Pagina 2 van 3

Geplaatst: 28.07.2013 - 22:19
door Ben
Aanhanger? Ik zie alleen een vrachtwagen met dubbellucht?

Geplaatst: 28.07.2013 - 22:28
door lint
dbosker schreef:
lint schreef:Al met al weer een extra argument om alleen maar banden te kopen van een goed aangeschreven merk.
Klopt, alleen heb je daar bij 1e montage wat minder invloed op. Mijn C70 stond af fabriek op Pirelli's. Niet mijn eerste keus, maar ik kan niet tegen de Volvo-dealer zeggen dat ik de auto alleen met Michelin's geleverd wil zien.
Zo is het bij de aanhanger ook.
Dat is niet helemaal waar, Pirelli is toch een goede merkband misschien niet het merk van je voorkeur.
Als je de dealer vraagt om een ander merk banden bij aflevering zal dat best mogelijk zijn, soms met enige extra kosten.

Geplaatst: 28.07.2013 - 22:40
door Gast
Ben schreef:Aanhanger? Ik zie alleen een vrachtwagen met dubbellucht?
dat is hem nu juist de clou

http://www.veldhuizen.eu/index.php?opti ... &Itemid=26

Voor een vrachtwagen heb je een vrachtwagenrijbewijs nodig. Voor deze combinatie een BE rijbewijs. Wel een maximum snelheid van 80 km/u en tachograafverplichting.

Geplaatst: 28.07.2013 - 22:41
door Gast
lint schreef:
dbosker schreef:
lint schreef:Al met al weer een extra argument om alleen maar banden te kopen van een goed aangeschreven merk.
Klopt, alleen heb je daar bij 1e montage wat minder invloed op. Mijn C70 stond af fabriek op Pirelli's. Niet mijn eerste keus, maar ik kan niet tegen de Volvo-dealer zeggen dat ik de auto alleen met Michelin's geleverd wil zien.
Zo is het bij de aanhanger ook.
Dat is niet helemaal waar, Pirelli is toch een goede merkband misschien niet het merk van je voorkeur.
Als je de dealer vraagt om een ander merk banden bij aflevering zal dat best mogelijk zijn, soms met enige extra kosten.
Als ik had geweten dat deze Hullie Wullie banden gemonteerd waren, had ik daar zeker op voorhand een opmerking over gemaakt. Ik wilde ook niet beweren dat Pirelli een B-merk is, alleen niet mijn persoonlijke voorkeur.

Geplaatst: 28.07.2013 - 22:55
door Koidream
dbosker schreef:
Koidream schreef:En dit zijn dan nog maar alleen Chinese banden, binnenkort komt alles van China.. :-(
Ja, zelfs vissen aan jouw forumnaam te zien :D
Dat is Japan hé. Dat zijn die andere ;-)

Geplaatst: 28.07.2013 - 23:21
door Gast
je hebt gelijk, ik zat enigszins in de richting, maar een paar 1000 km te ver.

Geplaatst: 28.07.2013 - 23:52
door Schorpioen
Zijn dit de banden van de trekker of de oplegger?

Geplaatst: 29.07.2013 - 00:04
door diesel01
dbosker schreef:
Ben schreef:Aanhanger? Ik zie alleen een vrachtwagen met dubbellucht?
dat is hem nu juist de clou

http://www.veldhuizen.eu/index.php?opti ... &Itemid=26

Voor een vrachtwagen heb je een vrachtwagenrijbewijs nodig. Voor deze combinatie een BE rijbewijs. Wel een maximum snelheid van 80 km/u en tachograafverplichting.
Tjee Dick dat had heel anders af kunnen lopen.
Is het ineens van alles naar niets gegaan?
Ik ben ben van mening dat dergelijke combinatie een gevaar is voor mensen die uitsluitend B E rijbewijs hebben.
Met een C rijbewijs krijg je onderricht in het gehele plaatje ook banden horen daarbij ik keek vroeger met aankoppelen van opleggers altijd naar de staat van de banden.
Bij dubbel lucht altijd of er stenen tussen zaten en of het hele zaakje op spanning stond ook de trekker bekeek regelmatig(iig eens per week).
Ik had overigens een hekel aan vrachten die aan het maximum(50ton terreingewicht) geladen waren omdat die het uitersten van materiaal en dus ook van banden vroegen.

