Pagina 2 van 2
Geplaatst: 30.07.2013 - 23:23
door T5 gek
Bij mijn weten is het nu al strafbaar om een auto te verkopen met een teruggedraaide teller als je er wetenschap van hebt en het opzettelijk verzwijgt.
De moeilijkheid is om aan te tonen dat de eigenaar er wetenschap van heeft. Ik zou zeker contact opnemen met mijn rechtsbijstand!
Geplaatst: 31.07.2013 - 16:45
door Msuidgeest
Ter goeder trouw ...
Ik heb ook blauwe ogen dus zeg het maar.
Geplaatst: 01.08.2013 - 10:26
door Summum
Er wordt weer veel geroepen, maar voor veel reacties geldt het bekende klok en klepel verhaal.
Het gaat hier om een onderhandse verkoop tussen twee particulieren, dus het consumentenbeschermingsrecht is niet van toepassing. Dat geldt immers alleen bij verkoop tussen een professionele verkoper en een consument. De koper van een particulier gekochte zaak kan wel een beroep doen op artikel 7.17 van het BW, de zogenaamde non-conformiteit. Kort gezegd bepaalt dit artikel dat de afgeleverde zaak moet voldoen aan de overeenkomst. Het feit dat de auto 140.000 km meer heeft gereden dan uit de teller blijkt, kan naar mijn mening wel als non-conform worden beschouwd. Maar het hangt er vanaf wat je als koper mocht verwachten, ook gelet op de prijs. Als die bijvoorbeeld veel lager was dan vergelijkbare auto's met een dergelijke kilometerstand heb je een probleem.
Ik neem gemakshalve maar even aan dat deze koopovereenkomst niet op papier staat en dat er door de verkoper ook geen garantie is afgegeven op de juistheid van de kilometerstand. Voor wat betreft zogenaamde verborgen gebreken kom je dan op de mededelingsplicht van de verkoper tegenover de onderzoeksplicht van de koper, waarbij de meldingsplicht vóór gaat. Zaken die de verkoper weet behoort hij dan ook te melden. Als hij dat niet doet kan hij zich er vervolgens niet met succes op beroepen dat de koper zelf maar onderzoek had moeten doen. Je zult dus moeten aantonen dat de verkoper jou als koper bepaalde zaken heeft verzwegen. Als je kunt bewijzen dat de verkoper bekend was met de juiste kilometerstand, bijvoorbeeld doordat de gevonden garagerekening op zijn naam staat, dan heb je denk ik een sterke zaak en zou je de overeenkomst kunnen ontbinden.
Als de verkoper met succes kan stellen dat hij niet bekend was met de teruggedraaide tellerstand en jij kunt het tegendeel niet bewijzen, dan ga je nat. Want in dat geval wreekt zich dat je als koper kennelijk niet hebt gedaan wat je redelijkerwijs zelf had kunnen doen om aan je onderzoeksplicht te voldoen.
Los van het voorgaande is de vraag natuurlijk of de kosten van het nemen van gerechtelijke stappen opwegen tegen het te behalen resultaat. Zelfs als A3D een rechtsbijstandverzekering heeft (sommigen hier lijken dat gemakshalve maar te veronderstellen) zul je er waarschijnlijk niets aan hebben, omdat problemen bij verkoop van auto's tussen particulieren vrijwel altijd van dekking is uitgesloten. Kortom, je zult zelf een advocaat moeten inschakelen. Of dat kostbaar is hangt maar af van de hoogte van je inkomen en vermogen, wellicht kun je aanspraak maken op een zogenaamde toevoeging (door de overheid gefinancierde rechtsbijstand) en kost het je alleen een eenmalige eigen bijdrage van minimaal E. 129,-.
Mocht je hierover meer willen weten kun je me een pm sturen.
Dit is mijn advies, hiermee zul je het moeten doen

Geplaatst: 01.08.2013 - 10:31
door lint
Kijk, dat is een duidelijk verhaal van een professional.
TS weet nu wat zijn positie is en wat de kansen zijn om tot een goed eind van de zaak te komen.
Geplaatst: 01.08.2013 - 19:40
door mad
@Summum: TOP!
Geplaatst: 02.08.2013 - 18:24
door a3d
Dus om de auto in de toekomst te verkopen moet de km stand weer op de juiste stand worden gezet, anders heb ik een probleem?
Of afrijden tot sloopwaarde.
Geplaatst: 02.08.2013 - 18:45
door Summum
Nee, je hoeft de kilometerteller niet weer vooruit te draaien. Maar als je de auto wilt verkopen zul je aan de (potentiële) koper wel moeten melden dat de kilometerstand op de teller niet correct is en dat deze voor zover jou bekend zo'n 140.000 km hoger is dan aangegeven.
