Pagina 2 van 6

Geplaatst: 30.07.2013 - 18:32
door V40Rdesign
Nimbus schreef:
V40Rdesign schreef:Het probleem is een probleem met de standaard software en is erg vervelend want je moet zeer veel gas geven om een beetje normaal met het optrekkende verkeer mee te komen en daar door gebruikt de auto ook zeer veel brandstof. En ik heb juist de auto getuned omdat hij er normaal een stuk zuiniger van wordt en dat is geen gekkigheid.
Hoe weet je dat het de turbodruk is? Hebben ze dat bij RICA aangegeven?

Het is mij wel duidelijk dat het koppel wordt geknepen. Zeker in de eerste, wellicht ook in de 2e versnelling.
Dat vind ik erg jammer, want dat is totaal niet nodig. Mijn vorige auto bouwde vanaf 1500 tpm rap maar liniaar veel koppel op en kon je gewoon prima rustig mee wegrijden. Erg fijn op een golf van koppel vooruit gestuwd worden. Met die auto heb ik bij wegrijden bij wegrijden ook regelmatig gebruik gemaakt van AL het koppel, en die is ook gewoon prima heel gebleven.

Bij de V40 lijkt het of alsof je 2 keuzes hebt:
Of als een idioot toeren lopen maken en je koppeling laten klappen om vervolgens met piepende banden als een malloot wegrijden, of je best doen om de Daewoo Matiz bij te houden die voor je staat. Iets ertussenin lijkt nu niet te kunnen. [Enigzins gecharcheerd]

Totaal onnodig, want het blok heeft volgens over het hele toerengebied potentieel heel veel koppel om gewoon lekker vloeiend weg te trekken. Het kan echter ook zo ingesteld zijn om de lage CO2/km te halen tijdens de testen.....

Ik ben erg benieuwd wat de TS vanuit de dealer terugkrijgt. Mijn auto gaat binnenkort ook naar de garage, ik zal het bij hen ook eens aankaarten.
Rica heeft er niks mee te maken. Dit is geen hogere wiskunde het is een verbrandingsmotor dat werk dus door lucht en benzine te mengen hoe meer lucht hoe meer brandstof de auto aan kan. Zoals de auto nu trekt merk je erg weinig van dat de turbo vanaf lage toeren mee gaat helpen om de motor meer lucht te geven.

Als de turbodruk geknepen wordt zal de auto veel minder snel reageren en dus brandstof niet goed laten verbranden en dat kan je zien aan de vele roet deeltjes op de auto aan de achterzijde.

Btw het verhaal van vol in de toeren is een perfecte omschrijving welke twee manieren van optrekken je hebt. Ik kom uit een audi met 1.8 tfsi getuned naar 210 pk en die reed zo veel beter en die hoefde je echt nooit tot de bodem te trappen om een beetje vlot weg te rijden bij een stoplicht.

Ik zeg met zijn alle klagen bij de dealer mijne gaat donderdag.

Geplaatst: 31.07.2013 - 11:06
door Nimbus
V40Rdesign schreef: Btw het verhaal van vol in de toeren is een perfecte omschrijving welke twee manieren van optrekken je hebt. Ik kom uit een audi met 1.8 tfsi getuned naar 210 pk en die reed zo veel beter en die hoefde je echt nooit tot de bodem te trappen om een beetje vlot weg te rijden bij een stoplicht.
Vanmorgen in een situatie gestaan waarbij het noodzakelijk was om wat sneller weg te trekken. ESP uitgezet en bij groen stoplicht gewoon koppeling op laten komen en wegrijden, maar wel snel het gas goed onderin. Tot 4000 tpm gebeurd er bijzonder weinig, eigenlijk niks. Daarboven komt opeens een lading koppel (waarschijnlijk de 280nm). Aangezien je dan nog in zijn 1 zit klapt ie dus razendsnel richting de toerenbegrenzer.

Later nog eens geprobeerd bij een stoplicht. ESP uit, motor op 4000tpm en bij groen koppeling op laten komen. Dan komt ie inderdaad goed van zijn plek, maar met veel onnodig lawaai, bandengepiep en onnodig veel "stress" op de aandrijflijn.