Geplaatst: 29.07.2013 - 00:35
door slagschip-s60
Ben schreef:Ach, ik dacht altijd dat dat was om banden te sparen.
Klopt ook wel en tevens als de achterste as gelift kan worden is de draaicirkel kleiner van de auto .

Ook minder brandstof verbruik omdat er minder wrijving is op rotondes en bochten .

Natuurlijk wel onbeladen want die 2e as is om het tonnage in beladen toestand te verdelen over die twee assen

Geplaatst: 29.07.2013 - 07:53
door Gast
diesel01 schreef:
dbosker schreef:
Ben schreef:Aanhanger? Ik zie alleen een vrachtwagen met dubbellucht?
dat is hem nu juist de clou

http://www.veldhuizen.eu/index.php?opti ... &Itemid=26

Voor een vrachtwagen heb je een vrachtwagenrijbewijs nodig. Voor deze combinatie een BE rijbewijs. Wel een maximum snelheid van 80 km/u en tachograafverplichting.
Tjee Dick dat had heel anders af kunnen lopen.
Is het ineens van alles naar niets gegaan?
Ik ben ben van mening dat dergelijke combinatie een gevaar is voor mensen die uitsluitend B E rijbewijs hebben.
Met een C rijbewijs krijg je onderricht in het gehele plaatje ook banden horen daarbij ik keek vroeger met aankoppelen van opleggers altijd naar de staat van de banden.
Bij dubbel lucht altijd of er stenen tussen zaten en of het hele zaakje op spanning stond ook de trekker bekeek regelmatig(iig eens per week).
Ik had overigens een hekel aan vrachten die aan het maximum(50ton terreingewicht) geladen waren omdat die het uitersten van materiaal en dus ook van banden vroegen.
Tom,

Ja, de mannen zagen ineens het loopvlak voorbijkomen. Nadere inspectie liet zien dat de staat van de andere banden niet veel beter was.
Een C rijbewijs zou ook kunnen, echter dat beperkt ons wel weer danig in de bedrijfsvoering. Er zijn immers meer mensen met een BE rijbewijs dan een C rijbewijs.

Mijn mening is nog steeds (totdat het tegendeel blijkt) dat het in de banden zit. Banden zouden extreme slijtage kunnen vertonen als gevolg van wringen in de bocht, maar het loopvlak mag niet loslaten.

Geplaatst: 29.07.2013 - 08:46
door Ben
dbosker schreef:
Ben schreef:Aanhanger? Ik zie alleen een vrachtwagen met dubbellucht?
dat is hem nu juist de clou

http://www.veldhuizen.eu/index.php?opti ... &Itemid=26

Voor een vrachtwagen heb je een vrachtwagenrijbewijs nodig. Voor deze combinatie een BE rijbewijs. Wel een maximum snelheid van 80 km/u en tachograafverplichting.
Bijzonder

Geplaatst: 29.07.2013 - 08:50
door Gast
klopt, is een hiaat in de wet, waar dankbaar gebruik van wordt gemaakt. Lijkt een vrachtwagen(tje), echter is een trekkend voertuig met aanhanger.


Geplaatst: 29.07.2013 - 09:48
door gsx750r
dbosker schreef:klopt, is een hiaat in de wet, ......
Nog nooit gezien of misschien ook wel maar dan in ieder geval niet gezien dat het een trekker-oplegger combinatie is.
Erg inventief om zoiets te bedenken ::idea:

Een hiaat is de wet is het natuurlijk niet !

En die banden ? Doen me denken aan gerecoverde banden want daarvan zie je ook geregeld delen op (!) of langs de (snel-)weg liggen.