De lagere waarde van de auto die daar het gevolg van is, is jouw schade. Of je de auto oprijdt of nu verkoopt is je eigen keuze. De schade zal er denk ik niet veel door verschillen. Bij verkoop nu krijg je een lagere prijs, maar als je hem op rijdt is dat moment eerder bereikt dan wanneer de auto 140.000 km minder had gelopen. En dus zul je eerder een andere moeten aanschaffen. Als de auto je ondanks de hogere km-stand nu goed bevalt, zou ik voorlopig doorrijden en ondertussen sparen voor een opvolger.
Maar wat ik me nog afvraag; heb je voor de S60 bij aanschaf nou een marktconforme prijs betaald voor de op de teller aangegeven km-stand (en dus achteraf bezien veel te duur voor een auto met 140.000 km meer) of had je een zeer scherpe prijs, waardoor je schade feitelijk veel kleiner is?
Geplaatst: 04.08.2013 - 00:01
door a3d
Ik denk dat ik een scherpe prijs betaald heb ondanks de uiteindelijke hogere km stand.
De meeste volvo's met die km stand zijn toch zo'n 1000 euro duurder. En zien er vaak toch wat minder goed uit dan het exemplaar wat ik nu heb. De vorige eigenaar kon deze auto niet meer betalen en moest weg.
Maar wat nou de reden is geweest om de km stand te verlagen , dat vind ik vreemd want dan had hij ook 1000 euro meer kunnen vragen.
Of de teller is defect geweest, maar daar is niets over verteld.
Bij de garage waar ik de nap check heb laten doen , vonden ze geen uiterlijke sporen van zo'n hoge km stand, dus geen versleten stoelen, pedaalrubbers, stuurwiel etc.
Tevens vind ik het zelf wel vreemd om met een benzine volvo zoveel kilometers te rijden.
Had je beter een diesel kunnen nemen.
Geplaatst: 26.08.2013 - 19:06
door TPRPowerflush
NAP is niet altijd correct, ook al klopt de check,
Er zijn gevallen bekend dat er mensen zijn die 60.000 per jaar rijden, het meetpunt is APK...
Vlak voor de APK laat je hem 30.000 terug zetten, en ja na 4 jaar heb je gewoon een correcte NAP en 120.000 km winst...
Je zult niet de eerste zijn die er in is gestonken op die manier...
Geplaatst: 26.08.2013 - 19:16
door Johan s60
TPRPowerflush schreef:NAP is niet altijd correct, ook al klopt de check,
Er zijn gevallen bekend dat er mensen zijn die 60.000 per jaar rijden, het meetpunt is APK...
Vlak voor de APK laat je hem 30.000 terug zetten, en ja na 4 jaar heb je gewoon een correcte NAP en 120.000 km winst...
Je zult niet de eerste zijn die er in is gestonken op die manier...
Klopt, daarom zou de km stand veel vaker ingevuld moeten worden, bovendien zou dat terugdraaien niet zo makkelijk moeten zijn
Geplaatst: 26.08.2013 - 19:23
door bart simpson
bij een volvodealer vindt er bij ieder werkplaatsbezoek een nap registratie plaats, ook bij het vervangen van een lampje
Geplaatst: 26.08.2013 - 19:48
door Oceanracer
a3d schreef:Tevens vind ik het zelf wel vreemd om met een benzine volvo zoveel kilometers te rijden.
Had je beter een diesel kunnen nemen.
Ik kocht mijn Volvo in 2005 met 165.000 km op de klok. Inmiddels heb ik er zelf het zelfde aantal km's bijgezet in 8 jaar, dus staat de teller nu ook tegen de 340.000 km aan. Dus zeg het maar, wat is vreemd?
Geplaatst: 26.08.2013 - 22:23
door TPRPowerflush
hmm, 2 x 165.000 is 330.000... en hij staat nu op 340.000, ja dat is idd vreemd...
Geplaatst: 26.08.2013 - 22:27
door Johan s60
:drinking:
Geplaatst: 26.08.2013 - 23:22
door Laguna-S60
Wij precies hetzelfde! Wij kochten onze auto bij blijkt nu een malafide eigenaar met 176.000km op de teller. Hebben hem een jaar gehad en kregen na inruil te horen dat de km stand niet 200.000km was maar 340.000km! Dus ook 140.000km teruggedraaid. Ook aan de onze was het eigenlijk niet te merken!
Heb ook NAP rapport zelf opgevraagd en de auto bleek eind 2004 (Dus naar 2 jaar al!) de km stand te hebben waarop wij hem kochten namelijk 176.000km..
De 2de eigenaar heeft hem rond die stand gekocht en is vervolgens 20.000km per jaar gaan rijden en uiteindelijk werd ie ingeruild met 320.000 en is hij bij ons gekomen met 180.000km..