schakel je die toch aan?
Wel vreemd dat het niet standaard is, maar goed. Lijkt me must have ivm beschreven bedenkingen.
Ik heb overigens begrepen dat de motorverwarming niets anders is dan een verwarmingselement in het oliereservoir, maar dat is precies wat warm dient te worden, dus lijkt me prima.
Ik heb het idee dat de standkachel op brandstof ook het koelwater verwarmd.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
Jolly Breeze Racing
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 16.10.2007 - 10:25
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Standkachel springt bij mij aan bij deze temperaturen en gaat het koelwater van de motor en accupakket verwarmen om zo de verliezen te beperken.

Als je weet wanneer je vertrekt kun je de standkachel ook programmeren zodat de auto warm is bij vertrek.

Natuurlijk is de D5 dan niet warm genoeg voor volle belasting maar het het scheelt wel.
Jolle

1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)

Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Jolly Breeze Racing schreef:Standkachel springt bij mij aan bij deze temperaturen en gaat het koelwater van de motor en accupakket verwarmen om zo de verliezen te beperken.

Als je weet wanneer je vertrekt kun je de standkachel ook programmeren zodat de auto warm is bij vertrek.

Natuurlijk is de D5 dan niet warm genoeg voor volle belasting maar het het scheelt wel.
Als je de auto uitzet bij deze temperaturen en uit de auto stapt, ruik je dan ook de standkachel?
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
CaptainKlutz
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 19.07.2013 - 05:30

@CaptainKlutz: met deze temperaturen zal de standkachel (op brandstof) meehelpen om de motor extra te verwarmen. Maar zodra je net wegrijdt is dat proces nog niet op gang gekomen en is het blok kouder dan na een minuut of 15 elektrisch rijden in Pure/Hybrid.
@RoaldH Dat is wat ik bedoelde, kwam niet uit mijn tekst inderdaad.. Ik laat de D5 dus 15 min via de standkachel 'opwarmen' waarna hij op de snelweg pas mag aanpikken. Je ruikt na dat kwartier, mits je de auto stil zet, inderdaad een olieachtige rooklucht afkomstig uit de wielkast RV.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

@CaptainKlutz: sinds ik dat doe (en de optie automatisch verwarmen heb geactiveerd) loopt de d5 aanmerkelijk soepeler tijdens het aanslaan. Anders heb je bijna medelijden met het mechaniek (zo klinkt het tenminste).
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
V70D5AWD
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 05.04.2011 - 08:33

Ik denk dat de diesel wanneer hij nog niet op de juiste bedrijfstemperatuur is simpelweg softwarematig nog even wordt " ingehouden" totdat hij voldoende is doorgewarmd. Probeer maar eens het verschil tussen de power stand bij
"koude" motor en bij "warme" motor. Ik voel het verschil wel degelijk. Als de motor warm is zijn er simpelweg meer PK's aan te spreken en trekt hij harder. Ik rij in de ochtend weg na een preconditioning op de timer en de eerste paar kilometer tot de snelweg in de AWD stand. Dan is de motor beter doorgewarmd en schrikt hij zich niet rot wanneer hij bij een inhaalmanouvre aan de bak moet…Ach, beetje meedenken met de techniek is niet verkeerd denk ik.
V60PIH MY2014
V70D5AWD Edition sport 2007
CaptainKlutz
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 19.07.2013 - 05:30

@RoaldH

Volgende week ECO training, ik hoop dat ik iets meer te weten kom...
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

@CaptainKlutz: Ik ben komende vrijdag aan de beurt...
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Weet iemand hier hoe het zit met inrijden van de PIH? De D5 is een krachtig, maar wat rauw/primitief blok, en ik vermoed dat met beleid inrijden van invloed zal zijn op de klankkleur en duurzaamheid van de D5..

De dealer komt niet verder dan dat 'sommigen zeggen dat inrijden niet meer nodig is, anderen dat het geen kwaad kan'..juist ja :roll:
Gebruikersavatar
kissyfur
3rd Gear member
Berichten: 310
Lid geworden op: 17.03.2013 - 12:04

als t geen kwaad kan, waarom zou je t dan niet doen? Beetje met beleid niet te hard knallen, boel goed warm laten worden, in t begin niet te hoge toeren... geen probleem lijkt me?
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Lees deze zeer verhelderende uitleg voor een andere kijk op het "inrijden".
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
kissyfur
3rd Gear member
Berichten: 310
Lid geworden op: 17.03.2013 - 12:04

mooie website, dat ziet er wel wetenschappelijk uit. :)
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”