Er lijkt gewoon geen tussenweg in te zitten. Ook de plotselinge koppeltoename is ronduit vervelend. Ik had nog ergens hoop dat de polestar tuning dit op zou lossen en een nettere koppelkromme zou bezorgen. Als je het onderstaande plaatje bekijkt zou dat wel het geval moeten zijn, maar gezien de reacties in dit topic heb ik daar ernstig mijn twijfels over.

http://www.polestar.com/20.0.0.1/14566/ ... bd2102.png

Ik ga ook maar eens klagen bij de dealer. Wel even aangeven dat ze niet de nieuwste versie van het motormanagement erop moeten zetten, want als ik dit topic zo lees is die nog dramatischer.

Geplaatst: 31.07.2013 - 15:43
door diesel01
Nimbus schreef:
V40Rdesign schreef: Btw het verhaal van vol in de toeren is een perfecte omschrijving welke twee manieren van optrekken je hebt. Ik kom uit een audi met 1.8 tfsi getuned naar 210 pk en die reed zo veel beter en die hoefde je echt nooit tot de bodem te trappen om een beetje vlot weg te rijden bij een stoplicht.
Vanmorgen in een situatie gestaan waarbij het noodzakelijk was om wat sneller weg te trekken. ESP uitgezet en bij groen stoplicht gewoon koppeling op laten komen en wegrijden, maar wel snel het gas goed onderin. Tot 4000 tpm gebeurd er bijzonder weinig, eigenlijk niks. Daarboven komt opeens een lading koppel (waarschijnlijk de 280nm). Aangezien je dan nog in zijn 1 zit klapt ie dus razendsnel richting de toerenbegrenzer.

Later nog eens geprobeerd bij een stoplicht. ESP uit, motor op 4000tpm en bij groen koppeling op laten komen. Dan komt ie inderdaad goed van zijn plek, maar met veel onnodig lawaai, bandengepiep en onnodig veel "stress" op de aandrijflijn.

Er lijkt gewoon geen tussenweg in te zitten. Ook de plotselinge koppeltoename is ronduit vervelend. Ik had nog ergens hoop dat de polestar tuning dit op zou lossen en een nettere koppelkromme zou bezorgen. Als je het onderstaande plaatje bekijkt zou dat wel het geval moeten zijn, maar gezien de reacties in dit topic heb ik daar ernstig mijn twijfels over.

http://www.polestar.com/20.0.0.1/14566/ ... bd2102.png

Ik ga ook maar eens klagen bij de dealer. Wel even aangeven dat ze niet de nieuwste versie van het motormanagement erop moeten zetten, want als ik dit topic zo lees is die nog dramatischer.
Ik blijf dit topic een bijzonder verhaal vinden met mensen die op een bijzonder manier met materiaal omgaan.
Motortje op 4000rpm, koppeling op laten komen..
Ik ben benieuwd wat Volvo, die meeleest, van die werkwijze vind.
Ik krijg visioenen van mijn broer die in Z Frankrijk met zijn vroegere Focus TD leasekoets even gas loste om daarna volgas scooterkl..tzakjes in het roet te zetten.
Onder het mom "alles is stuk te krijgen"

Geplaatst: 31.07.2013 - 15:52
door lint
Het is inderdaad een wat aparte rijstijl om bij 4000 toren de koppeling te laten opkomen om zo een maximale acceleratie vanuit stand te behalen.
Ik heb altijd geleerd om pas flink gas te geven met een koppeling die niet slipt maar juist de wielen aandrijft.
Bij mijn dagelijkse auto, de S80 D5 geartronic, heb ik gelukkig geen last van dit soort problemen!

Geplaatst: 31.07.2013 - 15:55
door bart simpson
bij de laagste versnelling(en) is het niet ongebruikelijk dat het maximale koppel niet gehaald word, je giert anders al heel rap tegen de toerenbegrenzer aan

Geplaatst: 31.07.2013 - 15:59
door HakanC
Bij de meeste VAG producten kun je stilstaand met ingetrapte koppeling (versnelling op 1) niet boven de 3000 toeren (of was het 3500?, vergeten..) komen, i.i.g. voor een diesel. Puur om mechaniek te bewaren.

