Pagina 2 van 3

Geplaatst: 10.07.2013 - 00:40
door casper
EV70S schreef: als je snel even wat inhaalt en weer invoegt piept het systeem zich suf

Dat gebeurt toch enkel als je dat agressief (jij noemt dat "snel") doet. Ik heb dat nooit voor.
EV70S schreef: Dealer begreep dit overigens en heeft klanten met afgeplakte waarschuwingsstrip vanwege ergernissen.
Wat een onzin.
Als je het systeem niet wil schakel je het toch uit.
Afplakken, waar halen ze het :roll:

Geplaatst: 10.07.2013 - 12:14
door EV70S
Casper, had je toch al geschreven Hier raken we het vast niet over eens en dat bevestig je nu alleen, voegt niks toe. Alles als onzin of aggresief verklaren lijkt me wel erg makkelijk.

Uitschakelen is niet permanent en bij elke start staat alles weer op scherp. Met name de eerste oranje streepjes/waarschuwingen komen erg snel vind ik.

Geplaatst: 10.07.2013 - 13:58
door Poolrev
casper schreef:Het systeem heeft zeker zijn voordelen, meer nog, het heeft alleen maar voordelen.
Zelfs in het geval dat Poolrev beschrijft kom je er als Volvo-rijder het best vanaf.
Moest de city-safety in dat geval niet zijn opgetreden dan hing de Volvorijder in de kont van zijn voorganger en kreeg hij de achtervolgers sowieso ook nog eens achterop. Je bent dan mee aansprakelijk voor het ongeval.
Als jij niet op de voorrijder rijdt maar de rest wel op jou, dan ben jij aan niets schuldig, de achterkomers daarentegen wel, dat is toch een prima voordeel.
Dat is echt het rechtpraten in je eigen egoïstische straatje. Als je zelf voldoende afstand houdt, ben je best in staat om zelf op tijd stil te staan. Ik vind het knap egoistisch, als je alleen aan je eigen voordeel denkt, en niet aan mogelijk nadeel van degene die achter je rijden, dan laat je blijken dat je alleen met jezelf bezig bent, en geen rekening wil houden met andere weggebruikers, oftewel, weglopen voor je eigen verantwoordelijkheden in het verkeer. En kennelijk rijd jij liever voorop met de systemen, zodat je een vrachtwagen in je nek krijgt, met als gevolg dat je alsnog naar het ziekenhuis kan. Het is maar net wat je een voordeel noemt...
Ik ben liever niet de voorste (uiteraard ook niet 1 van de andere) auto, heb ik helaas zelf ondervonden (met m'n huidige V40). Je nek kan, ondanks die al even mooie anti-whiplash stoelen, een flinke klap krijgen.

In de situatie die ik beschreef, was echt geen sprake van dat de S60 zonder de systemen op z'n voorganger zou zijn gereden. Dat heeft alles te maken met z'n eigen rijvaardigheden.
En het was niet City Safety, maar de adaptieve cruise control die ingreep, maar dat terzijde.

Geplaatst: 10.07.2013 - 14:05
door Thom
Uitschakelen is niet permanent en bij elke start staat alles weer op scherp. Met name de eerste oranje streepjes/waarschuwingen komen erg snel vind ik.
'

Niet op een XC70 MY2012... LDW altijd uit (dat gejengel door de auto heen vind ik niks). Gevoeligheid van Distance Alert is instelbaar, dat verhaal over afplakken vind ik echt onzin.

Geplaatst: 10.07.2013 - 15:47
door diesel01
Poolrev schreef:
casper schreef:Het systeem heeft zeker zijn voordelen, meer nog, het heeft alleen maar voordelen.
Zelfs in het geval dat Poolrev beschrijft kom je er als Volvo-rijder het best vanaf.
Moest de city-safety in dat geval niet zijn opgetreden dan hing de Volvorijder in de kont van zijn voorganger en kreeg hij de achtervolgers sowieso ook nog eens achterop. Je bent dan mee aansprakelijk voor het ongeval.
Als jij niet op de voorrijder rijdt maar de rest wel op jou, dan ben jij aan niets schuldig, de achterkomers daarentegen wel, dat is toch een prima voordeel.
Dat is echt het rechtpraten in je eigen egoïstische straatje. Als je zelf voldoende afstand houdt, ben je best in staat om zelf op tijd stil te staan. Ik vind het knap egoistisch, als je alleen aan je eigen voordeel denkt, en niet aan mogelijk nadeel van degene die achter je rijden, dan laat je blijken dat je alleen met jezelf bezig bent, en geen rekening wil houden met andere weggebruikers, oftewel, weglopen voor je eigen verantwoordelijkheden in het verkeer. En kennelijk rijd jij liever voorop met de systemen, zodat je een vrachtwagen in je nek krijgt, met als gevolg dat je alsnog naar het ziekenhuis kan. Het is maar net wat je een voordeel noemt...
Ik ben liever niet de voorste (uiteraard ook niet 1 van de andere) auto, heb ik helaas zelf ondervonden (met m'n huidige V40). Je nek kan, ondanks die al even mooie anti-whiplash stoelen, een flinke klap krijgen.