Rob

Geplaatst: 29.07.2013 - 11:42
door diesel01
dbosker schreef:
diesel01 schreef:
dbosker schreef: dat is hem nu juist de clou

http://www.veldhuizen.eu/index.php?opti ... &Itemid=26

Voor een vrachtwagen heb je een vrachtwagenrijbewijs nodig. Voor deze combinatie een BE rijbewijs. Wel een maximum snelheid van 80 km/u en tachograafverplichting.
Tjee Dick dat had heel anders af kunnen lopen.
Is het ineens van alles naar niets gegaan?
Ik ben ben van mening dat dergelijke combinatie een gevaar is voor mensen die uitsluitend B E rijbewijs hebben.
Met een C rijbewijs krijg je onderricht in het gehele plaatje ook banden horen daarbij ik keek vroeger met aankoppelen van opleggers altijd naar de staat van de banden.
Bij dubbel lucht altijd of er stenen tussen zaten en of het hele zaakje op spanning stond ook de trekker bekeek regelmatig(iig eens per week).
Ik had overigens een hekel aan vrachten die aan het maximum(50ton terreingewicht) geladen waren omdat die het uitersten van materiaal en dus ook van banden vroegen.
Tom,

Ja, de mannen zagen ineens het loopvlak voorbijkomen. Nadere inspectie liet zien dat de staat van de andere banden niet veel beter was.
Een C rijbewijs zou ook kunnen, echter dat beperkt ons wel weer danig in de bedrijfsvoering. Er zijn immers meer mensen met een BE rijbewijs dan een C rijbewijs.

Mijn mening is nog steeds (totdat het tegendeel blijkt) dat het in de banden zit. Banden zouden extreme slijtage kunnen vertonen als gevolg van wringen in de bocht, maar het loopvlak mag niet loslaten.
Ik kan mij in die optiek helemaal verplaatsen in de keuze.
Uiteraard zit het in de banden.
Het lijkt op een schade die testers soms hebben als ze banden voor een snelheidstest samen met belasting laten gaan.

Geplaatst: 29.07.2013 - 18:45
door Schorpioen
De vraag nog maar een keer stellen. :wink:
Schorpioen schreef:Zijn dit de banden van de trekker of de oplegger?

Geplaatst: 29.07.2013 - 20:25
door Gast
sorry, even gemist.
Zijn de banden van de oplegger.

Geplaatst: 29.07.2013 - 20:34
door Schorpioen
Dan is het denk ik toch een Veldhuijzen probleem.
Iveco levert namelijk alleen Michelin, Bridgestone, Continental en Pirelli af fabriek.
Hebben de banden wel de juiste load index?

Geplaatst: 29.07.2013 - 20:58
door Gast
Schorpioen schreef:Dan is het denk ik toch een Veldhuijzen probleem.
Iveco levert namelijk alleen Michelin, Bridgestone, Continental en Pirelli af fabriek.
Hebben de banden wel de juiste load index?
Ben ik gelijk met je eens.
Alleen ik heb de combinatie gekocht bij de Iveco dealer. In eerste instantie zijn zij dus het aanspreekpunt. Zij moeten het maar oplossen met Veldhuijzen.
4 Nieuwe banden zijn gemonteerd ondertussen.
Load index heb ik niet op gelet, maar ik mag ervan uitgaan dat degene die ze gemonteerd heeft (Veldhuijzen dus) hier wel de nodige aandacht aan heeft geschonken.

Geplaatst: 29.07.2013 - 21:51
door Schorpioen
Load index gaat weleens verkeerd.
Heb het ook bij een bandenleverancier mee gemaakt dat deze te lichte banden, met te weinig koordlagen, onder een bestelbus had gemonteerd.
Sta dan ook nergens meer van te kijken.
Bandenspanning staat op de juiste spanning?.

Geplaatst: 29.07.2013 - 21:53
door Gast
wat wel vreemd is, is dat alleen de binnenste 2 banden het probleem vertonen. Als er iets met de load index fout zou zijn, of de spanning, zouden de buitenste 2 het probleem ook moeten laten zien (denk ik dan met mijn boerenverstand)