Denk dat hier ook iets dergelijks aan de hand is maar dan verkeerd afgesteld..

Geplaatst: 31.07.2013 - 16:20
door LightStar
HakanC schreef:Bij de meeste VAG producten kun je stilstaand met ingetrapte koppeling (versnelling op 1) niet boven de 3000 toeren (of was het 3500?, vergeten..) komen, i.i.g. voor een diesel. Puur om mechaniek te bewaren.

Denk dat hier ook iets dergelijks aan de hand is maar dan verkeerd afgesteld..
Ik kon mijn polo bluemotion destijds wel doortrekken tot de 4000 toeren, erg fijn vond ie dat niet maar het kon wel..

Geplaatst: 31.07.2013 - 16:26
door HakanC
LightStar schreef:
HakanC schreef:Bij de meeste VAG producten kun je stilstaand met ingetrapte koppeling (versnelling op 1) niet boven de 3000 toeren (of was het 3500?, vergeten..) komen, i.i.g. voor een diesel. Puur om mechaniek te bewaren.

Denk dat hier ook iets dergelijks aan de hand is maar dan verkeerd afgesteld..
Ik kon mijn polo bluemotion destijds wel doortrekken tot de 4000 toeren, erg fijn vond ie dat niet maar het kon wel..
Doortrekken lukte altijd.. Maar stilstaand en koppeling ingetrapt kwam het toerental niet boven een bepaald punt.. Zonder koppeling intrappen of tijdens daadwerkelijk rijden was het geen punt..

Geplaatst: 31.07.2013 - 18:02
door lint
Blijkbaar hebben meer autofabrikanten minder vertrouwen in het technische gevoel van de gemiddelde gebruiker en is dit een beschermmaatregel om defecten in de aandrijflijn te voorkomen.

Geplaatst: 31.07.2013 - 18:39
door V40Rdesign
diesel01 schreef:
Nimbus schreef:
V40Rdesign schreef: Btw het verhaal van vol in de toeren is een perfecte omschrijving welke twee manieren van optrekken je hebt. Ik kom uit een audi met 1.8 tfsi getuned naar 210 pk en die reed zo veel beter en die hoefde je echt nooit tot de bodem te trappen om een beetje vlot weg te rijden bij een stoplicht.
Vanmorgen in een situatie gestaan waarbij het noodzakelijk was om wat sneller weg te trekken. ESP uitgezet en bij groen stoplicht gewoon koppeling op laten komen en wegrijden, maar wel snel het gas goed onderin. Tot 4000 tpm gebeurd er bijzonder weinig, eigenlijk niks. Daarboven komt opeens een lading koppel (waarschijnlijk de 280nm). Aangezien je dan nog in zijn 1 zit klapt ie dus razendsnel richting de toerenbegrenzer.

Later nog eens geprobeerd bij een stoplicht. ESP uit, motor op 4000tpm en bij groen koppeling op laten komen. Dan komt ie inderdaad goed van zijn plek, maar met veel onnodig lawaai, bandengepiep en onnodig veel "stress" op de aandrijflijn.

Er lijkt gewoon geen tussenweg in te zitten. Ook de plotselinge koppeltoename is ronduit vervelend. Ik had nog ergens hoop dat de polestar tuning dit op zou lossen en een nettere koppelkromme zou bezorgen. Als je het onderstaande plaatje bekijkt zou dat wel het geval moeten zijn, maar gezien de reacties in dit topic heb ik daar ernstig mijn twijfels over.