In de situatie die ik beschreef, was echt geen sprake van dat de S60 zonder de systemen op z'n voorganger zou zijn gereden. Dat heeft alles te maken met z'n eigen rijvaardigheden.
En het was niet City Safety, maar de adaptieve cruise control die ingreep, maar dat terzijde.
Een ieder maakt zijn eigen keuzes.
Ik zie vaak dat mensen achter mij proberen het schiltje van Polestar te pakken te krijgen, dan zit je er dus te kort op.
Ik maak mij dan niet druk als een dergelijk figuur een metertje te kort komt enja ik ben eens de eerste auto geweest die afremde bij een opstopping waarbij de man achter mij een noodstop moest maken waarbij hij vervolgens de tik opving van degene die daar weer achter reed.

Door voldoende afstand te houden kon ik door het onstane gat voor mij van 40meter weer gas geven om zodoende zonder brokken te zijn en aan te sluiten in de file, vervelend voor de betrokkenen maar ik laat mij niet door eoa nitwit blijvend invalide rijden.
Ik voel/ben dan niet verantwoordelijk voor de keuzes van een ander, die maakt die persoon zelf.

Geplaatst: 10.07.2013 - 17:40
door bart simpson
als ik rem en iemand kleunt vol op me heeft die te weinig afstand gehouden, dat maakt mij geen egoist maar diegene eerder een asociaal

Geplaatst: 10.07.2013 - 18:30
door Auk
Juist Bart!

Maargoed, weet niet of jullie wel eens kijken naar mensen die je inhaalt? Hoeveel personen zitten wel niet met hun smartphone te klooien... :? :roll:

Geplaatst: 10.07.2013 - 19:04
door bart simpson
Poolrev schreef: Dat is echt het rechtpraten in je eigen egoïstische straatje. Als je zelf voldoende afstand houdt, ben je best in staat om zelf op tijd stil te staan. Ik vind het knap egoistisch, als je alleen aan je eigen voordeel denkt, en niet aan mogelijk nadeel van degene die achter je rijden, dan laat je blijken dat je alleen met jezelf bezig bent, en geen rekening wil houden met andere weggebruikers, oftewel, weglopen voor je eigen verantwoordelijkheden in het verkeer. En kennelijk rijd jij liever voorop met de systemen, zodat je een vrachtwagen in je nek krijgt, met als gevolg dat je alsnog naar het ziekenhuis kan. Het is maar net wat je een voordeel noemt...
begrijp ik nu goed dat jij om principiële redenen dan maar helemaal niet remt als je een amazon of iets dergelijks achter je ziet rijden? die kleunt immers vol in je zonder zijn abs als jij met abs remt...
Vergeef me als ik jouw motivatie in deze situatie als onsamenhangend gewauwel zie.

Geplaatst: 10.07.2013 - 20:01
door Johann
bart simpson schreef:begrijp ik nu goed dat jij om principiële redenen dan maar helemaal niet remt als je een amazon of iets dergelijks achter je ziet rijden?
Het zou zomaar Ben kunnen zijn.

Geplaatst: 10.07.2013 - 20:04
door OGA244
Ben houdt altijd gepaste afstand

Geplaatst: 10.07.2013 - 21:02
door Ben
Anticiperen is my middle name :-)

Geplaatst: 10.07.2013 - 21:03
door OGA244
B.A.E.?