http://www.polestar.com/20.0.0.1/14566/ ... bd2102.png

Ik ga ook maar eens klagen bij de dealer. Wel even aangeven dat ze niet de nieuwste versie van het motormanagement erop moeten zetten, want als ik dit topic zo lees is die nog dramatischer.
Ik blijf dit topic een bijzonder verhaal vinden met mensen die op een bijzonder manier met materiaal omgaan.
Motortje op 4000rpm, koppeling op laten komen..
Ik ben benieuwd wat Volvo, die meeleest, van die werkwijze vind.
Ik krijg visioenen van mijn broer die in Z Frankrijk met zijn vroegere Focus TD leasekoets even gas loste om daarna volgas scooterkl..tzakjes in het roet te zetten.
Onder het mom "alles is stuk te krijgen"
Mensen met een lease auto hebben het wel gedaan bij jou he??? Ik ben gelukkig gewoon eigenaar van mijn auto en bepaal dus zelf wat er mee gebeurt.

Dit was een probeersel om te kijken waar de auto nou wel gaat trekken dus heeft niks te maken met alles kan kapot. Btw als een auto daar niet tegen kan als je dat een keer doet dan ga ik mij serieus afvragen of Volvo wel de kwaliteit is die ik altijd dacht dat het was.

De TS gaf aan dat zijn auto minder snel/pittig aanvoelde na een software update en dus een vreemd verhaal. De reacties daarop zijn ook normaal en heeft niks met en auto slopen te maken. Wij zijn alleen aan het kijken en uitzoeken waarom de T3/4 niet lekker optrekt en doortrekt deze auto houden ook in de 3de en hogere versnellingen in..

Geplaatst: 31.07.2013 - 18:43
door V40Rdesign
lint schreef:Blijkbaar hebben meer autofabrikanten minder vertrouwen in het technische gevoel van de gemiddelde gebruiker en is dit een beschermmaatregel om defecten in de aandrijflijn te voorkomen.
Die bescherming is tegen onbelast de motor in toeren te jagen, dat is erg slecht voor een motor met turbo.

Geplaatst: 31.07.2013 - 20:23
door V40Rdesign
VolvoJanssen schreef:De dealer is er helaas nog niet uit :-(

Ze houden mijn auto nog een dag. Er schijnt aardig wat communicatie tussen hun monteur en ......(vergeten te vragen met wie) te gebeuren en dat zou morgen worden vervolgd. Op dit moment weten ze nog niet wat er aan de hand is. Wel gaf hij wederom aan dat ze dit nog nier eerder gezien hebben.

Hopenlijk morgen meer... voorlopig rij ik even verder in de S80 (niet bepaald een straf, al heb ik liever mijn eigen auto).
Hou me even op de hoogte ik ben erg benieuwd naar wat ze er aan gaan doen.

Geplaatst: 01.08.2013 - 08:51
door diesel01
@oceanracer. Ik snap heel goed waar TS last van heeft.
Hij heeft, naar eigen zeggen, minder vermogen nadat de auto service heeft gehad en wordt nu om "oren gereden" door anderen verkeersdeelnemers.
Het zou mij niet verbazen dat het is gedaan om in de eerste 2 versnelling de techniek te sparen en zoals ik al eerder opmerkte ben ik benieuwd naar de resultaten.
Wat ik niet snap is dat je "om snel weg te komen" het motortje op 4000rpm zet en dan de koppeling erin flippert, ik ben benieuwd naar jouw reactie wanneer een leerling op die manier bij het Juliaplein jouw Golf de sporen geeft.
Mijn ervaring met leaserijders binnen de familie is er 1 dat zodra mensen zelf auto's moeten kopen en onderhouden ineens het rijgedrag aanpassen, verkeerslichtsprintjes, op 2 wielen de bocht door en al dat soort dingen behoord tot het verleden.
Overigens wordt in de eerste 2 versnelling mijn D5 met Polestar ook geknepen, boeit mij niet wat daar gebeurd het voor mij niet vanaf versnelling 3 is er 205pk en 450nm...

Geplaatst: 01.08.2013 - 09:01
door V40Rdesign
diesel01 schreef:@oceanracer. Ik snap heel goed waar TS last van heeft.
Hij heeft, naar eigen zeggen, minder vermogen nadat de auto service heeft gehad en wordt nu om "oren gereden" door anderen verkeersdeelnemers.
Het zou mij niet verbazen dat het is gedaan om in de eerste 2 versnelling de techniek te sparen en zoals ik al eerder opmerkte ben ik benieuwd naar de resultaten.
Wat ik niet snap is dat je "om snel weg te komen" het motortje op 4000rpm zet en dan de koppeling erin flippert, ik ben benieuwd naar jouw reactie wanneer een leerling op die manier bij het Juliaplein jouw Golf de sporen geeft.
Mijn ervaring met leaserijders binnen de familie is er 1 dat zodra mensen zelf auto's moeten kopen en onderhouden ineens het rijgedrag aanpassen, verkeerslichtsprintjes, op 2 wielen de bocht door en al dat soort dingen behoord tot het verleden.
Overigens wordt in de eerste 2 versnelling mijn D5 met Polestar ook geknepen, boeit mij niet wat daar gebeurd het voor mij niet vanaf versnelling 3 is er 205pk en 450nm...
Stop met deze reacties heeft geen functie, ik kan je mededelen dat als je met een van onze auto's gereden hebt je begrijpt wat wij bedoelen tot die tijd denk ik dat je beter even geen commetaar meer kan geven wat het heeft geen functie.

Geplaatst: 01.08.2013 - 09:25
door Nimbus
V40Rdesign schreef: Stop met deze reacties heeft geen functie, ik kan je mededelen dat als je met een van onze auto's gereden hebt je begrijpt wat wij bedoelen tot die tijd denk ik dat je beter even geen commetaar meer kan geven wat het heeft geen functie.
Afbeelding

Geplaatst: 01.08.2013 - 09:27
door Oceanracer
diesel01 schreef:@oceanracer. Ik snap heel goed waar TS last van heeft.
Hij heeft, naar eigen zeggen, minder vermogen nadat de auto service heeft gehad en wordt nu om "oren gereden" door anderen verkeersdeelnemers.
Het zou mij niet verbazen dat het is gedaan om in de eerste 2 versnelling de techniek te sparen en zoals ik al eerder opmerkte ben ik benieuwd naar de resultaten.
Wat ik niet snap is dat je "om snel weg te komen" het motortje op 4000rpm zet en dan de koppeling erin flippert, ik ben benieuwd naar jouw reactie wanneer een leerling op die manier bij het Juliaplein jouw Golf de sporen geeft.
Mijn ervaring met leaserijders binnen de familie is er 1 dat zodra mensen zelf auto's moeten kopen en onderhouden ineens het rijgedrag aanpassen, verkeerslichtsprintjes, op 2 wielen de bocht door en al dat soort dingen behoord tot het verleden.
Overigens wordt in de eerste 2 versnelling mijn D5 met Polestar ook geknepen, boeit mij niet wat daar gebeurd het voor mij niet vanaf versnelling 3 is er 205pk en 450nm...
Dus jouw ervaring met leaserijders reikt niet verder dan jouw familie? Beetje kortzichtig en stigmatiserend dan om jouw familie over een kam te scheren met de rest van leaserijderd Nederland. Houd toch op!

En een gaspedaal moet er voor zorgen dat je motor goed doseerbaar is. Dus beetje gas bij, is ook een beetje vlotter weg, zodat je je snelheid gemakkelijk kunt aanpassen aan de auto's voor je. Dat in zowel de 1e als de 2e versnelling het gaspedaal maar twee standen lijkt te hebben is onhandig, onplezierig en onveilig. Dat jij dan gelijk over een stoplichtsprintje begint vind ik nogal bagatelliserend. Dus nee, ik denk niet dat jij begrijpt wat TS (en anderen) hier mee bedoelt.