Geplaatst: 11.07.2013 - 14:29
door Richo
Poolrev schreef:Dat is echt het rechtpraten in je eigen egoïstische straatje. Als je zelf voldoende afstand houdt, ben je best in staat om zelf op tijd stil te staan. Ik vind het knap egoistisch, als je alleen aan je eigen voordeel denkt, en niet aan mogelijk nadeel van degene die achter je rijden, dan laat je blijken dat je alleen met jezelf bezig bent, en geen rekening wil houden met andere weggebruikers, oftewel, weglopen voor je eigen verantwoordelijkheden in het verkeer. En kennelijk rijd jij liever voorop met de systemen, zodat je een vrachtwagen in je nek krijgt, met als gevolg dat je alsnog naar het ziekenhuis kan. Het is maar net wat je een voordeel noemt...
je moet in eerste instantie altijd eerst aan jezelf denken en dan pas aan andere, klinkt misschien egoïstisch maar je eigen hachje is nog altijd belangrijker dan degene die voor, achter of naast je rijden. Zolang jijzelf maar netjes aan de regels houd en voldoende anticipeert kan je jezelf nooit de schuld geven van iemand die niet aan opletten is en een aanrijding veroorzaakt. Denk ook niet dat casper het op die manier bedoelde maar meer in de zin dat hij geen "medeplichtigheid" heeft bij dergelijk beschreven ongeval, zo zou ik het zelf ook liefste hebben (zelf geen gezeik dat je schade hebt aangericht maar alleen ontvangen).
Johann schreef:Het zou zomaar Ben kunnen zijn.
als Ben met die 245 van hem komt aandenderen dan veeg ik hem nog liever bij mijn voorganger erin, dan dat Ben met die tank over mijn auto heen walst :lol:

Geplaatst: 23.07.2013 - 07:42
door Harlem_guy
De Collision Warning met Full Auto Brake heeft mij in elk geval al 1-2 keer behoed voor een (kleine) aanrijding dus wat mij betreft heeft dit zijn geld al opgebracht.

Het zou alleen prettig zijn geweest als een 15 jaar oude Toyota Corolla die een tijdje geleden te dicht achter me reed dat systeem ook zou hebben gehad... Het resultaat laat zich raden.

Geplaatst: 23.07.2013 - 15:41
door Live
diesel01 schreef:
Poolrev schreef:
casper schreef:Het systeem heeft zeker zijn voordelen, meer nog, het heeft alleen maar voordelen.
Zelfs in het geval dat Poolrev beschrijft kom je er als Volvo-rijder het best vanaf.
Moest de city-safety in dat geval niet zijn opgetreden dan hing de Volvorijder in de kont van zijn voorganger en kreeg hij de achtervolgers sowieso ook nog eens achterop. Je bent dan mee aansprakelijk voor het ongeval.
Als jij niet op de voorrijder rijdt maar de rest wel op jou, dan ben jij aan niets schuldig, de achterkomers daarentegen wel, dat is toch een prima voordeel.
Dat is echt het rechtpraten in je eigen egoïstische straatje. Als je zelf voldoende afstand houdt, ben je best in staat om zelf op tijd stil te staan. Ik vind het knap egoistisch, als je alleen aan je eigen voordeel denkt, en niet aan mogelijk nadeel van degene die achter je rijden, dan laat je blijken dat je alleen met jezelf bezig bent, en geen rekening wil houden met andere weggebruikers, oftewel, weglopen voor je eigen verantwoordelijkheden in het verkeer. En kennelijk rijd jij liever voorop met de systemen, zodat je een vrachtwagen in je nek krijgt, met als gevolg dat je alsnog naar het ziekenhuis kan. Het is maar net wat je een voordeel noemt...
Ik ben liever niet de voorste (uiteraard ook niet 1 van de andere) auto, heb ik helaas zelf ondervonden (met m'n huidige V40). Je nek kan, ondanks die al even mooie anti-whiplash stoelen, een flinke klap krijgen.

In de situatie die ik beschreef, was echt geen sprake van dat de S60 zonder de systemen op z'n voorganger zou zijn gereden. Dat heeft alles te maken met z'n eigen rijvaardigheden.
En het was niet City Safety, maar de adaptieve cruise control die ingreep, maar dat terzijde.
Een ieder maakt zijn eigen keuzes.
Ik zie vaak dat mensen achter mij proberen het schiltje van Polestar te pakken te krijgen, dan zit je er dus te kort op.
Ik maak mij dan niet druk als een dergelijk figuur een metertje te kort komt enja ik ben eens de eerste auto geweest die afremde bij een opstopping waarbij de man achter mij een noodstop moest maken waarbij hij vervolgens de tik opving van degene die daar weer achter reed.

Door voldoende afstand te houden kon ik door het onstane gat voor mij van 40meter weer gas geven om zodoende zonder brokken te zijn en aan te sluiten in de file, vervelend voor de betrokkenen maar ik laat mij niet door eoa nitwit blijvend invalide rijden.
Ik voel/ben dan niet verantwoordelijk voor de keuzes van een ander, die maakt die persoon zelf
.