Geplaatst: 01.08.2013 - 09:57
door diesel01
Oceanracer schreef:
diesel01 schreef:@oceanracer. Ik snap heel goed waar TS last van heeft.
Hij heeft, naar eigen zeggen, minder vermogen nadat de auto service heeft gehad en wordt nu om "oren gereden" door anderen verkeersdeelnemers.
Het zou mij niet verbazen dat het is gedaan om in de eerste 2 versnelling de techniek te sparen en zoals ik al eerder opmerkte ben ik benieuwd naar de resultaten.
Wat ik niet snap is dat je "om snel weg te komen" het motortje op 4000rpm zet en dan de koppeling erin flippert, ik ben benieuwd naar jouw reactie wanneer een leerling op die manier bij het Juliaplein jouw Golf de sporen geeft.
Mijn ervaring met leaserijders binnen de familie is er 1 dat zodra mensen zelf auto's moeten kopen en onderhouden ineens het rijgedrag aanpassen, verkeerslichtsprintjes, op 2 wielen de bocht door en al dat soort dingen behoord tot het verleden.
Overigens wordt in de eerste 2 versnelling mijn D5 met Polestar ook geknepen, boeit mij niet wat daar gebeurd het voor mij niet vanaf versnelling 3 is er 205pk en 450nm...
Dus jouw ervaring met leaserijders reikt niet verder dan jouw familie? Beetje kortzichtig en stigmatiserend dan om jouw familie over een kam te scheren met de rest van leaserijderd Nederland. Houd toch op!

En een gaspedaal moet er voor zorgen dat je motor goed doseerbaar is. Dus beetje gas bij, is ook een beetje vlotter weg, zodat je je snelheid gemakkelijk kunt aanpassen aan de auto's voor je. Dat in zowel de 1e als de 2e versnelling het gaspedaal maar twee standen lijkt te hebben is onhandig, onplezierig en onveilig. Dat jij dan gelijk over een stoplichtsprintje begint vind ik nogal bagatelliserend. Dus nee, ik denk niet dat jij begrijpt wat TS (en anderen) hier mee bedoelt.
Even copy/paste een citaat van iemand.
Kopie van mijn verhaal ik heb het met de Rica tuning. Traag in 1 en 2 voor de rest slecht trekken en inhouden. Ik wordt er een beetje moedeloos van. ik wordt ook regelmatig door standaard 120 pk auto bij het stoplicht weggereden.

Maar ik vind het best.

Geplaatst: 01.08.2013 - 10:45
door Mark1975
Kopie van mijn verhaal ik heb het met de Rica tuning. Traag in 1 en 2 voor de rest slecht trekken en inhouden. Ik wordt er een beetje moedeloos van. ik wordt ook regelmatig door standaard 120 pk auto bij het stoplicht weggereden.

Maar ik vind het best.[/quote]

Toch nog een reactie van mijn kant op hetgene wat je hierboven overneemt. M.b.t. mijn auto, wat GEEN "leasebak" is, is er een vergelijkbaar probleem met wat de topic initiatiefnemer heeft. Een motor, ECU, die onvoldoende vermogen afgeeft in zij 1e en 2e versnelling en een "stotterende" en "inhoudende" motor heeft na Polestar tuning. Een probleem waar Volvo Nederland uitgebreid in Beesd naar gekeken heeft met mensen van Polestar uit Zweden. Een erkend probleem dus. En deze zijn dus (deels) HERKENBAAR. Daar gaat het topic OVER.
Jammer dat jouw reacties alleen maar voor een soort RUIS :protest: zorgen op dit topic. :blob: :violent1:

Gr. Mark

Geplaatst: 03.08.2013 - 12:09
door remcohe
Ik heb in mijn MY2014 T3 niet echt het idee dat ie geknepen wordt. Ik vind m redelijk vlot optrekken en dat terwijl mn vorige auto een Golf GTI DSG was dus wel wat gewend.... Ik schakel wel redelijk snel naar 2 omdat in 1 doortrekken niet echt veel toevoegt.

Geplaatst: 03.08.2013 - 18:45
door Barendj
Klinkt als de standaard T3.. Die heeft helemaal geen overboost.
En de eerste versnelling is vanaf dag 1 al om te huilen.

Je zou de lol mijn T3 eens met jouw T4 moeten vergelijken..
Bij mij komt de performance meter - volgens mij - wel tot bovenaan, bij jou maar tot 150 pk toevallig? ;-)