Het automatische remsysteem grijpt pas op het allerlaatst in, als een botsing nog net te voorkomen is, of als de schade wordt beperkt.
Als het systeem ingrijpt is de bestuurder dus eigenlijk te laat geweest.
Mocht een bestuurder erg zeker van zijn zaak zijn, dan kan hij het systeem altijd over-rulen. Een plotselinge stuuruitslag, rem of gaspedaal reactie zorgt er altijd voor dat het systeem uit gaat en alles weer aan de bestuurder over laat.

Keihard remmen waardoor mensen achter je op elkaar klappen heeft niks te maken met zelf goed autorijden, maar meer met een total gebrek aan anticipatie. Een bestuurder kan en mag er van uit gaan dat er normaal gereden wordt, en niet disporportioneel hard geremt wordt als er voor hem iemand zachtjes afremt. Als je daar niet van uit kan gaan moet iedereen voortaan 3 a 4 seconden afstand nemen wat de doorstroming niet bevorderd.
Je verhaal is eigenlijk vergelijkbaar met enkele bejaarden op de snelweg. Die voegen met 60km/u in op de snelweg en vinden ondertussen dat niemand zo veilig en voorzichtig rijdt als hen

Geplaatst: 23.07.2013 - 16:19
door diesel01
Live schreef:
diesel01 schreef:
Poolrev schreef: Dat is echt het rechtpraten in je eigen egoïstische straatje. Als je zelf voldoende afstand houdt, ben je best in staat om zelf op tijd stil te staan. Ik vind het knap egoistisch, als je alleen aan je eigen voordeel denkt, en niet aan mogelijk nadeel van degene die achter je rijden, dan laat je blijken dat je alleen met jezelf bezig bent, en geen rekening wil houden met andere weggebruikers, oftewel, weglopen voor je eigen verantwoordelijkheden in het verkeer. En kennelijk rijd jij liever voorop met de systemen, zodat je een vrachtwagen in je nek krijgt, met als gevolg dat je alsnog naar het ziekenhuis kan. Het is maar net wat je een voordeel noemt...
Ik ben liever niet de voorste (uiteraard ook niet 1 van de andere) auto, heb ik helaas zelf ondervonden (met m'n huidige V40). Je nek kan, ondanks die al even mooie anti-whiplash stoelen, een flinke klap krijgen.

In de situatie die ik beschreef, was echt geen sprake van dat de S60 zonder de systemen op z'n voorganger zou zijn gereden. Dat heeft alles te maken met z'n eigen rijvaardigheden.
En het was niet City Safety, maar de adaptieve cruise control die ingreep, maar dat terzijde.
Een ieder maakt zijn eigen keuzes.
Ik zie vaak dat mensen achter mij proberen het schiltje van Polestar te pakken te krijgen, dan zit je er dus te kort op.
Ik maak mij dan niet druk als een dergelijk figuur een metertje te kort komt enja ik ben eens de eerste auto geweest die afremde bij een opstopping waarbij de man achter mij een noodstop moest maken waarbij hij vervolgens de tik opving van degene die daar weer achter reed.

Door voldoende afstand te houden kon ik door het onstane gat voor mij van 40meter weer gas geven om zodoende zonder brokken te zijn en aan te sluiten in de file, vervelend voor de betrokkenen maar ik laat mij niet door eoa nitwit blijvend invalide rijden.
Ik voel/ben dan niet verantwoordelijk voor de keuzes van een ander, die maakt die persoon zelf
.


Het automatische remsysteem grijpt pas op het allerlaatst in, als een botsing nog net te voorkomen is, of als de schade wordt beperkt.
Als het systeem ingrijpt is de bestuurder dus eigenlijk te laat geweest.
Mocht een bestuurder erg zeker van zijn zaak zijn, dan kan hij het systeem altijd over-rulen. Een plotselinge stuuruitslag, rem of gaspedaal reactie zorgt er altijd voor dat het systeem uit gaat en alles weer aan de bestuurder over laat.

Keihard remmen waardoor mensen achter je op elkaar klappen heeft niks te maken met zelf goed autorijden, maar meer met een total gebrek aan anticipatie. Een bestuurder kan en mag er van uit gaan dat er normaal gereden wordt, en niet disporportioneel hard geremt wordt als er voor hem iemand zachtjes afremt. Als je daar niet van uit kan gaan moet iedereen voortaan 3 a 4 seconden afstand nemen wat de doorstroming niet bevorderd.
Je verhaal is eigenlijk vergelijkbaar met enkele bejaarden op de snelweg. Die voegen met 60km/u in op de snelweg en vinden ondertussen dat niemand zo veilig en voorzichtig rijdt als hen
Hahaha briljant invoegen met 60Km/H..160 denk ik.
Ik kijk ten alle tijden of mensen achter mij opletten indien ik aan het remmen kom maar bij geen reactie of het blijven volgen op 3 meter resulteerd dat ik op enig moment ruimte houdt tot mijn voorliggers.
Als de 3 mensen achter mijn achterligger dezelfde manier hebben van kort volgen en het staat stil kom je meters te kort.
Het ruchtsichtlos volgen van een achterlicht op 3 meter bij 100km/h terwijl er een verkeersknooppunt naderd is vragen om een failabbo genaamd NS.
Lekker bij de rest van groen NL in de trein.
Overigens heb ik veel Europese knooppunten gezien met een terreingewicht van 45ton waarbij afstandhouden het keyword is, begin mij niet over anticiperen, het is namelijk mijn middle name.
Lijfsbehoud is daarintegen het aller belangrijkst en ik laat mij, nogmaals, niet door de eerste de beste bouwvakkersbus, danwel account managend NL invalide rijden.

edit overigens zie ik jouw zienswijze meer bij jouw leeftijds genoten.
Snelheidsperceptie en de ruimte die je nodig hebt om veilig tot stilstand te komen is iets waar een hoop jonge mannen(tegenwoordig ook steeds vaker vrouwen) een probleem mee hebben.
Ik rijdt overigens zo hard dat ik ten alle tijden het voertuig tijdig tot stilstand kan brengen waarover de weg vrij is en te overzien is.

Geplaatst: 23.07.2013 - 20:09
door Msuidgeest
Het wordt eens tijd dat de snelheid op de teller in m/s wordt weergegeven. Dan blijkt 72 km/uur ineens 20 meter per seconde te zijn.

Wie dus 72 km/uur rijdt en moet remmen is ongeveer 1 seconde verder, of te wel 20 meter. En dat is een afstand die bijna niemand meer aanhoudt bij gegeven snelheid.

Geplaatst: 23.07.2013 - 20:18
door Ben
Dat vind ik een goed idee!

Geplaatst: 23.07.2013 - 20:43
door diesel01
+2

Geplaatst: 23.07.2013 - 21:11
door NielsPHEV
bart simpson schreef:
Poolrev schreef: Dat is echt het rechtpraten in je eigen egoïstische straatje. Als je zelf voldoende afstand houdt, ben je best in staat om zelf op tijd stil te staan. Ik vind het knap egoistisch, als je alleen aan je eigen voordeel denkt, en niet aan mogelijk nadeel van degene die achter je rijden, dan laat je blijken dat je alleen met jezelf bezig bent, en geen rekening wil houden met andere weggebruikers, oftewel, weglopen voor je eigen verantwoordelijkheden in het verkeer. En kennelijk rijd jij liever voorop met de systemen, zodat je een vrachtwagen in je nek krijgt, met als gevolg dat je alsnog naar het ziekenhuis kan. Het is maar net wat je een voordeel noemt...
begrijp ik nu goed dat jij om principiële redenen dan maar helemaal niet remt als je een amazon of iets dergelijks achter je ziet rijden? die kleunt immers vol in je zonder zijn abs als jij met abs remt...
Vergeef me als ik jouw motivatie in deze situatie als onsamenhangend gewauwel zie.
kleine correctie Bart de amazon kleunt vol in je maar dat heeft niets met de abs in de voorliggende auto te maken abs verlengd de remafstand (iets) het enig wat het doet is de auto bestuurbaar houden. Het is het verschil in remvermogen wat de aanrijding veroorzaakt.

Er blijken in deze discussie weinig mensen te zijn die weten hoe city safety werkt, als jezelf reageert dan doet het systeem niets ik rijdt meerdere jaren met city safety en nu ook met auto brake en krijg wel eens een rode lamp als het systeem een wegmarkering aanzien voor een object een ingreep heb ik selcht 1 keer gehad en dat was toen ik tijdens parkeren wat vlot richting een heg manoeuvreerde. Ik vind het prima systemen. Voor degenen die dit allemaal niet willen installeer een scherp geslepen rvs pin van zo'n 20 cm op je stuur ipv je airbag daar ga je vast heel anticiperend van rijden.